Citat:
Ursprungligen postat av TheLucky
Mycket bra översikt. En klassiker är: för att förstå enskilda delar måste man först se helheten. Därför har du gjort ett tacksamt arbete. För dem som är ny är det bra så att de kan följa utvecklingen och se att det faktiskt finns en orsak till varför media agerar som de gör. Gång på gång misslyckas de i sina försök. Vidare kan det vara tacksamt att se när vad hände om man vill göra en djupare analys.
Tack för det. Den samlade bild jag får av de senaste årens händelser kan sammanfattas så här.
. Sahlinismen (som jag i och för sig inte tog upp), eller "svenskfientliga partiledare" -- detta upphörde cirka 2010. Öppet svenskfientliga uttalanden av partiledare ("svenskt är bara barbariet"/Reinfeldt, "Sverige byggdes av folk som kom utifrån"/Olofsson, "jag hatar allt typiskt svenskt"/Sahlin -- detta var populärt cirka 2006-2008. Sahlin drev multikultur som ideologi men blev straffad för det i valet. Reinfeldt är lika svenskfientlig han men han tonade ner det i valet.
. "Svenskar finns" -- detta sas av Reinfeldt 15 maj 2012, han omnämnde "etniska svenskar", avhandlat i min krönika ovan. Han försa sig men termen etablerades, tack vare 1) Herman Lindqvist i AB 9/6 (han nämnde inte termen men han uttalade sig starkt nationalistiskt) 2) Lindqvist intervjuades så av Nationell.nu en vecka senare och fick bl.a frågan, "existerar etniska svenskar som ett folk?" på vilket Lindqvist sa "självklart" 3) DN som reagerade på att Lindqvist låtit sig intervjuas av Nationell.nu, men Lindqvist stod på sig och försvarade sin rätt att bli intervjuad av vem som helst. Det blev ett självmål av DN; Nationell.nu fick publicitet och begreppet "etniska svenskar" etablerades för tid och evighet. Jag bloggade om denna Lindqvistaffär på Motpol igår:
http://princip.motpol.nu/herman-lindqvist-om-sverige/
. SD växer och har nått 10%. Eliten har misslyckats med att hindra detta. SD gör en stor marginalnytta som ett invandringskritiskt parti i riksdagen, även om jag som högerradikal kan ogilla sådana ting som deras hårda interna partipiska.
. Varumärkena AB och DN har tappat i värde. Wolodarskis och Linderborgs metapolitiska aktioner har inte ökat förtroendet för dem. "Bojkotta MSM" drivs i flera trådar här på Flashback. Ska mediabojkotten bli Flashbacks "nästa stora grej", liksom "bildavslöjandena" (Hellesö, Markovic) var det 2011...? Nåväl, en kampanj som att bojkotta MSM försiggår mer diskret än dessa spektakulära händelser, men nog har det blivit en ny sed här på Flashback att man inte länkar direkt till MSM längre utan döljer länkarna via tjänsten unvis t.ex. Det är en god sed. Gynna inte MSM, inte ens med klick; Flashback bär på stor trafik och en MSM-länk i en tråd här ger dem massor av klick (och statistisk de kan visa för sina annonsörer). Dölj länken med tjänsten unvis eller skit i att länka, referera artikeln och skriv "i AB 4/4 under titeln "XXXXX" ".
Citat:
Ursprungligen postat av PhasersOnFunk
Linderborg och en grupp andra kulturkoftor satt i dag i samförstånd under en kräkframkallande halvtimme i P1's Nya Vågen och klappade varandra på axlarna över att polisens arbete hade påverkats. Jag kommer inte ihåg formuleringen men det var någonting "javisst", någonting "oerhört viktigt" och någonting "vi ser alltså att.." osv. Mission accomplished iom snyftbrevet om man skall tro Linderborg och gänget. Det rörde sig i övrigt om ett grupprunk där man hade fokus på hur viktig kulturjournalistikens roll är inom det politiska. Man är ju de som beskriver verkligheten menade man bland annat.
Detta kan ses som en exemplarisk lektion i att politik inte bara är händelser i sig, utan även vilken tolkning och vilket "spin" de får i media. Tyvärr har det i media framstått som om REVA lagts ner, vilket det alltså inte har. Projektet fortsätter, men med lägre profil. Just därför att media fick spader på denna kampanj måste polisen gå mer försiktigt till väga. Men vad några kulturkoftor säger i radion har inte någon större betydelse längre. MSM tappar konstant i läsare/lyssnare/tittare. Flashback och bloggosfären och nymedia (Fria Tider, Dispatch, Nya Tider mm) har läsare och vinner mark. De gör stor marginalnytta.
Here's where the talking is: här finns informationen, debatten och energin. "Graden av information i en text står i relation till hur förutsägbar den är" sägs det, och MSM:s innehåll är helt förutsägbart, alternativmedia är mer oförutsägbart.
Det skulle man kunna lägga till som en sista punkt i var kulturkriget står: bloggosfärens stadiga tillväxt plus Flashbacks roll. Flashback hade förra året ett inflöde av Korrekta postare, men idag tycks forumet vara övervägande provitt igen. PK trådstartar debatteras ner av tio insatta postare. Och i denna tråd är vänstern helt borta. Ingen försvarar Åsa Linderborgs kampanjer här. Så har det i och för sig varit sedan trådstarten. Denna tråd är väl för komplex för dem. Den är inte svart/vit utan försöker fånga en komplex verklighet.
Vad gäller bloggosfären så växer den idag till sig, och det utan den trafikkoppling till MSM som var i ropet fram till mitten av 2012. Fram tills dess kunde man pinga bloggen hos Twingly och få sitt blogginlägg länkat under alla MSM:s artiklar. Det var t.ex på min egen blogg Svenssongalaxen rätt mycket trafik under 2011 och 2012 tack vare detta. Men i takt med att MSM inskränkte möjligheten till detta så la jag av med att gå in på MSM; jag fick trafik till bloggen ändå, via Google och annat.
Folk googlar ämnen och hamnar på min blogg. Då finns det ingen anledning att hänga på MSM:s sajter och leta den ynka artikel de för dagen tillåter blogglänkar till. Bloggosfären klarar sig utan MSM. Att länka till MSM är som att förknippa sig med ett lik, ett levande lik. Bloggosfären i sig är en bättre källa till nyheter och debatt. Se till exempel denna länksamling,
http://www.kimmoa.se/rn/ Riktiga Nyheter, som samlar uppdaterade länkar från Nya Tider, Realisten, Avpixlat, Motpol mm mm. Det är som det "Bloggnätverk mot politisk korrekthet" som fanns fram till 2010: regimkritiska bloggar i samverkan. Via Riktiga Nyheter har ett sådant nätverk så att säga återuppstått. Detta kan ha sitt värde i det framtida kulturkriget.