2015-06-17, 22:26
Medlem
Marwolaeths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marwolaeth
Hej!
Köpte för ett tag sen ett kilo fläskfilé och av ett dumt missförstånd blev den lämnad på köksbänken över natten. Den har sedan legat i kylen i typ 2 dagar. Öppnade den nu, luktade på den och slängde in den i frysen.
Nu är det så att mitt luktsinne är helkonstigt (kan bl.a inte känna lukten av kattpiss) och jag har alltid tyckt att rå fläskfilé luktar illa. Går det att på nått sätt att beskriva hur skämt fläsk luktar? Alla säger "du märker om det är fel på det" men om jag tycker det luktar illa när det är färskt?
Bäst-före-datumet är den 26:e.

Ica hade rabatt på fläskfilé idag så vi köpte oss ett kilo till. Delade upp den för frysning direkt och passade på att lukta på den, tyckte att det luktade likadant bara det att den gamla luktade starkare. Tycker lukten påminner om kokta ägg om det säger nått.
Citera
2015-06-18, 18:05
Medlem
Har en paket fläskfärs som har legat i frysen. Den har 17/3 -15 som bäst före datum. För ett par dagar sedan tog jag upp den och lade den i kylen. Kan jag äta av den idag?
Citera
2015-06-18, 18:11
Medlem
Iloveludas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hiitsme
Har en paket fläskfärs som har legat i frysen. Den har 17/3 -15 som bäst före datum. För ett par dagar sedan tog jag upp den och lade den i kylen. Kan jag äta av den idag?
Hur mycket är ett par dagar?
Själva datumet skulle jag inte oroa mig över i en frys trots att det är fläsk men ett par dagar kan vara allt mellan 2 dagar till nästan en vecka.
Citera
2015-06-18, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iloveluda
Hur mycket är ett par dagar?
Själva datumet skulle jag inte oroa mig över i en frys trots att det är fläsk men ett par dagar kan vara allt mellan 2 dagar till nästan en vecka.

3 dagar tror jag.
Citera
2015-06-18, 21:00
Medlem
Iloveludas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hiitsme
3 dagar tror jag.
Jag skulle testat att steka den. Är den dålig så luktar det fan när den blir upphettad och du lär märka det.
Citera
2015-06-22, 22:09
Medlem
Tinade kött snabbt, hjälp!

Kom hem Frånö gymmet å tänkte käka ett paket pork shank från tulip.
Tinade det i påse i varmt vatten sen in i ugnen. Läste nu att det är farligt med bakterier om man gör så (kan nada om mat)

Har käkat 80% av detta nu, och ser även att det är lite rött! Men detta står det att det är gjort på damma sätt som pulled pork, dvs långkokt och då är det väl genomlagat redan? Smakar iaf normalt, men luktade lite skumt när jag tinade det :/
(Går ut i september och låg i frys) (ska ligga i kyl)

Äre fara eller lungt? Tack på förhand!
Citera
2015-06-22, 22:15
Medlem
Om det var en obruten förpackning så är det helt lugnt, om det var pulledpork så är det absolut lugnt.
Citera
2015-06-22, 22:16
Medlem
Maxipower1s avatar
Oj det är LIVSFARLIGT

Nej absolut ingen fara det lovar jag dig
Citera
2015-06-22, 22:16
Medlem
RoyJoness avatar
Det är lungt.
Citera
2015-06-22, 22:22
Medlem
Härligt! Nä men tänkte bara eftersom immunförsvaret blir lite sämre efter träning, men okej vad bra! Tackar!
Citera
2015-06-22, 22:30
Medlem
Torpedullas avatar
Bojkotta Tulip. Köp svenskt. Bättre för din hälsa, bättre för grisen.
Citera
2015-06-23, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iloveluda
All osten utan tvekan ja. Kycklingen nja? Var den rökt så är den dock mindre känslig.

UPDATE:

Tänkte som du, och slängde kycklingen men åt all ost

Inga problem med magen att rapportera
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in