Citat:
Ursprungligen postat av
Kalasbyxmannen
Det visar att du inte vet hur mycket plats sakerna tar....
Försök du få in 4-5 trunkar samt 8-10 klubbor i en bil med 4-5 personer i. På den tiden min kille spelade i ett icke professionelt lag i regionen samåkte vi, men det gick aldrig att få in mer än 2 i varje bil. Numera spelar har i Frölundas elit-lag och dom står för transporter till matcher.
När det gäller Partihallsförbindelsen så betalas detta flera gånger om vi vägskatt och inte minst 80% skatt på drivmedel. Så du betalar inte en spänn för det!
Du har uppenbart aldrig sett fordon som VW Transporter eller liknande. Vid resor resor så brukar iaf jag vara van att hyrbil eller liknande finns tillgängligt.
Självklart så betalar jag för saker jag inte nyttjar, vilket betecknas moms, inkomstskatt, arbetsgivaravgifter etc.
Citat:
Ursprungligen postat av
Kalasbyxmannen
Du har inte en aning om hur överbeskattade bilister är va? Ca en 3:e del av vägskatten används till vägar och underhåll av dessa. Sedan kan man ju fråga sej vad 80% av skkatten på drivmedel tar vägen? Så du betalar inte en krona för ev. motorvägar så länge du inte äger en bil.
Jag resonerar som du och vill inte betala en krona för kollektivtrafik, men är så illa tvungen....
Fast du gör ett stort fel där, inte minst när du påstår att en majoritet av vägarna är statliga... Samt att du gör antagandet att de externa kostnaderna är finansierade (vilket det gång på gång i tråden klart påvisats att så icke är fallet).
Jodå, jag betalar långt mer än en krona för motorvägar (jo, äger ju bil också). För AG-avgifter, Moms, inkomstskatter etc täcker inte delar av vägarna?
Citat:
Ursprungligen postat av
QARevenge
Det faktum att ni kommunister leker med människors och tillika samhällets resurser som om de regnade ifrån himlen.
Intressant, här trodde jag att kommunismen var att allt skulle finansieras via skattesedeln, inte enligt principen att nyttjaren av tjänst X betalar för dess kostnader?
Citat:
Ursprungligen postat av
QARevenge
Varför ens diskutera med ärkekommunisten plainvanilla? Ni kommer inte få ut ett vettigt eller ärligt svar ur han.
Se ovan, snarare ett väldigt liberalt tankesätt att den som nyttjar något också betalar för det?
Citat:
Ursprungligen postat av
Rektangel
Nu börjar handlarna i innerstaden känna av att bilisterna undviker stadskärnan och nu kommer de effekter som vi alla insåg från början.
Lär detta bli dödstöten för innerstaden och förvandla Göteborg till ett nytt Detroit där centrum frekventeras av tiggare, kriminalitet, droghandel, och kringdrivande ungdomsgäng hörande till förorten.
http://www.expressen.se/gt/de-tvingas-stanga-butikerna-har-dor/
http://www.expressen.se/gt/handlarna-revolterar-handeln-har-gatt-back/
De bilburna familjerna med köpkraft verkar börja överge centrum mycket riktigt som många siade om. Personligen har jag inte spenderat en krona i centrum sedan TS infördes och så visar jag mitt missnöje. Vill kommunen inte ha mina pengar slipper de även under de tider när TS inte gäller.
Men vänta här nu, kan det inte vara trevligt med att se lite ekonomiska data kring Floristkällaren? Det som finns tillgängligt via Ratsits gratistjänster säger inget alls, utan talar om ett nystartat bolag (2011), som inte en enda gång visat resultat i svarta siffror. Ett sådant bolag skulle ju likviderats redan då, men det är väl enkelt att vara populist och skylla på trängselskatten?
Tycker nog att det mer handlar om dåligt omdöme och kunskaper hos damerna som startat butiken. Hur var det nu, vad sa HUI angående 2013 och handelstrender? Vad sa man om köpmönstret hos Svensson under föregående år?