2014-02-25, 10:15
Medlem
Unikos avatar
Hallå.

Blev rätt sugen på gröt och kom på att jag hade en tub risgrynsgröt i kylen. Dock gick den ut 27/1-14. Vad trors om det? Är inte jättekräsen vill inte må sämre än jag gör just nu redan med njursten, feber och skit.

Slänger på 1DL socker så smakar det nog bra men tänkte kolla först.
Citera
2014-02-25, 14:23
Medlem
Unikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Uniko
Hallå.

Blev rätt sugen på gröt och kom på att jag hade en tub risgrynsgröt i kylen. Dock gick den ut 27/1-14. Vad trors om det? Är inte jättekräsen vill inte må sämre än jag gör just nu redan med njursten, feber och skit.

Kunde inte göra en edit. Ska tilläggas att jag planerat att koka upp den, inte värma i mikro.
Citera
2014-02-25, 14:30
Medlem
Sophisticatedcutiepies avatar
Citat:
Hallå.

Citat:
Kunde inte göra en edit. Ska tilläggas att jag planerat att koka upp den, inte värma i mikro.

Själv hade jag nog inte ätit den, men jag är heller överförsiktig när det gäller mat -än att chansa på att bli dålig.

MEN, din risgrynsgröt har legat i kylen, oöppnad antar jag. Så det är bara att öppna och stoppa ner näsan. Du känner direkt om den har blivit sur och då är den bara att slänga. Doftar den som vanligt och inte är konstig i konsistensen, så är det nog ingen fara alls.

Se till att värma upp den ordentlig bara, och ät med socker och kanel

I bland skickar jag ett mejl till matproducenten om jag själv är tveksam. Det brukar stå emailadress och telefonnummer på produkterna. Dom är rätt duktiga på att svara snabbt när det gäller mat.
Citera
2014-02-25, 14:53
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sophisticatedcutiepie
I bland skickar jag ett mejl till matproducenten om jag själv är tveksam. Det brukar stå emailadress och telefonnummer på produkterna. Dom är rätt duktiga på att svara snabbt när det gäller mat.

Mailar man producenten så kommer dom nästan garanterat säga "köp nytt" även om den skulle vara OK 10år till, dom tjänar ju på att du kastar och köper mer.
Citera
2014-02-25, 14:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Mailar man producenten så kommer dom nästan garanterat säga "köp nytt" även om den skulle vara OK 10år till, dom tjänar ju på att du kastar och köper mer.

Nej faktiskt inte. Tycker dom är ganska ärliga och säger som det är. Du ska inte tro det är ägarna själva som sitter och svarar på kundmejlen vilket betyder att personen som sitter där och jobbar inte alls tjänar på att vilseleda en.
Vissa har sina direktiv, självklart -men i dom flesta fallen så svarar dom med egna erfarenheter samt vad dom själva hade gjort i just den situationen.
Citera
2014-02-26, 12:51
Medlem
Jag har hört att smörgåstårta med räkor bara håller 1-2 dagar, köpte en för 3 dagar sedan och det står att den ska hålla till den 28, den har legat i kylskåpet hela tiden är den okej?
Citera
2014-02-26, 13:29
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hueaa
Jag har hört att smörgåstårta med räkor bara håller 1-2 dagar, köpte en för 3 dagar sedan och det står att den ska hålla till den 28, den har legat i kylskåpet hela tiden är den okej?

Kolla räkorna om dom är okej, låter lite optimistiskt med den hållbarheten.
Citera
2014-02-26, 14:56
Avstängd
Citat:

Mjölkprodukter som blandats med torra livsmedel (ris i detta fall) löper risk för Bacillus cereus, det är en sporbildande bakterie och det hjälper inte att koka. Toxinet den producerar är också värmestabilt!
Citera
2014-02-26, 15:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maallgan
Mjölkprodukter som blandats med torra livsmedel (ris i detta fall) löper risk för Bacillus cereus, det är en sporbildande bakterie och det hjälper inte att koka. Toxinet den producerar är också värmestabilt!

Mig veterligen så kan Bacillus cereus uppstå vid fel hantering av matvaran, t.ex att varan har stått för varmt eller inte kylts ner snabbt nog. Jag är tveksam till att den kan uppstå enbart för att en produkt har legat i en kyl i obruten förpackning lite för länge mht datummärkningen...?

Lite info om Bacillus cereus från Livsmedelsverket:

Citat:
Bacillus cereus

Var finns dessa bakterier?
I jord och jorddamm. Bakterien finns i form av sporer överallt i vår omgivning inklusive på de råvaror som vi använder vid matlagningen. Det gäller både kött och grönsaker.

Hur blir bakterien farlig för oss?
Det kan ske på två olika sätt eftersom bakterien finns i två varianter. I det ena fallet har den levande bakterien kommit ned i tarmen där den frigör ett gift. Det är i det här fallet inte ovanligt att man får i sig bakterien via i kött- och grönsaksrätter samt vaniljsås.

I det andra fallet växer bakterien i livsmedlet, ofta olika risrätter, och bildar där ett gift som man kan bli sjuk av. För bägge kategorierna gäller att maten inte kylts ned tillräckligt snabbt eller stått för varmt.

Sjukdomstecken
Den ena varianten orsakar framför allt diarréer och magsmärtor. Det dröjer cirka 6–24 timmar från att man ätit till symtomen visar sig. Den andra varianten ger kräkningar och ibland också diarréer. Symtomen dyker upp cirka 1–6 timmar efter fatt man fått i sig bakterien.

Hur undviker man att bli sjuk?
Varm mat som inte ska ätas omedelbart ska kylas ned snabbt och därefter förvaras i kylskåpstemperatur. Mindre mängder mat kan ställas in direkt i kylen.
Citera
2014-02-26, 19:26
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hueaa
Har man en katt, så slänger man en räka till den.
Vägrar den äta räkan, så ska man nog skippa att äta räkorna.
Citera
2014-02-26, 19:28
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Sophisticatedcutiepie
Mig veterligen så kan Bacillus cereus uppstå vid fel hantering av matvaran, t.ex att varan har stått för varmt eller inte kylts ner snabbt nog. Jag är tveksam till att den kan uppstå enbart för att en produkt har legat i en kyl i obruten förpackning lite för länge mht datummärkningen...?

Lite info om Bacillus cereus från Livsmedelsverket:

Pasteur avfärdade spontangeneration redan i slutet av 1800-talet, det "uppstår" alltså inga bakterier!

http://en.wikipedia.org/wiki/Spontaneous_generation

Sedan finns det cereus stammar som kan växa från +4 grader och uppåt:

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/8579988
Citera
2014-02-28, 05:39
Medlem
Igår klockan 19.00 gjorde jag en matlåda bestående av snabbmakaroner och köttbullar. Istället för att ställa in lådan varm i kylen fick den stå i skafferiet en stund..lång historia kort - jag glömde den där över natten och hittade den nu i morse. Är det ätbart? Hade även lite majs från burk i.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in