2013-05-29, 01:25
Medlem
Ghandi_IIs avatar
Företag har anställda för att tjäna pengar på dem, har du inte förstått det?
Citera
2013-05-29, 05:18
Medlem
1970-01-01s avatar
Jag tycker iaf inte att det är ok med lönedumpning på detta sättet, och det gör inte mina kollegor heller.

Eller skulle du tycka det var ok om majoriteten av befolkningen skulle få en lön likvärdig försörjningsstöd?

Då skulle ingen ha råd att handla som mig = Många företag skulle gå i konkurs...

Hur som helst vad händer om jag gör så?
Jag vill ju arbeta, men på samma villkor som mina kollegor.
Senast redigerad av 1970-01-01 2013-05-29 kl. 05:29.
Citera
2013-05-29, 08:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ghandi_II
Företag har anställda för att tjäna pengar på dem, har du inte förstått det?

Självklart, men då får man också se till att man tillverkar eller säljer en produkt som lever på egna meriter, inte av mina pengar som skattebetalare...
Är ju rätt konstig dubbelmoral, samt bara allmäns skev moral du har om du anser att det är fel att vara bidragstagare som privatperson men att företag som är bidragstagare är ok.
Citera
2013-05-29, 08:29
Medlem
I en del anställningsformer med pengar från staten har den som är anställd rätt att få ledigt för att gå på anställningsintervjuer och sånt utan avdrag på lönen. Vet du om det är så för dig?
Citera
2013-05-29, 08:42
Medlem
Flashbackministerns avatar
Ett till exempel på en tråd som visar att bidragen är för höga... skrämmande.

Till TS du kan söka andra jobb samtidigt som du har din nuvarande anställning eller gör du redan det?

Jag förstår inte varför du vill lämna egentligen... du tjänar mkt mindre men du måste ändå klara dig bra? Eftersom du varit där i två år...

Det kan inte vara prestigen eftersom du har en anställning med stöd från AF....
Citera
2013-05-29, 08:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pulzer
Eller plocka bort bidragen som gör att företagen väljer att inte anställa utan bara utnyttja?

Om bidragen skulle tas bort så skulle företagen inte anställa motsvarade personal ändå... därför att lönerna är för höga i Sverige. För dyrt att anställa! Vi skulle få över pengar istället som lika gärna kan ligga på hög... Arbetsförmedlingen skickar redan tillbaka mkt pengar som dom inte använder.

Så du Pulzer kan tacka och bocka dom som arbetat för att lönerna och bidragen ska vara så höga.. då blir det så här.
Citera
2013-05-29, 08:49
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1970-01-01
Hur som helst vad händer om jag gör så?

Det räknas på precis samma sätt som en egen uppsägning med samma karens (45+7 dagar) från akassan.
Citera
2013-05-29, 10:13
Medlem
Ghandi_IIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pulzer
Självklart, men då får man också se till att man tillverkar eller säljer en produkt som lever på egna meriter, inte av mina pengar som skattebetalare...
Är ju rätt konstig dubbelmoral, samt bara allmäns skev moral du har om du anser att det är fel att vara bidragstagare som privatperson men att företag som är bidragstagare är ok.

Kan ju bero på att det är bättre samhällsekonomiskt om företagen får bidragen än att privatpersoner får dem.
Citera
2013-05-29, 15:57
Medlem
1970-01-01s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashbackministern
Ett till exempel på en tråd som visar att bidragen är för höga... skrämmande.

Till TS du kan söka andra jobb samtidigt som du har din nuvarande anställning eller gör du redan det?

Jag förstår inte varför du vill lämna egentligen... du tjänar mkt mindre men du måste ändå klara dig bra? Eftersom du varit där i två år...

Det kan inte vara prestigen eftersom du har en anställning med stöd från AF....

1. Äger ingen bil
2. Snusar/röker inte
3. En semester skippade jag och var hemma, andra kostade 745:- (mopedresa, bensin + vandrarhem)
4. Köper inga nya prylar och min garderob börjar bli väldigt gammal
5. Sparande: Kanske kan skramla ihop 2-300 i månadsslutet om jag har tur.
6. Har gått ut på krogen 1 gång senaste 3 åren, dricker inte hemma heller
osv

Varför allt detta då? Jo för att jag har inga pengar till att göra något annat
Mina pengar går uteslutande till mat och hyra.

Varför jag stannat:
Jag har trott att min lön skulle skjusteras med hjälp av facket osv så jag har hållit mig fast och tänkt att det är bättre att jobba och ha chansen till att det löser sig än att vara arbetslös, dock så inser jag att det inte blir så nu.

I 3 månaders tid så har jag sökt alla jobb som jag har hittat på arbetsförmedlingen som passar mig och mina kunskaper (Sökt med kvalité och inte med kvantitet allt som jag har chans att få) Men inte en enda intervju än.

Dom få gångerna jag vart sjuk nån dag eller så och fått under existensminimum så har jag gått på knäna rejält för att få ekonomin att gå ihop, soc kan man ju inte söka för dom kollar tre månader bakåt och då är det iprincip +-0 så.. Och söka för någon hundralapp vill jag inte göra, vill inte vara ett "Arbetande socfall" typ. (Man ska fan inte behöva gå på soc när man arbetar PUNKT)

Ska man inte ha råd att leva när man jobbar? (Det är inte bidragen som är för höga, det är min lön som är för låg)
Senast redigerad av 1970-01-01 2013-05-29 kl. 16:02.
Citera
2013-05-29, 20:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1970-01-01
1. Äger ingen bil
2. Snusar/röker inte
3. En semester skippade jag och var hemma, andra kostade 745:- (mopedresa, bensin + vandrarhem)
4. Köper inga nya prylar och min garderob börjar bli väldigt gammal
5. Sparande: Kanske kan skramla ihop 2-300 i månadsslutet om jag har tur.
6. Har gått ut på krogen 1 gång senaste 3 åren, dricker inte hemma heller
osv

Varför allt detta då? Jo för att jag har inga pengar till att göra något annat
Mina pengar går uteslutande till mat och hyra.

Varför jag stannat:
Jag har trott att min lön skulle skjusteras med hjälp av facket osv så jag har hållit mig fast och tänkt att det är bättre att jobba och ha chansen till att det löser sig än att vara arbetslös, dock så inser jag att det inte blir så nu.

I 3 månaders tid så har jag sökt alla jobb som jag har hittat på arbetsförmedlingen som passar mig och mina kunskaper (Sökt med kvalité och inte med kvantitet allt som jag har chans att få) Men inte en enda intervju än.

Dom få gångerna jag vart sjuk nån dag eller så och fått under existensminimum så har jag gått på knäna rejält för att få ekonomin att gå ihop, soc kan man ju inte söka för dom kollar tre månader bakåt och då är det iprincip +-0 så.. Och söka för någon hundralapp vill jag inte göra, vill inte vara ett "Arbetande socfall" typ. (Man ska fan inte behöva gå på soc när man arbetar PUNKT)

Ska man inte ha råd att leva när man jobbar? (Det är inte bidragen som är för höga, det är min lön som är för låg)

Då förstår jag dig lite bättre 1970-01-01. Alla borde ha råd att leva som vanligt när man jobbar. Jag är nyfiken på hur mkt du tjänar exakt... vill du säga exakt hur många tusenlappar du har kvar på kontot när skatten är dragen? Är din hyra för hög kanske.

Jag vet inte själv om man kan ha anställningsstöd hur länge som helst men om ditt skulle sluta... vad kommer hända eller vad tror du kommer hända med din anställning då? Kommer företaget inte vilja ha dig kvar då eller får du ett erbjudande om en riktig anställning...

Du har alternativet att säga upp dig leva på a-kassa och söka nytt jobb... eller fortsätta bita ihop och söka nytt jobb samtidigt. Kan förstå att det är jobbigt men tänk långsiktigt och ta andra alternativet.
Citera
2013-05-29, 23:42
Medlem
Brain Damages avatar
Detta, mina damer och herrar, är arbetslinjen i ett nötskal. Den som slagits till marken skall där hållas för att mot usel ersättning utföra fullgoda arbeten med ständigt hot om indragen ersättning. Numera är det inte hyror och bostadsbidrag som höjs som i den gamla slagdängan, men staten och kapitalet sitter fortfarande i samma båt som TS och många med honom ror.
Citera
2013-05-29, 23:43
Medlem
Ghandi_IIs avatar
Gillar man inte bidragen man får så kan man alltid tacka nej till dem!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in