2014-02-28, 06:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Knycken
Igår klockan 19.00 gjorde jag en matlåda bestående av snabbmakaroner och köttbullar. Istället för att ställa in lådan varm i kylen fick den stå i skafferiet en stund..lång historia kort - jag glömde den där över natten och hittade den nu i morse. Är det ätbart? Hade även lite majs från burk i.

Luktar det ok, ser ok ut och smakar ok så är det helt enkelt ok. Jag har lämnat köttbullar i värmen i längre tid än vad du har och inte klagade min mage på det. Bör kanske även poängtera att jag har ganska krasslig mage.
Citera
2014-02-28, 14:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eloria
Luktar det ok, ser ok ut och smakar ok så är det helt enkelt ok. Jag har lämnat köttbullar i värmen i längre tid än vad du har och inte klagade min mage på det. Bör kanske även poängtera att jag har ganska krasslig mage.

Jag lever!!
Citera
2014-03-03, 13:53
Medlem
Hade ett paket champinjoner i kylskåpet som var öppnat. Svampen var lite mjuk och blöt, stekte på dom och åt iaf, men nu vart jag lite orolig :P

Vad tror ni? =)
Citera
2014-03-03, 20:08
Medlem
Har en påse frysta kammusslor. Packade för över ett år sen, gick ut för 3 månader sen.

Har varit i frysen hela tiden, går det att äta?
Citera
2014-03-05, 18:54
Medlem
Brmcs avatar
Hade ett paket matvete i skafferiet som gick ut 09/2013. Såg inget mögel och visst kan inte sådant gå ut i datum?

Lagade och åt åbäket. Kan jag vänta mig några framtida spännande sjukdomar?
Citera
2014-03-05, 19:03
Medlem
Sophisticatedcutiepies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blazyb
Har en påse frysta kammusslor. Packade för över ett år sen, gick ut för 3 månader sen.

Har varit i frysen hela tiden, går det att äta?
NEJ, ät inte det. Är det något i matväg man ska vara extremt försiktigt med, så är det skaldjur, musslor och annan havsmat.

Citat:
Ursprungligen postat av Brmc
Hade ett paket matvete i skafferiet som gick ut 09/2013. Såg inget mögel och visst kan inte sådant gå ut i datum?

Lagade och åt åbäket. Kan jag vänta mig några framtida spännande sjukdomar?

Inga problem att äta så länge det ser ut som vanligt och smakar bra.
Citera
2014-03-05, 19:24
Medlem
Brmcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sophisticatedcutiepie
NEJ, ät inte det. Är det något i matväg man ska vara extremt försiktigt med, så är det skaldjur, musslor och annan havsmat.

Inga problem att äta så länge det ser ut som vanligt och smakar bra.

Jag kopplade inte att första delen av inlägget inte var citerat till mig, så jag fick precis en hjärtattack. Men tack!
Citera
2014-03-06, 19:36
Medlem
Lucky7s avatar
Hej,

Jag köpte en pizza med skinka, banan och curry i lördags. Åt halva. Delade upp andra halvan och la den i en matlåda i kylen och glömde bort den. Hittade den i tisdags och la in den i frysen.

Är det en dum idé att tina den idag och äta upp den? Tre dagar i kylskåp, sedan fryst, sedan tinad... Skulle normalt ätit den utan tvekan, men jag har precis stapplat upp efter en influensa så jag gissar att motståndskraften inte är på topp.
Citera
2014-03-06, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lucky7
Hej,

Jag köpte en pizza med skinka, banan och curry i lördags. Åt halva. Delade upp andra halvan och la den i en matlåda i kylen och glömde bort den. Hittade den i tisdags och la in den i frysen.

Är det en dum idé att tina den idag och äta upp den? Tre dagar i kylskåp, sedan fryst, sedan tinad... Skulle normalt ätit den utan tvekan, men jag har precis stapplat upp efter en influensa så jag gissar att motståndskraften inte är på topp.

I frysen växer inga bakterier, så just fryst & upptinad är inget du behöver bekymra dig över. Det som skulle kunna göra den dålig -dvs skinkan i detta fall, är att den låg i kylen hela 3 dagar. (Dock i en stängd behållare vilket är bra)
Fast ärlig talat, jag tror inte det är någon fara alls. Släng den i mikron, sedan luktar och smakar du på den. Märker du ingen avvikande doft/smak, så är det bara att äta.
Citera
2014-03-06, 19:54
Medlem
Lucky7s avatar
Citat:
I frysen växer inga bakterier, så just fryst & upptinad är inget du behöver bekymra dig över. Det som skulle kunna göra den dålig -dvs skinkan i detta fall, är att den låg i kylen hela 3 dagar. (Dock i en stängd behållare vilket är bra)
Fast ärlig talat, jag tror inte det är någon fara alls. Släng den i mikron, sedan luktar och smakar du på den. Märker du ingen avvikande doft/smak, så är det bara att äta.

Tack för svaret! Jag hade inte ätit den efter tre dagar om det var räkor eller musslor på den, men vanlig pizza-skinka är väl inte rå när den hamnar på pizzan? Och kokt/rökt smörgåsskinka kan man ju ha i kylen och mumsa på en vecka utan att tveka.

Jag tinar och testar.
Citera
2014-03-06, 20:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lucky7
Tack för svaret! Jag hade inte ätit den efter tre dagar om det var räkor eller musslor på den, men vanlig pizza-skinka är väl inte rå när den hamnar på pizzan? Och kokt/rökt smörgåsskinka kan man ju ha i kylen och mumsa på en vecka utan att tveka.

Jag tinar och testar.

Nej precis, pizzaskinka är ju rökt innan den hamnar på pizzan så det där är ingen fara. Ibland kan rökt kött bli surt i kylen, men det beror på hur den har förvarats. I ditt fall har pizzan legat i en försluten burk, så den borde vara helt okej :-)
Citera
2014-03-07, 02:14
Medlem
Unikos avatar
Citat:
Själv hade jag nog inte ätit den, men jag är heller överförsiktig när det gäller mat -än att chansa på att bli dålig.

MEN, din risgrynsgröt har legat i kylen, oöppnad antar jag. Så det är bara att öppna och stoppa ner näsan. Du känner direkt om den har blivit sur och då är den bara att slänga. Doftar den som vanligt och inte är konstig i konsistensen, så är det nog ingen fara alls.

Se till att värma upp den ordentlig bara, och ät med socker och kanel

I bland skickar jag ett mejl till matproducenten om jag själv är tveksam. Det brukar stå emailadress och telefonnummer på produkterna. Dom är rätt duktiga på att svara snabbt när det gäller mat.

Käkade den inte till slut. Dock öppnade jag den och luktade, tryckte ut lite i ett glas och rörde runt och luktade/kände/kollade och allt verkade vara helt normalt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in