2013-11-30, 18:25
Medlem
Ogdens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mystiqe
Denna kritik riktar jag inte till specifik moderator eller tidsram, det har skett förrut och det sker fortfarande.

Ifall inlägg har tagits bort utan något orsak, ifall ni får ett pm som har frågor varför detta handling. Var vänlig och förklara orsaken (jag vet ni har fullt upp till halsen med många pm) men ni kan inte ignonera på detta sätt?
Jag försöker hålla regler och etik, genom att ta inte upp frågan mot mods direkt på tråden...men samtidigt vill man veta på vilket sätt man har gjort fel...frågar man på tråden så finns risk för varning etc...

mvh M
Frågor om moderatorsåtgärder ska aldrig någonsin tas i tråden.
PM:a igen om du inte får svar.
Citera
2013-11-30, 20:26
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bagoflime
Faktiskt inte, då det borde vara självklart för en moderator när någon masspostar i en tråd.
Du menar alltså att en moderator ska ha fullständig koll på alla inlägg i alla trådar i den avdelning han modererar?

Vad anser du då att RP-funktionen finns till för och vad fyller den för funktion? Har moderatorn ful koll behövs ju inga RP.
Citera
2013-12-01, 09:28
Medlem
exquisitelys avatar
Kan det hända att ett rapporterat inlägg blir liggande utan att bli åtgärdat så pass länge att det hinner bli preskriberat?
Citera
2013-12-01, 09:41
Medlem
Cousin Cocaines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bagoflime
Faktiskt inte, då det borde vara självklart för en moderator när någon masspostar i en tråd. Men efter viss korrenspondans med berörd moderator står det klart att moderatorn tar personlig ställning i sakfrågan och därför låter posthoran fortsätta sitt horeri medan förstagångspostare åker på varning direkt även om inläggen håller sig till topic. Lär bli en väldigt ensidig diskussion i den tråden med tiden. Allt i den berörda moderatorns tycke gissar jag.
Nej, det är inte självklart. Forumet överlever inte utan RPs och det finns inte en chans i helvete att moderatorerna skulle kunna gå igenom varenda tråd i sina respektive delforum.

Citat:
Ursprungligen postat av Mystiqe
Denna kritik riktar jag inte till specifik moderator eller tidsram, det har skett förrut och det sker fortfarande.

Ifall inlägg har tagits bort utan något orsak, ifall ni får ett pm som har frågor varför detta handling. Var vänlig och förklara orsaken (jag vet ni har fullt upp till halsen med många pm) men ni kan inte ignonera på detta sätt?
Jag försöker hålla regler och etik, genom att ta inte upp frågan mot mods direkt på tråden...men samtidigt vill man veta på vilket sätt man har gjort fel...frågar man på tråden så finns risk för varning etc...

mvh M
Inlägg tas inte bort utan orsak. Varje radering måste ha stöd av regelverket. Sen är det en omöjlighet att skicka PM för varje inlägg som tas bort. Det skulle kräva ett par tusen moderatorer och kraftigt utökade PM-boxar, både för användare och medlemmar. PM skickas endast (automatiskt) när varningar delas ut. Har du fått inlägg raderade så skickar du PM till valfri moderator i delforumet där inlägget (eller inläggen) huserade.
Citera
2013-12-01, 11:43
Moderator
evilhoneys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av exquisitely
Kan det hända att ett rapporterat inlägg blir liggande utan att bli åtgärdat så pass länge att det hinner bli preskriberat?
I värsta fall, ja, även om det som jag upplever det sker aldrig eller sällan. Vanligare är att regelbrytande inlägg blir liggande tills de är preskriberade då ingen moderator sett dem och de inte blivit RPade. Sådana inlägg ska dock ändå raderas även om ingen påföljd utdelas.
Citera
2014-02-24, 23:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av johnny_vicious
Ditt scenario två förutsätter att moderatorn vet var tråden ska ligga. I vissa fall förutsätter det också att moderatorn är en tankeläsare och förstår precis vad TS vill diskutera.

Jag vet inte allt på flashback, men jag vet om en tråd hör hemma i Medier och Journalistik eller Terrorism. Det är det enda som jag kan och är intresserad av att avgöra.

Tro det eller ej, men Carl Hamilton har nog fan varit användare han också.
En tråd ska innehålla tydligt underlag, tillräckligt för att en moderator ska veta vart den ska ligga. För att vara moderator anser och tror jag det krävs kännedom om forumet.

Om en medlem ber mod flytta tråden till rätt del men ändå kastar i papperskorgen, gör moderatorn rätt eller fel? och vart ska man vända sig för "överklagan"?
Citera
2014-02-24, 23:55
Medlem
soulreapers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Petter1984
En tråd ska innehålla tydligt underlag, tillräckligt för att en moderator ska veta vart den ska ligga. För att vara moderator anser och tror jag det krävs kännedom om forumet.

Om en medlem ber mod flytta tråden till rätt del men ändå kastar i papperskorgen, gör moderatorn rätt eller fel? och vart ska man vända sig för "överklagan"?
1. Du svarar på ett 4 år gammalt inlägg av en f.d moderator.
2. Det är användarens uppgift att i enlighet med regel 0.02 posta sin tråd i rätt underforum. Är man osäker kan man alltid fråga en moderator i det forum man tänkt placera sin tråd. Man vänder sig till moderatorn som papperskorgade tråden i första hand, därefter en admin, därefter startar man en tråd här. Allt finns att läsa i vår FAQ.
Citera
Medlem
.ZoeJane.s avatar
Citat:

Det är ts ansvar att försöka placera den rätt från början och att skriva "om tråden ligger fel kan en mod flytta den" gör det inte till ett undantag.
Om man är missnöjd med ett beslut följer man dessa steg, Jag vill klaga på en Moderator/ett beslut av en Moderator
Citera
Moderator
Lobengulas avatar
Citat:

Det finns ingen plikt att flytta trådar till rätt delforum om den som startat tråden uppenbarligen inte ansträngt sig att posta rätt.

Nu är papperskorgen inte så farligt, ingenting är raderat. Tråden ligger i papperskorgen och det är ju bara att copy/paste av TS i en ny tråd i rätt forum. Vill man ha hela tråden flyttad till ett forum så kontaktar man en moderator i tilltänkt forum och ber om att flytta tråden från papperskorgen.

Edit: Hehe tre svar från mods inom samma minut
Citera
2014-02-25, 00:36
Medlem
C-3POs avatar
Citat:

Utöver de svar du redan har fått så vill jag bara tillägga att jag personligen starkt ogillar när folk ber om ursäkt för sin trådstart. I mina ögon tyder det på att man inte har sökt ordentligt och inte heller använt länkad tråd. Har man gjort detta och följt de andra råden du fått så är risken minimal att tråden korgas.

(FB) Undrar du var du ska placera din tråd? FRÅGA HÄR ◄◄◄
Citera
2014-02-27, 08:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av soulreaper
1. Du svarar på ett 4 år gammalt inlägg av en f.d moderator.
2. Det är användarens uppgift att i enlighet med regel 0.02 posta sin tråd i rätt underforum. Är man osäker kan man alltid fråga en moderator i det forum man tänkt placera sin tråd. Man vänder sig till moderatorn som papperskorgade tråden i första hand, därefter en admin, därefter startar man en tråd här. Allt finns att läsa i vår FAQ.
1. Jag har ju fått erfara att nya trådar eller liknande hamnar i papperskorgen och försöker därför hålla mig till de som finns till hands. Onödigt att skriva en ny tråd för en sådan petitess.
Men när vi är inne på ämnet vill jag påpeka medlemmars attityd till att antingen skriker folk "SÖÖK" eller så skriker folk "Idiot, skriver i en tråd som är över ett år gammal."
Hur ska det egentligen vara då? Lätt att säga "lagom" eller "Sunt förnuft" eftersom medlemmen alltid har rätt då, med samma resonemang kan jag ge mig själv rätt med dessa subjektiva ordval i negativa ordalag gentemot andra medlemmar.

2. Jag ansåg, och anser fortfarande jag placerade tråden i rätt underforum eftersom en "kampanj med bild emot kuppen i Ukraina" berör Utrikespolitik i allra högsta grad enligt min uppfattning. Jag står även fast vid det och moderatorn står fast vid sin punkt att denne har rätt.

För övrigt har jag själv drivit ett större forum och där hade åtminstone jag krav att en moderator känner till forumet, flyttar tråden rätt istället för att bara slänga den pga. eftersom (1) skapar irritation och (2) andra onödiga diskussioner som kan uppstå vilket (3) tar mycket mer tid än att placera den rätt först. En moderators uppgift är att moderera forum i första hand vilket kan skötas på två sätt.
(1) Det mekaniska effektiviserade sättet som ger kortsiktig avkastning
(2) Det medmänskliga sättet där moderatorn ses mer som en hjälpande hand.
Ibland kan en moderator behöva vara bådadera med förmåga att växla beroende på användarens förväntade intentioner, är det ett troll? Har det blivit fel?
Senast redigerad av Petter1984 2014-02-27 kl. 09:02.
Citera
2014-02-28, 17:34
Medlem
soulreapers avatar
Citat:
1. Jag har ju fått erfara att nya trådar eller liknande hamnar i papperskorgen och försöker därför hålla mig till de som finns till hands. Onödigt att skriva en ny tråd för en sådan petitess.
Men när vi är inne på ämnet vill jag påpeka medlemmars attityd till att antingen skriker folk "SÖÖK" eller så skriker folk "Idiot, skriver i en tråd som är över ett år gammal."
Hur ska det egentligen vara då? Lätt att säga "lagom" eller "Sunt förnuft" eftersom medlemmen alltid har rätt då, med samma resonemang kan jag ge mig själv rätt med dessa subjektiva ordval i negativa ordalag gentemot andra medlemmar.

2. Jag ansåg, och anser fortfarande jag placerade tråden i rätt underforum eftersom en "kampanj med bild emot kuppen i Ukraina" berör Utrikespolitik i allra högsta grad enligt min uppfattning. Jag står även fast vid det och moderatorn står fast vid sin punkt att denne har rätt.

För övrigt har jag själv drivit ett större forum och där hade åtminstone jag krav att en moderator känner till forumet, flyttar tråden rätt istället för att bara slänga den pga. eftersom (1) skapar irritation och (2) andra onödiga diskussioner som kan uppstå vilket (3) tar mycket mer tid än att placera den rätt först. En moderators uppgift är att moderera forum i första hand vilket kan skötas på två sätt.
(1) Det mekaniska effektiviserade sättet som ger kortsiktig avkastning
(2) Det medmänskliga sättet där moderatorn ses mer som en hjälpande hand.
Ibland kan en moderator behöva vara bådadera med förmåga att växla beroende på användarens förväntade intentioner, är det ett troll? Har det blivit fel?
Det jag reagerade på var inte att du skrev i en redan befintlig tråd för det ska du göra, det jag reagerade mot var att du citerade ett så pass gammalt inlägg och uttrycker dig som att det är dagsfärskt.

Jag betvivlar å det starkaste att du drivit ett forum i Flashbacks storlek. När forumet var mindre gick det alldeles utmärkt att inte bara ha ett slappare regelverk utan man kunde som moderator även hjälpa användarna på ett annat sätt. Men eftersom vi i dagens läge är något mer än 100 moderatorer och inte så sällan har några 10-tusen aktiva medlemmar fungerar det inte att vi ska sitta och curla användarna. Jag tror att användarna lär sig att posta rätt snabbare om jag slänger tråden i papperskorgen och säger åt dem att posta rätt än om jag skulle sitta och flytta varenda tråd rätt. Naturligtvis är det fingerspettskänsla som gäller, postar någon ett inlägg som skulle kunna ligga i den delen flyttar jag, men när jag ser trådar som det inte finns en chans att TS tänkt till skickas dessa till papperskorgen. Det går faktiskt mycket snabbare för mig att skicka en tråd till papperskorgen och sedan svara på ett PM med att användaren faktiskt har sig själv att skylla än att flytta till rätt forum.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in