2014-01-17, 10:28
Medlem
ursprungligens avatar
Det har uttalats att bilderna funnits med i utredningen sedan tidigare. Det borde utesluta att bilderna kommer från RO:s hårddisk.

Jag har svårt att tro att polisen sitter och håller på knivskarpa bilder på mördaren utan att de i så fall skulle provat möjligheten att via en publicering få fram identiteten på en gärningsman.

Kan polisen verkligen hålla någon häktad för att de krypterat sin hårddisk? Är inte det önsketänkande anständigt endast en provokatör?

Vi får se vad polisens förhalningsteknik leder till idag. Som tidigare nämnts förloras mycket av spänningen om RO släpps. Då förblir förundersökningen sekretessbelagd och RO utpekad som 'frikänd' mördare för all framtid.

Trots denna dystra framtidsspådom lutar jag fortfarande åt att RO släpps idag.
Citera
2014-01-17, 10:38
Medlem
Provokatörs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Det har uttalats att bilderna funnits med i utredningen sedan tidigare. Det borde utesluta att bilderna kommer från RO:s hårddisk.

Jag har svårt att tro att polisen sitter och håller på knivskarpa bilder på mördaren utan att de i så fall skulle provat möjligheten att via en publicering få fram identiteten på en gärningsman.

Kan polisen verkligen hålla någon häktad för att de krypterat sin hårddisk? Är inte det önsketänkande anständigt endast en provokatör?

Vi får se vad polisens förhalningsteknik leder till idag. Som tidigare nämnts förloras mycket av spänningen om RO släpps. Då förblir förundersökningen sekretessbelagd och RO utpekad som 'frikänd' mördare för all framtid.

Trots denna dystra framtidsspådom lutar jag fortfarande åt att RO släpps idag.

Det kan inte vara analys av DNA längre, det har gått alldeles för lång tid. Och, nej det är inte önsketänkande, jag hoppas verkligen att jag har fel. Men om dom inte kan knäcka en iPhone då tror jag det tar tid...

/Provokatör
Citera
2014-01-17, 10:43
Medlem
Timjan256s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Provokatör
I mitt första inlägg i tråden så spekulerade jag om hans datorer och att det var dessa som var anledningen till den långa häktningen. 2013-11-26 skrev jag: "Det jag kan tänka mig isf är att dom vill ha tillräckligt med tid för att gå igenom hans datorer, lär nog finnas ett antal, finns det sedan tidigare ett erkännande så kan det finnas krypterad information som tar tid att gå igenom." (FB) 25-årige studenten Per Häggström mördad på Valhallavägen 1996

Det går så klart att dekryptera all data, det är en fråga om lite förnulighet, pengar och framförallt tid.

/Provokatör

Tror inte på att polisen väntar på att dekrypteringen med brute force av hans datorer ska bli klart snart. Antag att han har använd det populära programmet TrueCrypt på hårddiskarna med en standard algoritm, typ AES. De kan säkert testa miljoner olika lösenord per sekund på TC men har man ett långt bra lösenord av stora/små-bokstäver, siffror,specialtecken på minst 11 tecken har de ändå ingen chans.
Exempel på hur tid när superdator knäcker TC-lösenord på olika längd:
10 tecken = 19 sekunder
15 tecken = 4670 år
20 tecken = 36000 miljarder år
http://lastbit.com/pswcalc.asp
Vid det här laget så har man antingen redan hittat nåt i hans datorer eller så har man inte.
Citera
2014-01-17, 11:02
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Provokatör
Det kan inte vara analys av DNA längre, det har gått alldeles för lång tid. Och, nej det är inte önsketänkande, jag hoppas verkligen att jag har fel. Men om dom inte kan knäcka en iPhone då tror jag det tar tid...

/Provokatör

Jag gillar dina inlägg och sammanfattningen häromdagen var mästerlig. Men om innehav av en krypterad hårddisk är ett bevis på att man är en mördare, så känns det som om polisen är ute på mycket tunn is i mina ögon. Att hysa en förhoppning om att det kan påträffas komprometterande bevis på den krypterade hårddisken känns juridiskt/logiskt substanslöst. Men å andra sidan, inget förslag på annan analys som skulle ta lika lång tid har föreslagits i tråden och Sverige är ökänt för sina långa häktningstider.

Låt oss hoppas att RO inte valde 20 teckens varianten på lösenprdet, då blir häktningstiden 36000 miljarder år.
Citera
2014-01-17, 11:34
Medlem
Provokatörs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timjan256
Tror inte på att polisen väntar på att dekrypteringen med brute force av hans datorer ska bli klart snart. Antag att han har använd det populära programmet TrueCrypt på hårddiskarna med en standard algoritm, typ AES. De kan säkert testa miljoner olika lösenord per sekund på TC men har man ett långt bra lösenord av stora/små-bokstäver, siffror,specialtecken på minst 11 tecken har de ändå ingen chans.
Exempel på hur tid när superdator knäcker TC-lösenord på olika längd:
10 tecken = 19 sekunder
15 tecken = 4670 år
20 tecken = 36000 miljarder år
http://lastbit.com/pswcalc.asp
Vid det här laget så har man antingen redan hittat nåt i hans datorer eller så har man inte.

Lite av min poäng, det tar tid, men någon som är smart har kanske en "honeypot" i ett helt annat avseende, men har dom lyckats brute forca en eller flera volymer med 10 tecken så ger dom sig såklart på resterande volymer och har dessa då fler än 10 tecken i lösenordet så låter det sig helt enkelt inte göras inom överskådlig tid. Vid en viss tidpunkt måste dom ge sig helt enkelt hur frustrerande det än må vara.

/Provokatör
Senast redigerad av Provokatör 2014-01-17 kl. 11:35. Anledning: stavvning
Citera
2014-01-17, 17:41
Medlem
lukashs avatar
Var det idag det skulle vara omhäktningsförhandling?
Citera
2014-01-17, 18:17
Medlem
Rabattfyllans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SibirienKalle
Mer info om fotobevisen. Men kan det verkligen stämma?

Expressen skriver idag att de foton som utgör bevismaterial består av foton (plural) som tagits i området kring Valhallavägen efter mordet.

Om det stämmer undrar jag verkligen vad det kan vara frågan om. Vad kan foton från området, tagna efter mordet, bevisa?

Fanns det övervakningskameror, trots allt? Eller har RO smugit omkring vid mordplatsen dagen efter? Och vad bevisar i så fall detta?

http://www.expressen.se/nyheter/misstankte-39-aringen-har-fatt-traffa-sin-fru/

När en åklagare svarar "inga kommentarer" på frågan om bevisningen stärkts så bådar det inte gott. Vi vet att det inte finns några vittnen som kan binda honom och sannolikt ingen teknisk bevisning. Det måste till ett mirakel för att han inte ska släppas.
Citera
2014-01-17, 19:00
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av P-o-beln
Kan det vara så enkelt att det är foton som polisen tagit på brottsplatsen (t.ex skador på BO). Foton som stärker misstanken mot RO pga saker han sagt i förhör osv. Omständigtheter/uppgifter/detaljer polis ej tidigare gått ut med i media och som därför rimligtvis endast GM bör känna till...

Edit: jag är väl medveten om att BO avled efteråt på sjukhus till följd av skadorna han tillfogades så ingen behöver ödsla tid på att försöka rätta mig.

Ja, det är väl ingen omöjlig tolkning av vad det kan vara för bilder.
Citera
2014-01-17, 19:13
Medlem
Slumlords avatar
Var det inte idag (17/1) som RO fyller 40 år?
Citera
2014-01-17, 19:18
Medlem
RO omhäktad ytterligare 14 dagar. http://www.aftonbladet.se/nyheter/article18194568.ab
Citera
2014-01-17, 19:31
Medlem
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article18194568.ab

"-framgick att det finns en mängd vittnen som eventuellt kan bidra till att bringa klarhet i mordgåtan.
– Vad beträffar flyktfara så är det väl så, att är man misstänkt och blir försatt på fri fot, inte har något arbete, har en anknytning till utlandet på sätt som NN har, så kan jag se att det finns en flyktfara-."

Antingen har han fått sparken eller så har han inte det välbetalda jobb som tidigare sagts.

"-Vad kan du säga om de förhör som ska hållas?
– Det kvarstår personer att höra som är av intresse i utredningen, vi väntar också in besked från SKL, jag kan bara bekräfta de uppgifterna.
Mannen är nu häktad ytterligare en 14-dagarsperiod fram till den 31 januari.-"

10 vittnen! Knappast är de vittnen till mordet, utan förmodligen vad RO gjort och sagt under de senaste 17 åren. Det här fallet är mycket märkligt.
Senast redigerad av glendale 2014-01-17 kl. 19:35.
Citera
2014-01-17, 20:26
Medlem
anuspontens avatar
Förmodligen har han bladdrat brevid mun en och annan gång under årens lopp. Folk som krökar mycket och hårt har en tendens till det. Det och röstanalysen och eventuellt något dna är ändå en hyfsad bevis + indiciekedja.Och han har snart varit häktad i 2 månader och häktningen har förlängts. Tror nog dom har en hel del.Annars hade dom inte kunnat hålla på att förlänga?
Man skall ha klart för sig att bevisvärdet verkar skifta något oerhört i det här landet.Jag hade en polare som blev mördad för 16 år sedan och det fanns väldigt starka bevis och indicier men lik förbannat blev skithögen som åtalades frikänd trots att alla vet att det var han. I det fallet fanns både dna och vittnen som skjutsat honom samt folk som han under rusets inverkan lättat sitt hjärta för. Vad som blir resultatet av ridskolemordet står skrivet i stjärnorna även om jag personligen är övertygad om att det är RO.
Jag är mest nyfiken på vad som får en kille som Oxen* som tydligen levt ett skötsamt och välordnat liv både före och efter dådet att bestialiskt hugga sönder en kille som han förmodligen inte kände mer än möjligtvis till utseendet klockan 5 en måndagsmorgon.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in