2025-10-06, 00:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EttTillKonto2
Hur länge håller oöppnad glögg? Har några flaskor jag sparat i fem år i kylen.
Det finns inga generella regler för hur länge oöppnad respektive öppnad glögg kan sparas. En oöppnad flaska starkvinsglögg går bra att spara i något år, då den innehåller mycket socker och alkohol som båda har en konserverande verkan.
https://www.systembolaget.se/kundser...-601aaddd33a9/

Tror dock att Systembolaget överdriver lite. Smaka, den är i vilket fall inte farlig att dricka, om det inte börjat att mögla.
Citera
2025-10-08, 01:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EttTillKonto2
Hur länge håller oöppnad glögg? Har några flaskor jag sparat i fem år i kylen.

Länge.
Citera
2025-10-08, 01:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Det finns inga generella regler för hur länge oöppnad respektive öppnad glögg kan sparas. En oöppnad flaska starkvinsglögg går bra att spara i något år, då den innehåller mycket socker och alkohol som båda har en konserverande verkan.
https://www.systembolaget.se/kundser...-601aaddd33a9/

Tror dock att Systembolaget överdriver lite. Smaka, den är i vilket fall inte farlig att dricka, om det inte börjat att mögla.

Glömde skriva att det är alkoholfri glögg. Som nog inte håller lika länge.
Citera
2025-10-14, 19:14
Medlem
Kan jag ikväll tillaga och äta torsk med sista förbrukningsdag 12 oktober? Obruten förpackning, har förvarats i kylskåp hela tiden.
Citera
2025-10-14, 22:39
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Piatek
Kan jag ikväll tillaga och äta torsk med sista förbrukningsdag 12 oktober? Obruten förpackning, har förvarats i kylskåp hela tiden.
Är den verkligen märkt med sista förbrukningsdag så är det en indikation på att den faktiskt kan utveckla farliga bakterier så då är det tveksamt.
Är det däremot märkt med bäst före så borde det räcka med att lukta och smaka.
Citera
2025-10-15, 00:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Är den verkligen märkt med sista förbrukningsdag så är det en indikation på att den faktiskt kan utveckla farliga bakterier så då är det tveksamt.
Är det däremot märkt med bäst före så borde det räcka med att lukta och smaka.
Den var märkt med sista förbrukningsdag. Jag tog en chansning och tillagade och åt den, den luktade normalt. Smakade normalt också och jag mår bra än så länge i alla fall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in