2013-11-26, 18:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheDiggler
Kommer det ta upp fallet i Veckans Brott på SVT 21:00, står nämligen inget om att de ska göra det?

Till största del kommer det att handla om Quickmålet. Dock fanns detta med i veckans programpunkter:

Kallt fall blir varmt – mordet på KTH-studenten
Häromdagen häktades en man på sannolika skäl för mordet på den 25-årige studenten Per Häggström för 17 år sedan. Fallet har tidigare tagits upp i Veckans Brott och i studion kommer Leif att kommentera det senaste i utvecklingen.
Citera
2013-11-26, 18:54
Medlem
SebbeStockholms avatar
Nu ska jag reta upp en del genom att vara tvärsäker:

1. Om uppringaren INTE är GM, är motivet tveklöst rån. Flera personer är inblandade. Inkluderat uppringaren. Troliga GM är missbrukare som håller till i närområdet. Antagligen var de redan på plats på Swartlings ridskola när PH gick förbi. Uppringaren har ingen anledning att ljuga om att det var ett rån.

2. Om uppringaren ÄR GM är motivet inte rån. Det kan vara en ensam eller flera personer inblandade. Troligaste motiv är bråk/tjafs tidigare på kvällen/puben. Pengarna stals som vilseledande manöver. Telefonsamtalet gjordes för att leda bort polisen från det riktiga motivet då detta kan leda dem till GM. GM kan hittas bland gästerna på puben och är troligen student på KTH och Lantmäteri.

GM är sannolikt hel- eller halvfinne som är född och uppvuxen i en förort till Stockholm. Han kan vara tidigare ostraffad, men har antagligen gjort sig skyldig till misshandel/grov misshandel tidigare och säkerligen ekonomisk brottslighet och/eller bedrägeri. Han uppvisar psykopatiska drag.

Jag lutar starkt åt alternativ 2. Hade det varit ett rån borde väskan ha tagits med eller i vart fall länsats. Innehållet borde vara spritt på marken runt väskan.

Den tipsare på sajten Svenska Mord som antydde att GM kunde finnas bland L93 kanske visste mer än han lät påskina. Jag skulle gå igenom alla manliga studenter på L93. Se vilka som har finskt påbrå samt lever relativt anonymt = saknar FB-konto. Dessa skulle jag börja med som polis.

Kan fortfarande inte se någon rimlig förklaring till RO:s inblandning i detta mord. Uppenbarligen har Polisen någon form av bevisning, men jag lutar faktiskt mot att de har gjort bort sig. Jag köper inte RO som GM. Jag får väl äta upp mina strumpor om jag har fel, vilket jag självklart kan ha, men det känns helt fel såväl logiskt som instinktivt.

Ska försöka gräva lite, se vad jag kan hitta.
Senast redigerad av SebbeStockholm 2013-11-26 kl. 18:56.
Citera
2013-11-26, 18:58
Medlem
flakmopedistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Minimoi
Det där är en definitionsfråga som kommer upp i olika krim-trådar. Kan man inte vara kriminell utan att för den delen vara livstilskriminell? Man kan t ex resonera att ett brott, oavsett vilket, är en kriminell handling. Det är inte en ickekriminell handling, om du förstår vad jag menar.

Om ROs eventuella brott under hans liv vet jag ingenting, och har inte uttalat mig heller. Läs inte in så mycket.
Om du hade läst ordentligt vad jag skrev så hade du sett att jag avsåg kriminalitet som livsstil men att det inte var nödvändigt, det räcker med ett kriminellt tankesätt. Att ha begått kriminella handlingar innebär inte nödvändigtvis att personen är kriminell för all framtid. Om du har ett så benhårt resonemang så får du nog definiera vilken sorts brott du menar definierar ett människa som kriminell för all framtid.

För övrigt stort beröm till SebbeStockholm, ditt logiska tänkande är en tillgång!
Senast redigerad av flakmopedisten 2013-11-26 kl. 19:10.
Citera
2013-11-26, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SebbeStockholm

1. Om uppringaren INTE är GM, är motivet tveklöst rån. Flera personer är inblandade. Inkluderat uppringaren. Troliga GM är missbrukare som håller till i närområdet. Antagligen var de redan på plats på Swartlings ridskola när PH gick förbi. Uppringaren har ingen anledning att ljuga om att det var ett rån.

2. Om uppringaren ÄR GM är motivet inte rån. Det kan vara en ensam eller flera personer inblandade. Troligaste motiv är bråk/tjafs tidigare på kvällen/puben. Pengarna stals som vilseledande manöver. Telefonsamtalet gjordes för att leda bort polisen från det riktiga motivet då detta kan leda dem till GM. GM kan hittas bland gästerna på puben och är troligen student på KTH och Lantmäteri.

GM är sannolikt hel- eller halvfinne som är född och uppvuxen i en förort till Stockholm. Han kan vara tidigare ostraffad, men har antagligen gjort sig skyldig till misshandel/grov misshandel tidigare och säkerligen ekonomisk brottslighet och/eller bedrägeri. Han uppvisar psykopatiska drag.

Jag lutar starkt åt alternativ 2. Hade det varit ett rån borde väskan ha tagits med eller i vart fall länsats. Innehållet borde vara spritt på marken runt väskan.

Den tipsare på sajten Svenska Mord som antydde att GM kunde finnas bland L93 kanske visste mer än han lät påskina. Jag skulle gå igenom alla manliga studenter på L93. Se vilka som har finskt påbrå samt lever relativt anonymt = saknar FB-konto. Dessa skulle jag börja med som polis.

Kan fortfarande inte se någon rimlig förklaring till RO:s inblandning i detta mord. Uppenbarligen har Polisen någon form av bevisning, men jag lutar faktiskt mot att de har gjort bort sig. Jag köper inte RO som GM. Jag får väl äta upp mina strumpor om jag har fel, vilket jag självklart kan ha, men det känns helt fel såväl logiskt som instinktivt.

Håller med i mycket förutom finlandsspåret som jag inte förstår. Absolut att alt 2 är troligast, med väskan som främsta argument.

Vidare kan vi slå fast att ringaren far med en massa omotiverade osanningar och kan kopplas till platsen antingen som den som höll i kniven eller inte, dvs minst delaktig.

Hur kommer det då sig att MGM tas in nu igen, han var föremål för utredning även tidigare, enligt cold case? Förmodligen har man haft ett antal indicier mot honom hela tiden och nu fått ytterligare en bit, kanske efter vb 2011 och i kombination med diverse span därefter.

Jag tror Mgm är både ringaren och gärningsman.

En intressant fråga. Var bodde MGM i okt 96, utöver att han var skriven i Vaxholm. Det skulle vara extremt intressant om det visade sig vara Sibyllegatan
Citera
2013-11-26, 19:40
Medlem
Jag saknar vittnesskildringar från festen. Det måste ha varit flera hundra där och några av er läser detta.

Berätta vad ni minns av PH och/eller MGM!
Träffades de? I vilken sinnesstämning var MGM? Vilka umgicks de respektive med? Kränktes MGM? När gick MGM? Kom igen nu. Berätta!
Citera
2013-11-26, 19:50
Medlem
AussieRedMans avatar
Att väskan inte var länsad har sin naturliga förklaring att gm blev djävligt stressad efter ha huggit ner Per. Cash is king, ett par svettiga jumpadojjor kanske man kan få 100:- på blocket för.
Citera
2013-11-26, 19:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stokson
Jag saknar vittnesskildringar från festen. Det måste ha varit flera hundra där och några av er läser detta.

Berätta vad ni minns av PH och/eller MGM!
Träffades de? I vilken sinnesstämning var MGM? Vilka umgicks de respektive med? Kränktes MGM? När gick MGM? Kom igen nu. Berätta!
ja berätta nu vi vill veta
Citera
2013-11-26, 19:51
Medlem
Provokatörs avatar
Mycket spekulationer nu så jag gjorde en ny karta med vad vi vet.

LGWP verkar säker (2011-03-01) på att det är ett "diverse element" som rånmördat honom, detta stämmer inte med PO. Såklart har LGWP tittat i statistiken och hittat att det för det mesta är "diverse element" som utför handlingar som dessa, rent statistiskt alltså.

Han har även sagt något i stil med:
Tjackpåtänd
Småkriminell
Har en historik av blandmissbruk
Bor i området kring Karlaplan
Är känd av polisen sedan tidigare

GW hävdar att det är SOS-ringaren som är gärningsmannen.

– Detta ärende är jävligt illa skött från början, men det är han som gjort det. Det gäller bara att hitta bevis, säger han.

Och nu säger han att "Det trevligt att vederbörande är anhållen/häktad eftersom det är rätt person, nu ska bara bevisen falla på plats".

Men jag kan iaf inte få ihop att uppringaren och PO är samma person. Tror LGWP får göra en pudel just i den delen.

Ja just det här kommer kartan: http://goo.gl/De8P1B

/Provokatör

"PS" En egen reflektion jag gjort är att jag konsekvent skrivit Vallhallavägen precis som det uttalas, fast det ska stavas Valhallavägen har jag lärt mig i denna tråd, jag är född på Östermalm. "DS"
Citera
2013-11-26, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AussieRedMan
Att väskan inte var länsad har sin naturliga förklaring att gm blev djävligt stressad efter ha huggit ner Per. Cash is king, ett par svettiga jumpadojjor kanske man kan få 100:- på blocket för.

Javisst. Men då borde nämnda sko ligga ute på marken eller väskan åtminstone vara öppen
Citera
2013-11-26, 19:58
Medlem
_Jago_s avatar
Citat:
Håller med i mycket förutom finlandsspåret som jag inte förstår. Absolut att alt 2 är troligast, med väskan som främsta argument.

Vidare kan vi slå fast att ringaren far med en massa omotiverade osanningar och kan kopplas till platsen antingen som den som höll i kniven eller inte, dvs minst delaktig.

Hur kommer det då sig att MGM tas in nu igen, han var föremål för utredning även tidigare, enligt cold case? Förmodligen har man haft ett antal indicier mot honom hela tiden och nu fått ytterligare en bit, kanske efter vb 2011 och i kombination med diverse span därefter.

En intressant fråga. Var bodde MGM i okt 96, utöver att han var skriven i Vaxholm. Det skulle vara extremt intressant om det visade sig vara Sibyllegatan
Tror inte man ska dra för stora växlar kring väskan. Om det nu var ett rån, och han fick sina 2000 i rena kontanter - vad skulle han rota i väskan för?

Han hade ju fått sina pengar och det får ju ses som ett ganska lyckat rån, 2000 i kontanter, speciellt sett till att det var mitt i natten, så det var ganska låg risk att bli sedd dessutom.

Att han skulle famla i mörkret efter hans sportbag och leta efter tillhörigheter och släpa med sig dessa från brottsplatsen. Nja, det låter otroligt. Hade GM också blivit skadad i händerna skulle detta kletats av på bagen.

Jag är mer inne på att det var ett rån utfört av en orutinerad (och/eller på något sätt påverkad) rånare. Därav att lämnar spår efter sig (kniv/knivslida). Mitt natten i en "mörk gränd" mot ett berusat offer.

Rånet gick överstyr varefter han larmade polisen.
Citera
2013-11-26, 20:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SebbeStockholm

Bra!!
Men Varför finne??
Citera
2013-11-26, 20:07
Medlem
Citat:

Den uppgiften att han vart inne/intressant tidigare är obekräftad så vitt jag vet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in