2014-01-09, 11:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av plainvanilla
Vilken härlig analys, du slänger in svenskarnas belåningsgrad i argumentationen.

Svenskarnas belåningsgrad är såklart relevant i alla diskussioner som handlar om ekonomi, vilket den här gör.

Citat:
Varför inte också slänga in det faktum att svenskarna sparar mer och mer och har gjort rekordvinster på börsen som argument för att man har råd att höja trängselskatten många gånger om.

Det fetade är absolut också relevant. Men "svenskarna" har ju inte gjort detta, 90% av svenskarna har fått det sämre, och det du pratar om rör ungefär 10% av svenskarna.

Citat:
Har man bara 100 kr över när räkningarna är betalda så sitter man ju verkligen att fundera på att ta bilen en sväng.

Sitter och funderar? Är du tankesvag?

Det är såklart inget som egentligen någon funderar på. Man tar bilen när man behöver transportera sig, om man har råd, annars transporterar man sig på något annat sätt.

Citat:
Lite intressant att du spelar ut kortet om social utslagning i debatten om TS. Hur ser du på det faktum att ett alternativ till trängselskatt innebär höjd skatt och hur den slår mot personer som lever på marginalen?

Det där är ju inte sant. Det är inte dom 2 alternativen som finns. Det är såklart dom 2 alternativen som politikerna vill visa upp.

Vi skulle kunna sänka skatten och bygga Västlänken (om det nu är det vi vill göra).

Men realiteten är att vi måste få ner bilåkandet, i Göteborg skulle ju detta lämligtvis göras med "gratis" kollektivtrafik, men man skulle då behöva planera om kollektivtrafiken/linjerna från grunden.

Det största problemet i Göteborg idag är ju att det vi ser göras idag är planerat sen 15-20 år sedan, och en del av den planeringen handlar om att man har sålt mark för 15-20 år sedan, med löfte om att man ska köpa tillbaka den (en sorts korruption) och då finns ingen möjlighet att ändra sig.

Citat:
Ursprungligen postat av Kalasbyxmannen
Varför inte lägga även en del på det som mest utnyttjar kollektivtrafiken, dvs på biljettpriset som redan idag är "sponsrat" med 55%.

Absolut, men då vill inte jag betala för motorvägarna som jag inte nyttjar, jag vill inte betala för trafikskador som inte berör mig, jag vill inte...

Den där typen av resonemang som du för är alltid väldigt ensidiga, du ser vad du betalar åt andra, men inte vad dom betalar åt dig...
Senast redigerad av AndersJoh 2014-01-09 kl. 11:45.
Citera
2014-01-09, 11:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av AndersJoh
Svenskarnas belåningsgrad är såklart relevant i alla diskussioner som handlar om ekonomi, vilket den här gör.

Det fetade är absolut också relevant. Men "svenskarna" har ju inte gjort detta, 90% av svenskarna har fått det sämre, och det du pratar om rör ungefär 10% av svenskarna.

Sitter och funderar? Är du tankesvag?

Det är såklart inget som egentligen någon funderar på. Man tar bilen när man behöver transportera sig, om man har råd, annars transporterar man sig på något annat sätt.

Det där är ju inte sant. Det är inte dom 2 alternativen som finns. Det är såklart dom 2 alternativen som politikerna vill visa upp.

Vi skulle kunna sänka skatten och bygga Västlänken (om det nu är det vi vill göra).

Men realiteten är att vi måste få ner bilåkandet, i Göteborg skulle ju detta lämligtvis göras med "gratis" kollektivtrafik, men man skulle då behöva planera om kollektivtrafiken/linjerna från grunden.

Det största problemet i Göteborg idag är ju att det vi ser göras idag är planerat sen 15-20 år sedan, och en del av den planeringen handlar om att man har sålt mark för 15-20 år sedan, med löfte om att man ska köpa tillbaka den (en sorts korruption) och då finns ingen möjlighet att ändra sig.

Absolut, men då vill inte jag betala för motorvägarna som jag inte nyttjar, jag vill inte betala för trafikskador som inte berör mig, jag vill inte...

Den där typen av resonemang som du för är alltid väldigt ensidiga, du ser vad du betalar åt andra, men inte vad dom betalar åt dig...

Du har inte en aning om hur överbeskattade bilister är va? Ca en 3:e del av vägskatten används till vägar och underhåll av dessa. Sedan kan man ju fråga sej vad 80% av skkatten på drivmedel tar vägen? Så du betalar inte en krona för ev. motorvägar så länge du inte äger en bil.
Jag resonerar som du och vill inte betala en krona för kollektivtrafik, men är så illa tvungen....
Citera
2014-01-09, 12:49
Medlem
Citat:
Kan du inte en gång för alla då berätta varför det bara är en grupp som skall betala för skiten!
När det gäller det du nämner så är det något vi alla betalar för.

nu är det skattebetalarna som betalar som betalar den största kostnaden
Citera
2014-01-09, 12:56
Medlem
Citat:

hur tänker du att gratis kollektivtrafik skall finansieras? Höjda skatter
Citera
2014-01-09, 13:48
Bannlyst
Citat:
Du har inte en aning om hur överbeskattade bilister är va?

Trams. Bilismen bär inte sina kostnader om man räknar in miljö och sjukvård.

Citat:
Sedan kan man ju fråga sej vad 80% av skkatten på drivmedel tar vägen?

Det behöver man ju inte fråga sig, det är ju bara titta på var pengarna tar vägen.

Citat:
Så du betalar inte en krona för ev. motorvägar så länge du inte äger en bil.

Det är klart jag gör, på samma sätt som den som inte har barn betalar för andra barns skola, för deras barns barnomsorg osv. osv.

Det kan ju vara bra att komma ihåg att man kan betala på 2 sätt, antingen genom att först betalt, och sedan betala, eller också kan man betala genom att helt ställas utanför ekonomin.

Så när du ska titta på vilka som betalar, så måste du titta på vilka som hamnar utanför.

Citat:
Jag resonerar som du och vill inte betala en krona för kollektivtrafik, men är så illa tvungen....

Nej, du resonerar inte alls som jag. Jag inser att ekonomin bara fungerar om vi betalar lika mycket som vi får betalt. Och 95% av dom som vill betala mindre i skatt, är redan parasiter på samhällsekonomin eftersom dom får mer betalt än dom betalar.

Citat:
hur tänker du att gratis kollektivtrafik skall finansieras? Höjda skatter

Hur? Med pengar!? Som vi finansierar allt. Den dagen vi inser att om vi balanserar ekonomin (på riktigt) så kommer den där frågan att framstå som så himla löjlig, den kommer att vara på samma nivå som "Men hur ska du kunna resa jorden runt utan att ramla ner när jorden tar slut?"
Citera
2014-01-09, 14:14
Bannlyst
Citat:
Trams. Bilismen bär inte sina kostnader om man räknar in miljö och sjukvård.

Det behöver man ju inte fråga sig, det är ju bara titta på var pengarna tar vägen.

Det är klart jag gör, på samma sätt som den som inte har barn betalar för andra barns skola, för deras barns barnomsorg osv. osv.

Det kan ju vara bra att komma ihåg att man kan betala på 2 sätt, antingen genom att först betalt, och sedan betala, eller också kan man betala genom att helt ställas utanför ekonomin.

Så när du ska titta på vilka som betalar, så måste du titta på vilka som hamnar utanför.

Nej, du resonerar inte alls som jag. Jag inser att ekonomin bara fungerar om vi betalar lika mycket som vi får betalt. Och 95% av dom som vill betala mindre i skatt, är redan parasiter på samhällsekonomin eftersom dom får mer betalt än dom betalar.

Hur? Med pengar!? Som vi finansierar allt. Den dagen vi inser att om vi balanserar ekonomin (på riktigt) så kommer den där frågan att framstå som så himla löjlig, den kommer att vara på samma nivå som "Men hur ska du kunna resa jorden runt utan att ramla ner när jorden tar slut?"
Du är inte så gammal va?
Det mesta du yrar om finns det ju fakta som motbevisar det du säger! Titta en bra bit bak i tråden så finns det länkar till oberoende fakta ang bilismens kostnader samt vad den drar in....
Citera
2014-01-09, 14:41
Medlem
Citat:

Jag är delvis positiv till iden om gratis kollektivtrafik. Men att västtrafik skulle finansieras av skattebetalarna ser jag som problematiskt. Västtrafik omsätter ca 7 miljarder och om detta skulle finansieras av invånarna i storgöteborg så skulle detta betyda ca 14 000 i extra skatt per år. Skulle invånarna i västragötaland få finansiera detta så skulle det betyda ca 4500 i extra skatt per år.

Här kommer problemet med att oavsett om man bor i en liten håla eller i storstan så betalar man lika mycket trots att man har sämre möjligheter att utnyttja kollektivtrafik i närheten av boendet.
Citera
2014-01-09, 14:48
Medlem
Citat:
Du är inte så gammal va?
Det mesta du yrar om finns det ju fakta som motbevisar det du säger! Titta en bra bit bak i tråden så finns det länkar till oberoende fakta ang bilismens kostnader samt vad den drar in....

Haha ja det finns oberoende fakta som visar det du säger men du ställer den i ljuset av vad du vill lyfta fram och vägrar konsekvent sätta den i kontrast till vad andra betalar.

Ja vi vet: När du lägger pengar på bilkörning får du tillbaka 1/3 del av den skatt du har genererar.
När du går ner på stan och konsumerar så får du tillbaka ??? av den skatt du genererar.
Kom igen nu!!!!
Citera
2014-01-09, 22:15
Medlem
JetSocietys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av radioaktivanka
Så länge som strafftullarna finns kvar så kommer politikerna att fortsätta höja priserna. För varje år så kommer västtrafik och kommunen att behöva mer intäkter, då är det lätt att höja strafftullarna. Dom mjölkar tills tutten bli blå.

Kommer snart att börja på ett nytt arbete. Jag bor exakt vid Frölunda torg, 1 minut ner till alla bussar och spårvagnar och mitt arbete finns relativt nära en pendeltågsstation. Skulle ta mig 1 timme och 22 minuter med kollektivtrafik att ta mig dit plus att man kommer till jobbet för tidigt.
Denna resvägen skulle ta 25 minuter med bil.

Färre väljer att köra bil genom betalväggen = höjda priser!

Fler väljer att resa kollektivt = höjda priser!
Citera
2014-01-10, 04:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JetSociety
Färre väljer att köra bil genom betalväggen = höjda priser!

Fler väljer att resa kollektivt = höjda priser!

Kommun och stat´är våra fiender,,,,,
Citera
2014-01-10, 11:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AsellusBorealis
Kommun och stat´är våra fiender,,,,,

Precis så tycker italienare och greker med, och så ser vi hur det går med deras länder.
Citera
2014-01-10, 12:36
Bannlyst
Citat:
Haha ja det finns oberoende fakta som visar det du säger men du ställer den i ljuset av vad du vill lyfta fram och vägrar konsekvent sätta den i kontrast till vad andra betalar.

Ja vi vet: När du lägger pengar på bilkörning får du tillbaka 1/3 del av den skatt du har genererar.
När du går ner på stan och konsumerar så får du tillbaka ??? av den skatt du genererar.
Kom igen nu!!!!
Rökt på för hårt nu eller?
Vi billister har ju det dubbla med andra ord enligt din retorik....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in