2014-01-20, 00:16
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Max Seaman
Fråga: A-kassan har glömt stänga av mig i 45 dagar!?

Jag har sagt upp mig på egen begäran, vilket jag också tydligt kryssat i blanketten anmälan om arbetslöshet som jag skickat till a-kassan. Nu har det gått några månader och jag har hela tiden räknat med att få 45+7 dagars avstängning pga att jag slutade jobbet på egen begäran, utan giltigt skäl att slippa avstängning.

Nu till det intressanta:

Jag har nyligen fyllt i mina kassakort och kommer inom kort få pengar utbetalda till mitt bankkonto. På utbetalningsspecifikationen så är 7 dagars karens bortdraget precis som förväntat, men inte 45 dagars avstängning! Förutom de 7 karensdagarna så ser det alltså ut som att det kommer betalas ut ersättning för hela arbetslöshetsperioden, trots att jag varit tydlig med att jag sade upp mig själv från jobbet utan giltigt skäl för att slippa avstängning.

Hur skall jag hantera detta? Skall jag ringa och fråga om något misstag begåtts eller ska jag låta dem betala mig det fulla beloppet, tjäna ränta på pengarna och sen vänta tills de upptäcker sitt misstag själva? Kanske kommer de aldrig upptäcka det?

1. Står det i beslutet du fått från a-kassan att du kommer att få 45 avstängningsdagar?

2. Om svaret på fråga 1 är ja, kan du ju alltid maila eller ringa anonymt till en a-kassa och fråga vad som händer om du får felaktig utbetalning trots att du lämnat korrekta uppgifter.
Citera
2014-01-20, 10:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
1. Står det i beslutet du fått från a-kassan att du kommer att få 45 avstängningsdagar?

2. Om svaret på fråga 1 är ja, kan du ju alltid maila eller ringa anonymt till en a-kassa och fråga vad som händer om du får felaktig utbetalning trots att du lämnat korrekta uppgifter.

Svaret är nej, det står inget i beslutet från a-kassan att jag kommer få 45 avstängningsdagar.

Det var på mitt arbetsgivarintyg som jag kryssade i att arbetet upphörde på min egen begäran. Sen ser jag iofs nu att jag glömt skicka in en annan helt ny blankett, som går in mer i detalj på *varför* jag sade upp mig själv. Men själva uppgiften att jag sagt upp mig på egen begäran står klart och tydligt ifylld på arbetsgivarintyget de fått, och det bör ju vara tillräckligt för att a-kassan ska kunna besluta om 45 dagars avstängning (eller åtminstone begära in mer info) eftersom jag inte angivit något giltigt skäl att slippa avstängning. Jag har inte dolt någonting för dem.

Så frågan är: Vad gör jag nu när a-kassan beslutat att INTE stänga av mig 45 dagar trots att jag har redovisat egen uppsägning utan giltiga skäl till varför?
Senast redigerad av Max Seaman 2014-01-20 kl. 10:41.
Citera
2014-01-20, 12:24
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Svaret är nej, det står inget i beslutet från a-kassan att jag kommer få 45 avstängningsdagar.

Det var på mitt arbetsgivarintyg som jag kryssade i att arbetet upphörde på min egen begäran. Sen ser jag iofs nu att jag glömt skicka in en annan helt ny blankett, som går in mer i detalj på *varför* jag sade upp mig själv. Men själva uppgiften att jag sagt upp mig på egen begäran står klart och tydligt ifylld på arbetsgivarintyget de fått, och det bör ju vara tillräckligt för att a-kassan ska kunna besluta om 45 dagars avstängning (eller åtminstone begära in mer info) eftersom jag inte angivit något giltigt skäl att slippa avstängning. Jag har inte dolt någonting för dem.

Så frågan är: Vad gör jag nu när a-kassan beslutat att INTE stänga av mig 45 dagar trots att jag har redovisat egen uppsägning utan giltiga skäl till varför?

1. Vad är det för dokument du inte skickat in?

2. Mitt svar är detsamma som tidigare - fråga a-kassan anonymt så får du mer information och kan sannolikt komma fram till hur du ska agera.
Citera
2014-01-20, 14:47
Medlem
Citat:
1. Vad är det för dokument du inte skickat in?

Det är utredningsblanketten för uppsägning på egen begäran. Den är nog en komplettering till arbetsgivarintygets ruta "orsak till anställningens upphörande".

I utredningsblanketten så får man redogöra för anledningen till att man sagt upp sig på egen begäran. Jag vet inte ens om den blanketten fanns för några månader sedan när jag slutade på mitt jobb. Jag kände inte till att den fanns förrän igår. Dock så kan man tycka att a-kassan borde ha upplyst mig om att de vill ha den blanketten av mig eftersom "uppsägning på egen begäran" är ikryssat på mitt arbetsgivarintyg. De borde ha velat få mer info om varför jag sade upp mig.

Citat:
2. Mitt svar är detsamma som tidigare - fråga a-kassan anonymt så får du mer information och kan sannolikt komma fram till hur du ska agera.
Ok, får maila dem anonymt och fråga.
Senast redigerad av Max Seaman 2014-01-20 kl. 15:11.
Citera
2014-01-20, 16:21
Medlem
Tjenagrabbars avatar
Nej, du kommer få grundbeloppet om 320 kr om dagen fram tills 2a Februari. Därefter gör din a-kassa ett nytt beslut och då borde då få en inkomstrelaterad ersättning.[/quote]

Tack så hemskt mycket, Jag har skickat papperna till A-kassan idag och hoppas verkligen att du har det rätt.
Citera
2014-01-20, 17:00
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ok, får maila dem anonymt och fråga.

Alla a-kassor svarar dock inte på frågor från anonyma.
Citera
2014-01-23, 11:59
Medlem
Är arbetslös sen den 1 januari. Har blivit beviljad A-kassa enligt arbetsvillkoret. I måndags började jag en distanskurs på 50% (söker inge CSN). Jag söker jobb på heltid och är aktiv arbetssökande.

En kompis till mig sa att jag genast skulle avbryta mina studier då min A-kassa kunde få redan på det och att jag då kunde bli återbetalningsskyldig.

Anledningen till att jag valt att gå kursen är för att fylla ut dagarna nu när jag är arbetssökande. Söka jobb ägnar jag i snitt 3 timmar till per dag (måndag-fredag). Om jag kommer få ett heltidsjobb kommer jag kunna fortsätta med kursen då det jag läser tillhör ett av mina stora intressen.

Då jag går igenom de annonser på arbetsförmedlingshemsida, kollar andra annonser som finns på nätet och letar upp företag att skicka mitt CV till.

Någon som vet vad som gäller?
Citera
2014-01-23, 12:06
Medlem
En fråga till:

Då jag jobbade deltid det 3 första månaderna 2013 (60 timmar månaden). Gick med i A-kassan den 2 april då jag fick ett heltidsjobb som var en visstidsanställning till 31 december. Blivit beviljad en ersättning på 272 kr per dag och undrar om jag fortfarande är arbetssökande efter 2 april i år har chans att få den inkomstrelaterade ersättningen?

Min handläggare hade räknat att jag i snitt jobbat 37 timmar på vecka. Har varit sjuk en period mellan oktober till halva december på halvtid och på kvartsfart 25%.
Citera
2014-01-23, 17:25
Medlem
smiltrips avatar
Fått jobb som timanställd med obestämda timmar, hur påverkar det min a-kassa?

Så, det är tid för snöskottning och jag har fått ett jobb som det. Det är bara det att chefen inte vet hur många timmar han kan ge mig, inte ens om jag kommer tjäna mer än min a-kassa betalar mig (ca. 7000 kr/mån).

Jag får en lön på 120 kr/tim och måste därför ha minst 58 timmar på en månad (heltid är 160) och måste därför jobba minst 36,25% av en arbetsmånad för att ens tjäna mer än min a-kassa.

Finns det någon väg runt detta? Kan jag t.ex. stå som svartanställd och ta ut en första lön efter ca. 3 månaders arbete, där jag inte redovisar exakt vilka dagar jag jobbat och således räknar det som övertid? Detta för att fortsätta få min a-kassa. Finns det något annat förslag?

Jag vill ju inte ta ett jobb som gör att jag blir av med min a-kassa, och att det sen visar det sig att jag bara får t.ex. 10 timmar jobb totalt på en månad.

För som det ser ut nu (100% arbetslös, annars får du ingen a-kassa) så motiveras ju folk till att inte skaffa jobb.
Citera
2014-01-23, 18:34
Medlem
Jag vet att vissa företag(speciellt om dom vill behålla dig) väntar med lönen som du skrev.
Men det är helt upp till arbetsgivaren
Citera
2014-01-23, 20:37
Medlem
Sichtis avatar
Ingen akassa, aktivitetsrapportering

Hej!

Jag har inte haft rätt till akassa under min arbetslöshet som varar än idag. Arbetsförmedlingen vill att jag ska aktvitetsrapportera varje månad i alla fall. Jag har struntat i detta eftersom jag anser att det är skitsamma med tanke på att jag inte har rätt till akassa.

Hur ser ni på det här med aktivitetsrapportering varje månad fast man inte får någon ersättning?
Citera
2014-01-23, 21:00
Medlem
har du inte ens rätt till Alfakassa?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här