2014-08-30, 03:45
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Twatsson
Även om man varit utomlands och inte haft möjlighet att fysiskt skriva in sig?

Även fast jag kan påvisa att jag sökt jobb under den tid jag varit arbetslös och har arbetsgivarintyg på att jag avslutade min anställning vid angivet datum?

tack för ditt svar

Är inget proffs på detta, men utifrån min erfarenhet brukar a-kassorna godta att man t.ex. arbetat i Norge och inte har möjlighet ta sig till en Arbetsförmedling i Sverige första arbetslösa dagen, men kanske dagen efter. Om du däremot blev arbetslös i maj och valt att stanna utomlands så är du rökt, för att uttrycka mig enkelt och osakligt.

Vad du gjort under den tid som förflutit sedan i maj spelar ingen roll, det är ett grundläggande villkor att vara anmäld som arbetssökande på Af. Se 9§: https://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Lagar/Svenskforfattningssamling/Lag-1997238-om-arbetsloshet_sfs-1997-238/
Citera
2014-08-30, 03:49
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Askenar
De skiter i sånt tyvärr. Deras resoneman blir varför man åkte utomlands när man behövde hjälp.

A-kassorna "skiter" inte i orsaker, de följer lag. Och det är inget "tyvärr" över det, myndighetsfunktioner som inte följer beslut tagna i Riksdagen, den lagstiftande församlingen, det vore däremot ett stort "tyvärr" eftersom den demokratiska styrfunktionen från medborgare, via politiker och ut till vad stat, kommuner och landsting genomför, i så fall inte fungerar.
Citera
2014-09-02, 18:53
Medlem
Hej,

Ska avsluta studierna om 2 månader. Är rädd att jag inte kommer hitta jobb direkt.

Har jag rätt till a-kassa? (gick på a-kassa innan studierna och a-kassedagarna var ej slut när jag började studera)

Har ett AB som jag äger till 100% men omsättningen är bara runt 100 K. Får man ha ett eget bolag eller måste någon annan ta över det? Hur bråttom är det att avveckla bolaget isf?
Citera
2014-09-03, 18:31
Medlem
När ska man fylla i kassakorten för att få 1st utbetalning i stället för att få pengarna uppdelade, ja menar så alla pengar kommer d å det är dags att betala räkningar nu i september, fyller i mina elektronisk med bankid ska jag börja fylla i dom redan nu eller måste jag vänta längre in i September?
Citera
2014-09-05, 03:32
Medlem
Vet någon om man får jobba samtidigt som man går på Alfa-kassa? Isåfall hur mycket får man jobba/tjäna för att ersättningen inte ska påverkas?
Citera
2014-09-05, 12:43
Bannlyst
Vad händer efter att mina 300 dagar i A-kassan gått ut? Får jag ingen ersättning alls då?
Citera
2014-09-06, 15:49
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IHAVENOLIFE
Hej,

Ska avsluta studierna om 2 månader. Är rädd att jag inte kommer hitta jobb direkt.

Har jag rätt till a-kassa? (gick på a-kassa innan studierna och a-kassedagarna var ej slut när jag började studera)

Har ett AB som jag äger till 100% men omsättningen är bara runt 100 K. Får man ha ett eget bolag eller måste någon annan ta över det? Hur bråttom är det att avveckla bolaget isf?

Läs hur regelverket ser ut gällande studier respektive företagande:
http://www.aea.se/arbetslos/studier
http://www.aea.se/foretagare/villkor-for-foretagare

Citat:
Ursprungligen postat av pizzaland
När ska man fylla i kassakorten för att få 1st utbetalning i stället för att få pengarna uppdelade, ja menar så alla pengar kommer d å det är dags att betala räkningar nu i september, fyller i mina elektronisk med bankid ska jag börja fylla i dom redan nu eller måste jag vänta längre in i September?

Enklaste svaret på såna praktiska frågor får du nog genom ett mail till din a-kassa.

Citat:
Ursprungligen postat av Vindsurfaren
Vet någon om man får jobba samtidigt som man går på Alfa-kassa? Isåfall hur mycket får man jobba/tjäna för att ersättningen inte ska påverkas?

Hur mycket du kan jobba beror på din normalarbetstid. Läs om deltidsarbete på länken nedan. Finns både underlänkar i menyn till vänster och FAQ till höger:
http://www.aea.se/arbetslos/arbete

Citat:
Ursprungligen postat av anabolakillen95
Vad händer efter att mina 300 dagar i A-kassan gått ut? Får jag ingen ersättning alls då?
Har du barn får du ytterligare 150 dagar:
http://www.aea.se/arbetslos/om_ersattningen/om-ersattningsperioden

Har du inte barn, har du möjlighet att delta i Jobb- och utvecklingsgarantin och får då ersättning i form av aktivitetsstöd:
http://www.aea.se/arbetslos/om_ersattningen/om-ersattningsperioden
http://www.forsakringskassan.se/wps/wcm/connect/9d55273d-009e-40c0-a29c-fe1abb96d6f2/4052_aktivitetsstod_och_utvecklingsersattning1401. pdf?MOD=AJPERES
http://www.forsakringskassan.se/privatpers/arbetssokande/arbetssokande/aktivitetsstod
Citera
2014-09-08, 09:45
Medlem
Din tajming på att säga upp dig själv var ju inte klockren men inget att göra åt det nu.
Du kan inte ta ett jobb vilket som helst fram till din 25-årsdag?
Citera
2014-09-08, 19:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frois
Din tajming på att säga upp dig själv var ju inte klockren men inget att göra åt det nu.
Du kan inte ta ett jobb vilket som helst fram till din 25-årsdag?

Jag söker jobb idag, och jag önskar inget hellre. Dock så kommer jag i framtiden att ingå i detta arbetsprogram, Jobbgaranti för ungdomar, även EFTER att jag är 25 år fyllda.

Exempel:

Jag lyckas hitta och få ett jobb imorrn. Jag jobbar där i 2 år, sedan arbetslös igen. Ja då fortsätter programmet att ticka på igen, så länge som 15 månader i olika etapper. Arbetslös 2 mån när jag är 30år(13 mån kvar), arbetslös 3 mån när jag är 33år(10 mån kvar) osv osv.

Så nu finns det absolut ingenting att tjäna på att i framtiden försöka försäkra sig om bättre levnadsstandard än endast A-kassa i tider då man är arbetslös(Inkomstförsäkring t.ex). Då Inkomstförsäkring ej tillåts om man får aktivitetsstöd via försäkringskassan. Vilket jag är tvungen att göra pga av arbetsprogrammet.

Man blir rätt så irriterad på systemet. Full förståelse för att vissa personer bryter ihop i depression när en djup svacka i livet som arbetslöshet kan vara, mötas sedan av detta system.. Inte direkt optimalt.
Citera
2014-09-08, 19:14
Medlem
Detta låter ju helsjukt, om det stämmer. Varför ens vara med i A-kassa innan 25 års ålder om man slussas över till FK per automatik med sämre ersättning. Ok, att man kräver att du skall delta i vissa program eller åtgärder, men ersättningen borde ju självklart komma från A-kassan + din inkomstförsäkring, inte från Fk.

Om det stämmer så är det snudd på löpsedelsmaterial.
Citera
2014-09-08, 20:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trycorder
Detta låter ju helsjukt, om det stämmer. Varför ens vara med i A-kassa innan 25 års ålder om man slussas över till FK per automatik med sämre ersättning. Ok, att man kräver att du skall delta i vissa program eller åtgärder, men ersättningen borde ju självklart komma från A-kassan + din inkomstförsäkring, inte från Fk.

Om det stämmer så är det snudd på löpsedelsmaterial.

Försäkringskassan matchar beloppet från A-kassan, dock bara upp till maxbeloppet 680kr/dag. Och de 3 första månaderna av arbetslöshet så var A-kassa och inkomstförsäkring gällande, allt var som det skulle. Det är som sagt med min inkomstförsäkring i samband med FK-"aktivitetsstöd"+ AF-programmet: "Jobbgaranti för ungdomar" som det nu ej fungerar att få ut min tidigare ersättning jag hade. Som sagt, strax över 6000kr/mån som nu plötsligt inte går att få. Rätt så betydande summa när man är arbetslös.

Förklaringen jag fick, vilka jag var tvungen att ringa till dem flera ggr för att få, när de inte lämnade klara svar på de mejl jag skrev(gud förbjude att de förklarar sig i text) så var mitt problem självfallet "ledsamt och olyckligt", "önskar vi kunde hjälpa" och att de "beklagade".....

Deras förklaring(AF) var främst att jag plötsligt blivit som en del av en unik minoritetsgrupp ungefär. Under 25 år fyllda men samtidigt tecknat en inkomstförsäkring för att jag tjänat bra med pengar. Så pass ovanligt att unga människor gör det tydligen...Ingen förklaring jag köpte, men den enda de gav.

Så nu sitter man där man sitter.. Fast man kanske ska ta det här till media ändå, se om de tycker detta har något nyhetsvärde för dem. Som AF så fint beskrev, så är min situation tydligen rätt så unik...(tillräckligt stort nyhetsvärde?) Värt ett försök, även om chanserna är minimala.
Citera
2014-09-08, 21:25
Medlem
diar84s avatar
Visste att som 25+ så får man 300 a-kassadagar & har man ytterligare en inkomstförsäkring kan man få ut faktiska 80% av tidigare lön. Och är man under 25 övergår a-kassa till aktivitetsstöd efter 3 månader (ungdomsgarantin). Men summan ska vara lika stor.

Men hade ingen aning om att fackets inkomstförsäkring inte gäller efter 3 månader för folk under 25

Vad är det då för vits för ungdomar under 25 att gå med i facket & teckna inkomstförsäkring? Är det då lönt att ens gå med i facket om man BARA får ekonomisk hjälp i 3 månader?

Helt galet. Lurendrejeri.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in