2013-11-28, 13:17
Medlem
ArneIIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skidaddle
Ja, det är lögn. Det är direkt felaktigt. I exempelvis fallet Blomgren bortser ju utredarna helt ifrån att SB var fjorton år gammal och konfirmerades samma dag 80 mil därifrån. Det är ju irrelevant i det fallet om utredarna då hävdar att han sitter på information som bara mördaren känner till. Framförallt när dessa uppgifter är offentliga.
Blev SB dömd för Blomgren?
Citera
2013-11-28, 13:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GladeGunnar
Ja fy fn. Jag vet inte vad som är värst. Egentligen kanske det inte är konstigt att det var en sektliknande stämning på Säter. Sånt kan säkert hända i små grupperingar. Skandalen är att dessa "experter" fick så stor makt. Hur är det möjligt? Är Sverige ett för litet land där det inte finns utrymme för avvikande åsikter inom rättsväsendet? Tycker nog i det avseendet att dokumentären i tisdags lade för stor skuld på läkarna och terapeuterna på Säter när de menade att van derKwast och polisen var i klorna på expertisen. En vettig åklagare borde, ÄVEN om han trodde på experterna och teorierna om bortträngda minnen, ha insett att här inte finns minsta tillstymmelse till konkret bevisning och att en berättelse som ständigt ändras och görs om inte duger mycket till när det gäller krav på rättssäkerhet. Han borde sagt tack och hej till läkarna på Säter och bett dem återkomma när Quicks minne klarnat såpass att han hade nåt konkret att ge mordutredarna.

Du har nog rätt angående Lambertz. Får känslan att han är ute efter att försvara rättssvänsendet med att svärtas ned med ordet skandal och kanske då också kompisen Borgström. Detta trots att jag tidigare uppfattat honom som en förkämpe för den lilla människan mot "systemet"
Håller med om vartenda ord. Och det var ju poliser som hoppade av, sa ifrån. Blev utfrysta av van der Kwast. Klart vården är en viktig pusselbit, också, och man måste se över det här med vittnespsykologernas roll, överhuvudtaget. Men samtidigt, jag blev lite illamående av att se hur GW och Bergwall dunkade varann i ryggen, och att säga att rättsväsendet var i klorna på den gamla damen är alldeles för enkelt.
Citera
2013-11-28, 13:18
Medlem
Lambertz är inte unik. Det unika är att skandalen faktiskt uppmärksammas medialt och klaras upp. Han har förstås gjort sig skyldig till något brott i och med att han lät GM i justitiemordet löpa.
Det här är inte ovanligt alls, det kallas korruption.

Da Costa-fallet är givetvis värre och det ska bli intressant att se om också medierna klarar av att rapportera sakligt om hur kollegorna inom skrået avhumaniserade två oskyldiga personer. SR visade senast i höstas att de inte är mogna uppgiften.
Citera
2013-11-28, 13:24
Medlem
Skidaddles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArneIII
Blev SB dömd för Blomgren?

Nej, fallet var ju preskriberat. Men Kwasten hävdade ju att det fanns tillräckligt bindande uppgifter för att leda till fällande dom. Icke-målet Blomgren blev på så vis deras casus belli för att gå vidare med dom andra fallen, framförallt Asplund. Och det är ju väldigt praktiskt att använda ett fall som inte blivit prövat i rätten som grund för att han skulle vara skyldig.
Citera
2013-11-28, 13:27
Medlem
Citat:
=Clodius|46344119]Lambertz uttalar sig tvärsäkert med stort mått av arrogans som får debattmotståndare att antingen komma av sig eller bli förbannade, vilket gör att han klarar sig förvånansvärt bra i debatter, men vad är det han säger egentligen? Han säger att domarna mot Quick var helt korrekta, men vill inte säga att Quick är skyldigt?!

Han kan inte uttala sig i skuldfrågan det vore att trampa rätt i Quick maffians fälla. Däremot har han helt rätt i att bevisen för fällande dom var tillräckliga där framförallt erkännandena var avgörande. Resten av bevisen var stöd för att erkännandena var korrekta.

Citat:
Hur går detta ihop? En fällande dom kan väl inte vara riktig, om den åtalade är oskyldig? Varför ställer ingen denna fråga till Lambertz?

Jo visst fan kan den det! Massor av folk har frikänts trots att de är skyldiga men så ska det alltså inte kunna vara enligt dig.
Det är ovanligt att en oskyldig döms men har man erkänt är risken stor att man faktiskt satt sig själv i klistret.

Och i själva skuldfrågan, det vore fantastiskt om alla dessa mord, i samtliga fall hade andra gärningsmän. Quick är skyldig men till hur mycket är osäkert.
Citera
2013-11-28, 13:46
Medlem
E.Merckxs avatar
Citat:
Slaskbacker skrev

Jo visst fan kan den det! Massor av folk har frikänts trots att de är skyldiga men så ska det alltså inte kunna vara enligt dig.
Det är ovanligt att en oskyldig döms men har man erkänt är risken stor att man faktiskt satt sig själv i klistret.

Och i själva skuldfrågan, det vore fantastiskt om alla dessa mord, i samtliga fall hade andra gärningsmän. Quick är skyldig men till hur mycket är osäkert.

Hela den här historien är helt sjuk. Man kan ju undra varför Hannes Råstam valde att bortse från detta:

"Väl hemma hos mig gick jag på toaletten. Jag glömmer aldrig hans ansiktsuttryck när jag kom ut därifrån. Blicken var helt vild och jag får fortfarande kalla kårar när jag tänker på den. Han kom emot mig och stack kniven i mig om och om igen. Jag såg mitt eget blod spruta på väggar och golv. Jag försökte värja mig, men jag hade inte en chans.

Innan han lämnade lägenheten torkade han bort eventuella fingeravtryck. Samtidigt låg jag och höll på att förblöda. Jag fick tolv djupa hugg av förskäraren och slag av skaftet på en stekpanna mot mitt huvud. Till slut lyckades jag ringa 90000 och få fram att jag höll på att förblöda. Ambulanspersonalen kom först inte in i porten och jag kravlade ut i studentkorridoren, desperat efter hjälp. Det sista jag minns är att jag såg vita rockar och att jag lades på en bår.

Jag blev kvar på Akademiska sjukhuset i flera veckor. Av rättsläkarassistentens utlåtande framgår att jag fått svåra skärskador i bland annat lungsäcken, levern, vänstra låret, högra axelhålan, osv. Rättsläkarassistenten slår också fast att jag avlidit av skadorna om jag inte kommit under snabb läkarbehandling.
När jag vaknade efter en operation var polisen där. Polisen visade ett antal foton, varav ett var på Sture Bergwall. Jag pekade omedelbart ut honom. Först nekade Quick till att överhuvudtaget ha träffat mig men efter en tid blev han överbevisad: han hade bland annat tappat en knapp hemma hos mig, som polisens tekniker hittat, och kommit hem med blodiga strumpor. Efter att först ha blånekat för att sedan komma med märkliga konspirationsteorier erkände Quick efter sju dagar.

Jag, och den vid tidpunkten för brottet 9-årige pojken som Quick försökte mörda, är de enda som överlevt Quick."

http://www.newsmill.se/artikel/2008/12/15/jag-var-n-ra-att-m-rdas-av-thomas-quick
Citera
2013-11-28, 13:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GladeGunnar
Tycker nog i det avseendet att dokumentären i tisdags lade för stor skuld på läkarna och terapeuterna på Säter när de menade att van derKwast och polisen var i klorna på expertisen. En vettig åklagare borde, ÄVEN om han trodde på experterna och teorierna om bortträngda minnen, ha insett att här inte finns minsta tillstymmelse till konkret bevisning och att en berättelse som ständigt ändras och görs om inte duger mycket till när det gäller krav på rättssäkerhet. Han borde sagt tack och hej till läkarna på Säter och bett dem återkomma när Quicks minne klarnat såpass att han hade nåt konkret att ge mordutredarna.

Tycker dokumentären, på ett rimligt och snyggt sätt, visade en bakomliggande orsak till att utredningen gick som den gick.. Kwastens och polisernas roll har ju visats i otaliga dokumentärer och böcker tidigare. Att de har det största ansvaret i utredningen tror jag alla är överens om och det var inget som denna dokumentär bestred. Eller?

"Var i klorna på..." De var ju precis det utredarna var, eftersom man inte hade något annat att gå på än Quicks egna berättelser. Kwasten&co stod där med öppna armar och lät sig själva omslutas av terapeuternas och experternas intygande att Quick talade sanning. För det har utredarna och åklagare allt ansvar, vilket Josefsson inte bestridit på något sätt (?).. Denna dokumentär syftade inte till att peka på ansvar och skuld, utan redovisade omständigheter och kopplingar som banade väg för händelseförloppet..
Senast redigerad av PerTju 2013-11-28 kl. 13:50.
Citera
2013-11-28, 14:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av E.Merckx
Hela den här historien är helt sjuk. Man kan ju undra varför Hannes Råstam valde att bortse från detta:

"Väl hemma hos mig gick jag på toaletten. Jag glömmer aldrig hans ansiktsuttryck när jag kom ut därifrån. Blicken var helt vild och jag får fortfarande kalla kårar när jag tänker på den. Han kom emot mig och stack kniven i mig om och om igen. Jag såg mitt eget blod spruta på väggar och golv. Jag försökte värja mig, men jag hade inte en chans.

Innan han lämnade lägenheten torkade han bort eventuella fingeravtryck. Samtidigt låg jag och höll på att förblöda. Jag fick tolv djupa hugg av förskäraren och slag av skaftet på en stekpanna mot mitt huvud. Till slut lyckades jag ringa 90000 och få fram att jag höll på att förblöda. Ambulanspersonalen kom först inte in i porten och jag kravlade ut i studentkorridoren, desperat efter hjälp. Det sista jag minns är att jag såg vita rockar och att jag lades på en bår.

Jag blev kvar på Akademiska sjukhuset i flera veckor. Av rättsläkarassistentens utlåtande framgår att jag fått svåra skärskador i bland annat lungsäcken, levern, vänstra låret, högra axelhålan, osv. Rättsläkarassistenten slår också fast att jag avlidit av skadorna om jag inte kommit under snabb läkarbehandling.
När jag vaknade efter en operation var polisen där. Polisen visade ett antal foton, varav ett var på Sture Bergwall. Jag pekade omedelbart ut honom. Först nekade Quick till att överhuvudtaget ha träffat mig men efter en tid blev han överbevisad: han hade bland annat tappat en knapp hemma hos mig, som polisens tekniker hittat, och kommit hem med blodiga strumpor. Efter att först ha blånekat för att sedan komma med märkliga konspirationsteorier erkände Quick efter sju dagar.

Jag, och den vid tidpunkten för brottet 9-årige pojken som Quick försökte mörda, är de enda som överlevt Quick."

http://www.newsmill.se/artikel/2008/12/15/jag-var-n-ra-att-m-rdas-av-thomas-quick

Vad har det här med sakfrågan att göra?

Hela debatten, som pågått under snart 20 år och som engagerat stora delar av expertis, media och allmänhet, rör SB:s skuld vad gäller åtta påstådda mord (eller kanske 39 egentligen).. Ingen vettig människa har debatterat och påstått att SB inte skulle ha utfört andra hemska handlingar.. Vad är problemet med att ständigt komma dragandes med dessa, i sammanhanget av en rättskandal utan dess like, parenteser?

Ni som påstår att SB är skyldig till "nånting". Vad är det ni påstår att han har gjort och vilka bevis finns det till det? Vill ni diskutera hans överfall, misshandel, pedofili, rån, drogproblem, etc så kan vi dra paralleller till de säkert tusentals andra svenska kriminella som haft/har motsvarande problematik nu eller förr i tiden..
Citera
2013-11-28, 14:01
Medlem
DikTs avatar
Om GL nu inte tror på att bortträngda minnen är viktiga och relevanta,
varför tror han då egentligen att TQ lät bli att visa var kropparna fanns om han nu var skyldig och ville erkänna?
Fullständigt ologiskt...
Citera
2013-11-28, 14:06
Medlem
Skidaddles avatar
Jag säger som Guillou, eller var det GW? Fram med bevisen, eller håll käften.

Det finns inget som binder honom vid brotten. Punkt slut. Att säga nåt annat är lögn. Att hävda att han är skyldig i detta läge borde vara jämförbart med historierevisionism.
Citera
2013-11-28, 14:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PerTju
Tycker dokumentären, på ett rimligt och snyggt sätt, visade en bakomliggande orsak till att utredningen gick som den gick.. Kwastens och polisernas roll har ju visats i otaliga dokumentärer och böcker tidigare. Att de har det största ansvaret i utredningen tror jag alla är överens om och det var inget som denna dokumentär bestred. Eller?

"Var i klorna på..." De var ju precis det utredarna var, eftersom man inte hade något annat att gå på än Quicks egna berättelser. Kwasten&co stod där med öppna armar och lät sig själva omslutas av terapeuternas och experternas intygande att Quick talade sanning. För det har utredarna och åklagare allt ansvar, vilket Josefsson inte bestridit på något sätt (?).. Denna dokumentär syftade inte till att peka på ansvar och skuld, utan redovisade omständigheter och kopplingar som banade väg för händelseförloppet..

Jo, visst. Det var inte så dumt att få en ny vinkel på det hela. Bilden klarnar trots allt undan för undan kring vad det var som egentligen hände. Menar bara att jag tyckte man gav psykiatrin en lite väl stor roll i det hela. Det är ju inte ovanligt att diverse dårar erkänner brott som de inte begått. En brottsutredning måste ha de kritiska glasögonen på sig hela tiden, vilket man verkar ha misslyckats grovt med i det här fallet. Som någon annan påpekade så fanns det ju faktiskt enskilda poliser som ifrågasatte Bergvalls skuld, men som därmed hamnade i onåd hos Kwast och fick lämna utredningen. Åklagaren är i mina ögon den mest skyldiga i den här soppan, men även försvarsadvokat och naturligtvis Säter har en stor skuld.

Utan terapeuterna hade Bergvall aldrig dömts för något mord. Men det hade han naturligtvis inte heller om det hade varit en kompetent åklagare som börjat nysta i det hela.
Citera
2013-11-28, 14:19
Medlem
Till alla som sitter hemma och ältar Bergwalls tidigare brott, en liten fråga:

Om man först begår vidrigheter som överfall, mordförsök, etc och sedan, i händerna på den vårdinstans som man blivit dömd till, med Sveriges ledande teraputer och läkare och kraftigt drogpåverkad, börjar fabulera om alla mord man begått genom åren (påhejad av de ledande terapeuterna). Då får man samtidigt räkna med att, i svensk domstol fällas för dessa mord, utan tillstymmelse till teknisk bevisning. Är det er syn på vilken rättssäkerhet som ska prägla det svenska samhället? Det är nämligen det som debatten handlar om (eller?) och vill bara kolla av hur ni ser på saken...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in