Citat:
Ursprungligen postat av
MrBlakeney
Men det skulle i så fall vara en helt ny nivå av trolleri. Redan 2006 visste folk att det som skrivs på internet kan spåras, inte minst av polisen. Hade du som halvkunnig datoranvändare - en kategori de flesta tillhör - kunnat lita på att en hemsida som heter bikt.nu verkligen håller vad de lovar? Nu kanske det faktiskt var så att ip-adresser inte gick att spåra, det vet jag ingenting om, men till och med den störste dumstruten borde ha förstått de eventuella konsekvenserna av att erkänna ett ouppklarat spaningsmord. Det vore minst sagt något helt annat än det vanliga FB-trollandet.
Personen som skrivit bikten kan väl till exempel tänkas ha suttit på ett internetcafé utan kameraövervakning?
Citat:
Ursprungligen postat av
Elementary
Sedan måste jag för ordningens skull påpeka att du har motstridig argumentation. Å ena sidan menar du att en andra GM troligen inte skrivit bikten då han inte skulle vilja väcka onödig uppmärksamhet, å andra sidan tror du att RO skrivit bikten. Skulle RO vara mer benägen än en random GM att väcka onödig uppmärksamhet? Trots att han gjort ett utomordentligt bra jobb att hålla uppmärksamheten borta från honom i 17 år?
Om det är RO som skrivit bikten i egenskap av ensam gärningsman kan han ju fortfarande tänkas ha gjort det i avsikt att rikta uppmärksamheten mot någon annan, om han nu ändå kände att polisen började flåsa honom i nacken. En eventuell andra gärningsman skulle däremot knappast ha något att vinna på att försöka outa sin medbrottsling eftersom han därmed med största sannolikhet skulle åka dit själv på kuppen.
Hur som helst vet jag inte riktigt vad jag ska tro. Jag tycker mig som sagt kunna se vissa språkliga indikationer som tyder på att debattinläggen och bikten kan vara författade av en och samma person, men å andra sidan har jag liksom många andra uppriktigt talat svårt att se varför RO frivilligt skulle ge sig ut på så minerad mark att han – om än i eventuellt förvillande syfte – sätter sig och skriver en bikt på internet. Utslag av desperation? Kanske.