Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-11-28, 17:23
  #11533
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av E.Merckx
Jag utgick från det som stod i artikeln. Jag har inte läst Råstam:s bok.

"Hur kan de förminska Quicks ondska som de gör? Jag kände inte Quick den där kvällen. Vi befann oss inte i konflikt på något sätt, vi hade inte bråkat - ändå försökte han på ett bestialiskt sätt mörda mig.

Hur kan man kalla en sådan person för "patetisk småbrottsling"?
Och borde inte Hannes Råstam & Co fråga sig varför Quick tar tillbaka just nu?
Mitt svar: Kanske för att han såg sin chans till en framtid i frihet i Hannes Råstam när denne hörde av sig. För jag tror inte ens att Thomas Quick vill tillbringa hela sitt liv på Säters sjukhus.
Jag ringde för övrigt Hannes Råstam när jag fick höras talas om hans filmprojekt. Jag ville berätta att jag hade polisrapporten från mordförsöket på mig och att Råstam gärna fick ta del av den. Men Råstam var inte intresserad av att träffa mig - han var bara intresserad av att få veta om Quick var drogad."
http://www.newsmill.se/artikel/2008/...v-thomas-quick

Jag skall kolla sedan vad jag hittar om SB:s tidigare kriminalitet innan dom låste in han på Säter. Självklart är det så att domstolar tar hänsyn till personers tidigare brottslighet när dom dömer.

Du påstår att Råstam förbiser (vad betyder det!) brottet utan att ha läst hans bok. Fantastiskt väl argumenterat. Not.

Råstams uppgift var att fastställa hur utredningen runt TQ gick till som fick honom fälld för åtta mord! Inte att lyfta fram snyft-reportage med Bergwalls-gamla brottsoffer..Dvs att redovisa vad Bergwall gjort går att göra utan att intervjua brottsoffret..

Och som vi flera påpekat: brotten var patetiska i sammanhanget att SB skulle vara världens "bästa" seriemördare. Dessutom ett uttalande från LGW (!) som gärna uttrcyker sig lite "roligt"/plumpt.. Vad är problemet med att GW har svårt att uttala sig etiskt lämpligt, sett till HELA SOPPAN?
Citera
2013-11-28, 17:29
  #11534
Moderator
Schlesiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JagHarEnLiten
All heder åt Göran Fransson som vågar ställa upp och säga att han fel.
Citat:
Ursprungligen postat av Stina-Lina
(...)

Göran Fransson har ju trätt fram nu och menar att han förstod att detta var snett redan 1994? På frågan varför han ingenting sagt då svarar han "Ja varför skulle jag säga det"? Knepigt svar på en sån fråga. Men det kanske var så att han inte blivit hörd Vad tror ni?
(...)
Enligt teveprodukten Kvinnan bakom Thomas Quick var det Göran Fransson som deltog i Asplundvallningen och förklarade att Bergwalls vallningsmisslyckanden berodde på att Bergwall misslyckats att framkalla sina bortträngda minnen. Senare ska Fransson ha lämnat Säter efter en arbetsplatskonflikt och påstår att han efter en tid 1995 upptäckte att framkallning av bortträngda mordgärningar är humbug. Fransson får 2013 frågan om han inte sa något då. Fransson svarar:
-Nä, varför skulle jag göra det? Alla är ju som du sa förut skyldiga att vara ajour med forskningskunskaper. Fransson börjar istället direkt prata om Christianson.

För Fransson är det naturligt att tyst stå vid sidan av i sex år och se Quick/Kwast-apparaten "lösa" mordfall på mordfall, samtidigt som mindre initierade personer debatterar domarnas och utredningarnas giltighet. Vad säger detta?



Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Om GL nu inte tror på att bortträngda minnen är viktiga och relevanta,
varför tror han då egentligen att TQ lät bli att visa var kropparna fanns om han nu var skyldig och ville erkänna?
Fullständigt ologiskt...
Mycket bra poäng. Frågan har inte ställts, vad jag vet.




Citat:
Ursprungligen postat av PerTju
Citat:
Ursprungligen postat av E.Merckx
Det är väl intressant. En tung optionsbildare som GW Persson, som är i högsta grad inblandad i det här, kallar SB:s tidigare brottslighet för "Patetiska småbrott, svårslagna i sin enfald". Varför gör han det?
Därför att de i sammanhanget ÄR precis det!!!!!!!!!!!

Sammanhanget som GW talar om är: att Quick skulle vara världshistoriens första seriemördare som blandar offer och tillvägagångssätt hej vilt och dessutom inte lämnar ETT ENDA spår i form av RIKTIG TEKNISK BEVISNING. Denna superskurks tidigare dokumenterade brottslighet sträcker sig i så fall till taffligt utförda "småbrott" = ganska vanliga brott som utförs av ett större antal personer varje år..

Har man inte fattat det uttalandet är det bara att dra åt foliehatten lite hårdare och fantisera vidare..
Relevansen ligger i att det är oklart hur sund personen Bergwall är, och hur sund han varit under sitt liv. Han har fungerat socialt under perioder. Han har också under ett flertal perioder visat upp våldsamma sidor, perverterade sidor och manipulerande sidor. Framförallt det sistnämnda vill jag säga. Att framgångsrikt spela teater dygnet runt i 9-10 år är något enormt och tyder på ett exceptionellt rymligt samvete som medicineringen max kan förklara en bråkdel av.
__________________
Senast redigerad av Schlesien 2013-11-28 kl. 17:46. Anledning: bryter ut en del till eget inlägg...
Citera
2013-11-28, 17:42
  #11535
Medlem
E.Merckxs avatar
Citat:
PerTju skrev

Du påstår att Råstam förbiser (vad betyder det!) brottet utan att ha läst hans bok. Fantastiskt väl argumenterat. Not.

Råstams uppgift var att fastställa hur utredningen runt TQ gick till som fick honom fälld för åtta mord! Inte att lyfta fram snyft-reportage med Bergwalls-gamla brottsoffer.
.Dvs att redovisa vad Bergwall gjort går att göra utan att intervjua brottsoffret..

Som jag skrev: Självklart är det så att domstolar tar hänsyn till personers tidigare brottslighet när dom dömer. Självklart påverkar det utredningarna också.

Att det handlar om ett "snyft-reportage", hur kan du säga något sådant?

Citat:
Och som vi flera påpekat: brotten var patetiska i sammanhanget att SB skulle vara världens "bästa" seriemördare. Dessutom ett uttalande från LGW (!) som gärna uttrcyker sig lite "roligt"/plumpt.. Vad är problemet med att GW har svårt att uttala sig etiskt lämpligt, sett till HELA SOPPAN?

Som sagt jag återkommer. Släpper dom SB, så kanske han kan flytta in hos GW. Skulle du vilja ha honom som granne?
Citera
2013-11-28, 17:50
  #11536
Moderator
Schlesiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stina-Lina
Det kan vara så enkelt att han träffat Norell en gång som terapeut och de andra gångerna för att hon ville ha material till en bok????? Det är bara en tanke jag fick. Jag vet i alla fall att när han ville avbryta terapin så övertalade honom honom per telefon att fortsätta. Med tanke på att terapin var hennes stora bedrift att ha "fått fram" är det inte konstigt att hon inte ville att han skulle sluta!
Jag hörde också att SB talade om att det fanns fler än han som fick den här sortens terapi på Säter.
Det här är centralt i Josefsson-caset. Hur många gånger träffades Norell och Bergwall? Hur många gånger ringde Norell upp Bergwall? Hur gick det till?

Jag vågar inte ta Bergwalls utsaga för sanning, tyvärr. Det vore intressant att också få höra andras bild av just detta.
Citera
2013-11-28, 17:58
  #11537
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av E.Merckx
Hela den här historien är helt sjuk. Man kan ju undra varför Hannes Råstam valde att bortse från detta:

"Väl hemma hos mig gick jag på toaletten. Jag glömmer aldrig hans ansiktsuttryck när jag kom ut därifrån. Blicken var helt vild och jag får fortfarande kalla kårar när jag tänker på den. Han kom emot mig och stack kniven i mig om och om igen. Jag såg mitt eget blod spruta på väggar och golv. Jag försökte värja mig, men jag hade inte en chans.

Innan han lämnade lägenheten torkade han bort eventuella fingeravtryck. Samtidigt låg jag och höll på att förblöda. Jag fick tolv djupa hugg av förskäraren och slag av skaftet på en stekpanna mot mitt huvud. Till slut lyckades jag ringa 90000 och få fram att jag höll på att förblöda. Ambulanspersonalen kom först inte in i porten och jag kravlade ut i studentkorridoren, desperat efter hjälp. Det sista jag minns är att jag såg vita rockar och att jag lades på en bår.

Jag blev kvar på Akademiska sjukhuset i flera veckor. Av rättsläkarassistentens utlåtande framgår att jag fått svåra skärskador i bland annat lungsäcken, levern, vänstra låret, högra axelhålan, osv. Rättsläkarassistenten slår också fast att jag avlidit av skadorna om jag inte kommit under snabb läkarbehandling.
När jag vaknade efter en operation var polisen där. Polisen visade ett antal foton, varav ett var på Sture Bergwall. Jag pekade omedelbart ut honom. Först nekade Quick till att överhuvudtaget ha träffat mig men efter en tid blev han överbevisad: han hade bland annat tappat en knapp hemma hos mig, som polisens tekniker hittat, och kommit hem med blodiga strumpor. Efter att först ha blånekat för att sedan komma med märkliga konspirationsteorier erkände Quick efter sju dagar.

Jag, och den vid tidpunkten för brottet 9-årige pojken som Quick försökte mörda, är de enda som överlevt Quick."

http://www.newsmill.se/artikel/2008/...v-thomas-quick

Poängen som jag påpekat tidigare med just det här TQ "dådet" är att det inte verkar finnas dokumenterat i formell mening. Dvs. det saknas fup, åklagarbeslut och ett av polismyndigheten samt åklagaren vidimerat läkarintyg för skadorna samt försäkringspapper osv. osv.

Allt som finns är en newsmill artikel som skrevs i samband med tidigare bråk om denna lite annorlunda rättsskandal.

Tittar man på newsmill artikeln så är det ifall dådet inträffat ett ganska subjektivt dokument, det får man ha i tankarna. Men givetvis är det som du fetmarkerat väldigt ovanligt att en person som varit på besök i en lägenhet på något vis skulle springa runt och torka bort sina fingeravtryck eller liknande. Det låter faktiskt löjeväckande påhittat och är nog mer något försök att tidigare försöka förklara varför det totalt saknas bevis för mytomanens framfart.

Tittar man sedan på beskrivningen av skadorna så säger personen att denne fått en hel drös djupa knivstick med en förskärare. Ifall vi antar att det är en normal förskärare och inte en vass hattnål och djupa skador, så kan man ju titta på var skadorna inträffat. Artikeln säger i Levern, I armhålan, osv. osv. samt skador i huvudet av en stekpanna. Sammantaget skador som endast någon enstaka % överlever ens idag när de är såpass spridda över kroppen och dessutom (enligt artikeln) placerats på flera ställen där bödlar traditionellt placerar sina avrättningsredskap. Tex. Levern, blodomloppet genom armhålan/axelhålan, osv. osv. Sammantaget borde det väl gått åt hela ambulanslasten med förband för att förbinda denna person bara avseende de specificerade skadorna, när den som den borde gjort anlänt efter säg <5m+ (TQ torkar fingeravtryck)1+3m för telefon, i goda fall <10m för framryckning.

Eller sammanfattningsvis en historia som *alla* vill ha dokumenterad men ingen verkar kunna leverera dokumentation om.
Citera
2013-11-28, 18:00
  #11538
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
Han kom ju till Säter av en anledning än den här senaste mediakarusellen. Jag anser inte att han ska gå direkt ut från Säter om det nu är så att han är en sadistisk pedofil. Det måste man vara klar med först innan man släpper ut honom.
Han har nästan sett till så en avled, så hur är det egentligen med hans mentala status?

Det är något som är äckligt över honom, som om han är intelligent och manipulativ samtidigt.
Jag litar inte på honom i alla fall och skulle övergrepp ske så tror jag att fan blir lös. Homosexuell pedofil med förkärlek för sadomasochistiska drag.
Och det här fick han tillskrivet sig innan han ens talat om några mord. Jag tycker det blir en soppa av mediavinklar och ingen nämner det han gjort för att hamna på Säter. Tror ingen vill ha honom som granne direkt om man har barn och speciellt pojkar i 9 års åldern.

Han har också en viss skyldig del till det här själv genom att ha erkänt och fabulerat, så påverkad eller nykter vet jag inte direkt om det ska ses som förmildrande för honom. Det ska bli intressant att se vad man kommer fram till vid nästa uttalande om hans mentala status.
Jag tror inte det är bra för honom själv att bara gå fri ut från Säter. Han ville inte ens ut då när dom ville släppa ut honom, och det gjorde ju så han fabulerade än mer.
Allt är inte svart eller vitt, och jag står frågande till hur det egentligen är med hans pedofila läggning.
Men förhelvete människa man kan väl inte vårda folk under LRV bara för att du tycker att det "är något äckligt" över dem eller för att du inte litar på dem. Läs på om vad lagen säger istället:

http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19911129.HTM

Det är ju du som behöver vård för att få litet mer trygghet i ditt liv.
Citera
2013-11-28, 18:07
  #11539
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UT64
Till viss del får man väl "tacka" Sigmund Freuds knasiga och samhällsförstörande idéer.

Glöm inte heller alla hans nyttiga idioter i Sverige som Sven Å Christianson och Hanna Olsson m.fl.
Det där är alldeles för förenklat. Psykodynamisk teori är värdefullt i vissa sammanhang men att använda dem som man gjort i det här fallet är uppåt väggarna.
Citera
2013-11-28, 18:08
  #11540
Medlem
Flus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ikaros2008
Detta har kanske varit uppe tidigare, men jag läste lite om mordet på Blomgren. Jag hamnade på en artikel av Gubb Jan, http://www.magasinetparagraf.se/deba...-i-rastams-bok via en annan artikel som van der Kwast skrivit om alla fel han tyckte Råstams bok var behäftad med.

Där gör han en märklig (Gubb Jan ) tankevurpa. Jag citerar komedin;
"För den som inte är insatt kan upplysas att konfirmanderna deltog i läger som avslutades fredagen före konfirmationen (Mordet inträffade kring midnatt, lördag mot söndag).
Själva konfirmationen var sedan uppdelad i två dagar. Så kallat förhör på lördagsförmiddagen och avslutning med nattvardsgång i samband med söndagens högmässa. Det här är en ritual som varit standard i Falun i årtionden.
Det finns alltså en tidslucka om cirka 25 timmar som gör det möjligt att åka till Växjö och tillbaka - om så vore."


Alltså, Sture 14 år skulle alltså under konfirmationshelgen tagit sig till Växjö och tillbaka utan att familj eller vänner skulle upptäcka något? Mitt i brinnande konfirmationshelg?

Jag tror säkert att detta är gammal skåpmat men när man läser det så undrar man ju hur journalister av en viss sort tänker. Jag vet inte vilken status Gubb Jan har generellt, men visst var han väl inblandad i historien om Peter Rätz? Om det var till fördel eller nackdel för samhället har jag ingen aning om.

Artikeln är förvisso över ett år gammal men jag tycker den ger en tydlig bild av hur desperata och rädda en del är för att allt ska avslöjas. Nästan lite Jehovas och deras argumentation.
Den här vansinniga teorin har Gubb Jan tidigare publicerat på sin blogg.
Det kan tilläggas att Seppo förhörde mannen som påstods ha skjutsat Quick till Växjö och tillbaks. Det visade sig att hans bil, som Quick beskrivit, införskaffats ett år efter mordet. Seppo gömde undan förhöret på sitt tjänsterum och Råstam fick ut det efter att ha lyckats spåra upp det, trots att Seppo låtit bli att diarieföra förhöret.
Det märks för övrigt tydligt att Lambertz fortfarande inte orkat läsa in sig på materialet. Alla hans argument är Gubb Jans färdigtuggade skåpmat.

Nu ska Lambertz skriva bok om fallet. Herre min skapare. Jag antar att Gubb Jan kommer spökskriva.
Citat:
Ursprungligen postat av DN
Göran Lambertz säger att när han väl skriver sin bok om Quickfallet så ska han ta upp hur resningsåklagarna har skött sig:

– Något egen utredning blir det inte, även om det har skrivits så under dagen. Men jag vill titta på om åklagarna gjorde rätt eller fel. Hur det blev som det blev.
http://www.dn.se/nyheter/sverige/lam...n-pa-medierna/
Citera
2013-11-28, 18:11
  #11541
Medlem
E.Merckxs avatar
Citat:
BehindRayban skrev

Poängen som jag påpekat tidigare med just det här TQ "dådet" är att det inte verkar finnas dokumenterat i formell mening. Dvs. det saknas fup, åklagarbeslut och ett av polismyndigheten samt åklagaren vidimerat läkarintyg för skadorna samt försäkringspapper osv. osv.

Allt som finns är en newsmill artikel som skrevs i samband med tidigare bråk om denna lite annorlunda rättsskandal.

Tittar man på newsmill artikeln så är det ifall dådet inträffat ett ganska subjektivt dokument, det får man ha i tankarna. Men givetvis är det som du fetmarkerat väldigt ovanligt att en person som varit på besök i en lägenhet på något vis skulle springa runt och torka bort sina fingeravtryck eller liknande. Det låter faktiskt löjeväckande påhittat och är nog mer något försök att tidigare försöka förklara varför det totalt saknas bevis för mytomanens framfart.

Tittar man sedan på beskrivningen av skadorna så säger personen att denne fått en hel drös djupa knivstick med en förskärare. Ifall vi antar att det är en normal förskärare och inte en vass hattnål och djupa skador, så kan man ju titta på var skadorna inträffat. Artikeln säger i Levern, I armhålan, osv. osv. samt skador i huvudet av en stekpanna. Sammantaget skador som endast någon enstaka % överlever ens idag när de är såpass spridda över kroppen och dessutom (enligt artikeln) placerats på flera ställen där bödlar traditionellt placerar sina avrättningsredskap. Tex. Levern, blodomloppet genom armhålan/axelhålan, osv. osv. Sammantaget borde det väl gått åt hela ambulanslasten med förband för att förbinda denna person bara avseende de specificerade skadorna, när den som den borde gjort anlänt efter säg <5m+ (TQ torkar fingeravtryck)1+3m för telefon, i goda fall <10m för framryckning.

Eller sammanfattningsvis en historia som *alla* vill ha dokumenterad men ingen verkar kunna leverera dokumentation om.

Det finns en intervju med personen också.
http://www.expressen.se/nyheter/lenn...-okanda-offer/
Citera
2013-11-28, 18:22
  #11542
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av E.Merckx
Det finns en intervju med personen också.
http://www.expressen.se/nyheter/lenn...-okanda-offer/
Beslutades om åtalsunderlåtelse för brottet som var rubricerat som försök till dråp, eftersom Quick redan var under vård efter våldtäkterna i slutet på 60-talet.
Citera
2013-11-28, 18:27
  #11543
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av E.Merckx
Som jag skrev: Självklart är det så att domstolar tar hänsyn till personers tidigare brottslighet när dom dömer. Självklart påverkar det utredningarna också.

Att det handlar om ett "snyft-reportage", hur kan du säga något sådant?



Som sagt jag återkommer. Släpper dom SB, så kanske han kan flytta in hos GW. Skulle du vilja ha honom som granne?

Och hela tiden detta hysteriska profeterande om vem/vilka som skall få eller som vill ha Sture Bergvall som granne!
Nema Problema! Han kommer sannolikt att bo granne med något av sina syskon..... och dom andra grannar som finns vid hans boende kommer aldrig att ha anledning till verklig oro.

OM dom är hysteriskt lagda trygghetsknarkande svennar så kan dom förstås känna ett starkt obehag inför SB - men som tur är finns det piller mot sådana åkommor. Dom behöver endast konsultera Säter -
lite gröna, gula., blåa, röda och gredelina, sen blir allt så lugnt och fint för dom.

Sens moral: sluta gärna omedelbart med detta jä-a vuxenmobbande av SB......
Citera
2013-11-28, 18:34
  #11544
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av E.Merckx
Det finns en intervju med personen också.
http://www.expressen.se/nyheter/lenn...-okanda-offer/

Det finns en massa information i artikeln och intervjun som inte stämmer utöver att de båda artiklarna inte är samstämmiga om händelseförloppet. Tex.

a. Installationen av telefon av personen själv i studentlägenhet.
b. Enorma beskrivna skador i förhållande till den uppgivna blodförlusten och det uppgivna vapnet. "- Jag träffades i ryggen, benet, i tarmarna, min vänstra lunga punkterades och jag fick fyra hugg i levern. Tolv gånger högg han mig." och därutöver så är inte intervjun och artikeln samstämmiga.
c. TQ gör olika saker i de olika informationskällorna, BO gör olika saker i de olika informationskällorna.


Lyckligtvis finns det en massa hänvisningar avseende åklagaren så ni kan nog ta fram lite riktig dokumentation, om inte så från försäkringskassan och sjukhuset. Ifall personen nu är så skadad så kan han ju ge er ett journalutdrag avseende operationen respektive menen.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback