2013-11-29, 17:31
Medlem
Burt.Harbinsons avatar
Så här resonerar jag...

Lek med tanken att att två olika personer, en med och en utan bil har vardera 10000 kr att spendera, den utan bil lägger hela beloppet på varor med 25% Moms tex hemelektronik, kläder, skor mm mm, detta genererar 2000 Kr direkt till Moder Svea i form av Moms, då Momsen räknas på priset innan påslag av ovan nämnda. Personen med bil väljer att tanka för 3000 kr, detta genererar 2100 Kr direkt till Moder Svea i Moms och energiskatter av olika slag(överslagsräknat på 70% av bränslepriset), sedan lägger han/hon 2000 på kläder och skor det blir 400 Kr till, sedan införskaffas en ny surfplatta för resterande summa alltså 5000 detta ger 1000 Kr till.

Alltså en utan bil drar in 2000 Kr till statskassan och en med bil drar in 3500 Kr till den samma, nu räknar jag bara direkta intäkter alltså inte sådana som genereras indirekt via löner etc, då jag anser att dessa är identiska mellan de två personerna.
Sedan tillkommer ju även Vägskatt, miljöavgifter etc för bilägaren som går direkt till statskassan dessa räknar jag som sagt var inte med.

Rätta mig gärna om jag har fel, men så här resonerar jag iaf.
Citera
2013-11-29, 19:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av plainvanilla
Åter igen, du tyckts inte riktigt fatta poängen. Jämför du 2 personer med samma inkomst varav den ena har bil. Då hävdar du att personen med bil bidrar till långt mycket mer än han utan bil trots att dom konsumerar samma mängd pengar. Det jag försöker lyfta fram är att jag inte tycker att proportioner i den beskrivningen rimmar så väl med verkligheten som ni vill påstå. Tex när du säger att den är han med bil som betalar för han som åker buss.

Dessutom räknar du inte med de externa kostnaderna som jag påpekade ovan. Som jag betalar din börda av. Alt du är med och bekostar tack vara den höga skatten på drivmedel. Hur du vill se på saken är upp till dig.

Jag vet mycket väl vilka inkomst du syftar på och tvivlar inte ett ögonblick på att de inte skulle vara sanningsenliga. Men för att beskriva en helhets bild av vad bilisterna får tillbaka jämfört med någon annan grupp bör man kanske också titta på ett helhetsperspektiv.

Men med ditt resonemang så skulle man lika gärna kunna ta bort skatten på bilar (tex TS och vägskatten) och skatten på drivmedel, och sedan låta bilisterna konsumera något annat för dessa pengar och betala skatt den vägen?
Citera
2013-11-29, 22:15
Medlem
Rektangels avatar
Det väsentliga är väl de skatter bilismen betalar i relation till utbyggnad av vägnätet och vägunderhåll?

Annars kan man ju föra samma resonemang om rökare och se deras relation till sjukvårdskostnader samt relatera detta till deras generellt förtida död.

Är rökningen en vinst eller förlust för samhället? Ge er inte in denna återvändsgränd till debatt utan inse att det enbart är ett utopiskt bländverk till villfarelse för att dra tråden OT.

Citera
2013-11-29, 22:16
Medlem
Rektangels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maltemannen
Men med ditt resonemang så skulle man lika gärna kunna ta bort skatten på bilar (tex TS och vägskatten) och skatten på drivmedel, och sedan låta bilisterna konsumera något annat för dessa pengar och betala skatt den vägen?

Just precis ...
Citera
2013-11-30, 07:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalasbyxmannen
Faan vad svårt du har att fatta att vi betalar dessa vägar flera gånger om samt betalar för en stor del av kollektivtrafiken vi aldrig nyttjar! Vakna upp nu jävla miljömupp!

För det är ju endast dina skattepengar som går till detta?

Citat:
Ursprungligen postat av Rektangel
Nu drog jag upp detta i anslutning till att man leder in busslinjer i stadskärnan där folk nu frekvent cyklar och då är det väl inte relevant att ta upp olyckor där lastbilar höger över en cykelbana.

Leder man in busslinjer i en trafikmiljö präglad av cykelstråk är det väl enbart relevant se hur frekvensen av olyckor påverkas mellan just dessa fordon och inte annat..?

Det var just av denna anledning som man begränsade lastbilstrafiken i centrum och det är trots allt sällan man ser långtradare susa förbi på gatorna i stadskärnan. Att lastbilar och annan tung trafik inte hör hemma i stadskärnan verkar vi ju vara överens om. Bussar hör till kategorin tunga fordon.

Återigen, plocka bort trafiken med privatbilar som står för det stora antalet så skapar vi möjligheter både för nyttotrafiken och en bättre trafiksäkerhet.

Citat:
Jag köper samma varor som du och betalar like mycket skatt vid sidan av. Skillnaden är att jag är överbeskattad tack vare att jag har bil. Du betalar inte en spänn för att cykla samt det som åker kollektivt får jag betala för också. :-(

Vems val är det att bosätta sig så de privata levnadskostnaderna och "behov" av bil finns? Självklart så betalar man inte en krona för att cykla...

Citat:
Om du söker längre bak i tråden så har vi länkat till inkomster samt utgifter för bilismen tagna från oberoende källor. Det fanns även det som länkade till mera billistälskande sidor men jag höll mej till det neutrala.

Nja, BilSweden och Motormännen räknar väl inte jag till oberoende källor. Vad sägs om att även lyfta in de kommunala infrastrukturinvesteringarna?

Citat:
Ursprungligen postat av Burt.Harbinson
De indirekta intäkterna jag tänker på från tex.löner blir lika oavsett om du köper en tröja eller tankar på en BEMANNAD bensinstation, en expedit i en klädaffär och en expedit på en bensinstation borde ha någorlunda lika lön kan jag tycka.

Börjar vi räkna skatter som en bilist måste betala så kommer denna vida att överstiga de positiva indirekta skatteintäkterna som en "icke bilist" genererar.
Kan ta mig själv som exempel:
Vägskatt: 4773 Kr/år
Trafikförs.skatt: 1800 Kr/år
Moms och energiskatter drivmedel: 25200 Kr/år
Miljöavgift på däck: 80 Kr/år
Moms på reservdelar och service: 3000 Kr/år
Trängselskatt: 0 Kr/år
Moms parkering: 200 Kr/år
Återvinningsavg. bilbatteri: 40 Kr/år---- Avgift 200 Kr delat i beräknad livslängd 5 år på batteriet.
Summa: 35093 Kr/år

Jag får ju dock tillbaka en del av dessa kostnader på skatten nämligen : 216(arbetade dagar)*19 Mil/dag*18,50 Kr/mil-10000 (deklarationsschablon)=65924/3=21974 Kr Denna uträkning är från mitt inkomstår 2012, och som sagt så genererar jag ett hyfsat stort överskott till staten trots mitt stora reseavdrag.

No hard feelings Plainvanilla jag gillar att diskutera och argumentera och repekterar dina åsikter.

Måste den? För du har ju inte skatter på övriga "konsumtionsvaror". Ett alternativ är ju att avskaffa alla skatteavdragen och sänka skattenivån generellt. Inte topic för ämnet dock.

Är det rimligt att privata omkostnader ska medföra skattelättnader?

Citat:
Det väsentliga är väl de skatter bilismen betalar i relation till utbyggnad av vägnätet och vägunderhåll?

Annars kan man ju föra samma resonemang om rökare och se deras relation till sjukvårdskostnader samt relatera detta till deras generellt förtida död.

Är rökningen en vinst eller förlust för samhället? Ge er inte in denna återvändsgränd till debatt utan inse att det enbart är ett utopiskt bländverk till villfarelse för att dra tråden OT.

Och då ska väl även det vägnät som inte är allmänt utan kommunalt också räknas in? Samt endast de skatter som är direkt anknutna till bilen, inte moms på varor/tjänster?

Trevligt att du tar upp förtida död i en diskussion om bilen. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/?term=10.1289/ehp.0901747 är ju intressant som motvikt i diskussionen.

En filosofisk fråga att avsluta med, är det bra att forskning inom geriatriken fortsätter med tanke på de kostnader detta innebär för samhället?
Citera
2013-11-30, 08:54
Medlem
Rektangels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henrik21

Och då ska väl även det vägnät som inte är allmänt utan kommunalt också räknas in? Samt endast de skatter som är direkt anknutna till bilen, inte moms på varor/tjänster?

Du glömmer att gator och vägar är äldre än bilismen. Ta en funderare på varför det är så.
Citera
2013-11-30, 09:39
Medlem
Citat:
Du glömmer att gator och vägar är äldre än bilismen. Ta en funderare på varför det är så.

Nog för att våra gator och vägar är gamla, men så pass gamla är de knappast.

Frågan om _vem_ som betalar för något är alltid aktuell och det trampas alltid någon på tårna. Vad är felet med PPP när det gäller vägarna? Varför ska detta betalas via allmän skatt istället för som VAA-sektorn som har avgifter som täcker behoven?

Kan man behålla ett beroende av ett fordon som tar enorma ytor i anspråk så som bilen gör, detta oaktat drivmedel. Till vad ska ytorna mellan husen nyttjas till, parkering, för den rörliga trafiken, eller något annat?
Citera
2013-11-30, 10:12
Medlem
Burt.Harbinsons avatar
Citat:
Vems val är det att bosätta sig så de privata levnadskostnaderna och "behov" av bil finns? Självklart så betalar man inte en krona för att cykla...

Är det rimligt att privata omkostnader ska medföra skattelättnader?

Tro mig, jag gör allt för att hitta ett jobb närmare mitt hem men det är inte så lätt i glesbygden, menar du min herre att jag skall slita upp hela mitt liv och flytta till en storstad bara för att det finns kollektivtrafik där?
Och nu är det ju så att det är inte privata omkostnader, det är nödvändiga utgifter för att kunna ta mig till mitt arbete, så ja dessa skall medföra skattelättnader.
Citera
2013-11-30, 10:38
Medlem
Rektangels avatar
Citat:
Nog för att våra gator och vägar är gamla, men så pass gamla är de knappast.

Frågan om _vem_ som betalar för något är alltid aktuell och det trampas alltid någon på tårna. Vad är felet med PPP när det gäller vägarna? Varför ska detta betalas via allmän skatt istället för som VAA-sektorn som har avgifter som täcker behoven?

Kan man behålla ett beroende av ett fordon som tar enorma ytor i anspråk så som bilen gör, detta oaktat drivmedel. Till vad ska ytorna mellan husen nyttjas till, parkering, för den rörliga trafiken, eller något annat?

Du är en dum grön marxist utan någon som helst kunskap om pengar, bokföring och då särskilt inte om årsredovisningar.

Du menar att bussar, spårvagnar och pendeltåg eller cykelbanor och trottoarer inte tar något utrymme? Hur ska varor transporteras från producent till konsument?

Det du drömmer dig tillbaka till är de gamla bondesamhället där produktionen och konsumenten var en enhet och det fanns få behov av transporter. Inte precis förenligt med ett urbaniserat samhälle såvida inte vi alla (likt forna Sovjetunionen) finge odla våra egna potatisar och hålla med kreatur i de kaserngårdsliknande bostäderna eftersom löneutbetalningarna var sporadiska och otillförlitliga.

Är det då inte lämpligare att folk bosätter sig där maten produceras i stället för att klustra i städer och kräva att förnödenheter transporteras ditin?

Kaserngårdar till bostäder så att man rationellt med spårbunden trafik kunde transportera den grå massan till att jobba i fabriken för att tillverka ....traktorer.

Är det inte lustigt att vi i Sverige som är ett glesbyggt land i våra städer eftersträvar förtätning och att bygga på höjden? Varför inte bygga expanderande städer och förlägga verksamhet utanför stadskärnan så att transportbehovet minskar i det trånga centrum och där minskar behovet av utrymme för bilar och andra skrymmande transportmedel som buss, spårvagn eller pendeltåg?

Förslagsvis längs sträckningen för pendeltågen eller trafiklederna som i stor utsträckning löper parallellt?

Denna urbana yta i stadskärnan kan ju frigöras till att plantera potatis och andra förnödenheter som i sin tur minskar behovet av transporter ytterligare.

Själv går jag till jobbet var dag.
Senast redigerad av Rektangel 2013-11-30 kl. 11:16.
Citera
2013-11-30, 11:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Burt.Harbinson
Tro mig, jag gör allt för att hitta ett jobb närmare mitt hem men det är inte så lätt i glesbygden, menar du min herre att jag skall slita upp hela mitt liv och flytta till en storstad bara för att det finns kollektivtrafik där?
Och nu är det ju så att det är inte privata omkostnader, det är nödvändiga utgifter för att kunna ta mig till mitt arbete, så ja dessa skall medföra skattelättnader.

Behöver ju inte vara en storstad, men närmre än 19 mil tor bör gå att ordna? 19 mil ToR bör ju också innebära drygt 2 timmars pendlingsväg. Tid som man om man vill kan sätta sig och värdera.

Citat:
Du är en dum grön marxist utan någon som helst kunskap om pengar, bokföring och då särskilt inte om årsredovisningar.

Du menar att bussar, spårvagnar och pendeltåg eller cykelbanor och trottoarer inte tar något utrymme? Hur ska varor transporteras från producent till konsument?

Det du drömmer dig tillbaka till är de gamla bondesamhället där produktionen och konsumenten var en enhet och det fanns få behov av transporter. Inte precis förenligt med ett urbaniserat samhälle såvida inte vi alla (likt forna Sovjetunionen) finge odla våra egna potatisar och hålla med kreatur i de kaserngårdsliknande bostäderna eftersom löneutbetalningarna var sporadiska och otillförlitliga.

Är det då inte lämpligare att folk bosätter sig där maten produceras i stället för att klustra i städer och kräva att förnödenheter transporteras ditin?

Kaserngårdar till bostäder så att man rationellt med spårbunden trafik kunde transportera den grå massan till att jobba i fabriken för att tillverka ....traktorer.

Är det inte lustigt att vi i Sverige som är ett glesbyggt land i våra städer eftersträvar förtätning och att bygga på höjden? Varför inte bygga expanderande städer och förlägga verksamhet utanför stadskärnan så att transportbehovet minskar i det trånga centrum och där minskar behovet av utrymme för bilar och andra skrymmande transportmedel som buss, spårvagn eller pendeltåg?

Förslagsvis längs sträckningen för pendeltågen eller trafiklederna som i stor utsträckning löper parallellt?

Denna urbana yta i stadskärnan kan ju frigöras till att plantera potatis och andra förnödenheter som i sin tur minskar behovet av transporter ytterligare.

Själv går jag till jobbet var dag.

Det blir ju som sagt var intressant att följa upp de påstådda ekonomiska svårigheterna för handlarna inom TS-området med data från årsredovisningarna. Utan att ha sett dessa så vågar jag mig påstå att det inte är någon inverkan alls från TS, justerat för övrig konjunktur. De som går dåligt har också gått dåligt en längre tid. Vilket inte minst visas av bl.a följande:
https://www.gp.se/ekonomi/1.2182392-backebols-kopcentrum-byter-agare

Det jag avser är att bilen har ett oförtjänt stort utrymme i den publika sfären, bara för att jämföra med Stockholm än en gång, Danvikstull, 19% av resenärerna har 81% av utrymmet. Är det en rimlig prioritering?

Är det inte bättre att folk bosätter sig tätare och därmed är det enklare att samordna transporter än "var man för sig själv"?

Varför inte bygga tätare städer där allt finns inom gång/cykelavstånd och därmed minska behovet av utrymme för (parkerade) bilar? Eller är det fortfarande så att bilen är en rättighet? Som sagt, utvecklade länder är de där rika åker kollektivt, inte där fattiga har bil.

Varför ta efter det som inte fungerat någon annanstans, dvs fortsatt understödja en bilberoende livsstil.
http://goo.gl/maps/8TWv8 har ju visat sig att inte fungera.
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/0/0b/NorthAmericanPublicTransport.png/800px-NorthAmericanPublicTransport.png
Citera
2013-11-30, 14:17
Medlem
Burt.Harbinsons avatar
Citat:
Behöver ju inte vara en storstad, men närmre än 19 mil tor bör gå att ordna? 19 mil ToR bör ju också innebära drygt 2 timmars pendlingsväg. Tid som man om man vill kan sätta sig och värdera.

I min bransch är det storstaden som gäller om man vill ha jobb, de få arbeten som dyker upp här på landsbygden är det minst 1000 sökande på varje plats.

När IKEA i Borlänge skulle rekrytera personal till sin nya affär hade dem 5800 sökande till 180 platser, när Biltema skulle öppna i Mora var det över 2000 sökande till 50 platser, listan kan göras lång.
Vad politikerna inte fattar är att HELA Sverige måste leva, detta löses inte genom att kräva trängselskatt i Göteborg och Stockholm, det jag skulle kunna tänka mig istället för TS och höga skatter på bilismen är differentierade energiskatter (på bränsle) så att tex. en liter bensin i glesbygd kostar 10Kr och i storstäderna 20Kr, på så sätt får man ner det onödiga bilåkandet i storstadsområdena utan dyra bågar och kameror.
Ursäkta nu gled jag OT men jag blir så jä**a förbannad på att vara mjölkko åt storstadsområdena, jag personligen kommer aldrig ha nytta av en tågtunnel i GBG, även om jag hittlils har fått betala 16 kr i TS de 2 ggr jag har hälsat på släktingar i GBG, pengar i sjön för min del...
Citera
2013-11-30, 21:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maltemannen

Okej??

Och hur får du ihop detta? Skulle vi ta bort skatten så skulle det fortfarande kosta pengar att åka bil vilket skulle göra att den som åter bil inte har samma konsumtionsutrymme som den som inte har bil.
Dessutom så skulle inte detta nå upp till samma skatteintäkter dom idag. (Jo jag påpekade faktiskt tidigare att bilister betalar mer i skatt, men vissa kanske missade poängen av inlägget)

Dessutom skulle detta genera gigantiskt med trafik vilket skulle så en stor inverkan på vad trafiken idag genererar för kostnader.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in