Citat:
Ja, det gäller även de flesta andra rädslor vi har eftersom de är självskapade genom tankar ("tänk om....hur ska det bli med...etc).
Citat:
Den här meningen tycker jag är lite underlig eftersom "jag" och "ego" är samma sak. Sedan är egot ett kontrollfreak så om du upplever dig ha kontroll så är det egot som har kontroll. När egot inte har kontroll över en eller flera saker i ens liv så upplever vi stress, oro, ångest och som på sikt kanske utvecklas till depression. Så, att ge upp kontrollbehovet är väl i princip samma sak som att ge upp egot.
Citat:
För övrigt har jag senaste veckorna börjat ifrågasätta mina egna önskningar och åsikter om saker och ting, och funderar på "är det här bara mitt ego som dummar sig eller är det ok att vilja x?" T.ex. har jag en massa drömmar om roliga saker jag vill göra i framtiden som gör att jag behöver pengar, och det (plus att jag gillar mitt jobb) gör att jag ser det som helt ok att offra 40 timmar per vecka i "ekorrhjulet". Konsensus verkar här vara att egodöd=fuck it all, jag flyttar ut i skogen och odlar morötter. Ungefär. Men det är väl bara om jobbet ger negativa effekter egodöd borde leda till det?
Det är en missuppfattning att man måste ge upp allting. Däremot kan man ju se över sina motiv till varför man gör det man gör t.ex. köper man en ny, svindyr BMW för att det är en bra bil eller för att imponera på någon? Vill man tjäna massa pengar för att det ger trygghet och är bra att ha eller är det för att köpa statusprylar och att dessa prylar en dag ska göra en lycklig?
Självklart måste man inte ge upp allt och flytta ut i skogen och leva som en luffare.