2006-05-24, 15:28
Medlem
Gabriel Knights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BesserWisser
Hej!

Har cirka 80 dagar kvar av min a-kassa och söker jobb som en galning men får inget jobb av nån anledning. Vad händer när dessa 80 dagar tar slut? Förnyas dom? Blir det någon form av aktivitet? Åker jag på praktik? Eller tar det bara slut så jag står där helt utan pengar? Jag frågar för att jag ej har fått tag i min handläggare på AF. Ska prova ringa henne igen imorgon men vill ju givetvis veta innan dess. Jag är med i transport-facket/a-kassan om det har någon betydelse.

Alla ni som varit i samma sits och inte fick jobb innan dagarna tog slut, skriv här och berätta hur det blev för er. Så att jag vet vad jag har att vänta om jag av nån anledning inte får jobb.

Till mig sa de att jag skulle plugga vidare för att kunna ha någon chans att klara konkurennsen på arbetsmarknaden, så jag pluggar.
Tyvärr får man inga nya dagar av studier längre och jag hade inte råd att betala akasseavgiften på 500 pga det usla studiemedlet, så jag blev utkastad från a-kassan
Citera
2006-05-24, 15:35
Medlem
BesserWissers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gabriel Knight
Till mig sa de att jag skulle plugga vidare för att kunna ha någon chans att klara konkurennsen på arbetsmarknaden, så jag pluggar.
Tyvärr får man inga nya dagar av studier längre och jag hade inte råd att betala akasseavgiften på 500 pga det usla studiemedlet, så jag blev utkastad från a-kassan
jag har råd att betala a-kasseavgiften. men jag vill veta vad som händer när det tar slut. Är AF "skyldiga" att göra nåt eller?
Citera
2006-05-24, 15:39
Medlem
Bastardos avatar
Citat:
jag har råd att betala a-kasseavgiften. men jag vill veta vad som händer när det tar slut. Är AF "skyldiga" att göra nåt eller?

Nä, men socialen är det. Har bekanta som fått problem med AF och gått till soc och begärt pengar och fått det ganska omedelbart.
Citera
2006-05-24, 15:42
Medlem
BesserWissers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bastardo
Nä, men socialen är det. Har bekanta som fått problem med AF och gått till soc och begärt pengar och fått det ganska omedelbart.
Vadå "fått problem" ??

Vad för slags "problem"? Nu blev jag ju orolig.
Citera
2006-05-24, 15:50
Medlem
Bastardos avatar
Citat:
Vadå "fått problem" ??

Vad för slags "problem"? Nu blev jag ju orolig.

Luuugn. Säg åt handläggare på AF att du är sååå duktig och söker såååå många jobb, så rekomenderar de dig att få 300 nya dagar till A-kassan. Har aldrig fått det själv, men jag har som sagt bekanta somskryter med hur jävla lätt det är. Sen beror det på hur handläggaren är. Vill de inte fixa nya dagar så begär du att få byta handläggare till du får dina pengar. God bless Sweden.
Citera
2006-05-24, 15:55
Medlem
BesserWissers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bastardo
Luuugn. Säg åt handläggare på AF att du är sååå duktig och söker såååå många jobb, så rekomenderar de dig att få 300 nya dagar till A-kassan. Har aldrig fått det själv, men jag har som sagt bekanta somskryter med hur jävla lätt det är. Sen beror det på hur handläggaren är. Vill de inte fixa nya dagar så begär du att få byta handläggare till du får dina pengar. God bless Sweden.
Jaså? Så man kan få "nya" dagar?
Citera
2006-05-24, 16:03
Medlem
Un Perros avatar
Klart du kan få jobb. Sök till hemtjänsten eller ett demensboende.
Citera
2006-05-24, 16:13
Medlem
BesserWissers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Un Perro
Klart du kan få jobb. Sök till hemtjänsten eller ett demensboende.
Tro mig, jag har sökt ALLT som min kompetens duger till.
Citera
2006-05-24, 16:15
Medlem
beyonds avatar
Citat:
Alla ni som varit i samma sits och inte fick jobb innan dagarna tog slut, skriv här och berätta hur det blev för er. Så att jag vet vad jag har att vänta om jag av nån anledning inte får jobb.
Vi svalt ihjäl.
Citera
2006-05-24, 16:23
Moderator
impieteers avatar
Sluta skrämma honom nu. Först får du förlängning 300 dagar mer eller mindre automatiskt genom att vara normalt hyfsat trevlig i mötet med arbetsförmedlingen. Efter att de dagarna är slut, (i ditt fall någon gång hösten 2007) så kommer de att slänga in dig i någon slags åtgärd där du får lära dig skriva ett CV, dricka kaffe, prata om din situation med likasinnade eller möjligen gå på praktik på ett företag eller liknande. När den är slut så får du nya dagar och allting börjar om.
Citera
2006-05-24, 16:24
Medlem
Un Perros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av impieteer
Sluta skrämma honom nu. Först får du förlängning 300 dagar mer eller mindre automatiskt genom att vara normalt hyfsat trevlig i mötet med arbetsförmedlingen. Efter att de dagarna är slut, (i ditt fall någon gång hösten 2007) så kommer de att slänga in dig i någon slags åtgärd där du får lära sig skriva ett CV, dricka kaffe, prata om din situation med likasinnade eller möjligen gå på praktik på ett företag eller liknande. När den är slut så får du nya dagar och allting börjar om.

Take it from impie, han vet vad han snackar om.
Citera
2006-05-24, 16:28
Moderator
impieteers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Un Perro
Take it from impie, han vet vad han snackar om.

Något ska man ju ha koll på här i livet....

Nä, men jag tror att det är så det går till. Möjligen sjunker ersättningen någon gång under resan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in