2014-01-13, 19:39
Medlem
Elementarys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stokson
Nja. Varför då smyga med det och gå via en relativt otrafikerade site som bikt-siten? Varför inte bara utöver att lämna tipset med motivering till polisen åtminstone blogga på flera bättre ställen.

Det kan finnas flera skäl till det. Dels att biktaren känner personen som hen misstänker och inte vill att det kommer fram till denna person. Dels att biktaren, såsom närstående till familjen, inte vill behöva stå där med dumstruten inför familjen om hens misstankar var helt fel. Vilket kan tänkas ha sinkat utredningen. Det är just biktarens koppling till både familjen och den hen misstänker som i sådana fall gör att denne blir extra försiktig och går denna omväg istället för att gå till polisen.

Du har väl märkt frånvaron av personer närstående till PH här i tråden. Inte ens här på Flashback vågar de säga vad de tror och tycker. Att då bikta sig som mördaren på en sajt som inte sparar IP-nummer, ja, det kanske kan kännas ok.
Citera
2014-01-13, 19:57
Medlem
barnets avatar
Var kan man läsa biktinlägget?
Citera
2014-01-13, 20:03
Medlem
Elementarys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barnet
Var kan man läsa biktinlägget?

http://goo.gl/y4Nwn7

(Provokatörens skärmdump)
Citera
2014-01-13, 20:08
Medlem
barnets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elementary
http://goo.gl/y4Nwn7

(Provokatörens skärmdump)

Det där inlägget kan vem som helst, som läst om fallet i media, ha skrivit. Men inlägget är ifs lite för tråkigt för att vara ihopdiktat, hade man velat bekänna ett mord på skämt så hade man väl skruvat till det lite.
Citera
2014-01-13, 20:37
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av MrBlakeney
Men det skulle i så fall vara en helt ny nivå av trolleri. Redan 2006 visste folk att det som skrivs på internet kan spåras, inte minst av polisen. Hade du som halvkunnig datoranvändare - en kategori de flesta tillhör - kunnat lita på att en hemsida som heter bikt.nu verkligen håller vad de lovar? Nu kanske det faktiskt var så att ip-adresser inte gick att spåra, det vet jag ingenting om, men till och med den störste dumstruten borde ha förstått de eventuella konsekvenserna av att erkänna ett ouppklarat spaningsmord. Det vore minst sagt något helt annat än det vanliga FB-trollandet.

Personen som skrivit bikten kan väl till exempel tänkas ha suttit på ett internetcafé utan kameraövervakning?

Citat:
Sedan måste jag för ordningens skull påpeka att du har motstridig argumentation. Å ena sidan menar du att en andra GM troligen inte skrivit bikten då han inte skulle vilja väcka onödig uppmärksamhet, å andra sidan tror du att RO skrivit bikten. Skulle RO vara mer benägen än en random GM att väcka onödig uppmärksamhet? Trots att han gjort ett utomordentligt bra jobb att hålla uppmärksamheten borta från honom i 17 år?

Om det är RO som skrivit bikten i egenskap av ensam gärningsman kan han ju fortfarande tänkas ha gjort det i avsikt att rikta uppmärksamheten mot någon annan, om han nu ändå kände att polisen började flåsa honom i nacken. En eventuell andra gärningsman skulle däremot knappast ha något att vinna på att försöka outa sin medbrottsling eftersom han därmed med största sannolikhet skulle åka dit själv på kuppen.

Hur som helst vet jag inte riktigt vad jag ska tro. Jag tycker mig som sagt kunna se vissa språkliga indikationer som tyder på att debattinläggen och bikten kan vara författade av en och samma person, men å andra sidan har jag liksom många andra uppriktigt talat svårt att se varför RO frivilligt skulle ge sig ut på så minerad mark att han – om än i eventuellt förvillande syfte – sätter sig och skriver en bikt på internet. Utslag av desperation? Kanske.
Citera
2014-01-13, 20:41
Medlem
Elementarys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FunkyCatso
Om det är RO som skrivit bikten i egenskap av ensam gärningsman kan han ju fortfarande tänkas ha gjort det i avsikt att rikta uppmärksamheten mot någon annan, om han nu ändå kände att polisen började flåsa honom i nacken. En eventuell andra gärningsman skulle däremot knappast ha något att vinna på att försöka outa sin medbrottsling eftersom han därmed med största sannolikhet skulle åka dit själv på kuppen.

Jaha. Jo, det håller jag med om.

Citat:
Hur som helst vet jag inte riktigt vad jag ska tro.

Tvivel är ett tecken på intelligens.

Eller som Bertrand Russel uttryckte det:

The trouble with the world is that the stupid are cocksure and the intelligent are full of doubt.
Citera
2014-01-13, 23:05
Medlem
Citat:
Intressant.

När du säger provokativt syfte, menar du då att denna anförvant anser att polisen tittar åt fel håll och vill vända deras blickar mot en grupp människor som denna anförvant anser mer troligt huserar gärningsmannen?

Kan även vara en "medmänniska", präst, kurator eller jourhavande medmänniska som MGM varit i kontakt med via telefon.
Den personen skriver bikten utifrån den info som delgetts av MGM. Kontakten t ex mellan en präst och MGM kan hänt längre tillbaka i tiden men i samband med mycket information i media så görs inlägget av personen för att någon utifrån uppgifterna ska kunna lista ut och ge informationen till polisen.
Citera
2014-01-13, 23:12
Medlem
Nu vet inte jag hur det ser ut där Per`s far bor, men att sitta i en bil på natten utanför någons bostad är en viss risk, jägarfamilj dessutom.
Citera
2014-01-14, 00:17
Medlem
Med tanke på RO`s genomklappning hos polisen har han knappast nerver till att söka upp faderns bostad och sitta där med sin ågren. Har RO skrivit bikten är det för att lägga ut sidospår.
Citera
2014-01-14, 00:46
Medlem
OscarTheGrouchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Larzx
Nu vet inte jag hur det ser ut där Per`s far bor, men att sitta i en bil på natten utanför någons bostad är en viss risk, jägarfamilj dessutom.
Vaddå risk? Att de ska rusa ut med en bössa i högsta hugg?

Den vapenägare som ens andas om att denne har ett vapen i en minsta hotfull situation får snabbt påhälsning av polisen som tar hand om vapnet och utreder fortsatt innehav.
Citera
2014-01-14, 01:09
Medlem
Twixess avatar
Har faktiskt funderat rätt mycket över det här sedan efterlyst i tv3 gjorde ett inslag men har aldrig läst något om det, kan någon vänlig själ skriva en liten sammanfattning åt mig? Orkar inte direkt läsa igenom hela trådan.....

Hade varit guld värt
Citera
2014-01-14, 09:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OscarTheGrouch
Vaddå risk? Att de ska rusa ut med en bössa i högsta hugg?

Den vapenägare som ens andas om att denne har ett vapen i en minsta hotfull situation får snabbt påhälsning av polisen som tar hand om vapnet och utreder fortsatt innehav.
Så drastiskt tänker jag inte, utan att du är trygg i ditt handlande med vapen till förfogande. Väl medveten om att du inte kan bli attackerad kan man lungt kalla in grannsamverkan, polis etc
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in