Citat:
Ursprungligen postat av
humanlife
Jag tycker att vi håller diskussionen kring Arktis is, tills vidare. Det är alltid en fördel i en diskussion att bena ut en sak i taget. Så vi glömmer Antarktis nu!
Jaha, så vi skall byta ämne till Arktis nu, ett ämne som är väl uttjatat på dessa 800+ sidor.
Har det att göra med att en hel hög Klimatextremister fastnat i den rekordstora isen och under sina bortförklaringar kommer med en rad häpnadsväckande lögner som kommer att explodera i knät på dem?
Jag kan klara ut Arktis för dig.
Isen tillväxer, det finns fler isbjörnar än på mycket länge, NWP är inte farbar, temperaturen har inte stigit enligt modellerna.
Citat:
Visst kan avvikelser vara normala, men det beror ju vad saken gäller. I diagrammet som du själv refererade till skrev man "anomaly" vilket är lika med avvikelse. Och du påstod att det var normalt, tvärtemot vad diagrammet sa.
OJDÅ! Då är vi minst två nu.
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Du är nog den ende som kallar en avvikelse "normal".
Kan du förklara vad som är onormalt med den här avvikelsen?
Citat:
Vadå "trend"? Jag har inte talat om någon trend.
My fault. Självfallet har du inte gjort det, du har ju tagit två passande mätvärden och subtraherat det ena från det andra. Jag skall försöka att inte förvirra dig med vetenskapliga metoder.
Citat:
Ja, anmärkningsvärd. Min skattning sa att 1,5 miljon kvadratkilometer is har försvunnit på 35 år.
Hur kan du påstå att detta är normalt? Ingen annan kallar detta normalt!
Men har du inte fattat att din diagramläsning inte är relevant?
Citat:
Sigma är knappast tillämpbart i detta sammanhang.

Kan du förklara varför?
Citat:
Menar du att det finns ett cykliskt mönster förutom det årstidsbundna? När tror du då att 1,5 miljoner kvadratkilometer is kommer att återbildas?
Att det finns ett cykliskt mönster är uppenbart, men tyvärr har vi inte mätningar för att kunna säga så mycket om periodiciteten. Från 1900-talets början finns det skildringar som klart påvisar en minst lika låg isutbredning som idag. Jag har därför inte en aning om när katastrofisläget från 1979 återkommer. En gissning är någon gång runt 2037.