2013-11-26, 08:50
Medlem
relativs avatar
Läste att de tagit hans dator. Intressant att se hur många gånger han sökt på Per Häggström.

Gäller det här RO? Eller var det någon annan, som avfördes?
Citat:
Ursprungligen postat av allehanda.se 2004
En person är sedan flera år delgiven misstanke för mordet på Per Häggström. Polisen har dock inte hittat de sista pusselbitarna för att antingen kunna fälla eller fria personen.

http://allehanda.se/start/kramfors/1.1623717-sorgen-och-saknaden-ar-tung-att-bara
Citera
2013-11-26, 08:59
Medlem
SibirienKalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mantilla
Men hur tänker ni nu, Flor-Ida och Sebbe? Romer-register, eller? Den sortens "maskopi" håller nog inte för trycket i 17 år, såvida man inte ingår i något maffialiknande gäng...
Vadå maskopi? Om ringaren är en hygglig typ som kommit med mer eller mindre av misstag och mördaren är en riktigt farlig typ och dom två känner varandra så är det väl inte så konstigt om ringaren inte vågar berätta nåt, vare sig på 1, 3 eller 17 år?
Citera
2013-11-26, 09:07
Medlem
SibirienKalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SebbeStockholm
Det finns en rad olika tänkbara händelseförlopp. Ska försöka resonera kring vilka som jag ser som mer sannolika än andra.

Planerat eller oplanerat?

<riktigt bra, genomtänkt och välformulerad analys>

Det blev långt. Ledsen för det.
Det ska du inte vara ledsen för. Viket förstainlägg!

Instämmer i det allra mesta. Har en liten men kanske ack så viktig sak jag funderar över. Den är litet knepig, så fundera gärna både en och två gånger:

- Du antar - och det tycker jag känns rimligt - att ringaren kände mördaren och att ringaren inte vågar anmäla mördaren eftersom denne (vi vågar väl anta att mördaren är en man) kan vara farlig.

- Om det är så, varför talar då ringaren om en "snubbe i grå jacka"? Det är ju en del av signalementet och kan hjälpa till att avslöja mördaren. Man kan ju tycka, att om nu ringaren kände mördaren så borde han antingen ha sagt rakt ut vem det var (om han inte var rädd för mördaren), eller också inte sagt något alls som kunde hjälpa till att identifiera mördaren (om han var rädd för honom). Det känns helt ologiskt att ringaren säger litet grand. Det där med grå jacka skulle ju kunna vara ett villospår, men om jag förstått rätt finns det vittnen som sett någon i grå jacka nära mordplatsen vid rätt tidpunkt.
Citera
2013-11-26, 09:20
Medlem
SibirienKalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brottsfall
Angående när knivslidan hamnade vid Villagatan/Valhallavägen:

Om inringaren = GM och inringaren verkligen ringde SOS från telefonkiosken vid Karlavägen/Nybrogatan: varför skulle GM/inringaren springa mot Östra stations-hållet (och tappa/kasta knivslidan vid Villagatan)? Det är fel håll, dessutom kan man väl anta att det är mer folk i närheten av Östra station.

Om GM = inringaren och om GM/Ingringaren ringde SOS från Karlavägen/Nybrogatan, då är det tänkbart att knivslidan tappades/slängdes innan knivhuggningen.

Förutom att det är "fel håll" (förutsatt att SOS-samtalet kom från korsningen KV/NG) så blir det lite väl knappt om tid.
  • 04:45 - PH köper något vid Östra Station
  • 05:04 - SOS-samtal från telefonkiosken Karlav/Nybrog (oklart om polisen har konstaterat detta, men det kan tolkas så eftersom LGWP uppger detta i VB mars 2011)

19 min från Östra Station-köpet till SOS-samtalet. På den tiden ska PH hinna gå till brottsplatsen (avstånd? 1 km?), någonstans på vägen ansluter GM, tumult uppstår, PH har värjningsskador på kroppen, någon (GM? eller var dom två?) har muddrat hans plånbok. Därefter ska GM/inringaren ta sig till telefonkiosken, enligt Provokatören är det 611 meter dit.

En omväg via Villagatan (fyndplats knivslida) kan vara ca 900 m extra. Det är inte omöjligt men kan vara lite tajt med tiden.

Men framförallt känns det mer troligt att en mördare vill försvinna bort från brottsplatsen, inte gå/springa tillbaks på den väg som PH kom ifrån (och troligen GM kom ifrån, i vart fall från Villag).

Kartor:
rigbo:s karta: https://www.flashback.org/p46294717#p46294717
Satellitkarta: http://i.imgur.com/gYsHJuD.jpg

Sen finns andra alternativ:
- ringaren var inte GM och GM kan ha sprungit en annan väg från brottsplatsen än inringaren.
- Ringaren ringde kanske inte från Karlav/Nybrog?
Och i så fall är det mindre otänkbart att knivslidan ha hamnat vid Villag/Valhallav efter mordet.

Men är inringaren=GM, som faktiskt ringde från Karlav/Nybrog, då lutar jag nog mer åt att knivslidan tappades eller möjligen slängdes (men varför slänga?) innan knivhuggningen.

Eller är jag ute och cyklar nu?
Tycker inte du är ute o cyklar.

Själv tror jag att det är en person som ringt och en annan som tappat/slängt slidan.

Många verkar ha funderat över att någon/några med anknytning till Fältöversten skulle ligga bakom. Och en person därifrån kanske skulle springa till en telefonkiosk på Karlavägen.

Jag tror snarare att det handlar om minst två personer och att båda skulle ta buss, eller möjligen första morgontåget, från Östra Station. Den ena blev livrädd och sprang i panik bort från Östra Station, till telefonkiosken. Den andra sprang tillbaka till Östra och tappade slidan på vägen.

Jag har aldrig fått riktigt klart för mig var slidan hittades. Har sagts att det var en bit ner på Floragatan. Och om det var så har jag även funderat över om det kan finnas någon koppling till missbrukarhemmet (för det är väl ett sådant?) i hörnet Floragatan/Östermalmsgatan.
Citera
2013-11-26, 09:26
Medlem
Timjan256s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av relativ
Läste att de tagit hans dator. Intressant att se hur många gånger han sökt på Per Häggström.

http://allehanda.se/start/kramfors/1.1623717-sorgen-och-saknaden-ar-tung-att-bara

Eftersom han är väldigt kunnig inom IT och vet hur man döljer spår och vet hur man krypterar känslig information så är det nog liten chans att polisen hittar något som binder honom i datorn.
Citera
2013-11-26, 09:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mantilla
Köpte han något efter kl. 04.00 natten mot måndag 1996 vid Östra Stn!? Är den uppgiften bekräftad? Låter fullständigt osannolikt att det fanns något försäljningsställe öppet där och då. Man kan definitivt inte anta att där skulle finnas en enda kotte vid Östra Stn eller på någon av Östermalms gator vid den tidpunkten och den veckodagen, inte då 1996, och inte ens nu, 2013!

Jag tog uppgiften från rigbo:s karta. Polisen hittade kanske något kvitto i PH:s plånbok alternativt har kollat hans kontoutdrag, eller så är det en vittnesuppgift.

Jag hittar nu uppgiften i ett gammalt inlägg av PontusEnhorning:

Uppgiften finns i tidningen Mitt I 2012-01-03 (man får söka rätt på numret i arkivet):
Citat:
"Det hetaste fallet går tillbaka till den 14 oktober 1996. Lantmäteristudenten Per Häggström, 25, var på väg hem från en fest på KTH. Han handlade i en kiosk på Östra station vid halv fem på morgonen."

"En teori är att mannen som ringde in är mördaren.
- Vi har fått in lite nya uppgifter och tittat på det med nya ögon. Och vi har skickat in en del material till SKL, säger Bertil Salin."

I rigbos:s karta står det 04:45. Det borde väl finnas antingen kvitto i plånboken, kontoutdrag eller vittnesuppgift då?

I PontusEnhorning:s inlägg står det att dom har diskuterat faktauppgiften om köpet. Nu hinner jag inte leta mer i tråden just nu men om någon hittar den diskussionen vore det intressant att veta vad som diskuterades.

Edit: skärmdump från Mitt I (så krångligt att leta rätt på numret i arkivet och sen lite svårläsbart)
Senast redigerad av Brottsfall 2013-11-26 kl. 09:45.
Citera
2013-11-26, 10:06
Medlem
Provokatörs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SibirienKalle
.....
Jag har aldrig fått riktigt klart för mig var slidan hittades. Har sagts att det var en bit ner på Floragatan. Och om det var så har jag även funderat över om det kan finnas någon koppling till missbrukarhemmet (för det är väl ett sådant?) i hörnet Floragatan/Östermalmsgatan.

LGWP uppger att knivslidan hör till kniven, den hittas i mittenstråket av Vallhallavägen i höjd med Villagatan ca 100 m från korvkiosken. Sen kommer den gode LGWP med uppgiften att det är ca 400 m kvar till brottsplatsen från platsen där knivslidan låg.

Detta är en felaktig uppgift, avståndet dårifrån till brottsplatsen är knappt 280 m, fågelvägen. Det är inte helt enkelt att föreställa sig om dom följt övergångställen eller sneddat över gatorna, det är förmodligen inte så mycket trafik ännu, men just där kommer bilarna i ganska höga hastigheter (om det är grönt) både från Lidingö och från Fältöverstehållet samt från Sturegatan.

Klippet: http://goo.gl/T3O10v 2:27 nämner han 400 meter.

Vi kanske inte ska ta precis allt som LGWP säger som hårda fakta.

/Provokatör
Citera
2013-11-26, 10:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SibirienKalle
Tycker inte du är ute o cyklar.

Själv tror jag att det är en person som ringt och en annan som tappat/slängt slidan.

Många verkar ha funderat över att någon/några med anknytning till Fältöversten skulle ligga bakom. Och en person därifrån kanske skulle springa till en telefonkiosk på Karlavägen.

Jag tror snarare att det handlar om minst två personer och att båda skulle ta buss, eller möjligen första morgontåget, från Östra Station. Den ena blev livrädd och sprang i panik bort från Östra Station, till telefonkiosken. Den andra sprang tillbaka till Östra och tappade slidan på vägen.

Veckans Brott 2011-03-01: När LGWP befinner sig ganska nära Valhallagrillen (ungefär Valhallavägen 84A), och står på gångbanan i allén, pekar han med handen längs med gångbanan, mot Ridskolehållet, och säger att kniven hittades ungefär 100 meter ner...

Utskrift LGWP:
Citat:
Gärningsmannen följer efter, det gör han förmodligen på den här sidan, för ungefär 100 m ned i höjd med korsningen till Villagatan, där hittar man slidan som hör till kniven som används vid brottet och teorin är ju att han tar av den och sen antingen tappar den eller kastar den, och sen följer han efter Per bort mot Swartlings ridskola.
Och från knivslidans placering bort till brottsplatsen är det ungefär 400 m.

Han säger inget om någon bit ner på Floragatan där (dvs parallellgatan till Villagatan, strax bortanför), men det kanske har framkommit i andra sammanhang. Svårt hitta information på webben.

Edit: Provokatören hann före.
Citat:
Ursprungligen postat av Provokatör
Detta är en felaktig uppgift, avståndet dårifrån till brottsplatsen är knappt 280 m, fågelvägen. Det är inte helt enkelt att föreställa sig om dom följt övergångställen eller sneddat över gatorna, det är förmodligen inte så mycket trafik ännu, men just där kommer bilarna i ganska höga hastigheter (om det är grönt) både från Lidingö och från Fältöverstehållet samt från Sturegatan.

Klippet: http://goo.gl/T3O10v 2:27 nämner han 400 meter.

Vi kanske inte ska ta precis allt som LGWP säger som hårda fakta.

/Provokatör

Ja, jag har också märkt att flera av dom avstånd som LGWP nämner kan diffa på 100 meter hit eller dit.
Senast redigerad av Brottsfall 2013-11-26 kl. 10:15.
Citera
2013-11-26, 10:15
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av relativ

Tack det va intressant och det bör väl nämnas att fallet va upp i programmet cold case Sverige före många år sedan . Referat av det ligger på Svenska mords sida. Vilket ger en bra överblick av vad som sades i programmet.

http://svenskamord.se/index.php?topic=649.0
http://img204.imagevenue.com/img.php?image=50335_per_h5ggstr2m_brottsplats_122_ 180lo.jpg
Citera
2013-11-26, 10:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Timjan256
Eftersom han är väldigt kunnig inom IT och vet hur man döljer spår och vet hur man krypterar känslig information så är det nog liten chans att polisen hittar något som binder honom i datorn.

Beror på. Har de haft honom under span länge känner de till IT-kompetensen och då vet de nog tillräckligt för att inte bara plocka in hans dator genom att rycka sladden och bära den till stationen, utan då är nog krypteringsnyckeln dumpad från RAM på plats. Har han haft den avstängd vid arresten är det ju däremot så gott som kört på den punkten.
Citera
2013-11-26, 10:18
Medlem
Tänk att ha levat med denna hemlighet i alla jävla år, tänk alla fyllor som det måste varit svårt att hålla tungan rätt i mun. Inför alla sina närmsta vänner och sin egen familj kunnat hålla tyst, det är ju en enorm bedrift i sig måste jag säga. Detta gäller ju naturligtvis inte bara den här gärningsmannen utan även alla andra som lever men den här typen av hemligheter.
Citera
2013-11-26, 10:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
Tack det va intressant och det bör väl nämnas att fallet va upp i programmet cold case Sverige före många år sedan . Referat av det ligger på Svenska mords sida. Vilket ger en bra överblick av vad som sades i programmet.

http://svenskamord.se/index.php?topic=649.0
http://img204.imagevenue.com/img.php?image=50335_per_h5ggstr2m_brottsplats_122_ 180lo.jpg
Hittade precis sidan om programmet. Och där nämns för övrigt att PH befann sig vid kiosken vid Östra Station ca 04:40, något som Mantilla undrade över i morse.
Senast redigerad av Brottsfall 2013-11-26 kl. 10:41. Anledning: förtydligande
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in