2014-01-23, 22:13
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av emmagirl
Är arbetslös sen den 1 januari. Har blivit beviljad A-kassa enligt arbetsvillkoret. I måndags började jag en distanskurs på 50% (söker inge CSN). Jag söker jobb på heltid och är aktiv arbetssökande.

En kompis till mig sa att jag genast skulle avbryta mina studier då min A-kassa kunde få redan på det och att jag då kunde bli återbetalningsskyldig.

Anledningen till att jag valt att gå kursen är för att fylla ut dagarna nu när jag är arbetssökande. Söka jobb ägnar jag i snitt 3 timmar till per dag (måndag-fredag). Om jag kommer få ett heltidsjobb kommer jag kunna fortsätta med kursen då det jag läser tillhör ett av mina stora intressen.

Då jag går igenom de annonser på arbetsförmedlingshemsida, kollar andra annonser som finns på nätet och letar upp företag att skicka mitt CV till.

Någon som vet vad som gäller?

Svar finns här: http://www.aea.se/arbetslos/studier/deltidsstudier

A-kassa kan bevilja studier upp till halvtid, men det ska ske före studierna påbörjas.
Citera
2014-01-23, 22:21
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Sichti
Hej!

Jag har inte haft rätt till akassa under min arbetslöshet som varar än idag. Arbetsförmedlingen vill att jag ska aktvitetsrapportera varje månad i alla fall. Jag har struntat i detta eftersom jag anser att det är skitsamma med tanke på att jag inte har rätt till akassa.

Hur ser ni på det här med aktivitetsrapportering varje månad fast man inte får någon ersättning?

Du kan ju testa att aktivitetsrapportera under några månader för att se vad som händer. Aktivitetsrapporten kommer ju till en handläggare som samlar in informationen och ska utifrån detta hitta lösningar för dig.

Det tar väl inte speciellt lång tid att logga in och aktivitetsrapportera så den lilla tiden kan man väl avvara men det måste ju som sagt leda till något i slutändan.

Om du ser att det inte leder till något i slutändan så är det bara att ge fan i det, ingen ide att skicka in massa rapporter om sökta jobb om arbetsförmedlaren som tar emot rapporterna i andra änden inte bryr sig, hittar utbildningar, jobb eller andra lösningar för dig.
Citera
2014-01-23, 23:34
Medlem
arowanajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kavalen2
Du kan ju testa att aktivitetsrapportera under några månader för att se vad som händer. Aktivitetsrapporten kommer ju till en handläggare som samlar in informationen och ska utifrån detta hitta lösningar för dig.

Det tar väl inte speciellt lång tid att logga in och aktivitetsrapportera så den lilla tiden kan man väl avvara men det måste ju som sagt leda till något i slutändan.

Om du ser att det inte leder till något i slutändan så är det bara att ge fan i det, ingen ide att skicka in massa rapporter om sökta jobb om arbetsförmedlaren som tar emot rapporterna i andra änden inte bryr sig, hittar utbildningar, jobb eller andra lösningar för dig.

Se pass, äre det aktivitetsrapporterna är till för? Själv får jag inte ens prata med min handläggare.
Har skickat tre mail för att be om ett möte för att hitta någon motivation.
Citera
2014-01-24, 01:19
Medlem
Spaders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjenagrabbar
Nej, du kommer få grundbeloppet om 320 kr om dagen fram tills 2a Februari. Därefter gör din a-kassa ett nytt beslut och då borde då få en inkomstrelaterad ersättning.

Tack så hemskt mycket, Jag har skickat papperna till A-kassan idag och hoppas verkligen att du har det rätt. [/quote]
Ja alltså så funkar det med min a-kassa AEA iaf. Men tänk på att olika a-kassor har lite olika regler så det är nog bäst att du ringer dom och frågar.
Citera
2014-01-24, 02:42
Medlem
Fast man får väl lite pengar i alla fall? Sist jag var arbetslös fick jag typ 2500-3000 i månaden trots att jag inte hade akassa. Då gick jag dock in som ungdom under 25 men jag tror att det är därför man aktivitetsrapporterar. Att du inte bara frågat på arbetsförmedlingen vad rapporterna gör för nytta?
Citera
2014-01-24, 09:14
Medlem
Baseballbats avatar
Jag har precis fått fast inom restaurang.

Jag är just nu med i Alfa Kassan. Jag undrar ifall jag bör byta till Handels istället?
Vad för fördelar får man genom att vara med i Handels istället för Alfa tex?

Känns inte som jag vill skippa a-kassa helt för man vet aldrig ifall jag säger upp mig
Citera
2014-01-24, 23:25
Medlem
lehirals avatar
ströjobbar lite då och då, vad är den största ersättningen man kan få i månaden då? kan inte få a-kassa och jag är 21år, är med i jobbgarantin för ungdomar och på försäkringskassans hemsida så hittar jag inget mer än 141kr per dag, men en bekant får ca 7500kr i månaden, han är 1 år äldre än mig och har ungefär samma jobbsituation, ingen a-kassa heller.
Ljuger han?
Citera
2014-01-25, 12:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lehiral

Detta beror på att du är med i UGA, därav får du endast utvecklingsgarantin och inte själva aktivitetsstödet. Det är aktivitetsstödet som ligger på ungefär 7 - 8000.
Citera
2014-01-25, 14:25
Medlem
lehirals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Import
Detta beror på att du är med i UGA, därav får du endast utvecklingsgarantin och inte själva aktivitetsstödet. Det är aktivitetsstödet som ligger på ungefär 7 - 8000.
Hm, hur får man aktivitetsstöd då? Det har inte med a-kassa att göra va? Ingen av oss får stämpla.
Citera
2014-01-25, 14:38
Medlem
Citat:
Hm, hur får man aktivitetsstöd då? Det har inte med a-kassa att göra va? Ingen av oss får stämpla.

Du måste delta i ett arbetsmarknadspolitiskt program.

http://www.forsakringskassan.se/privatpers/arbetssokande/arbetsmarknadspolitiskt_program/aktivitetsstod/aktivitetsstod/
Citera
2014-01-25, 15:22
Medlem
lehirals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Import
Du måste delta i ett arbetsmarknadspolitiskt program.

http://www.forsakringskassan.se/privatpers/arbetssokande/arbetsmarknadspolitiskt_program/aktivitetsstod/aktivitetsstod/

http://www.forsakringskassan.se/privatpers/funktionsnedsattning/aktivitetsstod/!ut/p/b1/hZPLkqJAEEW_pT-AplBEWIKgoIIIFAobopR3yUOq5PX1Y0f0rDqmJ3cZcW5G3LyZb Mhe2bBGfZEhWjQ1enz1oRCJC2AqCicD0QUi MCRd0rbSYmcu-DcQvAHwj5LBb_rzCbAX9moFnKISI9NkJQWTqVCYryWlpqM7DXz TbIdqLaTP134Ej8qsOx9Npbs6VNchcJBikEF9 htwCayjOeTM2os1VPcFCj-7N6b7BPpXwqNSvW5xAPqXa8Xj2-j1ttVA6Kg0uzQJOjbhxbhyfrh7SXRPiGmrclSzIsBdI0du4O2N 7 JaKMMg-OGZTwngTTt-9fjP1nb3s2TPFn2xU9om3SkU_U3RJKSINRHSffXYU6XKOYtM2j oAXBNGq7JutQ9YkwLfqCfiloE7O-esej 1pwzVVMdwuXn7qknWMhjuHfNQDVwQZKrQBhRHW1zgjMzl316yU n70PUH34838Xk9ucyF1mMO4XMaZS5Vl_pL9w40G9Fh2Gw7Adzg 7OkZsi-e4xtgOZn3ITUdn4m1j3eO4W-W5e3qP4C2_gHIAgcMTve4s6U46uHvhF-OzdKbKmGDN7aOlhwA0tecnbgDwLDhcufLi7Uh rliPvQI-csupNWY8OyUYD2YXmm4ZLLkZThYofcvTZmI5lqVCwMHFSLVssm B-Muf70o1vduw7UJHlnR1fk59hpq8af30QqZOYIErr os5-ZGYHYP2--0HTPBuTPe1VWG88p9G4XhGrO11P2YmKsZJVq8rSIvvY3xj51Vn 4oCfMOF_sHeOqIVhtPR9Wc66WZMv7C6nBwz4N lCi9m8YrAkspPot6EzULuBO6XGi1I1lH6BVcNvOL4uywccpJDy 6iWCqDUzabY-YVN6mqBXnvJctR_GDbCvbHVe8aJY-YQP74A95B _aA!/dl4/d5/L2dBISEvZ0FBIS9nQSEh/

Enda beloppen jag hittar där är 680kr/dag, men då måste man få stämpla, eller 223kr/dag men då måste man vara 25år, och det är ingen av oss.
Citera
2014-01-25, 16:34
Medlem
Citat:

Jag tycker att du ska tala med Arbetsförmedlingen angående detta, flera ungdomar jag har talat med som har sommarjobbat och haft praktik hos mig har berättat att deras ersättning legat på 400 kr per dag, minus 100 kr i skatt. Eftersom praktik ingår i ett arbetsmarknadspolitiskt program har de haft rätt till aktivitetsstöd på detta belopp, och som dig är de också under 25 år.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in