2013-04-02, 11:55
Medlem
[QOUTE=lampros] *text* [/quote]

Mycket bra sammanfattning!

Ytterligare ett mer svårmätbart fenomen de senaste åren är att det etablissemangskritiska krypskyttet på bloggar, i komentarsfält, ring P1 m.m. har börjat krypa in på facebook.

Det märks att den ändlösa floden av pk-länkar på fejan börjar få försiktiga och genomtänkta mothugg. Någon annan som upplever samma sak?
Citera
2013-04-02, 12:35
Medlem
lampross avatar
Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av SnyggSmartochLat
[QOUTE=lampros] *text*

Ytterligare ett mer svårmätbart fenomen de senaste åren är att det etablissemangskritiska krypskyttet på bloggar, i komentarsfält, ring P1 m.m. har börjat krypa in på facebook.

Det märks att den ändlösa floden av pk-länkar på fejan börjar få försiktiga och genomtänkta mothugg. Någon annan som upplever samma sak?
Tack. -- Detta med Facebook är som sagt svårfångat, men värt att studera. Gräsrotsyttringar som Facebook är signifikanta och rika på innebörd. Liksom "random samtal vid fikabordet på jobbet". Man borde skriva en roman om det. Men vad gäller sådant som jobbsnack tycker jag att det 2010 ännu var "det är synd om invandrare" som dominerade, medan frispråkigheten sedan dess ökat. Då snackar jag om stämningen då olika krogar där jag jobbat.

Utöver det har vi en rad andra sociala sammanhang som övriga diskussionsforum (Skalman och SoldF är ännu Korrekta; Krigsforum, som är mindre, är frispråkigare). Och vi har själva Flashback (som förra året hade ett tillflöde av Korrekta postare och Korrekta trådstarter, men denna insats har idag i stort sett neutraliserats).

Förutom det mer eller mindre offentliga samtalet, där PK-lägret ännu upprätthåller bilden av monolitisk uppslutning bakom mångkulturism, så har det vunnits segrar i det tysta för regimkritik och oppositionella åsikter. Denna förändring är svårt att ta på, men den finns. Det är som poeten sa: Vaster than empires, and more slow.
Citera
2013-04-02, 12:47
Moderator
Strix m/94s avatar
Som utlovats så presterar idag Jan Tullberg i SMP reflektioner över det multikulturella samhällets problem, och förväntade negativa effekter på demokratin. Hans slutord är särskilt tydliga och tämligen brännheta. Att läsa detta i en ordinär dagstidning, förvisso 40 år för sent, tyder ändå på ett skift i debatten. Numera går det att ifrågasätta även hitintills heliga sanningar.

Citat:
I länder med en sedan länge etablerad multikulturell verklighet, handlar diskussionen i mindre grad om multikulturalismens förträfflighet, utan mer om att skapa en situation som fungerar någorlunda trots de multikulturella problemen. En fråga är därför om en klok preventiv åtgärd är att söka undvika att multikulturalism uppstår. I många sammanhang förespråkas försiktighetsprincipen; man bör undvika att skapa situationer med svårhanterliga problem, då de finns en hög risk att de inte kommer att kunna lösas. I den multikulturella diskussionen är det argumentet sällsynt.
http://www.smp.se/ledare/att-leva-me...la(3709881).gm
Citera
2013-04-02, 15:14
Medlem
Gullegubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SnyggSmartochLat
[QOUTE=lampros] *text*

Det märks att den ändlösa floden av pk-länkar på fejan börjar få försiktiga och genomtänkta mothugg. Någon annan som upplever samma sak?[/quote]

Nä, bara PK från mina FB-vänner, fast kanske i något minskad omfattning. En enda kompis skriver och länkar lite högergrejer, som att det är bra för Venezuela att bli av med Chavez.
Citera
2013-04-02, 15:23
Medlem
Gullegubbens avatar
"Vid demokratins genombrott i modern tid var det främst högern som fruktade att Kallikles hade rätt och var vaksamma mot ett normativt majoritetsvälde. Nu är det i allt högre grad vänstern som sviktar i demokratisk tilltro. En populär tankemodell de senaste decennierna har varit den om “två tredjedelssamhället”; en skötsam majoritet av medborgare ignorerar en tredjedel vilken består av ett flertal mer eller mindre marginaliserade grupper som saknar en väsentlig samhällsfunktion. Den som anser att majoriteten förtrycker minoriteter, och de egna sympatierna ligger hos någon minoritet attraheras knappast av demokratin."

Mycket bra sammanfattning av läget.
Citera
2013-04-02, 18:34
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lampros
Tidslinje

Mycket bra översikt. En klassiker är: för att förstå enskilda delar måste man först se helheten. Därför har du gjort ett tacksamt arbete. För dem som är ny är det bra så att de kan följa utvecklingen och se att det faktiskt finns en orsak till varför media agerar som de gör. Gång på gång misslyckas de i sina försök. Vidare kan det vara tacksamt att se när vad hände om man vill göra en djupare analys.
Citera
2013-04-02, 18:44
Medlem
En del av mediakriget. Kanske en reportageserie där hemsidor ska kopplas mot, i detta fall, SD. Det må vara hänt att SD så att säga har dubbla kanaler ut i etern. Men är det inte lite som LOs relation till Socialdemokraterna dvs en sidoorganisation som för ett partis talan utan direkt inblandning av partiet?

http://www.expressen.se/nyheter/doku...-vill-sta-for/
Citera
2013-04-02, 20:14
Medlem
PhasersOnFunks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lampros
. 18 mars – Khemiris protest är föranledd av projektet REVA, polisens spaning efter och utvisning av illegala personer. Protesterna är högljudda men att projektet ska överges dementeras av polisen i Fria Tider. ”Nej vi har inte gett upp Reva och kommer inte att göra det”, skriver kommissarien Anders Persson i ett mail till nättidningen. Man kommer bara att ändra taktik, från tillslag i samband med färdbeviskontroller i tunnelbanan till något annat, ännu hemligt sätt. http://www.friatider.se/polisen-vi-h...-gett-upp-reva

Linderborg och en grupp andra kulturkoftor satt i dag i samförstånd under en kräkframkallande halvtimme i P1's Nya Vågen och klappade varandra på axlarna över att polisens arbete hade påverkats. Jag kommer inte ihåg formuleringen men det var någonting "javisst", någonting "oerhört viktigt" och någonting "vi ser alltså att.." osv. Mission accomplished iom snyftbrevet om man skall tro Linderborg och gänget. Det rörde sig i övrigt om ett grupprunk där man hade fokus på hur viktig kulturjournalistikens roll är inom det politiska. Man är ju de som beskriver verkligheten menade man bland annat.

Edit: Jag satt och lyssnade på eländet samtidigt som jag kargt gnetade mig upp till toppen av High Hrothgars vindpinade klippor för att lära mig drak-vrål ifrån gråskäggen i Skyrim. Nedlade ett snötroll på vägen med en välplacerad "Aryan arrow"(true story). Trollet döptes genast till Åsa.
Senast redigerad av PhasersOnFunk 2013-04-02 kl. 20:23.
Citera
2013-04-03, 00:01
Medlem
densistasovjets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gullegubben

Kan bara hålla med om sammanfattningen som var mycket bra. Jag däremot känner en tydlig vindkantring i debatten både IRL där folk pratar om detta vitt och brett och även på fejan där pk människor ofta får bra med mothugg.
Citera
2013-04-03, 06:24
Medlem
lampross avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheLucky
Mycket bra översikt. En klassiker är: för att förstå enskilda delar måste man först se helheten. Därför har du gjort ett tacksamt arbete. För dem som är ny är det bra så att de kan följa utvecklingen och se att det faktiskt finns en orsak till varför media agerar som de gör. Gång på gång misslyckas de i sina försök. Vidare kan det vara tacksamt att se när vad hände om man vill göra en djupare analys.
Tack för det. Den samlade bild jag får av de senaste årens händelser kan sammanfattas så här.

. Sahlinismen (som jag i och för sig inte tog upp), eller "svenskfientliga partiledare" -- detta upphörde cirka 2010. Öppet svenskfientliga uttalanden av partiledare ("svenskt är bara barbariet"/Reinfeldt, "Sverige byggdes av folk som kom utifrån"/Olofsson, "jag hatar allt typiskt svenskt"/Sahlin -- detta var populärt cirka 2006-2008. Sahlin drev multikultur som ideologi men blev straffad för det i valet. Reinfeldt är lika svenskfientlig han men han tonade ner det i valet.

. "Svenskar finns" -- detta sas av Reinfeldt 15 maj 2012, han omnämnde "etniska svenskar", avhandlat i min krönika ovan. Han försa sig men termen etablerades, tack vare 1) Herman Lindqvist i AB 9/6 (han nämnde inte termen men han uttalade sig starkt nationalistiskt) 2) Lindqvist intervjuades så av Nationell.nu en vecka senare och fick bl.a frågan, "existerar etniska svenskar som ett folk?" på vilket Lindqvist sa "självklart" 3) DN som reagerade på att Lindqvist låtit sig intervjuas av Nationell.nu, men Lindqvist stod på sig och försvarade sin rätt att bli intervjuad av vem som helst. Det blev ett självmål av DN; Nationell.nu fick publicitet och begreppet "etniska svenskar" etablerades för tid och evighet. Jag bloggade om denna Lindqvistaffär på Motpol igår: http://princip.motpol.nu/herman-lindqvist-om-sverige/

. SD växer och har nått 10%. Eliten har misslyckats med att hindra detta. SD gör en stor marginalnytta som ett invandringskritiskt parti i riksdagen, även om jag som högerradikal kan ogilla sådana ting som deras hårda interna partipiska.

. Varumärkena AB och DN har tappat i värde. Wolodarskis och Linderborgs metapolitiska aktioner har inte ökat förtroendet för dem. "Bojkotta MSM" drivs i flera trådar här på Flashback. Ska mediabojkotten bli Flashbacks "nästa stora grej", liksom "bildavslöjandena" (Hellesö, Markovic) var det 2011...? Nåväl, en kampanj som att bojkotta MSM försiggår mer diskret än dessa spektakulära händelser, men nog har det blivit en ny sed här på Flashback att man inte länkar direkt till MSM längre utan döljer länkarna via tjänsten unvis t.ex. Det är en god sed. Gynna inte MSM, inte ens med klick; Flashback bär på stor trafik och en MSM-länk i en tråd här ger dem massor av klick (och statistisk de kan visa för sina annonsörer). Dölj länken med tjänsten unvis eller skit i att länka, referera artikeln och skriv "i AB 4/4 under titeln "XXXXX" ".
Citat:
Ursprungligen postat av PhasersOnFunk
Linderborg och en grupp andra kulturkoftor satt i dag i samförstånd under en kräkframkallande halvtimme i P1's Nya Vågen och klappade varandra på axlarna över att polisens arbete hade påverkats. Jag kommer inte ihåg formuleringen men det var någonting "javisst", någonting "oerhört viktigt" och någonting "vi ser alltså att.." osv. Mission accomplished iom snyftbrevet om man skall tro Linderborg och gänget. Det rörde sig i övrigt om ett grupprunk där man hade fokus på hur viktig kulturjournalistikens roll är inom det politiska. Man är ju de som beskriver verkligheten menade man bland annat.
Detta kan ses som en exemplarisk lektion i att politik inte bara är händelser i sig, utan även vilken tolkning och vilket "spin" de får i media. Tyvärr har det i media framstått som om REVA lagts ner, vilket det alltså inte har. Projektet fortsätter, men med lägre profil. Just därför att media fick spader på denna kampanj måste polisen gå mer försiktigt till väga. Men vad några kulturkoftor säger i radion har inte någon större betydelse längre. MSM tappar konstant i läsare/lyssnare/tittare. Flashback och bloggosfären och nymedia (Fria Tider, Dispatch, Nya Tider mm) har läsare och vinner mark. De gör stor marginalnytta. Here's where the talking is: här finns informationen, debatten och energin. "Graden av information i en text står i relation till hur förutsägbar den är" sägs det, och MSM:s innehåll är helt förutsägbart, alternativmedia är mer oförutsägbart.

Det skulle man kunna lägga till som en sista punkt i var kulturkriget står: bloggosfärens stadiga tillväxt plus Flashbacks roll. Flashback hade förra året ett inflöde av Korrekta postare, men idag tycks forumet vara övervägande provitt igen. PK trådstartar debatteras ner av tio insatta postare. Och i denna tråd är vänstern helt borta. Ingen försvarar Åsa Linderborgs kampanjer här. Så har det i och för sig varit sedan trådstarten. Denna tråd är väl för komplex för dem. Den är inte svart/vit utan försöker fånga en komplex verklighet.

Vad gäller bloggosfären så växer den idag till sig, och det utan den trafikkoppling till MSM som var i ropet fram till mitten av 2012. Fram tills dess kunde man pinga bloggen hos Twingly och få sitt blogginlägg länkat under alla MSM:s artiklar. Det var t.ex på min egen blogg Svenssongalaxen rätt mycket trafik under 2011 och 2012 tack vare detta. Men i takt med att MSM inskränkte möjligheten till detta så la jag av med att gå in på MSM; jag fick trafik till bloggen ändå, via Google och annat.

Folk googlar ämnen och hamnar på min blogg. Då finns det ingen anledning att hänga på MSM:s sajter och leta den ynka artikel de för dagen tillåter blogglänkar till. Bloggosfären klarar sig utan MSM. Att länka till MSM är som att förknippa sig med ett lik, ett levande lik. Bloggosfären i sig är en bättre källa till nyheter och debatt. Se till exempel denna länksamling, http://www.kimmoa.se/rn/ Riktiga Nyheter, som samlar uppdaterade länkar från Nya Tider, Realisten, Avpixlat, Motpol mm mm. Det är som det "Bloggnätverk mot politisk korrekthet" som fanns fram till 2010: regimkritiska bloggar i samverkan. Via Riktiga Nyheter har ett sådant nätverk så att säga återuppstått. Detta kan ha sitt värde i det framtida kulturkriget.
Citera
2013-04-03, 12:25
Medlem
Fula Gubbens avatar
Glädjande att se att Lampros delar min uppfattning om maktförskjutningar i debatten och gammel-medias tilltagande marginalisering. Att bojkotta tidningshororna behöver inte ens ses som en symbolisk markering, utan man kan sluta läsa dem helt enkelt eftersom de är så jävla dåliga och ohederliga, och inte längre kan erbjuda unik information. Har inte köpt en dagstidning på 10+ år, och sedan 2012 besöker jag inte ens deras hemsidor... och detta har gjort mig på mycket bättre humör.

Lögner och Bror Duktig-propaganda klarar man sig tydligen bra utan, surprise surprise.
Citera
2013-04-03, 13:05
Medlem
Kvillebacken1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fula Gubben
Glädjande att se att Lampros delar min uppfattning om maktförskjutningar i debatten och gammel-medias tilltagande marginalisering. Att bojkotta tidningshororna behöver inte ens ses som en symbolisk markering, utan man kan sluta läsa dem helt enkelt eftersom de är så jävla dåliga och ohederliga, och inte längre kan erbjuda unik information. Har inte köpt en dagstidning på 10+ år, och sedan 2012 besöker jag inte ens deras hemsidor... och detta har gjort mig på mycket bättre humör.

Lögner och Bror Duktig-propaganda klarar man sig tydligen bra utan, surprise surprise.

Du menar att du klarar dig på Avpixlat, Nationell.nu, Realisten och Fria Tider ?

Tveksam till om man blir på bättre humör av att läsa deras nyheter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in