Citat:
Ursprungligen postat av
Trycorder
Detta låter ju helsjukt, om det stämmer. Varför ens vara med i A-kassa innan 25 års ålder om man slussas över till FK per automatik med sämre ersättning. Ok, att man kräver att du skall delta i vissa program eller åtgärder, men ersättningen borde ju självklart komma från A-kassan + din inkomstförsäkring, inte från Fk.
Om det stämmer så är det snudd på löpsedelsmaterial.
Försäkringskassan matchar beloppet från A-kassan, dock bara upp till maxbeloppet 680kr/dag. Och de 3 första månaderna av arbetslöshet så var A-kassa och inkomstförsäkring gällande, allt var som det skulle. Det är som sagt med min inkomstförsäkring i samband med FK-"aktivitetsstöd"+ AF-programmet: "Jobbgaranti för ungdomar" som det nu ej fungerar att få ut min tidigare ersättning jag hade. Som sagt, strax över 6000kr/mån som nu plötsligt inte går att få. Rätt så betydande summa när man är arbetslös.
Förklaringen jag fick, vilka jag var tvungen att ringa till dem flera ggr för att få, när de inte lämnade klara svar på de mejl jag skrev(gud förbjude att de förklarar sig i text) så var mitt problem självfallet "ledsamt och olyckligt", "önskar vi kunde hjälpa" och att de "beklagade".....
Deras förklaring(AF) var främst att jag plötsligt blivit som en del av en unik minoritetsgrupp ungefär. Under 25 år fyllda men samtidigt tecknat en inkomstförsäkring för att jag tjänat bra med pengar. Så pass ovanligt att unga människor gör det tydligen...Ingen förklaring jag köpte, men den enda de gav.
Så nu sitter man där man sitter.. Fast man kanske ska ta det här till media ändå, se om de tycker detta har något nyhetsvärde för dem. Som AF så fint beskrev, så är min situation tydligen rätt så unik...(tillräckligt stort nyhetsvärde?) Värt ett försök, även om chanserna är minimala.