2014-02-14, 16:45
Medlem
Sophisticatedcutiepies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Till skillnad från en idiot som du så väljer jag att se kritiskt på den information företag och tillverkare lämnar, dom är oftast ute efter att maximera sin vinst så dom svar som lämnas ska läsas utifrån det perspektivet.

Visst finns det olika typer av konserver men hela konceptet grundar sig på att förlänga hållbarheten men ta och lägg upp lite källhänvisningar vetja om att innehållet kan bli dödligt giftigt när bästföredatumet gått ut.

Om någon i denna tråden är en "patetisk lilla skit" så är det du som väljer att bete dig som en dryg idiot när jag ställde en seriös fråga, en fråga du hittills inte har kunnat svara på men ändå jiddrar du om självsanering.

Du har betett dig som en dryg idiot sedan den första dagen du loggade in på Flashback, du stalkar diverse personers inlägg och beter dig nedvärderande och som en komplett idiot som inte vet hur man ska handskas med andra människor. Du har absolut noll social kompetens, och det ända du gör är att hoppa på andras inlägg medan du själv aldrig har något vettigt att komma med. Du upprepar enbart vad andra säger

Jag behöver inte bevisa ett skit för dig med anledning av ditt önskemål om källhänvisningar av den enkla anledning att jag skiter fullständigt i vad du vill eller ej. Sedan så är det jag skrev allmänt känd, men tråkigt nog har det förbigått dig fullständig. (Att något blir dödligt gift har jag däremot aldrig påstått, men visst finns det vissa livsmedel som blir det efter en viss tid, -potatis t.ex)
Men, men så kan det vara med människor som dig, som saknar allmänbildning och social kompetens. Sitter man i sin mammas källare år ut och år in, ja då blir man som dig.

Du visste inte ens att det fanns olika typer av konserver, du trodde att en konserv var en konserv helt tills jag talade om att det inte var så enkelt. Ja, du är patetisk!
Senast redigerad av Sophisticatedcutiepie 2014-02-14 kl. 17:00.
Citera
2014-02-14, 16:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Har den härsknat så märker man det, härsket fett smakar apa.

Och det handlar inte om att vara fattig eller snål, det är bara jävligt onödigt att kasta fullt ätbar mat bara för att man är nojjig över ett datum tillverkaren tryckt på förpackningen.

Vissa kanske inte har samma luktsinne som dig och mig, och slänger kanske i den där 3 år gamla utgångna härskna ruttna kokosmjölken i sin mat. Resultatet blir nog inte så bra, och därmed har man kastat bort en massa pengar i stället för att köpa en ny burk.

Det är inte "jävligt onödigt" att slänga viss mat som är utgången på datum. Man får använda sunt förnuft, och enligt mig är det inte sunt förnuft att äta saker som gick ut för 3 år sedan oavsett fan om den inte luktar härsket.
Det är nämligen så att viss mat har så mycket skit tillsatt att den verkar kunna ätas efter hur lång tid som helst utan att den ser eller smakar konstigt. Och då är frågan? Vad i helvete är det jag äter? Vilka tillsatsämnen är det som gör att maten "håller" så länge?

Ett mycket gott exempel är den där McDonalds hamburgaren som fick ligga i 10 år..... den såg lika fin ut och var inte ens möglig. Jaja tänker du, "mums -bara att äta"!
Citera
2014-02-14, 17:09
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sophisticatedcutiepie
Vissa kanske inte har samma luktsinne som dig och mig, och slänger kanske i den där 3 år gamla utgångna härskna ruttna kokosmjölken i sin mat. Resultatet blir nog inte så bra, och därmed har man kastat bort en massa pengar i stället för att köpa en ny burk.

Det är inte "jävligt onödigt" att slänga viss mat som är utgången på datum. Man får använda sunt förnuft, och enligt mig är det inte sunt förnuft att äta saker som gick ut för 3 år sedan oavsett fan om den inte luktar härsket.
Det är nämligen så att viss mat har så mycket skit tillsatt att den verkar kunna ätas efter hur lång tid som helst utan att den ser eller smakar konstigt. Och då är frågan? Vad i helvete är det jag äter? Vilka tillsatsämnen är det som gör att maten "håller" så länge?

Ett mycket gott exempel är den där McDonalds hamburgaren som fick ligga i 10 år..... den såg lika fin ut och var inte ens möglig. Jaja tänker du, "mums -bara att äta"!
En enkel fråga till dig som verkar vara datumslav. Hur gör du med ägg som har "gått ut" för två månader sedan?
Citera
2014-02-14, 17:20
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sophisticatedcutiepie

Om man lyckas missa härsket fett så har man riktigt dåligt lukt/smaksinne (inte ens storrökare missar det) största problemet med härsket fett är just att det smakar och luktar evskyvärt.

Den sk (det är ju inte klart om bilderna är äkta eller inte) 10åriga burgaren är torr, ihopskrumpnad och stenhård så ganska uppenbart inte ätbar enbart från att titta på den.
Senast redigerad av Sereena 2014-02-14 kl. 17:24.
Citera
2014-02-14, 17:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
En enkel fråga till dig som verkar vara datumslav. Hur gör du med ägg som har "gått ut" för två månader sedan?

Jag är inte alls datumslav, om du hade läst mååånga av mina tidigare inlägg här, så hade du vetat det.

Men, men angående ägg: Det finns ett antal sätt att ta reda på hur gammalt ett ägg är utan ens att knäcka det. Våra gamla grannar var äggproducenter, så när det gäller just ägg så besitter jag ganska mycket kunskap.
Dock, så handlar tyvärr inte ditt inlägg om en riktig fråga -utan du försökte enbart sätta mig på plats. Skit ner dig. PUSS!
Citera
2014-02-14, 19:12
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Tycker de syns också, inte riktigt samma konsistens.

Matolja tex som härsknat blir nästan lite tvålaktig
Citera
2014-02-14, 19:22
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Matolja tex som härsknat blir nästan lite tvålaktig
Kvarglömd rapsolja i stekpanna som stog ett par månader hade konsistens som nästan torkat trälim har en känsla av att fett kan gulna också, smör gulnar och det går fort, kan räcka med en vecka för färgskillnaden ska synas för blotta ögat men då är det inte luftskyddat.
Citera
2014-02-16, 16:40
Medlem
skrudiss avatar
Vad tror ni om en burk Uncle Ben's "Spicy Chili" utgången december 2012? Det är alltså en "sås"-liknande sak som man kan ha ihop med kyckling ex.

Edit: Funkade. Smakade eller luktade ej skumt, dock inte särskilt gott (rent ursprungligt).
Senast redigerad av skrudis 2014-02-16 kl. 17:00.
Citera
2014-02-23, 21:54
Medlem
Hej,

Jag har en förpackning om 500g ekologisk nötfärs i kylen, helt oöppnad förpackning från coop konsum.
Den har sista förbrukningsdatum 21/2 - tror ni jag kan steka upp den och äta den 24/2 eller ska jag köpa ny?

Tacksam för svar!

Med vänliga hälsningar.
Citera
2014-02-23, 22:11
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alprazo
Hej,

Jag har en förpackning om 500g ekologisk nötfärs i kylen, helt oöppnad förpackning från coop konsum.
Den har sista förbrukningsdatum 21/2 - tror ni jag kan steka upp den och äta den 24/2 eller ska jag köpa ny?

Tacksam för svar!

Med vänliga hälsningar.
Är nog tveksamt när det gäller en så pass känslig vara som köttfärs.
Citera
2014-02-23, 23:22
Medlem
JoeDevolas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alprazo
Hej,

Tacksam för svar!

Med vänliga hälsningar.

Bäst chans har du om du ser till att den blir genomstekt ikväll. Kyl den snabbt utomhus. Imorgon kan du finputsa maträtten. Men jag håller med Jonas1968 - det är lite kantbollsvarning på den här.
Citera
2014-02-23, 23:54
Moderator
Arne.Ankas avatar
Stekfläsk i bit, bästföredatum 28:e februari och obruten förpackning, hur känslig är sånt kött?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in