Citat:
Ursprungligen postat av plainvanilla
Vilken härlig analys, du slänger in svenskarnas belåningsgrad i argumentationen.
Svenskarnas belåningsgrad är såklart relevant i alla diskussioner som handlar om ekonomi, vilket den här gör.
Citat:
Varför inte också slänga in det faktum att svenskarna sparar mer och mer och har gjort rekordvinster på börsen som argument för att man har råd att höja trängselskatten många gånger om.
Det fetade är absolut också relevant. Men "svenskarna" har ju inte gjort detta, 90% av svenskarna har fått det sämre, och det du pratar om rör ungefär 10% av svenskarna.
Citat:
Har man bara 100 kr över när räkningarna är betalda så sitter man ju verkligen att fundera på att ta bilen en sväng.
Sitter och funderar? Är du tankesvag?
Det är såklart inget som egentligen någon funderar på. Man tar bilen när man behöver transportera sig, om man har råd, annars transporterar man sig på något annat sätt.
Citat:
Lite intressant att du spelar ut kortet om social utslagning i debatten om TS. Hur ser du på det faktum att ett alternativ till trängselskatt innebär höjd skatt och hur den slår mot personer som lever på marginalen?
Det där är ju inte sant. Det är inte dom 2 alternativen som finns. Det är såklart dom 2 alternativen som politikerna vill visa upp.
Vi skulle kunna sänka skatten och bygga Västlänken (om det nu är det vi vill göra).
Men realiteten är att vi måste få ner bilåkandet, i Göteborg skulle ju detta lämligtvis göras med "gratis" kollektivtrafik, men man skulle då behöva planera om kollektivtrafiken/linjerna från grunden.
Det största problemet i Göteborg idag är ju att det vi ser göras idag är planerat sen 15-20 år sedan, och en del av den planeringen handlar om att man har sålt mark för 15-20 år sedan, med löfte om att man ska köpa tillbaka den (en sorts korruption) och då finns ingen möjlighet att ändra sig.
Citat:
Ursprungligen postat av Kalasbyxmannen
Varför inte lägga även en del på det som mest utnyttjar kollektivtrafiken, dvs på biljettpriset som redan idag är "sponsrat" med 55%.
Absolut, men då vill inte jag betala för motorvägarna som jag inte nyttjar, jag vill inte betala för trafikskador som inte berör mig, jag vill inte...
Den där typen av resonemang som du för är alltid väldigt ensidiga, du ser vad du betalar åt andra, men inte vad dom betalar åt dig...
Senast redigerad av AndersJoh 2014-01-09 kl. 11:45.
Senast redigerad av AndersJoh 2014-01-09 kl. 11:45.