2014-01-05, 15:36
Medlem
Geres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Walker
Någon som läst dagens Expressen? Vad handlar det här om?

Går att läsa löpet men eftersom det är en s.k exklusiv nyhet finns ingen länk.

"Slår tillbaka mot bok GUILLOU I LÖGNBRÅK om familjens bakgrund"

http://www.expressen.se/nyheter/dagens-expressen/

Äh, bara det gamla vanliga. Jan Guillou har ett klassiskt socialt komplex och vill till varje pris framstå som om han hade en bättre bakgrund än han verkligen har.

Hans far och farfar var knappast några motståndshjältar, även om de sympatiserade med de Gaulle. Hans morfar var en smula förmögen, men knappast någon representant för den gamla överklassen.

Guillou var en medelmåttigt begåvad elev, och något av en bråkstake och mobbare, därav religeringarna från Vasa Real och placeringen på Solbacka.

Solbacka som för övrigt var en helt normalt fungerande internatskola när det begav sig, visst förekom det lite mobbning och "kamratuppfostran", men knappast värre än i de flesta skolor av idag. Snarare tvärt om. Skillnaden bestod nog snarast i att Guillou på Solbacka tillhörde de som mobbades, och inte de som mobbade, vilket i tidigare skolor varit fallet.
Citera
2014-01-05, 16:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EliasAlucard
... Guillou erkänner själv att han har ändrat och lagt till vissa saker... Jag vet inte riktigt vad jag skall tro om den saken, men även om det vore sant, så har Guillou överdrivit som fan vad gäller själva slagsmålen, eftersom väldigt få tonåringar (inte ens vuxna män) klarar av att stå rakryggat och ta emot en 40 smällar i ansiktet under några minuter.
har lite mer otur med uppvaxten an denne man
antingen sa ar '40 smällar i ansiktet' sant, i sa fall ar mannen psykiskt sjuk, eller sa 'fros' han, dvs hamnade i chock
eller sa ar det logn, och da ar han en lognare
dvs jag rostar for pajas
Citera
2014-01-05, 17:19
Medlem
bfilms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av buckan
har lite mer otur med uppvaxten an denne man
antingen sa ar '40 smällar i ansiktet' sant, i sa fall ar mannen psykiskt sjuk, eller sa 'fros' han, dvs hamnade i chock
eller sa ar det logn, och da ar han en lognare
dvs jag rostar for pajas

Att ta emot en massa slag i ansiktet från en och samma motståndare under en kort period behöver inte vara så märkvärdigt. Har själv sett liknande slagsmål utvecklas på det sättet. En kamrat till mig hamnade i 18-års åldern i "slagsmål" med en något mindre och klenare kille. Min kamrat hade bestämt sig på förväg att inte slå tillbaka för att visa vilken fjant den här mindre, aggressiva killen var som varit ute efter honom i ett tag. Mycket riktigt så öste den lille killen slag i ansiktet på min kamrat som skrattandes tog emot dem allihop. Vem som vann fajten? Ja min kamrat hängde kvar på festplatsen medan den andra killen drog därifrån och lät bli att bråka med min kamrat efteråt.
Såvida inte den som utdelar slagen är tillräckligt stark eller skicklig så att han kan slå ut sin motståndare med de första slagen så kommer kraften i slagen försvinna ganska snabbt och inte utgöra någon större fara.
Citera
2014-01-05, 18:50
Avslutad
Vad är det för "bögbok" Jan ska ha skrivit om man får tro Leif GW Persson/Evert Bäckström i "Den sanna historien om Pinnochios näsa"?
Citera
2014-01-06, 00:27
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UT64
JG skrev en gästkrönika i Teknikens Värld om hur dumma i huvet svenskarna är som kör Volvo. Själv körde Janne nämligen en Citroen CX som var såå överlägsen all svensk skit.

Här får jag hålla med Janne som säkert menade att kvalitet är synonymt med hydraulik, väghållning & design. Särskilt om en person är rik finns ingen orsak att låta kvalitet vara synonymt med hållbarhet.

JG kan mycket om överklassen men inte så mycket om underklassen. Det har han själv sagt och uttalandet var i mina öron ganska narcissistiskt. Det kanske är det som driver honom? Att ständigt fylla på sin narcissistiska ådra? Det behovet sägs öka med åren bland människor som har en narcissistisk ådra att fylla.
Senast redigerad av Hegamon 2014-01-06 kl. 00:34.
Citera
2014-01-06, 00:32
Medlem
Geres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Här får jag hålla med Janne som säkert menar att kvalitet är synonymt med hydraulik, väghållning & design. Särskilt om en person är rik finns ingen orsak att låta kvalitet vara synonymt med hållbarhet.

JG kan mycket om överklassen men inte så mycket om underklassen. Det har han själv sagt och uttalandet var i mina öron ganska narcissistiskt. Det kanske är det som driver honom? Att ständigt fylla på sin narcissistiska ådra? Det behovet sägs öka med åren bland människor som har en narcissistisk ådra att fylla.

Narcissism är en diagnos som Guillou har gett ett ansikte.
Citera
2014-01-06, 00:48
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Walker
Intressant, visste inte att det var sådan bok på gång om Guillou. Vad kan han bli upprörd över den här gången?! Är det Solbacka som vanligt...

Boken är säkert intressant, den ska läsas. Däremot misstänker jag att JG utvecklat en fix idé kring Solbacka. Okej, mannen kanske blev illa behandlad som yngling osv..
Men det har runnit lite vatten under broarna sedan dess... Ibland måste man gå vidare...

Det är också fullt möjligt att implementera felaktiga minnesbilder i huvudet, genom att ständigt återupprepa tidigare händelser i terapiformer odyl. Om en idé inte släpps då är det lätt att den vandrar iväg och vad som hänt på Solbacka kan då lika väl skett på månen.
Citera
2014-01-06, 01:14
Medlem
Darkwing Ducks avatar
Intervju med biografins författare Paull Frigyes i SvD:
Citat:

Under några år i skolan i Saltsjöbaden var Jan Guillou som då hette Jan Hansén, bästis med Jonas Hallberg som även han senare skulle bli rikskänd. I boken citeras Hallberg: ”När han bestämde sig för att bli bäst på något, då blev han ofta det. Men han hade också en sida där fantasi och sanning flöt ihop. Han kunde bestämma sig för att det var på ett visst sätt, och sedan höll han fast vid det för att han ville att det skulle vara så”.

- När jag träffade många av hans gamla klasskamrater, då förstod jag allt på ett annat sätt. De kommer inte att bli så överraskade av den här boken. Det blir tydligt hur han redan från början är bra på att ta kontroll över sin historia. Men det är klart att det är en problematisk del av hans yrkesmetodik, säger Paul Frigyes och syftar på det mönster han hittat i Guillous liv och i hans stridsfrågor.
http://www.svd.se/kultur/fenomenet-guillou-granskas-i-ny-bok_8869138.svd

DN har också en artikel som verkar vara mer konkret, men kräver inloggning: http://www.dn.se/kultur-noje/sa-skapades-monumentet-jan-guillou/
Citera
2014-01-06, 01:35
Medlem
Douche-chills avatar
När Paul Frigyes resonerade om journalistens roll i ett framtida Sverige i en artikel för tidningen Journalisten för ett par år sedan, så visste jag inte att det var journalisten som "hired gun" han syftade på. Journalisten vägrade ta in Pauls artikel, vilket gjorde att surpuppan hoppade av efter tio år på blaskan. Han blev omedelbart inplockad av DN, som rimligtvis också satte honom på att göra den här beställda torpeden mot Guillou.

För er som inte känner till konflikten Guillou Vs Bonniers, så har detta varit ett lågintensivt krig i många år nu. Skrev lite om detta i det här inlägget:

Citat:
Skälet till Janne-prickskjutningen är naturligvis att Janne länge var Aftonbladets mest namnkunniga sionistkritiker. Då får man förbereda sig på nålstick från Bonnier.

Janne Guillou om Israel:

"Jag är optimist, jag tror att Israel kommer att upphöra att existera före Harmagedon."
Källa: Svenska Dagbladet, 13 mars 1977.

"Skillnaden mellan Israel och apartheidstaten Sydafrika är att Israel avrättar fler människor och håller fler inspärrade eller i militärt omringade gettobildningar."
http://wwwc.aftonbladet.se/nyheter/0104/16/guillou.html

"Sionismen är alltså i grunden rasistisk därför att staten Israel bygger på ett apartheidsystem precis som Sydafrika. Det är rasism att indela människor i olika kategorier som man ger olika rättigheter på grund av etniskt ursprung eller språk eller religion. I Sydafrika har vita människor alla de rättigheter afrikaner saknar. I Israel har judar alla de rättigheter som palestinska araber, landets urinnevånare, saknar."
– "Sionism är rasism", artikel publicerad i Folket i Bild/Kulturfront, nr. 1/1976, och återgiven i hans bok Journalistik 1967-1976 (Oktoberförlaget, 1976), sid. 164-166.

Sådana här uttalanden, med flera, är skälet till att Wolodarski med anhang inte missar ett tillfälle att skjuta prick på den gamle journalisten, särskilt inte nu, när Jannes varumärke är sargat av lätt megalomani och en släng författaraktig mytomani. Då vittrar Wolodarski och Jakubowski blod och laddar pennorna med karaktärsmords-ammunitionen:

http://www.dn.se/ledare/signerat/forverkat-fortroende

http://www.dn.se/ledare/signerat/nar-masken-slits-av

http://www.dn.se/kultur-noje/debatt-...aknar-tackning

Fakesignaturen "Anna Eklund" avfyrar även hen en salva:
http://www.expressen.se/kultur/guillous-fornekelse/

Från den här gamla tråden : (FB) Wolodarski missuppfattar medvetet Guillou??
Senast redigerad av Douche-chill 2014-01-06 kl. 02:08.
Citera
2014-01-06, 10:00
Medlem
UT64s avatar
För övrigt är ju JG med i På Spåret denna säsong och som tur för honom
har han sin fru med sig. Hade inte hon varit med hade det blivit förnedring för JG.

JG är nämligen något långsam och har en begynnande gaggighet(?). Fru Guillou
däremot är rapp och klar i tanken, och dessutom allmänbildad och trevlig.
Citera
2014-01-06, 10:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NuLugnarDuNerDig
Det lustiga är ju att Guillou har fullständigt rätt i vad han sa, klockrent rätt.

Visst hade han det .... när han uttalar sig om Israel och sionism. Men det är ju också väl uträknat av Guillou att ligger rätt för det mesta för att han själv skall ha trovärdighets ammunition att utföra karaktärsmord när han så önskar (ofta av politiska skäl)

http://altenberg.se/guillou-vs-elwin/
Citera
2014-01-06, 12:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UT64
För övrigt är ju JG med i På Spåret denna säsong och som tur för honom
har han sin fru med sig. Hade inte hon varit med hade det blivit förnedring för JG.

JG är nämligen något långsam och har en begynnande gaggighet(?). Fru Guillou
däremot är rapp och klar i tanken, och dessutom allmänbildad och trevlig.

Det är inte bara i På Spåret som Skarp hjälper sin Guillou. Utan henne är det högst tveksamt om han hade skrivit några fler böcker efter självbiografin där han "glömde" detaljer som att han varit avlönad KBG-agent under 70-talet. Guillou är egentligen bäst på att skriva korta kolumner i kvällstidningen, i längre texter blir det lätt väldigt pladdrigt, och här har Skarp under senare år varit behjälplig med rödpennan...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in