Citat:
Ursprungligen postat av
hansl77
Jaha. Givetvis, det är något helt naturligt och till följd av en helt organisk utveckling att Masri i
DN väljer en annan,
kosmopolitisk historiesyn, som av en tillfällighet råkar få Sverige att komma fram i sämre dager.
Jag kommer själv, i motsättning till Nilsson, sannolikt ej läsa boken han tar utgångspunkt i men en snabb slagning på författarna visar att de är synnerligen aktiva i kretsar som borde få vem som helst att dra öronen åt sig. (Bara det faktum att de är sociologer)
http://en.wikipedia.org/wiki/Ulrich_Beck
http://en.wikipedia.org/wiki/Daniel_...sociologist%29
Min undran är, om kosmopolitisering är en naturlig, oundviklig process, varför arbetar nämnda författare, i gott sällskap väl att märka, aktivt
för en kosmopolitisering?
Instämmer. Kristian Nilssons inlägg "Nationell och kosmopolitiserad historiesyn" (på bloggen Österifrån) var verkligen ingen höjdare.
Kristian Nilsson verkar (eller låtsas) ha missat, att Hakelius polemiserar mot att ha ett snävt, inskränkt perspektiv. Hakelius använder bilden av en hund, som gräver ned sig djupt i ett hål och inte ser omgivningen (stranden, havet, himlen). Detta snäva perspektiv (som Hakelius polemiserar mot) representerar inte någon s.k. (kosmopolitiserad) "historiesyn" eller "historieposition".
Citat:
Ursprungligen postat av
hansl77
Jag grävde fram den idelogiproduktion och statliga propagandamaterial för den svenska skolan (producerat av "Delegationen för mänskliga rättigheter i Sverige"), som Hakelius identifierade som källan till Mona Masris märkliga uppfattningar om svensk export i ett historiskt perspektiv - nämligen skolmaterialet ”Slaveri då och nu – Rätten till frihet” - "om Sveriges roll i det transatlantiska slaveriet och om nutida slaveri".
LÄS "inspiration och kunskap" för SO-lärare på den här länken.
http://www.so-rummet.se/fakta-artikl...n-lonsam-affar
Ett litet smakprov:
Citat:
Vilka var involverade i slavhandeln?
Portugiserna var de första som hämtade slavar i Afrika till Sydamerika. Spanjorerna och andra européer följde efter. Vid 1600-talets början stod holländarna för den största delen, tätt följda av fransmän och engelsmän. Även danskarna hade stor del i slavhandeln, med slavöar i Västindien (nu amerikanska Virgin Islands).
I takt med kolonisationen av Västindien och Nordamerika under 1700-talet dominerade engelsmännen i högre grad. Det var också då svenskar var mest aktiva, genom den svenska kolonin i Västindien och via järnexporten. (min fetstil)
Svenska skolbarn får alltså lära sig, att afrikaner och araber inte hade någon del i slavhandeln.
Sajten SO-rummet skriver:
Citat:
Materialet har tidigare varit en del av skolmaterialet ”Slaveri då och nu – Rätten till frihet” som getts ut av Delegationen för mänskliga rättigheter i Sverige i samband med ett informationsprojekt om Sveriges roll i det transatlantiska slaveriet och om nutida slaveri. Bakgrunden är att regeringen i juli 2007 beslutade att delegationen tillsammans med organisationer som arbetar för mänskliga rättigheter och mot rasism och diskriminering skulle genomföra kommunikations- och kunskapshöjande aktiviteter till minne av att det är 200 år sedan den transatlantiska slavhandeln avskaffades.
Här är en länk till
”Slaveri då och nu – Rätten till frihet”.
Den här formuleringen är möjligen spiken, som Masri m.fl. kokar sin soppa på:
Citat:
När det svenska järnets stormaktsställning nådde sin höjdpunkt under 1700-talet var utlandsförsäljningen en lysande affär för såväl statsmakten som enskilda företagare. Varken förr eller senare har några svenska exportaffärer gått så bra. .... Järnexporten stod för omkring 80 procent av Sveriges utrikeshandel under denna tid...
Om jag fattar associationskedjan rätt, så ser den ut så här:
1. Järnexporten stod för omkring 80 procent av Sveriges utrikeshandel vid sin höjdpunkt under 1700-talet .
2. Sveriges utrikeshandel har ej dominerats av en (1) råvara (eller produkt) i samma omfattning vid någon annan tidpunkt ... alltså har några "svenska exportaffärer" EJ "gått så bra", varken förr eller senare
3. Sverige exporterade järn till Storbritannien
4. Storbritannien deltog i slavhandeln.
5. En del av det järn, som importerades från Sverige, användes till kedjor för slavtransporter.
SLUTSATS: "Varken förr eller senare har svensk export gått lika bra som under slavhandeln"
Rätta mig ... om trådens läsare och skrivare tror, att jag missuppfattat associationskedjan.
Hakelius trodde i sin kolumn
(länk), att den tendentiösa slutsatsen -
"Varken förr eller senare har svensk export gått lika bra som under slavhandeln" - vilade på någon skruvad beräkning, som var baserad på "kluriga procentkalkyler, dåtida importförbud och allmän svensk fattigdom".
Jag misstänker, att den tendentiösa slutsatsen kanske bara är resultatet av denna hårdvinklade associationskedja.