Hej!
Köpte för ett tag sen ett kilo fläskfilé och av ett dumt missförstånd blev den lämnad på köksbänken över natten. Den har sedan legat i kylen i typ 2 dagar. Öppnade den nu, luktade på den och slängde in den i frysen.
Nu är det så att mitt luktsinne är helkonstigt (kan bl.a inte känna lukten av kattpiss) och jag har alltid tyckt att rå fläskfilé luktar illa. Går det att på nått sätt att beskriva hur skämt fläsk luktar? Alla säger "du märker om det är fel på det" men om jag tycker det luktar illa när det är färskt?
Bäst-före-datumet är den 26:e.
Ica hade rabatt på fläskfilé idag så vi köpte oss ett kilo till. Delade upp den för frysning direkt och passade på att lukta på den, tyckte att det luktade likadant bara det att den gamla luktade starkare. Tycker lukten påminner om kokta ägg om det säger nått.
Har en paket fläskfärs som har legat i frysen. Den har 17/3 -15 som bäst före datum. För ett par dagar sedan tog jag upp den och lade den i kylen. Kan jag äta av den idag?
Har en paket fläskfärs som har legat i frysen. Den har 17/3 -15 som bäst före datum. För ett par dagar sedan tog jag upp den och lade den i kylen. Kan jag äta av den idag?
Hur mycket är ett par dagar?
Själva datumet skulle jag inte oroa mig över i en frys trots att det är fläsk men ett par dagar kan vara allt mellan 2 dagar till nästan en vecka.
Hur mycket är ett par dagar?
Själva datumet skulle jag inte oroa mig över i en frys trots att det är fläsk men ett par dagar kan vara allt mellan 2 dagar till nästan en vecka.
Kom hem Frånö gymmet å tänkte käka ett paket pork shank från tulip.
Tinade det i påse i varmt vatten sen in i ugnen. Läste nu att det är farligt med bakterier om man gör så (kan nada om mat)
Har käkat 80% av detta nu, och ser även att det är lite rött! Men detta står det att det är gjort på damma sätt som pulled pork, dvs långkokt och då är det väl genomlagat redan? Smakar iaf normalt, men luktade lite skumt när jag tinade det :/
(Går ut i september och låg i frys) (ska ligga i kyl)
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!