Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-11-13, 18:10
  #10933
Medlem
Bohlwinkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av the saint
Och varför har man inte kallat in sakkunniga vid tidigare förhandlingar?
Du har en enastående förmåga att kasta ur dig påståenden och beskyllningar och när man frågar dig vad de grundar sig på så återkommer du med en motfråga litet löst knuten till saken men inte något som helst svar på frågorna. Det är tröttsamt att läsa din illa underbyggda påståenden och lika tröttsamt att försöka få dig att förklara var du fått allt ifrån. Förhoppningsvis ser tråden igenom dina inlägg vid det här laget.
Citera
2013-11-13, 18:26
  #10934
Medlem
OldWolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av the saint
Och varför har man inte kallat in sakkunniga vid tidigare förhandlingar?
Det har funnits sakkunniga som aldrig träffat Bergwall och som helt gått på Säters linje.
http://oldwolf-vindenviskarmittnamn....agare-mot.html
Citera
2013-11-13, 18:38
  #10935
Medlem
the saints avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bohlwinkel
Du har en enastående förmåga att kasta ur dig påståenden och beskyllningar och när man frågar dig vad de grundar sig på så återkommer du med en motfråga litet löst knuten till saken men inte något som helst svar på frågorna. Det är tröttsamt att läsa din illa underbyggda påståenden och lika tröttsamt att försöka få dig att förklara var du fått allt ifrån. Förhoppningsvis ser tråden igenom dina inlägg vid det här laget.

Löst knuten?

Du väljer att inte svara på min fråga, för att i stället välja att strö diverse personliga beskyllningar omkring dig.

Jag låter tråden avgöra vem som har rätt.
Citera
2013-11-13, 18:43
  #10936
Medlem
Bohlwinkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av the saint
Löst knuten?

Du väljer att inte svara på min fråga, för att i stället välja att strö diverse personliga beskyllningar omkring dig.

Jag låter tråden avgöra vem som har rätt.
Du påstår, jag frågar var du fått påståendet ifrån, du svarar med en motfråga och när jag ber dig om svar på min ursprungliga fråga undrar du varför jag inte svarar på din motfråga.
Citera
2013-11-13, 18:57
  #10937
Medlem
Bohlwinkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av the saint
Och varför har man inte kallat in sakkunniga vid tidigare förhandlingar?
Förvaltningsrättens dom från den 8 februari i år. Det kan inte framgå tydligare att domstolen kallat in sakkunnig läkare. Vidare framgår att den sakkunnige läkaren gör bedömningen "att det inte finns belägg för att den psykiska störningen hos Sture Bergwall förändrats eller minskat och inte heller att återfallsrisken i allvarlig brottslighet minskat eller avtagit".

http://undermattans.blogspot.se/2013...all-dom-i.html

Jag tror inte att tråden har några problem att se att du svamlar.
Citera
2013-11-13, 19:10
  #10938
Medlem
OldWolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bohlwinkel
Förvaltningsrättens dom från den 8 februari i år. Det kan inte framgå tydligare att domstolen kallat in sakkunnig läkare. Vidare framgår att den sakkunnige läkaren gör bedömningen "att det inte finns belägg för att den psykiska störningen hos Sture Bergwall förändrats eller minskat och inte heller att återfallsrisken i allvarlig brottslighet minskat eller avtagit".

http://undermattans.blogspot.se/2013...all-dom-i.html

Jag tror inte att tråden har några problem att se att du svamlar.
Läkaren hade som sagt bara sett Bergwall på bild
Citera
2013-11-13, 19:33
  #10939
Medlem
the saints avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bohlwinkel
Förvaltningsrättens dom från den 8 februari i år. Det kan inte framgå tydligare att domstolen kallat in sakkunnig läkare. Vidare framgår att den sakkunnige läkaren gör bedömningen "att det inte finns belägg för att den psykiska störningen hos Sture Bergwall förändrats eller minskat och inte heller att återfallsrisken i allvarlig brottslighet minskat eller avtagit".

http://undermattans.blogspot.se/2013...all-dom-i.html

Jag tror inte att tråden har några problem att se att du svamlar.

Jag har framhållit att rätten inte kan ha gjort sitt jobb när man klarat av en förhandling på några minuter. Vilket skall ha hänt flera gånger.

I just den förhandling som du hänvisar till, har det uppenbarligen funnits ett utlåtande från en sakkunnig. Men, det framgår inte hur lång tid denna förhandling tagit. Dessutom framgår det inte heller vem den sakkunnige är eller om denne helt förlitat sig på underlag som lagts fram av Säter. Han har sannolikt inte träffat SB personligen.* Det är väl egentligen tveksamt om man överhuvudtaget skall kalla detta för ett utlåtande av en sakkunnig.

Se inlägg från OldWolf: https://www.flashback.org/sp46126406

Om man läser länken i OldWolfs inlägg, så tycker jag nog att min inställning till förvaltningsrättens tillkortakommande får ytterligare välunderbyggt understöd.

* https://www.flashback.org/sp46127224
Citera
2013-11-13, 19:36
  #10940
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bohlwinkel
http://undermattans.blogspot.se/2013...all-dom-i.html
.


Enligt domen har det gjorts en bedömning av återfallsrisken baserat på statistik för de brott han begått eftersom det saknas ett kliniskt underlag. Tydligare kan det knappast bli att underlaget för ett beslut inte är tillräckligt och jag håller med om att här borde rätten absolut krävt en ny undersökning av Bergwall.
Citera
2013-11-13, 20:02
  #10941
Medlem
Stina-Linas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av labb
Enligt domen har det gjorts en bedömning av återfallsrisken baserat på statistik för de brott han begått eftersom det saknas ett kliniskt underlag. Tydligare kan det knappast bli att underlaget för ett beslut inte är tillräckligt och jag håller med om att här borde rätten absolut krävt en ny undersökning av Bergwall.

Jag håller med med tanke på inte minst att SB själv begärt en utredning gjord av rättspsykiater utan band till Säter.Det har han ju nekats som jag förstår länge (om man ser till den tid som förflutit sen HRs dokumentärer)
Det har ju gång efter annan påpekats att han inte fått träffa någon läkaren på 20 år drygt-och med tanke på hur vården sett ut tycker jag att en utomstående rättsläkare för länge sen borde ha släppts in. Men det är mina tankar och ingen annans
Citera
2013-11-13, 21:09
  #10942
Medlem
Bohlwinkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OldWolf
Läkaren hade som sagt bara sett Bergwall på bild
Tror du på fullt allvar att läkaren inte hade annan information om SB än hur denne ser ut på bild? I så fall är du helt overklig.

Citat:
Ursprungligen postat av the saint
I just den förhandling som du hänvisar till, har det uppenbarligen funnits ett utlåtande från en sakkunnig.
Det där gick inte riktigt att runda ser jag. Du kan utgå ifrån att rätten alltid stämmer av med en sakkunnig läkare i samband med att dessa beslut fattas.

Citat:
Men, det framgår inte hur lång tid denna förhandling tagit.
Om du vill veta hur lång tid förhandlingen tagit (det verkar vara en fråga du är närmast besatt av) så föreslår jag att du beställer protokollet från förhandlingen. Däri anges förhandlingens längd på minuten när.

Hur som helst är det helt uppenbart att du inte vet något om arbetet i en domstol. Ledamöterna gör mer än bara sitter med under själva förhandlingen. Skriftligt material har man satt sig in i innan förhandlingen och efter denna håller man en överläggning där materien stöts och blöts bara för att ta några exempel. Tidsåtgången i samband därmed framgår dessvärre inte av något protokoll så du får sväva i ovisshet i den delen är jag rädd.

Citat:
Dessutom framgår det inte heller vem den sakkunnige är eller om denne helt förlitat sig på underlag som lagts fram av Säter. Han har sannolikt inte träffat SB personligen.* Det är väl egentligen tveksamt om man överhuvudtaget skall kalla detta för ett utlåtande av en sakkunnig.
Något annat underlag än det som Säter kunnat tillhandahålla vad gäller just SBs tillstånd är svårt att tänka sig men återigen är utgångspunkten diagnosen som gjordes 1991 och eftersom SB vägrade låta sig bedömas så kunde man inte göra så mycket annat än att notera att inga förändringar verkade ha inträffat. SB får nog även i förvaltningsrättens ögon skylla sig själv en aning. Som jag sagt åtskilliga gånger har man inte så mycket rättigheter när man är dömd till sluten psykvård och även om SB hade noll förtroende för Säter så har han inte ens bemödat sig att komma till domstolen och lägga fram sin sak. Varför inställde han sig inte och redogjorde för sin syn på Säter och begärde en second opinion under alla dessa år? För att han förväntade sig att förvaltningsrätten skulle göra det åt honom? Vad lever ni i för verklighet?

Citat:
Ursprungligen postat av labb
Enligt domen har det gjorts en bedömning av återfallsrisken baserat på statistik för de brott han begått eftersom det saknas ett kliniskt underlag. Tydligare kan det knappast bli att underlaget för ett beslut inte är tillräckligt och jag håller med om att här borde rätten absolut krävt en ny undersökning av Bergwall.
Vet du när SB för första gången själv begärde att någon annan än Säter skulle undersöka honom? Av domen från februari i år syns i alla fall inte ett spår av någon sådan begäran. Tvärtom, det enda som framkommer är att SB saknar förtroende för läkarna samt att han förklarat att han inte önskade närvara vid förhandlingen. Tror någon att han eller hans advokat i det läget förväntade sig att förvaltningsrätten ex officio skulle föranstalta om en oberoende utredning?
__________________
Senast redigerad av Bohlwinkel 2013-11-13 kl. 21:55.
Citera
2013-11-13, 21:22
  #10943
Medlem
JagHarEnLitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bohlwinkel
...
Vet du när SB för första gången själv begärde att någon annan än Säter skulle undersöka honom? Av domen från februari i år syns i alla fall inte ett spår av någon sådan begäran. Tvärtom, det enda som framkommer är att SB saknar förtroende för läkarna samt att han förklarat att han inte önskade närvara vid förhandlingen. Tror någon att han eller hans advokat i det läget förväntade sig att förvaltningsrätten ex officio skulle föranstalta om en oberoende utredning?

Vi kan möjligen tänka oss SB kapabel att göra det i sitt nuvarande tillstånd. Men skulle han det som neddrogad, psykotisk och sucidal?

Är det inte just det som är problemet. Du lägger ansvaret på en mentalsjuk patient tvångsintagen på en anstalt, att gå till förvaltningsrätten att själv föra sin talan!
Citera
2013-11-13, 21:31
  #10944
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bohlwinkel
Vet du när SB för första gången själv begärde att någon annan än Säter skulle undersöka honom? Av domen från februari i år syns i alla fall inte ett spår av någon sådan begäran. Tvärtom, det enda som framkommer är att SB saknar förtroende för läkarna samt att han förklarat att han inte önskade närvara vid förhandlingen. Tror någon att han eller hans advokat i det läget förväntade sig att förvaltningsrätten ex officio skulle föranstalta om en oberoende utredning?

Jag tror frågan om ny utredning togs upp i ett tvprogram där vinklingen var Säter kontra förvaltningsrätten men jag lyssnade inte så noga och kan inte med säkerhet säga att det kom fram om och när en sådan begäran lämnats till förvaltningsrätten. Någon annan kanske kan svara?

Det yttrande Bergwall lämnade in som refereras till i domen fanns utlagt på internet men länken jag hittade var tyvärr död.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback