Citat:
Ursprungligen postat av
glendale
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article18194568.ab
"-framgick att det finns en mängd vittnen som eventuellt kan bidra till att bringa klarhet i mordgåtan.
– Vad beträffar flyktfara så är det väl så, att är man misstänkt och blir försatt på fri fot, inte har något arbete, har en anknytning till utlandet på sätt som NN har, så kan jag se att det finns en flyktfara-."
Antingen har han fått sparken eller så har han inte det välbetalda jobb som tidigare sagts.
"-Vad kan du säga om de förhör som ska hållas?
– Det kvarstår personer att höra som är av intresse i utredningen, vi väntar också in besked från SKL, jag kan bara bekräfta de uppgifterna.
Mannen är nu häktad ytterligare en 14-dagarsperiod fram till den 31 januari.-"
10 vittnen! Knappast är de vittnen till mordet, utan förmodligen vad RO gjort och sagt under de senaste 17 åren. Det här fallet är mycket märkligt.
Allt där låter onekligen mycket mystiskt.
Det kan ju vara på många sätt, tex.
a. Den häktade smurfen, sa, riktigt ironiskt och hånfullt till utredaren, "det kanske var jag, åtala mig", varvid denne tolkade det hela som ett erkännande, skrev ned det och förstörde bandinspelningen, genom oaktsamhet, givetvis inte uppsåt. Nu sitter den unge åklagaren i staketet, i syfte att utbilda denne i det som i massmedia kallas för 'code blue'.
b. Hela spektaklet är en bluff relaterat till just de teorier som diskuterades tidigare i tråden map. just röstigenkänning. Fallet samspelar tidsmässigt just med att ett flertal sådana företag sökte pengar på börsen med allsköns metoder&utspel.
c. Åklagaren kan ha gjort bort sig rejält och ha gjort sig skyldig till vad som kallas för obefogad åtal, obefogat frihetsberövande. Eftersom vägen är stängd till ett frisläppande av sorten "bevisen räckte inte till något åtal", vilket vanligtvis sker typ 24-48h efter häktningen, så tänker åklagaren köra så långt det går i förhoppning om att något ska ske som befriar åklagaren från sitt potentiellt personliga, livslånga försörjningsansvar för denne RO.
d. Eller så försöker åklagaren bygga någon ny bevisframställningsteori baserat på karaktärsvittnen och hörsägen, saker som idag inte är acceptabel bevisföring sett til Hd:s gällande slutsatser om sådant.
e. Det finns väl en gräns för hur länge man får söka vittnen som försvunnit i utlandet också.