Citat:
Ursprungligen postat av
gurrraa
Jag måste erkänna att jag inte är speciellt insatt i ämnet. Men! Anledningen till att jag är här är för att jag snubblade över ett youtubeklipp som enligt mig har fått alldeles för några views. Jag är väl medveten om att vår livsstil inte är hållbar, men jag förstod inte att det faktiskt är så illa som det är. Här är länken iallafall, den öppnade ögonen för mig och kan förhoppningsvis göra det för någon annan! (Även om det bara är statistik så känns den ärlig och pålitlig)
https://www.youtube.com/watch?v=VO3UmQ_f2vY
Klippet har fått alldeles för många wievs. Lade du märke till att man inte visade några temperaturer efter 2000,bara "projektioner"?
Självfallet ville man inte visa att trots stigande CO2 står temperaturen still.
Att man använde hockeyklubban är ännu ett tecken på intellektuell ohederlighet, den har debunkats otaliga gånger, senast av självaste Briffa.
I övrigt visade man en felaktig kurva över havshöjningen, detta har avhandlats tidigare i tråden.
Havsisen i arktis var ett annat illusionsnummer, vad man egentligen visade var att ipcc inte heller klarar av att förutsäga isutbredningen. Man nämnde givetvis inte att det i år är 70% mer sommaris än förra året. inte heller det faktum att havsisen i Antarktis stadigt växer nämndes. Grundprobemet är att man missat att isutbredningen i Arktis är ett cykliskt fenomen vilket innebär att vi kan förvänta oss en tillväxt de kommande åren.
Jag tvivlar inte på din okunnighet, men du borde i alla fall kunna inse att en videosnutt av någon random snubbe inte har någon större relevans i klimatfrågan.
Vill du lära dig mer om klimatfrågan är bästa sättet att läsa IPCC och NIPCC-rapporterna samt bloggar från båda sidor i debatten. Den mest heltäckande skeptiska siten är
www.wattsupwiththat.com
Den enda alarmistiska siten jag inte direkt avråder från är realclimate. SS mfl bloggar har tyvärr en så låg nivå av intellektuell hederlighet att man inte utan kontroll kan acceptera något där som fakta.