Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-01-29, 10:19
  #4885
Medlem
cleovarnamnets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anxypants
Jag blir inte förvånad om någon i eller nära Fältangänget åtminstone är inringaren. Lokalkännedomen är för påtaglig. Vi som växte upp där kände självklart till Swartlings (och gamla fru Swartling som skällde när man rörde sig på Swartlings område) men jag är osäker på om min mamma som var inflyttad på Östermalm skulle ha nämnt ridskolan sådär självklart i ett samtal till 112, när man dessutom är uppstressad. Även om det fanns en stor skylt ut mot Valhallavägen som hon säkert sett hundratals gånger även om vi bodde ner mot Strandvägen.

Jag har inte jättebra koll på själva gänget förutom att vi rört oss i samma stadsdel och är i liknande ålder.

OT och onödig info men Stockholms Marinlottakår hade sin klubblokal i det lilla gula trähuset på den tiden.
Jag har sett den här åsikten förr, att det måste vara någon med bra lokalkännedom. Håller inte med där, jag är själv inte uppvuxen i Stockholm men kände ändå till Swartlings ridskola. (Rörde mig regelbundet i kvarteren då vi/min äldsta brorsa hade en lägenhet i Vasastan nära Valhallavägen.) Som sagt var - den hade ju en stor skylt mot gatan, som väl satt kvar ända tills de byggde nya musikhögskolan och bostadskvarteret. Inte för att vad som hände flera år efteråt är relevant…
Men jag tror alltså inte det behöver vara någon som bor i kvarteret bara för att han nämnde ridskolan.
Men du som är uppvuxen där, var det många missbrukare på Östermalm på den tiden?
Fanns stödboendet på Floragatan för f d alkoholister och narkomaner redan då? Visst var det så att knivslidan hittades precis vid Floragatans mynning mot Valhallavägen? Jag kommer inte ihåg om det var så att Per blev huggen flera gånger eller om det bara var ett rykte, men om det var så, kanske det talar för någon som var påverkad vid rånet.
Detta fall är på topp tre av dem jag vill se lösas. En ung, fredlig KTH-student, tillika föräldrarnas enda barn. Det är ett så otroligt sorgligt och meningslöst brott. Ja, givetvis är alla mord det, men jag har ändå gripits av det här.
Citera
2023-01-29, 11:04
  #4886
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cleovarnamnet
Jag har sett den här åsikten förr, att det måste vara någon med bra lokalkännedom. Håller inte med där, jag är själv inte uppvuxen i Stockholm men kände ändå till Swartlings ridskola. (Rörde mig regelbundet i kvarteren då vi/min äldsta brorsa hade en lägenhet i Vasastan nära Valhallavägen.) Som sagt var - den hade ju en stor skylt mot gatan, som väl satt kvar ända tills de byggde nya musikhögskolan och bostadskvarteret. Inte för att vad som hände flera år efteråt är relevant…
Men jag tror alltså inte det behöver vara någon som bor i kvarteret bara för att han nämnde ridskolan.
Men du som är uppvuxen där, var det många missbrukare på Östermalm på den tiden?
Fanns stödboendet på Floragatan för f d alkoholister och narkomaner redan då? Visst var det så att knivslidan hittades precis vid Floragatans mynning mot Valhallavägen? Jag kommer inte ihåg om det var så att Per blev huggen flera gånger eller om det bara var ett rykte, men om det var så, kanske det talar för någon som var påverkad vid rånet.
Detta fall är på topp tre av dem jag vill se lösas. En ung, fredlig KTH-student, tillika föräldrarnas enda barn. Det är ett så otroligt sorgligt och meningslöst brott. Ja, givetvis är alla mord det, men jag har ändå gripits av det här.

Håller nog inte med dig här. Jag som är uppvuxen relativt nära Swartlings, typ 10-15 minuters bilfärd bort, kände inte till ridskolan. Det här är inte en del av stan där folk hänger och så var det redan 1996.

Tesen att GM kan ha bott på närliggande behandlingshem är inte så dum.
Citera
2023-01-29, 12:38
  #4887
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cleovarnamnet
Jag har sett den här åsikten förr, att det måste vara någon med bra lokalkännedom. Håller inte med där, jag är själv inte uppvuxen i Stockholm men kände ändå till Swartlings ridskola. (Rörde mig regelbundet i kvarteren då vi/min äldsta brorsa hade en lägenhet i Vasastan nära Valhallavägen.) Som sagt var - den hade ju en stor skylt mot gatan, som väl satt kvar ända tills de byggde nya musikhögskolan och bostadskvarteret. Inte för att vad som hände flera år efteråt är relevant…
Men jag tror alltså inte det behöver vara någon som bor i kvarteret bara för att han nämnde ridskolan.
Men du som är uppvuxen där, var det många missbrukare på Östermalm på den tiden?
Fanns stödboendet på Floragatan för f d alkoholister och narkomaner redan då? Visst var det så att knivslidan hittades precis vid Floragatans mynning mot Valhallavägen? Jag kommer inte ihåg om det var så att Per blev huggen flera gånger eller om det bara var ett rykte, men om det var så, kanske det talar för någon som var påverkad vid rånet.
Detta fall är på topp tre av dem jag vill se lösas. En ung, fredlig KTH-student, tillika föräldrarnas enda barn. Det är ett så otroligt sorgligt och meningslöst brott. Ja, givetvis är alla mord det, men jag har ändå gripits av det här.
Ja jag håller verkligen med om att det är ett av de mordfall som man verkligen vill se en upplösning på. Låt oss hoppas!

Jag har läst både att knivslidan hittades i Valhallavägens mitt vid Floragatan och att den låg på Floragatan, precis efter Valhallavägen. Såvitt jag kan minnas har det alltid varit någon form av stödboende i Lönnen, dock kan jag inte gå i god för att det var avsett för just missbrukare 1996. Men märkliga människor har rört sig i de kvarteren pga. Lönnen, ja.

På den tiden var Östermalm inte alls lika homogent som idag, men många missbrukare vet jag inte om kan säga. Dock absolut en mer uppblandad demografi än idag. Det var ju själva tanken bakom Fältöversten, ett socialt experiment. Det var absolut en markant skillnad på barnen som bodde på Fältan eller tex. Karlaplan 10 som också var hyresrätter på den tiden och oss andra. Jag känner till en person från den tiden som flyttade in till Fältan från en typisk arbetarklassförort i tonåren. H*n har en helt annan sociolekt än jag, låter mer som inringaren så att säga. Idag finns det nog inte många som är uppvuxna på Östermalm som pratar så alls. Men då fanns det som sagt.
__________________
Senast redigerad av anxypants 2023-01-29 kl. 12:40.
Citera
2023-01-29, 13:31
  #4888
Medlem
WaltzingMatildas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cleovarnamnet
Jag har sett den här åsikten förr, att det måste vara någon med bra lokalkännedom. Håller inte med där, jag är själv inte uppvuxen i Stockholm men kände ändå till Swartlings ridskola. (Rörde mig regelbundet i kvarteren då vi/min äldsta brorsa hade en lägenhet i Vasastan nära Valhallavägen.) Som sagt var - den hade ju en stor skylt mot gatan, som väl satt kvar ända tills de byggde nya musikhögskolan och bostadskvarteret. Inte för att vad som hände flera år efteråt är relevant…
Men jag tror alltså inte det behöver vara någon som bor i kvarteret bara för att han nämnde ridskolan.
Men du som är uppvuxen där, var det många missbrukare på Östermalm på den tiden?
Fanns stödboendet på Floragatan för f d alkoholister och narkomaner redan då? Visst var det så att knivslidan hittades precis vid Floragatans mynning mot Valhallavägen? Jag kommer inte ihåg om det var så att Per blev huggen flera gånger eller om det bara var ett rykte, men om det var så, kanske det talar för någon som var påverkad vid rånet.
Detta fall är på topp tre av dem jag vill se lösas. En ung, fredlig KTH-student, tillika föräldrarnas enda barn. Det är ett så otroligt sorgligt och meningslöst brott. Ja, givetvis är alla mord det, men jag har ändå gripits av det här.

Citat:
Ursprungligen postat av anxypants
Ja jag håller verkligen med om att det är ett av de mordfall som man verkligen vill se en upplösning på. Låt oss hoppas!

Jag har läst både att knivslidan hittades i Valhallavägens mitt vid Floragatan och att den låg på Floragatan, precis efter Valhallavägen. Såvitt jag kan minnas har det alltid varit någon form av stödboende i Lönnen, dock kan jag inte gå i god för att det var avsett för just missbrukare 1996. Men märkliga människor har rört sig i de kvarteren pga. Lönnen, ja.

På den tiden var Östermalm inte alls lika homogent som idag, men många missbrukare vet jag inte om kan säga. Dock absolut en mer uppblandad demografi än idag. Det var ju själva tanken bakom Fältöversten, ett socialt experiment. Det var absolut en markant skillnad på barnen som bodde på Fältan eller tex. Karlaplan 10 som också var hyresrätter på den tiden och oss andra. Jag känner till en person från den tiden som flyttade in till Fältan från en typisk arbetarklassförort i tonåren. H*n har en helt annan sociolekt än jag, låter mer som inringaren så att säga. Idag finns det nog inte många som är uppvuxna på Östermalm som pratar så alls. Men då fanns det som sagt.

Citat:
S = SOS-operatör

O = Oidentifierad person

S: SOS Alarm.

O: Ja hej, det ligger en knivskuren snubbe på… Valhallavägen tror jag det heter, Swartlings ridskola.

S: Telefonnumret till dig?

O: Det vet jag fan inte alltså.

S: Vadådå var ringer du från då?

O: Eh, Karlavägen tror jag.

S: Jaa.

O: Full som ett svin jag gick förbi och såg ett rån, det var en snubbe i grå jacka.

S: Jaha.

O: Asså…

S: Var ringer du från för ställe nu?

O: Karlaplan någonstans, Karlavägen – jag vettefan.

S: Är det en telefonkiosk eller är det…?

O: Det är det.

S: Jaha.

O: Men hörru, jag måste kuta(?) tillbaka och se hur det är med han alltså – han fick många knivhugg.

S: Aa, var var det här någonstans sa du?

O: Öh, Swartlings ridskola på… fan vad heter det, Sibylle … Valhallavägen. Kommer inte härifrån. Valhallavägen.

S: Swartlings ridskola?

O: Ja för fan! Ligger vid Stadion ungefär.

O: Kom igen jag måste skynda tillbaka och kolla hur snubben mår alltså. Det här är inge bra, han fick många hugg – jag bara kuta.

S: Aa jag skickar dit polisen.

O: Hej.

Utskriften av samtalet till 112 kommer från inlägg #1898.

Skulle nog säga att inringaren har god lokalkännedom och försöker förneka det. Han flexar i samtalet mellan det felaktiga uttalet ”Vaalhallavägen” och korrekta Vallhallavägen, nämner både Karlaplan, Karlavägen och Sibylle (-gatan) och att Swartlings ligger intill Stadion. Dessutom har han snabbt lyckats ta sig till en telefonkiosk som ligger 500-600 m från mordplatsen.

Jag har minnen av missbrukare runt Floragatan från sent 80-tal, Lönnen har funnits sen 1969, se länk.
http://runeberg.org/img/stkomkal/1976/0310.6.png

Mordet på Häggström är så fruktansvärt sorgligt, ung kille med hela livet framför sig och dessutom sina föräldrars enda barn. Mamman är såvitt jag vet idag avliden, hoppas att åtminstone hans far hinner få svar på vad som hände och sonens mördare lagförd.
Citera
2023-01-29, 16:09
  #4889
Medlem
kanske lite konspiratoriskt. Men GM är kanske son till någon topp/höjdare i samhället. Och sanningen får ej komma fram..
Citera
2023-01-29, 16:14
  #4890
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carl.Apiarie
kanske lite konspiratoriskt. Men GM är kanske son till någon topp/höjdare i samhället. Och sanningen får ej komma fram..
Ja, möjligt. Har tidigare funderat i de banorna eftersom det verkar vara så svårt att lösa detta mord. Men då kan inte inringaren vara GM.
Citera
2023-02-05, 20:39
  #4891
Medlem
cleovarnamnets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bubo.bubo
Håller nog inte med dig här. Jag som är uppvuxen relativt nära Swartlings, typ 10-15 minuters bilfärd bort, kände inte till ridskolan. Det här är inte en del av stan där folk hänger och så var det redan 1996.

Tesen att GM kan ha bott på närliggande behandlingshem är inte så dum.
De hade väl dock stora skyltar mot gatan? Är man lite observant är det väl inte alls otroligt att man känner till området… Men oavsett vilket, för att ha sett Per liggande där måste han ju ha varit på området, oavsett om han kände till ridskolan tidigare eller ej.

Citat:
Ursprungligen postat av anxypants
Ja jag håller verkligen med om att det är ett av de mordfall som man verkligen vill se en upplösning på. Låt oss hoppas!

Jag har läst både att knivslidan hittades i Valhallavägens mitt vid Floragatan och att den låg på Floragatan, precis efter Valhallavägen. Såvitt jag kan minnas har det alltid varit någon form av stödboende i Lönnen, dock kan jag inte gå i god för att det var avsett för just missbrukare 1996. Men märkliga människor har rört sig i de kvarteren pga. Lönnen, ja.

På den tiden var Östermalm inte alls lika homogent som idag, men många missbrukare vet jag inte om kan säga. Dock absolut en mer uppblandad demografi än idag. Det var ju själva tanken bakom Fältöversten, ett socialt experiment. Det var absolut en markant skillnad på barnen som bodde på Fältan eller tex. Karlaplan 10 som också var hyresrätter på den tiden och oss andra. Jag känner till en person från den tiden som flyttade in till Fältan från en typisk arbetarklassförort i tonåren. H*n har en helt annan sociolekt än jag, låter mer som inringaren så att säga. Idag finns det nog inte många som är uppvuxna på Östermalm som pratar så alls. Men då fanns det som sagt.

Tack, så intressant med lokalhistoria!

Citat:
Ursprungligen postat av WaltzingMatilda
Utskriften av samtalet till 112 kommer från inlägg #1898.

Skulle nog säga att inringaren har god lokalkännedom och försöker förneka det. Han flexar i samtalet mellan det felaktiga uttalet ”Vaalhallavägen” och korrekta Vallhallavägen, nämner både Karlaplan, Karlavägen och Sibylle (-gatan) och att Swartlings ligger intill Stadion. Dessutom har han snabbt lyckats ta sig till en telefonkiosk som ligger 500-600 m från mordplatsen.

Jag har minnen av missbrukare runt Floragatan från sent 80-tal, Lönnen har funnits sen 1969, se länk.
http://runeberg.org/img/stkomkal/1976/0310.6.png

Mordet på Häggström är så fruktansvärt sorgligt, ung kille med hela livet framför sig och dessutom sina föräldrars enda barn. Mamman är såvitt jag vet idag avliden, hoppas att åtminstone hans far hinner få svar på vad som hände och sonens mördare lagförd.
Tack för citerandet av SOS-samtalet! Ja, även om han inte bodde här känns det nog väldigt troligt att han kände till området. Men enda anledningen (eller?) att mörka att man känner till ett område måste väl vara att man bor där/rör sig runt där väldigt ofta? Eller varför skulle man annars vilja låtsas att man inte känner till trakten?

Och håller med, så otroligt tragiskt fall. Som tidigare sagt - det är förstås alla mord, men mitt hjärta ömmar verkligen för denne stackars fridfulle, unge KTH-student. Och att han var föräldrarnas enda barn gör det outhärdligt sorgligt. Vilken livslång enorm sorg. Givetvis är det en livslång sorg även om man har flera barn, och ingen är utbytbar, men då har man i alla fall kvar glädjeämnen i livet bredvid sorgen. Här försvann allt för dem.

Citat:
Ursprungligen postat av Carl.Apiarie
kanske lite konspiratoriskt. Men GM är kanske son till någon topp/höjdare i samhället. Och sanningen får ej komma fram..
Ja, det är nog inte bara lite utan mycket konspiratoriskt. 😉 Det troligaste är väl en psykiskt sjuk (missbrukare).
Citera
2023-02-07, 17:26
  #4892
Medlem
WaltzingMatildas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cleovarnamnet
De hade väl dock stora skyltar mot gatan? Är man lite observant är det väl inte alls otroligt att man känner till området… Men oavsett vilket, för att ha sett Per liggande där måste han ju ha varit på området, oavsett om han kände till ridskolan tidigare eller ej.



Tack, så intressant med lokalhistoria!


Tack för citerandet av SOS-samtalet! Ja, även om han inte bodde här känns det nog väldigt troligt att han kände till området. Men enda anledningen (eller?) att mörka att man känner till ett område måste väl vara att man bor där/rör sig runt där väldigt ofta? Eller varför skulle man annars vilja låtsas att man inte känner till trakten?

Och håller med, så otroligt tragiskt fall. Som tidigare sagt - det är förstås alla mord, men mitt hjärta ömmar verkligen för denne stackars fridfulle, unge KTH-student. Och att han var föräldrarnas enda barn gör det outhärdligt sorgligt. Vilken livslång enorm sorg. Givetvis är det en livslång sorg även om man har flera barn, och ingen är utbytbar, men då har man i alla fall kvar glädjeämnen i livet bredvid sorgen. Här försvann allt för dem.


Ja, det är nog inte bara lite utan mycket konspiratoriskt. 😉 Det troligaste är väl en psykiskt sjuk (missbrukare).

Det enda jag kan tänka mig är att inringaren försöker blanda bort korten, han säger ”kommer inte härifrån” trots att han med största sannolikhet har mycket god lokalkännedom. Likaså - larmsamtalet finns att höra på youtube men inloggning verkar krävas för att komma åt det - hör jag en märklig skiftning i hans röst när han säger ”det var en snubbe i grå jacka”. Det finns vittnesuppgifter om en man i grå jacka som sprang över Valhallavägen och upp mot krönet av Brahegatan. Var det inringaren som förstod att han blev sedd och som försökte förneka att det var han själv?

Du tänker på skylten på bilden, ser dessutom ut att vara självaste Peje Sw*rtl*ng som forcerar avspärrningen.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...om-mordplatsen

Det fanns förut en gångväg från Valhallavägen upp till parkeringen mellan dåvarande musikhögskolan och gamla Statens normal, syns t ex på äldre Google Mapsbilder. Gångvägen gick intill stallbyggnaden men utanför staketet och hypotetiskt hade det varit möjligt att stå på gångvägen och se åtminstone delvis vad som skedde vid stallgaveln, gatlyktor fanns.
Citera
2023-02-07, 23:33
  #4893
Medlem
https://sv.wikipedia.org/wiki/Kungli...olan_2010k.jpg

Bild på gångvägen med gatubelysning.

På temat om ridskolan var allmänt känd i Stockholm eller inte kan man notera larmoperatörens helt frågande tonfall när inringaren nämner platsen. Operatören är troligen stockholmare och låter helt frågande i slutet av samtalet. "Swartlings Ridskola?!" Ungefär som han aldrig hade hört talas om platsen.
Citera
2023-02-21, 15:25
  #4894
Medlem
Som någon redan nämt, hör man på inspelningen av samtalet från telefonkiosken att inringaren vill avsluta samtalet, men som erfarne operatören försöker få honom att fortsätta prata så poliser på väg hann fram. ( Så tänker och agerar en erfaren larmoperatör ) Tyvärr hann inringaren lägga på och försvinna. Om polisen hade varit lika briljant, då skulle han när han såg att telefonkiosken var tom spanat runt Karlaplan om någon hals över huvudet sprang från platsen, för det gör ingen, framför allt inte denna tid på dygnet, men tydligen nöjde sig Jönsonliganpolisen sig med att konstatera att telefonkiosken var tom och sedan åkte därifrån som gärningsmannen tackade speciellt för.

Mitt i natten står lediga polisbilar utspridda i varje stadsdel, så när Larmcentralen får ett larm så går det automatiskt ut till närmaste polisbil. Det fanns tydligen inga lediga polisbilar på Östermalm, för om det hade funnits någon, då hade inringaren gripits.

Gärningsmannen var tydligen en gammal elev på KTH som ofta vistades på studentklubben där han såg den som jobbade på klubben ta med sig dagskassan innan han stängde igen för natten.

Gärningsmannen hoppade tydligen av studierna som därför aldrig blev civilingenjör som gjorde att han allt mer desperat efter pengar letade efter ett rånoffer som då kom ihåg dagskassan på klubben som mål. Därför lurpassade han på Per när han köpte korv i korvkiosken som sedan följde efter Per till området där gatubelysningen var trasig som gjorde området kring Swartlings Ridskola nästan helt nattsvart där han knivrånade Per utan att några vittnen i nattmörkret skulle se vad han gjorde.

Att han tog sig till telefonkiosken nära Karlaplan visar på att han kände till området. Varför han besvärade sig med att ta sig till telefonkiosken och där ringa larmcentralen, var nog för att gäcka larmoperatören och poliserna. Att ringa för att bara meddela:"Det ligger en blodig snubbe på Valhallavägen utan att berätta vem han är när operatören bad honom att identifiera sig" tyder på att han är gärningsmannen, annars hade han berättat vem han var.

Så detta fall förblir nog att bli ett olösta mysterium. Varför han utsatte sig för risken att bli avslöjad, för dagskassan som var målet, hade han ju i innefickan.

Konstiga människor det finns.
Citera
2023-02-23, 19:55
  #4895
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anxypants
Ja jag håller verkligen med om att det är ett av de mordfall som man verkligen vill se en upplösning på. Låt oss hoppas!

Jag har läst både att knivslidan hittades i Valhallavägens mitt vid Floragatan och att den låg på Floragatan, precis efter Valhallavägen. Såvitt jag kan minnas har det alltid varit någon form av stödboende i Lönnen, dock kan jag inte gå i god för att det var avsett för just missbrukare 1996. Men märkliga människor har rört sig i de kvarteren pga. Lönnen, ja.

På den tiden var Östermalm inte alls lika homogent som idag, men många missbrukare vet jag inte om kan säga. Dock absolut en mer uppblandad demografi än idag. Det var ju själva tanken bakom Fältöversten, ett socialt experiment. Det var absolut en markant skillnad på barnen som bodde på Fältan eller tex. Karlaplan 10 som också var hyresrätter på den tiden och oss andra. Jag känner till en person från den tiden som flyttade in till Fältan från en typisk arbetarklassförort i tonåren. H*n har en helt annan sociolekt än jag, låter mer som inringaren så att säga. Idag finns det nog inte många som är uppvuxna på Östermalm som pratar så alls. Men då fanns det som sagt.


Din teori kan stämma, den att man hittade knivslidan på Floragatan. Den kvällen gärningsmannen bestämde att råna den som arbetade på studentklubben skulle ta med sig dagskassan, för att gärningsmannen några år tidigare gått på KTH för att utbilda sig till civilingenjör som då hängde på klubben. Denna kväll visste han inte ännu att Per var den som jobbade på klubben. Tidigare på kvällen tog sig gärningsmannen in till en bar vid Stureplan där han väntade in rätt klockslag för rånet. När så baren stängde vid 01-tiden gick han i skydd av mörkret och stora träd Humlegården rakt fram till Karlavägen där Floragatan började, framme vid Vallhallavägen slängde han knivslidan och fortsatte till studentklubben, där han ser att det är Pär som jobbar. när han ser att Per förbereder stängning går han upp till Östra Station där han gömnd inväntar Per som köper korv i korvkiosken sedan går Vallhallavägen mot Gärdet med gärningsmannen efter sig på lagom avstånd efter Per. Därför får platsen där knivslidan hittades en rimlig förklaring.
Citera
2023-02-24, 08:50
  #4896
Medlem
Synd att polisen aldrig fick fram något DNA. Då tror jag det hade gått att lösa.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback