Ärendet ånyo medialt aktualiserat i lokaltidningen Mitt i Stockholm
Det faktum att det innefattas hos
Cold case-gruppen i Stockholm och där dags dato betecknas och prioriteras som ett av de tio heta olösta mordfallen i Stockholmstrakten, tycker jag visar på att fallet fortfarande är rätt "aktuellt".
(Innevarande tråd på Flashback ligger således helt i tiden.)
I senaste (tis. 3 jan. 2012) numret av lokaltidningen
Mitt i/
mitti.se i en artikel som finns i närmare 900.000 exemplar, inom ramen för 31 tidningar, i Stockholm och dess närhet (många kranskommuner däribland) står att läsa om
Valhallavägen 1996-mordet i ett större uppslag kallat "
Mordgåtorna ...".
I
artikeln, på sid 4–5, av en Pernilla Fagerström, står det så här:
Citat:
Det hetaste fallet går tillbaka till den 14 oktober 1996. Lantmäteristudenten Per Häggström, 25, var på väg hem från en fest på KTH.
Han handlade i en kiosk vid Östra station vid halv fem på morgonen. En halvtimme senare ringde någon till SOS Alarm från en telefonkiosk på Valhallavägen.
– Det ligger en knivskuren snubbe på Valhallavägen tror jag att det heter, Swartlings ridskola, sa mannen som ringde in.
Polisen hittade Per Häggström brutalt överfallen och knivhuggen. Han fördes till sjukhus, men hans liv gick inte att rädda.
En teori är att mannen som ringde in är mördaren.
– Vi har fått in lite uppgifter och tittat på det med nya ögon. Och vi har skickat in en del material till SKL, säger Beril Salin [förundersökningsledare vid Cold case-gruppen].
Leif GW Persson är optimistisk.
– Jag hyser gott hopp om att vi kommer att lösa det, säger han.
I en mindre artikel invid den större uttalar sig PH:s pappa Sören Häggström.
Citat:
Det går inte en dag utan att jag tänker på det som hänt.
Han säger vidare:
Citat:
Jag vet inte om det skulle gjort någon skillnad om man hade gripit någon. Det hade funnits ett ansikte, men jag är osäker på om det varit bättre.
Därefter:
Citat:
I början kände jag inget hat, det gör jag snarare nu. När något så hemskt händer blir hjärnan inkapslad, man stänger av. Det måste man väl göra för att fungera. Med tiden kommer känslorna fram.
Häggström är väl införstådd med att Cold case-gruppen jobbar med fallet och ser positivt på det.
Han säger:
Citat:
Med största sannolikhet är mördaren en knarkare som behövde pengar. Det finns inget motiv. Men det är klart att jag helst vill att han åker fast. Dessutom kan ju den som har mördat mörda igen.
Mina reflektioner mot bakgrund av artikeln i förrgår:
• Journalisten Fagerströms återgivande av uppgiften om att PH ska ha
handlat i en kiosk vid Östra station vid halv fem på morgonen (en faktauppgift som diskuterades nyligen här på tråden) ...
•
Vad är det för [nya] uppgifter
Salin uttalar sig om, och
som för närvarande är inskickade till SKL etc. — i anknytning till uppringaren och ditos samtal (av mitti.se:s artikelskrivande att döma)? Läser Bertil Salin
Flashback? ...
•
Hur tänker och mot vilken bakgrund uttalar sig GW när han säger: –
Jag hyser gott hopp om ...
•
Sören Häggströms spekulation om att mördaren är en "knarkare som behövde pengar" ...
Vad säger ni trådläsare om fallet i och med artikeln etcetera?