2014-01-12, 22:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rektangel
Nu börjar handlarna i innerstaden känna av att bilisterna undviker stadskärnan och nu kommer de effekter som vi alla insåg från början.

Lär detta bli dödstöten för innerstaden och förvandla Göteborg till ett nytt Detroit där centrum frekventeras av tiggare, kriminalitet, droghandel, och kringdrivande ungdomsgäng hörande till förorten.

Självklart är det så. Åker man in till stan under rusning så finns det ju inte en människa ute.

Senast redigerad av plainvanilla 2014-01-12 kl. 23:02.
Citera
2014-01-12, 23:27
Medlem
Rektangels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av plainvanilla
Självklart är det så. Åker man in till stan under rusning så finns det ju inte en människa ute.

NK...? Hur ska jag veta hur NK går? Det är idag ännu mer omöjligt att nå deras P-däck med tanke på ombyggnationerna samt att man har att korsa Stampbroarna och vänta minst tre rödljus innan man kan passera busstråket. I högtrafik kan det vara köer ända bort till Folkungabron eller längre.

Du ser inte EU-tiggarna i Nordstan eller hur pundargängen hänger vid Nils Ericssonsgatan, alla väktare och polis samt alla övriga ungdomsgäng som driver runt där? Eller den kollektivburna mångkulturen som nu återstår för att hålla uppe infrastrukturen med sin köpkraft? Hur många bilburna medelklassfamiljer tror du ännu gör sina inköp i Nordstan?

Det klientel som har att hålla uppe infrastrukturen med sin obefintliga köpkraft och som nu fått allt fler kollektivlinjer ner dit samt hur man förlägger allt fler skolor i de centrala delarna i staden i takt med att man lägger ner dem i de segregerade områdena?

Ett tecken i tiden är väl att Nordstan erbjuder gratis parkering kvällstid. Ett dåligt omen? En anledning kanske är att tingsrätten utlokaliserats som gör att dess besökare inte längre frekventerar området i samma utsträckning. Jag tänker då främst på juristerna och personalen,

Citat:
Parkera i P-hus Nordstan
Enkel och bekväm parkering i Göteborg City.

Vid frågor:
P-service
031-700 86 00
E-post-service@nordstan.se

Gratis Kvällsparkering, Mån–Fre 18–21
Shoppa till 20.00.

http://p-hus.nordstan.se/?page_id=2

Senast redigerad av Rektangel 2014-01-12 kl. 23:32.
Citera
2014-01-12, 23:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rektangel
NK...? Hur ska jag veta hur NK går? Det är idag ännu mer omöjligt att nå deras P-däck med tanke på ombyggnationerna samt att man har att korsa Stampbroarna och vänta minst tre rödljus innan man kan passera busstråket. I högtrafik kan det vara köer ända bort till Folkungabron eller längre.

Du ser inte EU-tiggarna i Nordstan eller hur pundargängen hänger vid Nils Ericssonsgatan, alla väktare och polis samt alla övriga ungdomsgäng som driver runt där? Eller den kollektivburna mångkulturen som nu återstår för att hålla uppe infrastrukturen med sin köpkraft? Hur många bilburna medelklassfamiljer tror du ännu gör sina inköp i Nordstan?

Det klientel som har att hålla uppe infrastrukturen med sin obefintliga köpkraft och som nu fått allt fler kollektivlinjer ner dit samt hur man förlägger allt fler skolor i de centrala delarna i staden i takt med att man lägger ner dem i de segregerade områdena?

Ett tecken i tiden är väl att Nordstan erbjuder gratis parkering kvällstid. Ett dåligt omen? En anledning kanske är att tingsrätten utlokaliserats som gör att dess besökare inte längre frekventerar området i samma utsträckning. Jag tänker då främst på juristerna och personalen,

http://p-hus.nordstan.se/?page_id=2

Jag måste berömma dig för din påhittighet när det gäller att verkligen göra en höna av en fjäder.
Är det gratis parkering i nordstan. Då är det pga trängselskatten.
När ÅF bygger ett komplex vid grafiska vägen så är det ett strategiskt val. När lyckholms som ligger på andra sidan betalstationen skall rivas och ny verksamhet flytta in så är väl även detta ett strategisk val för att undgå trängselskatt skulle jag tro.

När en blomsterbutik lägger ner så är det trängselskatten fel. Skulle en ny blomsterbutik öppna någon annan stans i stan så är väl detta en kommunistblomsterbutik dit den kollektivburna vänstern skall handla sina blommor. Vilken du förmodligen kommer bojkotta förståss.
Citera
2014-01-13, 11:59
Bannlyst
Citat:
Att man lånar pengar när man bygger i samhället är ju inget nytt? Skall man sluta bygga i samhället bara för att man får betala ränta.

Vill man lösa ett problem så kan man ju inte acceptera en förutsättning som omöjliggör en lösning (om det är något vi kan påverka.)

Varför är det självklart att vi ska betala ränta?
Citera
2014-01-13, 12:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AndersJoh
Vill man lösa ett problem så kan man ju inte acceptera en förutsättning som omöjliggör en lösning (om det är något vi kan påverka.)

Vad är det för förutsättning som omöjliggör en lösning?

Citat:
Ursprungligen postat av AndersJoh
Varför är det självklart att vi ska betala ränta?

Ja därför att ingen vill låna ut pengar gratis om ett projekt behöver finansiering
Citera
2014-01-13, 13:14
Bannlyst
Folk väljer om de vill ta bilen eller inte, och man väljer alltså om man vill betala trängselskatten. Kan jag få välja vart mina skattepengar ska gå? För trängselskatten vore helt onödigt om man inte lät massa blattar förstöra mitt land. Nej till trängselskatt av många anledningar.
Citera
2014-01-13, 13:36
Bannlyst
Citat:
Vi har haft diskussionen tidigare och jag upprepar den. Vad får jag som konsument tillbaka av den skatten jag genererar när jag konsumerar samma summa som du lägger på skatter kopplade till din bilkörning.
Men du har fortfarande inte förklarat varför bilister skall ha en extra avgift....
Citera
2014-01-13, 13:38
Bannlyst
Citat:
Vi betalar skatt som finansierar vägar skolor etc. Detta är ju inte gratis precis som med trängselskatten. Skall man lägga ner skatt då också? Är det rätt uppfattat?
Det betalas av bilisterna själva och mer därtill! Fakta finns ju längre bak i tråden eller du kanske inte litar på statens uppgifter?
Citera
2014-01-13, 13:40
Bannlyst
Citat:
Haha Debatten är på hög nivå. Näe du jag är inte kommunist utan lite mer till höger på skalan.

Jag tycker det är lite komiskt att personer som du och många andra inte förstår hur "litet" göteborg egentligen är. Dvs de företag som håller igång göteborg är de stora företagen, Volvo, SKF, AstraZenica etc. Och om dessa företag får problem - ja då blir det kyligt i göteborg. De enda du ser är väl de 18 kronorna i TS du betalar när du åker bil istället för huruvida ditt jobb kommer outsourcas eller inte i framtiden

En utmaning för åtminstone Volvo är att behålla en effektiv produktion när konkurrensen hårdnar. Något som är en viktig komponent i detta är att kunna ha en effektiv logstik och bra infrastruktur, något som en även en halvknäpp apa kan räkna ut att man inte får om man har långa köer genom stan.
Detta har flera företag bla Volvo deklarerat i följande artikel
http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.1685086-foretagen-ryter-ifran-vi-maste-satsa-
Och det tycker du politikerna som du försvara har gjort bra genom att dra in industri-bussarna till Volvo?
Citera
2014-01-13, 16:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalasbyxmannen
Men du har fortfarande inte förklarat varför bilister skall ha en extra avgift....

1: Skapa incitament för att välja andra transportmedel som inte tränger undan nyttotrafik och belastar infrastrukturen i samma grad
2: För att trafiken inducerar externa kostnader som får bäras av samhället. En bättre situation för samhället är om fler väljer att åka kollektivt och mindre egen bil. Se punkt 1

Nu kanske du kan svara på frågan för en gångs skull
Senast redigerad av plainvanilla 2014-01-13 kl. 16:25.
Citera
2014-01-13, 16:18
Medlem
Citat:
Det betalas av bilisterna själva och mer därtill! Fakta finns ju längre bak i tråden eller du kanske inte litar på statens uppgifter?

Jo jag litar på dom men jag litar inte på hur du väljer att använda och tolka dem
Citera
2014-01-13, 16:22
Medlem
Citat:
Och det tycker du politikerna som du försvara har gjort bra genom att dra in industri-bussarna till Volvo?
  1. Det inte göteborgs politiker som valde att dra in industribussarna
  2. Flertalet av de anställda som utnyttjade industribussarna kan välja någon av de andra bussarna som går vid hållplatsen på sörredsvägen
  3. Tror du ärligt talat att en industri vars lönsamhet hotas av ineffektiv logistik kan åtgärdas av att man sätter in industribussar för de anställda?

Förövrigt lite komiskt att just du tar upp bussarna då du tidigare kritiserat bussar som inte går med tillräckligt hög fyllnadsgrad. Antingen så går bussarna inte fulla, och då är det inte bra. Eller så drar man in linjer för att höja fyllnadsgraden på andra linjer och då är det inte heller bra.
Senast redigerad av plainvanilla 2014-01-13 kl. 16:39.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in