Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-11-15, 18:29
  #21757
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skogslevande
ser väl en del brister i det juridiska systemet i det här fallet, verkar som förhören varit väldigt ledande frågor


Ohja. En missbrukare som insåg att han fick fri tillgång till narkotikaklassade preparat om han var tillräckligt intressant. Det var så det började.
Sen hur polisen och åklagaren hakade på tåget utan att inse att Quick inte hade nåt med nåt mord alls att göra är helt obegripliga.

Men dom såg väl en chans att göra sig kända. Vilket dom också blev. Men kanske inte på det viset dom tänkt sig?
Citera
2024-02-20, 01:12
  #21758
Medlem
Göran Lambertz anser att Bergwall är skyldig till de åtta morden och alla 30 morden han erkänt. Lambertz anser bevisningen är överväldigande mot Bergwall. Läs på Lambertz hemsida
Citera
2024-02-20, 13:17
  #21759
Medlem
Memnoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BMH
Göran Lambertz anser att Bergwall är skyldig till de åtta morden och alla 30 morden han erkänt. Lambertz anser bevisningen är överväldigande mot Bergwall. Läs på Lambertz hemsida
Det är helt jävla otroligt att han håller fast vid det där. Det finns ingen som helst bevisning mot SB trots att man vallat runt honom och letat efter kvarlevor och förhört honom i tusentals timmar. Det är klart att han någon gång har fått rätt i en gissning (exempelvis: ”den här bommen var öppen” när han gått förbi en bom), men med tanke på hur många gånger han har gissat fel om saker så kan man helt bortse från de tillfällena.

Läser man förhören mellan SB och SP är det helt uppenbart att han får hjälp att ”minnas” av polisen.

Det är också helt uppenbart att i de fall där man inte hittat kroppen inte har hittat ett skit där SB påstod sig ha styckat och bränt upp kropparna. Det är helt enkelt inte möjligt att förstöra en kropp på det sättet utan att lämna några spår efter sig. Man hade behövt en krematorieugn eller en sjuhelvetes brasa som brann väldigt länge. Något sådant hittade man inte och att någon jävla ”likhund” gick och markerade i skogen bevisar inte ett skit.

Jag tror att anledningen till Lambertz hållning i SB-fallet går att finna i hans senaste nyårsbetraktelser (fast då pratar han självklart om alla andra än sig själv och de i Quicksekten):
”Hur är det att förstå att man har haft fel i en mycket uppmärksammad fråga? För de flesta människor är det knappast något problem, fel har man ju ofta och sakligt sett är det knappast pinsamt att erkänna det.
Värre är det nog om man har hållit mycket hög profil, kanske rentav drivit den felaktiga linjen hårt och beskyllt människor för mycket allvarliga fel som det visar sig att de inte begick”
Citera
2024-02-24, 18:09
  #21760
Medlem
LibraryCops avatar
Citat:
”Hur är det att förstå att man har haft fel i en mycket uppmärksammad fråga? För de flesta människor är det knappast något problem, fel har man ju ofta och sakligt sett är det knappast pinsamt att erkänna det.
Värre är det nog om man har hållit mycket hög profil, kanske rentav drivit den felaktiga linjen hårt och beskyllt människor för mycket allvarliga fel som det visar sig att de inte begick”

Ja, det där låter verkligen som att Lambertz pratar om sig själv.

Så här med några års distans till rättsskandalen och helomvändningen framstår Lambertz förnekelse av objektiv fakta som väldigt mystisk. Jag trodde ett tag att han försökte skydda någon men de flesta som var involverade i skandalen har gått i pension eller lämnat jordelivet, så det kan inte finnas mycket kvar att skydda.

Det tråkigaste är väl alla de mordfall som inte får någon lösning.
Citera
Igår, 21:40
  #21761
Medlem
Cryptdwellers avatar
Är det ingen hjälte som sitter på en ripp av "Kvinnan bakom quick"?
Dokumentären som är ett komplement till boken av Dan Josefsson
Om jag bara hade sparat min gamla ripp!
Citera
Igår, 22:04
  #21762
Medlem
526s avatar
Har Thomas Quick mördat någon?
Citera
Igår, 22:41
  #21763
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 526
Har Thomas Quick mördat någon?

Bara några karriärer.
Citera
Igår, 23:49
  #21764
Medlem
TinFoilHats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cryptdweller
Är det ingen hjälte som sitter på en ripp av "Kvinnan bakom quick"?
Dokumentären som är ett komplement till boken av Dan Josefsson
Om jag bara hade sparat min gamla ripp!

Helt offT och i fel tråd men, men...
Finns på PirateBay med 2 seeders enligt magnetlänken men finns även på SB som garanterat fungerar att dra hem.
Citera
Igår, 23:49
  #21765
Medlem
Lillarapunzels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TageBanan
Många av fallen var ju mer eller mindre polisiärt uppklarade med. Johan Asplund t.ex. Men även Yenon Levi var polisen rätt säkra på vem det var och vad som hänt.
Asplund är väl inte polisiärt uppklarat? Eller har jag missat något?
Däremot är väl många fall tyvärr preskriberade, även om de hade behövt en ordentlig juridisk genomgång på nytt...
Citera
Idag, 01:19
  #21766
Medlem
Van Nostrands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lillarapunzel
Asplund är väl inte polisiärt uppklarat? Eller har jag missat något?
Däremot är väl många fall tyvärr preskriberade, även om de hade behövt en ordentlig juridisk genomgång på nytt...

Det måste man nog anse att det är. Styvfadern blev ju t.o.m dömd för bortförandet 1985 (men senare friad av hovrätten).
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback