2014-01-13, 18:27
Medlem
Cobra Mk IIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av plainvanilla
  1. Det inte göteborgs politiker som valde att dra in industribussarna
  2. Flertalet av de anställda som utnyttjade industribussarna kan välja någon av de andra bussarna som går vid hållplatsen på sörredsvägen
  3. Tror du ärligt talat att en industri vars lönsamhet hotas av ineffektiv logistik kan åtgärdas av att man sätter in industribussar för de anställda?

Förövrigt lite komiskt att just du tar upp bussarna då du tidigare kritiserat bussar som inte går med tillräckligt hög fyllnadsgrad. Antingen så går bussarna inte fulla, och då är det inte bra. Eller så drar man in linjer för att höja fyllnadsgraden på andra linjer och då är det inte heller bra.

-Göteborgs politiker styr Västtrafik.

-Hållplats Sörredsvägen är en allvarlig försämring, gåendet lägger till en kvart i tid till varje resa. Samt farlig motorväg som måste korsas.

-Volvos industribussar var aldrig tomma när det var rusningstid. Det var alltid mer folk än det fanns sittplatser.
Citera
2014-01-13, 19:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cobra Mk III
-Göteborgs politiker styr Västtrafik.

Ja strategiska beslut ja. Var bussar går beslutas av trafikenheten på västtrafik där politiker inte sitter.

Citat:
-Hållplats Sörredsvägen är en allvarlig försämring, gåendet lägger till en kvart i tid till varje resa. Samt farlig motorväg som måste korsas.

En kvart är väl att ta i men men.
Farlig motorväg? Jag antar att du är 7 år, och inte vet hur man använder ett övergångsställe

Citat:
-Volvos industribussar var aldrig tomma när det var rusningstid. Det var alltid mer folk än det fanns sittplatser.

Nej nej. Och när dom släppt av de anställda på Volvo vid 15:00 tiden så åker de naturligtvis alltid fulla tillbaka.
Citera
2014-01-13, 19:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalasbyxmannen
Det visar att du inte vet hur mycket plats sakerna tar....
Försök du få in 4-5 trunkar samt 8-10 klubbor i en bil med 4-5 personer i. På den tiden min kille spelade i ett icke professionelt lag i regionen samåkte vi, men det gick aldrig att få in mer än 2 i varje bil. Numera spelar har i Frölundas elit-lag och dom står för transporter till matcher.

När det gäller Partihallsförbindelsen så betalas detta flera gånger om vi vägskatt och inte minst 80% skatt på drivmedel. Så du betalar inte en spänn för det!

Du har uppenbart aldrig sett fordon som VW Transporter eller liknande. Vid resor resor så brukar iaf jag vara van att hyrbil eller liknande finns tillgängligt.

Självklart så betalar jag för saker jag inte nyttjar, vilket betecknas moms, inkomstskatt, arbetsgivaravgifter etc.

Citat:
Ursprungligen postat av Kalasbyxmannen
Du har inte en aning om hur överbeskattade bilister är va? Ca en 3:e del av vägskatten används till vägar och underhåll av dessa. Sedan kan man ju fråga sej vad 80% av skkatten på drivmedel tar vägen? Så du betalar inte en krona för ev. motorvägar så länge du inte äger en bil.
Jag resonerar som du och vill inte betala en krona för kollektivtrafik, men är så illa tvungen....

Fast du gör ett stort fel där, inte minst när du påstår att en majoritet av vägarna är statliga... Samt att du gör antagandet att de externa kostnaderna är finansierade (vilket det gång på gång i tråden klart påvisats att så icke är fallet).

Jodå, jag betalar långt mer än en krona för motorvägar (jo, äger ju bil också). För AG-avgifter, Moms, inkomstskatter etc täcker inte delar av vägarna?

Citat:
Ursprungligen postat av QARevenge
Det faktum att ni kommunister leker med människors och tillika samhällets resurser som om de regnade ifrån himlen.

Intressant, här trodde jag att kommunismen var att allt skulle finansieras via skattesedeln, inte enligt principen att nyttjaren av tjänst X betalar för dess kostnader?

Citat:
Ursprungligen postat av QARevenge
Varför ens diskutera med ärkekommunisten plainvanilla? Ni kommer inte få ut ett vettigt eller ärligt svar ur han.

Se ovan, snarare ett väldigt liberalt tankesätt att den som nyttjar något också betalar för det?

Citat:
Ursprungligen postat av Rektangel
Nu börjar handlarna i innerstaden känna av att bilisterna undviker stadskärnan och nu kommer de effekter som vi alla insåg från början.

Lär detta bli dödstöten för innerstaden och förvandla Göteborg till ett nytt Detroit där centrum frekventeras av tiggare, kriminalitet, droghandel, och kringdrivande ungdomsgäng hörande till förorten.

http://www.expressen.se/gt/de-tvingas-stanga-butikerna-har-dor/

http://www.expressen.se/gt/handlarna-revolterar-handeln-har-gatt-back/

De bilburna familjerna med köpkraft verkar börja överge centrum mycket riktigt som många siade om. Personligen har jag inte spenderat en krona i centrum sedan TS infördes och så visar jag mitt missnöje. Vill kommunen inte ha mina pengar slipper de även under de tider när TS inte gäller.

Men vänta här nu, kan det inte vara trevligt med att se lite ekonomiska data kring Floristkällaren? Det som finns tillgängligt via Ratsits gratistjänster säger inget alls, utan talar om ett nystartat bolag (2011), som inte en enda gång visat resultat i svarta siffror. Ett sådant bolag skulle ju likviderats redan då, men det är väl enkelt att vara populist och skylla på trängselskatten?

Tycker nog att det mer handlar om dåligt omdöme och kunskaper hos damerna som startat butiken. Hur var det nu, vad sa HUI angående 2013 och handelstrender? Vad sa man om köpmönstret hos Svensson under föregående år?
Citera
2014-01-13, 20:47
Medlem
Autoziones avatar
Citat:
Ja strategiska beslut ja. Var bussar går beslutas av trafikenheten på västtrafik där politiker inte sitter.

Farlig motorväg? Jag antar att du är 7 år, och inte vet hur man använder ett övergångsställe

Nej nej. Och när dom släppt av de anställda på Volvo vid 15:00 tiden så åker de naturligtvis alltid fulla tillbaka.
Andra nackdelar med att hållplatsen ligger vid Sörredsvägen är för det första att arbetarna nu måste samsas med alla andra på de redan överfulla Express-bussarna som går mellan Torslanda och Centralstationen. För det andra är det enbart södra delen av fabriken som ligger nära busshållplatsen Sörredsvägen. Utvecklings och ekonomiavdelningarna täcks inte alls så den stora majoriteten som faktiskt åker kollektivt till Volvo, tjänstemännen, måste nu således ta bilen ifall de inte vill ta en härlig promenad på cirka 30-40 minuter efter bussturen på morgonen för att nå arbetsplatsen.

Och du, bussar som lämnar Volvoarbetare vid kvällsskiftet 15.30 kanske också plockar upp de som går dagskiftet. Eller vänta lite, de kanske teleporterar sig hem istället

Det börjar bli väldigt uppenbart att du inte befinner dig ute i verkligheten utan endast sett Volvo via en karta på Google Maps. Sådana som du är felet med politiken i Göteborg, ingen av de styrande har någonsin haft något värdeskapande arbete utan endast skyfflat papper på något kontor. Ifall politiken hade varit grundad på någon form av yrkeserfarenhet hade landet sett helt annorlunda ut, och då till det bättre. Det kan jag sätta all min framtida inkomst på.
Citera
2014-01-13, 21:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Autozione
Andra nackdelar med att hållplatsen ligger vid Sörredsvägen är för det första att arbetarna nu måste samsas med alla andra på de redan överfulla Express-bussarna som går mellan Torslanda och Centralstationen. För det andra är det enbart södra delen av fabriken som ligger nära busshållplatsen Sörredsvägen. Utvecklings och ekonomiavdelningarna täcks inte alls så den stora majoriteten som faktiskt åker kollektivt till Volvo, tjänstemännen, måste nu således ta bilen ifall de inte vill ta en härlig promenad på cirka 30-40 minuter efter bussturen på morgonen för att nå arbetsplatsen.

Jag kan inte svara för hur ekonomiavdelningen mm kan använda bussarna på ett smidigt sätt. Jag tycker att diskussion om vilka på Volvo som kan och inte kan utnyttja bussarna på ett smidigt sätt är rena hårklyverierna.
Tidigare i tråden har det lagts fram problematiken med bussar med låg fyllnadsgrad som argument för hur dåligt kollektivtrafiken fungerar. Nu drar man in bussar av precis just den anledningen och ändå används detta som argument för hur dåligt kollektivtrafiken fungerar. IDIOTER!!!!

Tidigare i tråden har det gnällts över att medborgarna inte fick vara med och bestämma över hur trängselskatten (som är av avgörande strategisk vikt). Är det seriöst någon vettigt funtad människa som är förvånad över varför man valde att inte göra detta med tanke på ovanstående diskussion.

Citat:
Och du, bussar som lämnar Volvoarbetare vid kvällsskiftet 15.30 kanske också plockar upp de som går dagskiftet. Eller vänta lite, de kanske teleporterar sig hem istället

Lol på sig själv.
Då har du fortfarande tomma bussar som transporterar arbetare på morgonen och vid midnatt
Enligt Almqvist leder omläggningen av busstrafiken till och från Torslanda till bättre balans.

- Nu kör vi industribussarna tomma i ena riktningen och expressbussarna tomma i den andra. Vi slipper en massa tomma bussar, nu blir det bra beläggning i båda riktningarna.
http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.2107247-industribussarna-till-volvo-skrotas

Citat:
Det börjar bli väldigt uppenbart att du inte befinner dig ute i verkligheten utan endast sett Volvo via en karta på Google Maps. Sådana som du är felet med politiken i Göteborg, ingen av de styrande har någonsin haft något värdeskapande arbete utan endast skyfflat papper på något kontor. Ifall politiken hade varit grundad på någon form av yrkeserfarenhet hade landet sett helt annorlunda ut, och då till det bättre. Det kan jag sätta all min framtida inkomst på.

Jag har jobbat inne på TC och har tagit industribussarna både till och från Volvo samt bussarna vid sörredsvägen. För mig var det hugget som stucket om jag tog bussen till sörredsvägen eller till TN. Men det är ju jag det.

Man kan ju fråga sig vilken verklighet du själv befinner dig i. Förmodligen bildar du dig en uppfattning enbart baserat på ett snapshot på verkligheten så som du ser den just nu. Framtida problem som tex att fler jobbar i gbg med bor utanför, ökad förtätning av bostäder i staden, och att trafikbelastningen kommer att öka kraftigt de kommande 10-20 åren. Hur skall detta lösas?
Hela det politiska etablissemanget med undantag från SD och Vägvalet står bakom ett förslag. (Nej det har dom inte kommit på själva utan är baserat på arbete och utredningar gjorda av transportforskare etc)

Låt mig gissa? Du förlitar dig på Vägvalet som får sina idéer genom att dom brainstormar då och då. (Se 8:20 @ https://www.youtube.com/watch?v=Lagtrf-Ba8c). Till detta skall nämnas att Vägvalet saknar kunskap i ämnet bortsett från deras Tom Heyman (som förövrigt har deklarerat att bilismen i göteborg inte har ökat sedan -70 talet baserat på mängden såld bensin och diesel)
Citera
2014-01-13, 22:01
Medlem
Zawaqs avatar
Citat:
  1. ....
  2. Flertalet av de anställda som utnyttjade industribussarna kan välja någon av de andra bussarna som går vid hållplatsen på sörredsvägen

Citat:

Jag vet inte om jag missuppfattar det ni skriver, men mellan 06 och 09 stanna Röd-, gul- och Lilaexpress samt linje 24 vid följande hållplatser på väg till Torslanda från Centrum:
Och mellan 15 och 17:30 är det likadant fast i omvänd riktning.

IAC är de stora förlorarna.
Citera
2014-01-13, 22:09
Medlem
Numera gillar fp tanken på att den med bäst ekonomi, den som har råd att betala trängselskatt, är den som ska ha tillträde till stadens centrum. Men så var det inte 2006.

http://odenjung.blogspot.se/2006/01/infr-trngselskatt-i-kalix.html

fredag, januari 13, 2006

Inför trängselskatt i Kalix!
Peter Eriksson (mp) tycker att Göteborgarna är näst i tur att få trängselskatt. Nej tack, vi slipper!

Måste ändå säga att jag verkligen uppskattar både miljöpartiet och vänstern som ger klara besked redan före valet: att de vill ha och tror på trängselskatt! (s) är mer luddiga i kanten.

Anneli Hultén har tidigare sagt sig vara beredd att införa dem. Nu säger hon att det är en fråga Göteborg ska avgöra - inte Stockholm. Nä nä. Det sa Annika Billström också. Men vad hände där? Jo, Göran P gör upp med Peter E och sedan tvingas Annika B att bryta löftena. Sossarna måste lämna besked till väljarna före valet!

Miljöpartiet hoppas att miljön ska bli bättre med trängselskatteförsöket och att kollektivtrafiken ska få intäkterna. Men där har ju Pär Nuder sagt att skatten inte alls kommer att gå tillbaka till Stockholmarna - och det vore ju bättre att satsa 3,8 miljarder direkt på kollektivtrafiken istället. Hur miljön påverkas är också tveksamt eftersom trängselskatt har som syfte att sprida ut trafiken på dygnet (det är ex gratis vissa tider i Stockholm) och i viss mån stimulera till att åka kollektivt.

Men jag gillar inte tanken på att den med bäst ekonomi, den som har råd att betala trängselskatt, är den som ska ha tillträde till stadens centrum. (Det är knappast ensamstående småbarnsmamman som både ska hämta och lämna på dagis som har råd...)

Göteborg behöver satsningar både på mer vägar, en ny riktig älvförbindelse (inte bara en cykelbro), västra länken, ny hamnbana för tågen och på bättre kollektivtrafik. Där glömmer ofta miljö- och vänsterpartister att även bussar behöver bra vägar och broar att köra på...

Jag gillar heller inte att Peter Eriksson förhandlar med regeringen om att Göteborg kan bli nästa kommun att behöva införa trängselskatt, det ska inte pådyvlas uppifrån om det nu överhuvudtaget ska införas. Trängselskatt i Kalix istället? Nä visst ja, det är inte så trångt där och han den där Eriksson - som också är kommunalråd i Kalix - han kör ju SUV...
Citera
2014-01-13, 22:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av asaracus73
Men jag gillar inte tanken på att den med bäst ekonomi, den som har råd att betala trängselskatt, är den som ska ha tillträde till stadens centrum. (Det är knappast ensamstående småbarnsmamman som både ska hämta och lämna på dagis som har råd...)

Jag gillar inte heller tanken, men tyvärr är det en negativ konsekvens man har svårt att komma åt. Förövrigt så är inte TS det enda hindret mot detta, även om jag anser att 8-18kr inte är summor som hör hemma diskussionen Den ensamstående mamman har inte råd att åka in till stan. Vilken ensamstående mamma sätter sina barn på dagis i centrum med bil som enda transportmedel är en bra fråga tycker jag.

Gällande hinder mot att ta sig in till stan: hur ser du på parkeringsavgifter tex? Bör dom sänkas/avskaffas och hur påverkar detta i sin tur möjligheten att ta sig in till stan med tanke på parkeringssituationen i centrum?

Citat:
Ursprungligen postat av asaracus73
Göteborg behöver satsningar både på mer vägar, en ny riktig älvförbindelse (inte bara en cykelbro), västra länken, ny hamnbana för tågen och på bättre kollektivtrafik. Där glömmer ofta miljö- och vänsterpartister att även bussar behöver bra vägar och broar att köra på...

Vem har påstått att vi inte skall ha några vägar? Eller vad är frågan?
Citera
2014-01-13, 22:55
Medlem
Cobra Mk IIIs avatar
Citat:

Klart dom styr, du är jävligt naiv om du tror ngt annat.

Kvart, garanterat. Jag åker kollektivt där ofta.

Folk kör som dårar efter den vägen, särskilt vid rusningstid. Det spelar ingen roll vilka säkerhetsåtgärder man vidtar, risken ökar med fler övergångar.

Även om det är mindre folk som åker tillbaka blir det mer än hälften till fulla bussar på varje tur.
Citera
2014-01-13, 23:19
Medlem
Citat:
Klart dom styr, du är jävligt naiv om du tror ngt annat.

Kul logik. Politiker är inblandade i det strategiska arbetet och styr då automatiskt operativa frågor som vilka linjer man lägger resurser på. Det gör inte trafikplaneringen nej nej.

På samma sätt. Volvos VD är den som bestämmer truckarnas ruttplanering inne i fabriken. Klart han gör han styr ju Volvo

Citat:
Kvart, garanterat. Jag åker kollektivt där ofta.

En kvart från Volvo TN till Sörredsvägen nja tillåt mig tvivla. Folk från TK kan fortfarande nyttja 159 så att de behöver gå till Sörredsvägen känns inte som ett tungt argument.
Ditt exempel kan säkerligen vara sant för vissa men inte för alla arbetare vilket du sa

Citat:
Folk kör som dårar efter den vägen, särskilt vid rusningstid. Det spelar ingen roll vilka säkerhetsåtgärder man vidtar, risken ökar med fler övergångar.

Bra, att du med egna ögon sett att folk inte respekterar trafiksignalerna och uppenbarligen utgör ett hot mot folk som passerar ett bevakat övergångsställe är väl ett tydligt argument till varför vi bör minska biltrafiken i göteborg och få folk att åka kollektivt.

Citat:
Även om det är mindre folk som åker tillbaka blir det mer än hälften till fulla bussar på varje tur.

Sitter du och gissar? Jag är inte förvånad med tanke på hur du har resonerat i vissa frågor. Uppgiften om olönsamhet alltså dålig fyllnadsgrad kommer från Västtrafik. Har du någon statistik, alltså något annat än dina fantasier så kan du väl redovisa den.
Citera
2014-01-14, 10:27
Bannlyst
Citat:
1: Skapa incitament för att välja andra transportmedel som inte tränger undan nyttotrafik och belastar infrastrukturen i samma grad
2: För att trafiken inducerar externa kostnader som får bäras av samhället. En bättre situation för samhället är om fler väljer att åka kollektivt och mindre egen bil. Se punkt 1

Nu kanske du kan svara på frågan för en gångs skull
1. Det har man väl redan gjort eftersom man halverat antal filer för bilister i stan!
2. Alla kostnader finns ju redovisade i länkarna jag skrev om ändå kom man upp i ca hälfte av vad man drog in i skatt. Nu tillkommer ju dessutom trängselskatten utöver det.
Vilken fråga?
Citera
2014-01-14, 10:30
Bannlyst
Citat:
  1. Det inte göteborgs politiker som valde att dra in industribussarna
  3. Tror du ärligt talat att en industri vars lönsamhet hotas av ineffektiv logistik kan åtgärdas av att man sätter in industribussar för de anställda?

Förövrigt lite komiskt att just du tar upp bussarna då du tidigare kritiserat bussar som inte går med tillräckligt hög fyllnadsgrad. Antingen så går bussarna inte fulla, och då är det inte bra. Eller så drar man in linjer för att höja fyllnadsgraden på andra linjer och då är det inte heller bra.

Det är väl för tusan visst politikerna som styr!
Du kan ju fråga de som nu har 30 min extra restid om vad dom tycker....
Varför tror du att den nya partiet som bildats har sådan uppslutning i stan?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in