2013-12-12, 23:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elegro
Den uppskattade livslängden som du nämner är beräknad vid en forcerad landstingning, mot nedgrävd mekaniserad fiende, alltså det värsta tänkbara anfallsuppdraget. Inget som man vill uppleva.

Man anfaller väl inte en nedgrävd mekaniserad fiende till fots?

Man stöter möjligen ihop med en sådan av misstag..
Citera
2013-12-13, 09:35
Medlem
Elegros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Macke85
Man anfaller väl inte en nedgrävd mekaniserad fiende till fots?

Man stöter möjligen ihop med en sådan av misstag..

Oavsett, så var livslängden vid en forcerad landstigning väldigt låg. Därav snacket om "kustjägare lever endast i några få minuter."
Citera
2014-01-04, 09:29
Medlem
På måndag 6.1.2014 så börjar lumpen för mig i Rovaniemi. Någon som har gjort lumpen där, och som kan bidra med tips?

Jag hoppas att jag får vara där 1 år och inte bara 6 månader.
Citera
2014-01-04, 10:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bloodyl
På måndag 6.1.2014 så börjar lumpen för mig i Rovaniemi. Någon som har gjort lumpen där, och som kan bidra med tips?

Jag hoppas att jag får vara där 1 år och inte bara 6 månader.

Rovaniemi i januari... Usch fyfan vad kallt. Klä dig jävligt varmt, rekommenderar egna varm hanskar, då försvarsmaktens är totalt värdelösa. Sålänge de är svarta brukar det gå bra.

Satsa på ledarutbildning och vidareutbildning till plutonofficer i RUK, kan verkligen rekommendera det. Bara försök visa dig som en ledare i alla övningar, så ska det nog gå bra!

Själv har jag RUKs kursfest idag, är sjut taggad. 700 officerselever alla ackonpanjerade med damer, fett blir det!
Citera
2014-01-04, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarlvonDobeln
Kustjägarkompaniet är väl att betrakta som ett renodlat anfallsförband. Jag var övertygad om att vi inte fick någon överlevnadsutbildning av den orsaken att ingen förväntades behöva den. Jag vill minnas att vi under en lektion fick förklarat för oss att den uppskattade livslängden för en kustjägare, i ett skarpt läge, är några minuter. Varför då lägga tid på att utbilda oss i hur man gräver efter rötter (något förenklat)?

Sant, det är ju förståss också en aspekt på det hela. Jag tänkte mer att finska (precis som svenska) skärgården nästan aldrig ligger mer än några mil från närmsta butik eller sommarstuga där man i nödfall kan proviantera. Risken att du som kustjägare går vilse i en oändlig terräng och måste vara borta mer en ett par dagar sträck är ju tämligen minimal...
Citera
2014-01-11, 14:43
Medlem
rayprices avatar
Hur övertygar man ledningen bäst att ge mig 165 dagar tjänstgöringstid? Går på 2kust och vill hem och jobba i sommar, samt pappa som har jordbruk behöver hjälp på gården! Nån som har expertråd? Ville först bli båtförare men har ändrat uppfattning nu...
Citera
2014-01-11, 17:53
Medlem
rayprices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rayprice
Hur övertygar man ledningen bäst att ge mig 165 dagar tjänstgöringstid? Går på 2kust och vill hem och jobba i sommar, samt pappa som har jordbruk behöver hjälp på gården! Nån som har expertråd? Ville först bli båtförare men har ändrat uppfattning nu...

Ska tillägga att jag dessutom är frivillig, kan det hjälpa mig?
Citera
2014-01-11, 17:57
Medlem
Citat:
Ska tillägga att jag dessutom är frivillig, kan det hjälpa mig?

Ok. Låt oss börja med att överväga det faktum att du endast befunnit dig i statens tjänst 1 vecka. Det är därför svårt att veta vad saker och ting egentligen handlar om, eller hur? Det ni egentligen hunnit med i detta skede är att köa, och att äta mat. Värnplikten innehåller så mycket mer.. men det blir också vad man gör det till. Det är få som ångrar en tjänst på 1 år, dessa tjänster är ofta MYCKET mer givande än 165 kommenderingsman.

Inte svaret du sökte efter, men det är från en som vet.
Citera
2014-01-13, 18:14
Medlem
rayprices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wildbear
Ok. Låt oss börja med att överväga det faktum att du endast befunnit dig i statens tjänst 1 vecka. Det är därför svårt att veta vad saker och ting egentligen handlar om, eller hur? Det ni egentligen hunnit med i detta skede är att köa, och att äta mat. Värnplikten innehåller så mycket mer.. men det blir också vad man gör det till. Det är få som ångrar en tjänst på 1 år, dessa tjänster är ofta MYCKET mer givande än 165 kommenderingsman.

Inte svaret du sökte efter, men det är från en som vet.

Nu handlar det inte om att få någon givande utbildning men tack ändå, har nog fått höra det på flera varv. Jag är desperat efter 165 dagar, vill jobba i sommar, längtar efter friheten, min familj, min flickvän och att hjälpa pappa hemma på gården.
Citera
2014-01-13, 22:01
Moderator
tobess avatar
Citat:

Säg som det är, att du inte är intresserad av någon ledarskapsutbildning.

Sen finns det ju andra sätt, beroende på hur lat du är och vad du vill få ut av tiden där. Misstänker starkt att det inte direkt är svårare än att att gå och sjukskriva sig varje gång det är marsch eller läger och dom kommer rätt snabbt att vara tämligen ointresserade. Att skylla på värk i knän, rygg eller liknande är ju inget som de egentligen kan kontrollera och är sjukt paranoida över eftersom staten är ersättningsskyldig om du drar på dig någon skada

Dock skulle jag väl kanske rekommendera att du tar och utnyttjar den tid du har där, men helt enkelt säger som det är att du inte är intresserad. När du säger att du är frivillig dit så utgår jag alltså från att du bor i Sverige? Du kommer ändå inte att bli krigsplacerad när du bor utomlands så troligen är redan det en orsak till att välja någon annan såvida man inte själv insisterar. Ingen aning om det är så men känns ju onödigt att utbilda någon som sen aldrig blir krigsplacerad någonstans.
Citera
2014-01-13, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tobes
Säg som det är, att du inte är intresserad av någon ledarskapsutbildning.

Sen finns det ju andra sätt, beroende på hur lat du är och vad du vill få ut av tiden där. Misstänker starkt att det inte direkt är svårare än att att gå och sjukskriva sig varje gång det är marsch eller läger och dom kommer rätt snabbt att vara tämligen ointresserade. Att skylla på värk i knän, rygg eller liknande är ju inget som de egentligen kan kontrollera och är sjukt paranoida över eftersom staten är ersättningsskyldig om du drar på dig någon skada

Dock skulle jag väl kanske rekommendera att du tar och utnyttjar den tid du har där, men helt enkelt säger som det är att du inte är intresserad. När du säger att du är frivillig dit så utgår jag alltså från att du bor i Sverige? Du kommer ändå inte att bli krigsplacerad när du bor utomlands så troligen är redan det en orsak till att välja någon annan såvida man inte själv insisterar. Ingen aning om det är så men känns ju onödigt att utbilda någon som sen aldrig blir krigsplacerad någonstans.

Man blir dock förflyttad till reserven. Vid händelse att reserven mobiliseras så kommer den som ej är krigsplacerad att bli skickad dit den behövs/passar!
Citera
2014-01-14, 07:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wildbear
Man blir dock förflyttad till reserven. Vid händelse att reserven mobiliseras så kommer den som ej är krigsplacerad att bli skickad dit den behövs/passar!

Vänta, va?! Så jag som blivande plutonofficer (8 dagar kvar!) Kommer INTE få leda min pluton i ev. Krig? Fast det är krigstida trupper som utbildas i j-periodem i slutet. Känns ju lite korkat att man har utbildat mig såpass långt utan att ha användning för mig

Ps. Bor i Sverige
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in