2014-01-07, 15:45
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klimatflykting
Diskussionen handlade om total havsis och Antarktis, men jag kan ju försöka klara ut dina vanföreställningar om Arktis också.
Jag tycker att vi håller diskussionen kring Arktis is, tills vidare. Det är alltid en fördel i en diskussion att bena ut en sak i taget. Så vi glömmer Antarktis nu!

Citat:
Avvikelser som ligger inom 2 sigma kallas ofta normala, men det här ligger uppenbarligen över din nivå.
Visst kan avvikelser vara normala, men det beror ju vad saken gäller. I diagrammet som du själv refererade till skrev man "anomaly" vilket är lika med avvikelse. Och du påstod att det var normalt, tvärtemot vad diagrammet sa.

Citat:
Tar du två utvalda mätvärden och beräknar en trend utifrån dem? Om det är din uppfattning om vetenskap kan jag bevisa för dig att jorden har kylts ner avsevärt. Nu väljer du ju även dina metoder så att de passar din tro så du kommer väl att ha invändningar mot ett likadant resonemang om temperaturer.
Vadå "trend"? Jag har inte talat om någon trend.

Citat:
Anmärkningsvärd? Den ligger inom 2 sigma. Om den är anmärkningsvärd, vad säger du då om nedisningen av Antarktis?
http://arctic.atmos.uiuc.edu/cryosphere/IMAGES/seaice.recent.antarctic.png

Ja, anmärkningsvärd. Min skattning sa att 1,5 miljon kvadratkilometer is har försvunnit på 35 år.
Hur kan du påstå att detta är normalt? Ingen annan kallar detta normalt!
Sigma är knappast tillämpbart i detta sammanhang.
Citat:
Isbeläggningen i Arktis följer ett cykliskt mönster och sedan 2007 befinner sig isen troligen i tillväxtfasen. 2007 och 2012 var möjligen anmärkningsvärda om man inte känner till detta.
Menar du att det finns ett cykliskt mönster förutom det årstidsbundna? När tror du då att 1,5 miljoner kvadratkilometer is kommer att återbildas?
Senast redigerad av humanlife 2014-01-07 kl. 15:47.
Citera
2014-01-07, 15:58
Medlem
Klimatflyktings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elorin
Hur ser det cykliska mönstret ut menar du, vilka tidsperioder pratar vi om? Kan även notera att 2011 hade ett minimum mycket nära 2007, så en ev tillväxttrend från 2007 är minst sagt otydlig.

Det här har vi avhandlat tidigare. 1979 var ett extremår och sedan dess gick det neråt. Sedan 2007 kan man skönja början på en uppåtgående trend.

Titta på de tidigare inläggen, särskilt ipcc:s "borttappade" satellitmätningar.

Huvudpunkten är att det finns cykler, men att det inte finns data för att säga mycket om periodiciteten.
Citera
2014-01-07, 16:04
Medlem
Jumalautas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Men varför säger du inte vad du menar istället då?
Jag menar ingenting, jag ställde en fråga. Som du inte förstod, än mindre kunde besvara. Jag avser inte utveckla min fråga för dig, den är tillräckligt enkel för ett barn att förstå. Du är helt enkelt extremt dum och hamnar på ignore igen. Tillsammans med lasternassumma.
Citera
2014-01-07, 16:24
Medlem
Citat:
Det här har vi avhandlat tidigare. 1979 var ett extremår och sedan dess gick det neråt. Sedan 2007 kan man skönja början på en uppåtgående trend.

Titta på de tidigare inläggen, särskilt ipcc:s "borttappade" satellitmätningar.

Huvudpunkten är att det finns cykler, men att det inte finns data för att säga mycket om periodiciteten.

Knappast avhandlat om det skulle antyda att vi nått någon typ av konsensus i frågan och det har vi uppenbarligen inte med tanke på vad du postar nu.

Jag har inte sett något pålitligt vetenskapligt belägg för att 1979 skulle vara ett extremår.

http://nsidc.org/icelights/2011/01/31/arctic-sea-ice-before-satellites/
Citera
2014-01-07, 16:38
Medlem
Klimatflyktings avatar
Citat:
Jag tycker att vi håller diskussionen kring Arktis is, tills vidare. Det är alltid en fördel i en diskussion att bena ut en sak i taget. Så vi glömmer Antarktis nu!

Jaha, så vi skall byta ämne till Arktis nu, ett ämne som är väl uttjatat på dessa 800+ sidor.

Har det att göra med att en hel hög Klimatextremister fastnat i den rekordstora isen och under sina bortförklaringar kommer med en rad häpnadsväckande lögner som kommer att explodera i knät på dem?

Jag kan klara ut Arktis för dig.
Isen tillväxer, det finns fler isbjörnar än på mycket länge, NWP är inte farbar, temperaturen har inte stigit enligt modellerna.

Citat:
Visst kan avvikelser vara normala, men det beror ju vad saken gäller. I diagrammet som du själv refererade till skrev man "anomaly" vilket är lika med avvikelse. Och du påstod att det var normalt, tvärtemot vad diagrammet sa.

OJDÅ! Då är vi minst två nu.

Citat:
Du är nog den ende som kallar en avvikelse "normal".

Kan du förklara vad som är onormalt med den här avvikelsen?

Citat:
Vadå "trend"? Jag har inte talat om någon trend.
My fault. Självfallet har du inte gjort det, du har ju tagit två passande mätvärden och subtraherat det ena från det andra. Jag skall försöka att inte förvirra dig med vetenskapliga metoder.

Citat:
Ja, anmärkningsvärd. Min skattning sa att 1,5 miljon kvadratkilometer is har försvunnit på 35 år.
Hur kan du påstå att detta är normalt? Ingen annan kallar detta normalt!
Men har du inte fattat att din diagramläsning inte är relevant?

Citat:
Sigma är knappast tillämpbart i detta sammanhang.
Kan du förklara varför?

Citat:
Menar du att det finns ett cykliskt mönster förutom det årstidsbundna? När tror du då att 1,5 miljoner kvadratkilometer is kommer att återbildas?

Att det finns ett cykliskt mönster är uppenbart, men tyvärr har vi inte mätningar för att kunna säga så mycket om periodiciteten. Från 1900-talets början finns det skildringar som klart påvisar en minst lika låg isutbredning som idag. Jag har därför inte en aning om när katastrofisläget från 1979 återkommer. En gissning är någon gång runt 2037.
Citera
2014-01-07, 16:49
Medlem
Klimatflyktings avatar
Citat:
Knappast avhandlat om det skulle antyda att vi nått någon typ av konsensus i frågan och det har vi uppenbarligen inte med tanke på vad du postar nu.

Jag har inte sett något pålitligt vetenskapligt belägg för att 1979 skulle vara ett extremår.

http://nsidc.org/icelights/2011/01/31/arctic-sea-ice-before-satellites/

Nja, jag kan ju hålla med dig om att ipcc-rapporterna inte utgör vetenskapliga belägg, men det andra diagrammet i den här korta bloggposten har de nog fått till rätt.

Det har jag visat tidigare så du får nog skylla din okunskap på glömska.

Om det är något annat du inte begripit eller glömt hjälper jag dig gärna.
http://stevengoddard.wordpress.com/2013/11/27/arctic-sea-ice-extent-same-as-40-years-ago/

Slutklämmen förtjänar att upprepas.
Citat:
Most people who made it past high school would understand that you can’t claim a linear trend based on a plot of one leg of a cyclical function.
Citera
2014-01-07, 17:47
Medlem
Citat:
Nja, jag kan ju hålla med dig om att ipcc-rapporterna inte utgör vetenskapliga belägg, men det andra diagrammet i den här korta bloggposten har de nog fått till rätt.

Det har jag visat tidigare så du får nog skylla din okunskap på glömska.

Om det är något annat du inte begripit eller glömt hjälper jag dig gärna.
http://stevengoddard.wordpress.com/2013/11/27/arctic-sea-ice-extent-same-as-40-years-ago/

Slutklämmen förtjänar att upprepas.

Som du ser går den grafen bara tillbaka till 1973, innan dess är majoriteten av år (från tidigt 50-tal) högre än, eller nära 1979, med undantag för några år runt 1975 var 1979 inte extrem.

Slutklämmen förtjänar verkligen att upprepas, du ser ju tydligen en trend mellan 2007 och nu.
Senast redigerad av Elorin 2014-01-07 kl. 18:06.
Citera
2014-01-07, 19:29
Medlem
Klimatflyktings avatar
Citat:
Som du ser går den grafen bara tillbaka till 1973, innan dess är majoriteten av år (från tidigt 50-tal) högre än, eller nära 1979, med undantag för några år runt 1975 var 1979 inte extrem.

Ja det vore ju inte konstigt om man hittar mycket is då eftersom det pågick en global nedkylning. Nu är ju den globala temperaturen inte det enda som styr isutbredningen, men visst påverkar den det cykliska förlopp som kan spåras längre tillbaka i tiden. Det finns inte tidigare satellit-data och jag har inte sett att det finns annan användbar data tidigare, i så fall hade säkert IPCC använt den om den visar vad du säger. Från olika rapporter från sjöfarare vet vi emellertid att ismängden varierar dramatiskt, helt oberoende av koldioxidhalten.

Citat:
Slutklämmen förtjänar verkligen att upprepas, du ser ju tydligen en trend mellan 2007 och nu.

Man kan ju se vilket håll en cyklisk funktion för tillfället rör sig åt, har du problem med det eller?
Att påstå att detta kommer att leda till en ny istid inom 100 år är däremot idioti i god alarmiststil.
Citera
2014-01-07, 20:26
Medlem
Citat:
Ja det vore ju inte konstigt om man hittar mycket is då eftersom det pågick en global nedkylning. Nu är ju den globala temperaturen inte det enda som styr isutbredningen, men visst påverkar den det cykliska förlopp som kan spåras längre tillbaka i tiden. Det finns inte tidigare satellit-data och jag har inte sett att det finns annan användbar data tidigare, i så fall hade säkert IPCC använt den om den visar vad du säger. Från olika rapporter från sjöfarare vet vi emellertid att ismängden varierar dramatiskt, helt oberoende av koldioxidhalten.

Man kan ju se vilket håll en cyklisk funktion för tillfället rör sig åt, har du problem med det eller?
Att påstå att detta kommer att leda till en ny istid inom 100 år är däremot idioti i god alarmiststil.

NSIDCs data har iaf jag ingen anledning att misstro, knappast omöjligt att den sammanställts efter 1995 (troligt rent av med tanke på referensen).

Gällande vilka cykler du ser är upp till dig, men det handlar om rena gissningar utan något stöd i statistiken.
Citera
2014-01-07, 20:53
Medlem
Klimatflyktings avatar
Citat:
NSIDCs data har iaf jag ingen anledning att misstro, knappast omöjligt att den sammanställts efter 1995 (troligt rent av med tanke på referensen).

Inte jag heller, inte så mycket att jag förkastar det, men jag litar mer på satellitdata. Synd att de inte fortsatte till 1900 så hade vi fått se ytterligare en rejäl avsmältningsperiod. Att det har funnits sådana har varit känt sedan länge:
http://stevengoddard.wordpress.com/polar-meltdown/

Det hela är konsistent med det faktum att vi haft två uppvärmningsperioder med en mellanliggande nedkylningsperiod under 1900-talet.

Citat:
Gällande vilka cykler du ser är upp till dig, men det handlar om rena gissningar utan något stöd i statistiken.

Alla kan se att det finns cykler och nu har vi satellitdata från en halv cykel, kanske.
.
Citera
2014-01-08, 01:38
Medlem
Klimatflyktings avatar
En mycket bra kommentar om klimatmodellerna av Sveriges mest namnkunnige klimatforskare:
http://www.klimatupplysningen.se/2014/01/07/storre-fel-ger-storre-sakerhet/#comment-359359

Första delen handlar om varför Bayes-statistik inte kan användas vid utvärderingen av klimatmodeller, andra delen om värdena på klimatkänsligheten och hur aerosoler används för att tuna värdet.
Citera
2014-01-08, 01:46
Medlem
Tamburmajors avatar
Helt sanslöst att du, klimatflykting, orkar. Lägger upp välformulerade och underbyggda argument för att sen bemötas med många "huvudet i sanden" argument.

Kul för oss andra är det för du bidrar med mycket nyttig information i ämnet, men som vanligt är det inte bara folket sovande som en viss statsminister så fint uttryckte sig utan enormt naiv och blåögd också. Nästan korkad.

Kör hårt!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in