2013-11-27, 09:01
Medlem
Rektangels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henrik21
Jo, det som är mest synd är att _jag_ måste betala för saker som jag inte nyttjar, så som en massa bilvägar i Skåne, Förbifart Stockholm, Hisingebron etc.

Intressant påstående, dels så är de flesta allvarliga cykelolyckor med avsvängande lastbilar till höger, med cyklist till höger. Hur kan cyklist vara vållande där?

Företräde är det aldrig någon som har i trafiken, vv läs SFS 1998:1276...

Självklart kan bussen vara vållande till olyckan. Den ena cykelöverfarten är signalreglerad, den andra går det väl inte någon buss vid?

Som sagt, vanliga bilister är ju orsaken till det stora flertalet olyckor med oskyddade trafikanter. De som dock oftast orsakar svåraste skadorna (men är otroligt få) är tunga fordon, då främst lastbilar. Förbjud nyttotrafik i stan?

Slutsatserna i tråden blir följande:

http://24.media.tumblr.com/tumblr_magmsxeG491rrimczo1_1280.png

Vill man nu filosofera och vara putslustig så bör cykeln rekommenderas både framför kollektivtrafik, men inte minst framför bilen. Detta just av orsakerna som du raljerar kring ovan, nämligen längre livslängd samt en bättre allmänhälsa.

Nu drog jag upp detta i anslutning till att man leder in busslinjer i stadskärnan där folk nu frekvent cyklar och då är det väl inte relevant att ta upp olyckor där lastbilar höger över en cykelbana.

Leder man in busslinjer i en trafikmiljö präglad av cykelstråk är det väl enbart relevant se hur frekvensen av olyckor påverkas mellan just dessa fordon och inte annat..?

Det var just av denna anledning som man begränsade lastbilstrafiken i centrum och det är trots allt sällan man ser långtradare susa förbi på gatorna i stadskärnan. Att lastbilar och annan tung trafik inte hör hemma i stadskärnan verkar vi ju vara överens om. Bussar hör till kategorin tunga fordon.
Citera
2013-11-27, 09:12
Medlem
Rektangels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henrik21

Självklart kan bussen vara vållande till olyckan. Den ena cykelöverfarten är signalreglerad, den andra går det väl inte någon buss vid?

Nu vet ingen av oss hur olyckan gick till. Naturligvis kan bussen vara vållande om en cykelöverfart är signalreglerad men min erfarenhet talar för att det klart mer sannolikt att en cyklist (kvinnlig) kört mot rött än att en bussförare har gjort det. Särskilt med tanke på att gatan nu praktiskt taget ligger öde med sporadisk biltrafik på en gata som gjorts om till ett busstråk.

Förr var korsningen trafikerad av bilar och alla fick vara vaksamma när de passerade men nu kan man i hög fart passera på cykel eftersom korningen nu nästan är öde...förutom de få tillfällen när bussar passerar.....suprise

Ett busstråk just där det korsar Vasagatans mest frekventerade cykelstråk. Tid och plats får mig att tänka på nån jurist/polis på väg till domstolen eller de andra rättvårdande myndigheterna som ligger vid andra sidan Heden.

De borde veta bättre.
Senast redigerad av Rektangel 2013-11-27 kl. 09:16.
Citera
2013-11-27, 13:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rektangel
I de flesta cykelolyckor är ju cyklisten vållande så på så sätt har du ju rätt. Få cyklister lär ju ha företräde i trafiken annat än i speciella situationer. Det är dock inte topic i tråden.

Om jag uppfattat cykelolyckan på Vasagatan/Södra Vägen rätt lär den ha ägt rum på cykelöverfarten och då lär bussen med stor sannolikhet inte vara vållande.

Eftersom det inte förs någon tillförlitlig statist om de olyckor som cyklisterna vållar lär vi troligen aldrig få ett statistiskt underlag om vilken effekt den förändrade trafikmiljön får i statistiken, där nu stora skrymmande bussar i tät skytteltrafik ska dela utrymme med cyklister och andra oskyddade trafikanter.

De cyklister som nu far runt som projektiler mellan de stora tunga men ack så långsamma bussarna med många döda vinklar runt omkring orsakar mycket riktigt många olyckor. Det är dock cyklisterna själva som blir skadade.

Cykelstråken har varit något som göteborg inte har varit bra på tidigare. För att jobba mot en situation där cyklisterna är mindre riskerade är ju därmed att satsa på cykelbanor som är mindre interagerad med den vanliga trafiken jämfört med hur det ser ut idag.
Citera
2013-11-27, 13:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalasbyxmannen
Faan vad svårt du har att fatta att vi betalar dessa vägar flera gånger om samt betalar för en stor del av kollektivtrafiken vi aldrig nyttjar! Vakna upp nu jävla miljömupp!

Som morotstomte aka miljömupp så åker jag enbart cykel och lägger mina pengar på konsumtion och bidrar därmed till väldigt stora intäkter av moms, och indirekt till arbetsgivaravgifter och andra skatter.
Vad får jag tillbaka. 0% vilket är betydligt mindre än de 30% som du får tillbaka i form av vägunderhåll som behövs för att DU skall kunna köra bil.
Citera
2013-11-27, 14:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av plainvanilla
Som morotstomte aka miljömupp så åker jag enbart cykel och lägger mina pengar på konsumtion och bidrar därmed till väldigt stora intäkter av moms, och indirekt till arbetsgivaravgifter och andra skatter.
Vad får jag tillbaka. 0% vilket är betydligt mindre än de 30% som du får tillbaka i form av vägunderhåll som behövs för att DU skall kunna köra bil.

Du slipper ju betala en ända spänn för byggnad av cykelvägar samt underhåll av dessa.
Jag betalar ju ca ggr så mycket som det kostar i skatt moms mm!
Citera
2013-11-27, 14:23
Medlem
Citat:
Du slipper ju betala en ända spänn för byggnad av cykelvägar samt underhåll av dessa.
Jag betalar ju ca ggr så mycket som det kostar i skatt moms mm!

ca 700 miljarder går till moms varje år tror du att mer en än tredjedel av detta går tillbaka i form av cykelvägar
Citera
2013-11-28, 08:21
Bannlyst
Citat:
ca 700 miljarder går till moms varje år tror du att mer en än tredjedel av detta går tillbaka i form av cykelvägar

Vad betlar du för att utnytja dessa???
Vi bilister batalar även för er pga för höga skatter mm.
Citera
2013-11-28, 15:48
Medlem
Rektangels avatar
Citat:
Cykelstråken har varit något som göteborg inte har varit bra på tidigare. För att jobba mot en situation där cyklisterna är mindre riskerade är ju därmed att satsa på cykelbanor som är mindre interagerad med den vanliga trafiken jämfört med hur det ser ut idag.

Det kan jag instämma i....
Citera
2013-11-28, 17:40
Medlem
Citat:
Vad betlar du för att utnytja dessa???
Vi bilister batalar även för er pga för höga skatter mm.

Jag betalar inkomstskatt, moms etc.

När du tankar så betalar du ca 7/10 kr i skatt eller vad du nu hävdar.

Om jag istället köper en tröja för samma summa (låt oss använda schablonen 10 kr för att göra det enkelt). Av ett köp på 10kr så går 2.5:- i moms. På en tröja så är det ca 50% marginal. 22% bolagsskatt på detta ger ca 1.65:- Av omsättningen så är ca 25% personalkostnader. (taget från en större klädkedja i gbg) Detta ger ca 0.75:- i arbetsgivaravgift. Av lönen som betalas till den anställde går 0.75:- i inkomstskatt. Nu har jag inte räknat med vad den anställde handlar för (alltså det som ursprungligen var mina pengar) men summerar man detta blir det ca 57% i skatt som JAG betalar.

Du har gång på gång påtalat hur mycket skatt du betalar och hur lite du får tillbaka. Poängen som inte verkar förstå är att oavsett om du konsumerar bensin/diesel eller kläder så betalar man fortfarande väldigt mycket skatt oavsett. Dock hävdar du att du har rätt att få tillbaka mer än vad du får idag. Vad du ännu inte lyckats svara på är hur mycket den som inte har bil skall få tillbaka. Och framförallt vad får denne tillbaka?
Citera
2013-11-28, 18:31
Medlem
Citat:
Jag betalar inkomstskatt, moms etc.

När du tankar så betalar du ca 7/10 kr i skatt eller vad du nu hävdar.

Om jag istället köper en tröja för samma summa (låt oss använda schablonen 10 kr för att göra det enkelt). Av ett köp på 10kr så går 2.5:- i moms. På en tröja så är det ca 50% marginal. 22% bolagsskatt på detta ger ca 1.65:- Av omsättningen så är ca 25% personalkostnader. (taget från en större klädkedja i gbg) Detta ger ca 0.75:- i arbetsgivaravgift. Av lönen som betalas till den anställde går 0.75:- i inkomstskatt. Nu har jag inte räknat med vad den anställde handlar för (alltså det som ursprungligen var mina pengar) men summerar man detta blir det ca 57% i skatt som JAG betalar.

Du har gång på gång påtalat hur mycket skatt du betalar och hur lite du får tillbaka. Poängen som inte verkar förstå är att oavsett om du konsumerar bensin/diesel eller kläder så betalar man fortfarande väldigt mycket skatt oavsett. Dock hävdar du att du har rätt att få tillbaka mer än vad du får idag. Vad du ännu inte lyckats svara på är hur mycket den som inte har bil skall få tillbaka. Och framförallt vad får denne tillbaka?

Av ett köp på 10 kr går 2kr i moms inte 2.5 som du påstår.
Citera
2013-11-28, 19:20
Medlem
Rektangels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ullmerkott

Helt korrekt. Av ett pris består 20% av moms eftersom det är ett påslag på 25% på varans pris exklusive moms.

Det är sådana här muppar som styr i Sverige och klankar på oss "lågutbildade" lantisar som tar bilen till jobbet medans de själva i sin egen självbild är en välutbildad urbaniserad medelklass.

Inte underligt att de inte kan korrekta slutsatser av sin egen statistik runt TS och annat.

Man lär sig inte matematik på de utbildningar där dessa vänstermuppar klustrar...Trots detta anser de sig veta bäst.
Senast redigerad av Rektangel 2013-11-28 kl. 19:26.
Citera
2013-11-28, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ullmerkott

Ja du har helt rätt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in