2011-12-31, 00:47
Medlem
Quoters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yatsy
Varför då?

Den totala oviljan att höra av sig på nytt till polisen i kombination med att utredaren Bo Widé vid något tillfälle sagt att det fanns något vittne som sett en person springa från platsen. Läser man ett antal sidor bakåt i denna tråd också verkar polisen ha ett hum om vem SOS-ringaren, alltså gärningsmannen, är. I och för sig lite svårt att säga om det stämmer eller inte.

Ändock; allt talar för att det är gärningsmannen som ringer.
Citera
2011-12-31, 00:50
Medlem
SibirienKalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr Lindholm
Kan man inte säga att det finns 2½ sorter? Nämligen när samma årskurser fast olika linjer firar att de har klarat av en rejält tenta och besöker varandras pubar samma kväll/natt.
Jo precis. Det är egentligen det jag skriver; det är nog inga sektionstentapubar som är stängda för andra sektioner. Även om du inte själv har haft tenta så kan du nog droppa in på en annan sektions tentapub.

Citat:
Ursprungligen postat av Herr Lindholm
Men det var ju ca 15 år sedan. Hur var tillstånden då?
Generellt sett har KTH blivit allt noggrannare med reglerna, vare sig det gäller tentapubar eller sångböcker (inga sexistiska sånger nu för tiden t ex).

Men även 1996 tror jag (efter att ha hört runt litet) att det var ganska ovanligt med tentapubar som höll på till 5-tiden. Speciellt om det var en söndagkväll/måndagmorgon.
Citera
2011-12-31, 00:52
Medlem
SibirienKalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WaltzingMatilda
Du tänker på Lönnen http://www.stockholm.se/Fristaende-webbplatser/Fackforvaltningssajter/Socialtjanstforvaltningen/Stockholms-boende--och-behandlingsenhet-for-vuxna/Lonnen/
Ja, precis! Tack!

Vad tror du? Finns det en möjlighet att GM hörde hemma där? (Verkar väl som om detta är ett hem där de boende kan komma och gå rätt fritt - men blir portade om de missbrukar eller begår brott).
Citera
2011-12-31, 13:46
Medlem
WaltzingMatildas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SibirienKalle
Vad tror du? Finns det en möjlighet att GM hörde hemma där? (Verkar väl som om detta är ett hem där de boende kan komma och gå rätt fritt - men blir portade om de missbrukar eller begår brott).

Nu spekulerar jag; förutsatt att knivslidan verkligen hör ihop med mordvapnet och att den verkligen tappades i anslutning till angreppet på Häggström så är det inte otänkbart att gm hade något med Lönnen att göra. Inte nödvändigtvis att gm bodde där vid tidpunkten men ändå kanske hade anknytning dit på något sätt? Hade bott där? Kompisar som bodde där?

Annars är det naturligtvis möjligt att knivslidan slängdes ut från en bil eller innan gm steg in i en bil och då är "sambandet" med Lönnen bara en tillfällighet.
Citera
2011-12-31, 20:25
Medlem
dhimmis avatar
Det var tentapub och nollefest för lantmäterisektionen, samma linje som PH hade börjat på men i årskurs 2. Innan hade han gått maskin. Det lilla jag hört var att en del tyckte att han var dryg och stöddig.

Så det var massor med folk där och mycket alkohol. Festerna kunde hålla på långt in och jag tror att PH var en av de sista som gick hem. Kontrollen var dessutom noll så vem som helst kunde komma upp och dricka billig öl. Att det blev dispyter på dessa fester var inte helt ovanligt med tanke på kombinationen av alkohol och ett underskott på kvinnor.

Min teori är att det var någon som var på festen som är gm, eftersom han i samtalet säger att han är full som ett svin. Hur många asfulla springer omkring på en måndagmorgon?
Citera
2011-12-31, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dhimmi
Det var tentapub och nollefest för lantmäterisektionen, samma linje som PH hade börjat på men i årskurs 2. Innan hade han gått maskin. Det lilla jag hört var att en del tyckte att han var dryg och stöddig.

Så det var massor med folk där och mycket alkohol. Festerna kunde hålla på långt in och jag tror att PH var en av de sista som gick hem. Kontrollen var dessutom noll så vem som helst kunde komma upp och dricka billig öl. Att det blev dispyter på dessa fester var inte helt ovanligt med tanke på kombinationen av alkohol och ett underskott på kvinnor.

Min teori är att det var någon som var på festen som är gm, eftersom han i samtalet säger att han är full som ett svin. Hur många asfulla springer omkring på en måndagmorgon?
Intressant info.

Några frågor:

1. Hur bra kände han folk på den linjen allmänt? Minns du vilket umgänge han var i som regel, bland vilken typ av studiekamrater och så?

2. Hur pass social var han på festen? Var han bland folk eller var han mer för sig själv?

3. Minns du om han drack mycket och var berusad på festen?

4. När du såg honom på festen: Hur många personer ungefär var då samtidigt där i lokalen?

5. Kan det stämma att festen slutade vid 04.30-tiden ca, tror du?

6. Minns du någon mer detalj från festen?

7. Finns det det något annat, ytterligare, säreget att säga om PH?
Citera
2012-01-01, 17:46
Medlem
SibirienKalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dhimmi

Välkommen i tråden!

Du säger "samma linje som PH hade börjat på, men i årskurs 2"; gick PH då i ettan eller någon högre årskurs?
Citera
2012-01-02, 02:08
Medlem
SibirienKalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WaltzingMatilda
Nu spekulerar jag; förutsatt att knivslidan verkligen hör ihop med mordvapnet och att den verkligen tappades i anslutning till angreppet på Häggström så är det inte otänkbart att gm hade något med Lönnen att göra. Inte nödvändigtvis att gm bodde där vid tidpunkten men ändå kanske hade anknytning dit på något sätt? Hade bott där? Kompisar som bodde där?

Annars är det naturligtvis möjligt att knivslidan slängdes ut från en bil eller innan gm steg in i en bil och då är "sambandet" med Lönnen bara en tillfällighet .
Det fetade: I så fall borde slidan slängts ut från en bil som var på väg MOT brottplatsen, eftersom den sida av Valhallavägen som gränsar mot Villagatan enbart har trafik i den riktningen.

Eller skulle GM ha åkt bil längre nerför Villagatan - mot Humlegården till? (Jag vet inte var på Villagatan slidan återfanns).
Citera
2012-01-02, 20:46
Medlem
WaltzingMatildas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SibirienKalle
Det fetade: I så fall borde slidan slängts ut från en bil som var på väg MOT brottplatsen, eftersom den sida av Valhallavägen som gränsar mot Villagatan enbart har trafik i den riktningen.

Eller skulle GM ha åkt bil längre nerför Villagatan - mot Humlegården till? (Jag vet inte var på Villagatan slidan återfanns).

Citat:
Ursprungligen postat av Supermarine
Att gärningsmannen även kom från det hållet, vet man ju eftersom GM slängt knivslidan på marken längs med parkeringen som går i mitten av Valhallavägen, ca tvåhundrafemtio meter därifrån inte långt ifrån Valhallagrillen. Det låter snarare som att gm har följt efter ett tag innan dess. Gärningsmän brukar ju inte välja ut vemsomhelst och genast dra kniv i avseende att använda den på vemsomhelst utan att veta att kusten är klar och offret passar först.

Såvitt jag minns (och enligt Supermarine) så låg inte knivslidan på själva Villagatan utan på parkeringen i Valhallavägens mitt, nära Villagatan. Om jag nu ska tro och spekulera så tror jag snarare att gm slängde ifrån sig knivslidan efter att han blivit av med kniven - kan ju vara så som Supermarine tror också, att den slängdes/tappades i samband med att kniven drogs - men jag tror alltså att gm av någon anledning mer eller mindre passerade förbi Swartlings, kanske ville han se att räddningsinsats verkligen skickats dit? Kanske fanns det en parkerad bil han måste återvända till?
Citera
2012-01-05, 17:25
Medlem
Ärendet ånyo medialt aktualiserat i lokaltidningen Mitt i Stockholm

Det faktum att det innefattas hos Cold case-gruppen i Stockholm och där dags dato betecknas och prioriteras som ett av de tio heta olösta mordfallen i Stockholmstrakten, tycker jag visar på att fallet fortfarande är rätt "aktuellt".
(Innevarande tråd på Flashback ligger således helt i tiden.)

I senaste (tis. 3 jan. 2012) numret av lokaltidningen Mitt i/mitti.se i en artikel som finns i närmare 900.000 exemplar, inom ramen för 31 tidningar, i Stockholm och dess närhet (många kranskommuner däribland) står att läsa om Valhallavägen 1996-mordet i ett större uppslag kallat "Mordgåtorna ...".

I artikeln, på sid 4–5, av en Pernilla Fagerström, står det så här:
Citat:
Det hetaste fallet går tillbaka till den 14 oktober 1996. Lantmäteristudenten Per Häggström, 25, var på väg hem från en fest på KTH.
Han handlade i en kiosk vid Östra station vid halv fem på morgonen. En halvtimme senare ringde någon till SOS Alarm från en telefonkiosk på Valhallavägen.
– Det ligger en knivskuren snubbe på Valhallavägen tror jag att det heter, Swartlings ridskola, sa mannen som ringde in.
Polisen hittade Per Häggström brutalt överfallen och knivhuggen. Han fördes till sjukhus, men hans liv gick inte att rädda.

En teori är att mannen som ringde in är mördaren.
– Vi har fått in lite uppgifter och tittat på det med nya ögon. Och vi har skickat in en del material till SKL, säger Beril Salin
[förundersökningsledare vid Cold case-gruppen].
Leif GW Persson är optimistisk.
– Jag hyser gott hopp om att vi kommer att lösa det, säger han.

I en mindre artikel invid den större uttalar sig PH:s pappa Sören Häggström.
Citat:
Det går inte en dag utan att jag tänker på det som hänt.
Han säger vidare:
Citat:
Jag vet inte om det skulle gjort någon skillnad om man hade gripit någon. Det hade funnits ett ansikte, men jag är osäker på om det varit bättre.

Därefter:
Citat:
I början kände jag inget hat, det gör jag snarare nu. När något så hemskt händer blir hjärnan inkapslad, man stänger av. Det måste man väl göra för att fungera. Med tiden kommer känslorna fram.
Häggström är väl införstådd med att Cold case-gruppen jobbar med fallet och ser positivt på det.
Han säger:
Citat:
Med största sannolikhet är mördaren en knarkare som behövde pengar. Det finns inget motiv. Men det är klart att jag helst vill att han åker fast. Dessutom kan ju den som har mördat mörda igen.

Mina reflektioner mot bakgrund av artikeln i förrgår:

• Journalisten Fagerströms återgivande av uppgiften om att PH ska ha handlat i en kiosk vid Östra station vid halv fem på morgonen (en faktauppgift som diskuterades nyligen här på tråden) ...

Vad är det för [nya] uppgifter Salin uttalar sig om, och som för närvarande är inskickade till SKL etc. — i anknytning till uppringaren och ditos samtal (av mitti.se:s artikelskrivande att döma)? Läser Bertil Salin Flashback? ...

Hur tänker och mot vilken bakgrund uttalar sig GW när han säger: – Jag hyser gott hopp om ...

Sören Häggströms spekulation om att mördaren är en "knarkare som behövde pengar" ...

Vad säger ni trådläsare om fallet i och med artikeln etcetera?
Citera
2012-01-05, 18:37
Medlem
_Jago_s avatar
Avsnittet av Veckans Brott som behandlade mordet är avsnitt sex, säsong två.
Citera
2012-01-05, 19:46
Medlem
SibirienKalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PontusEnhorning
Ärendet ånyo medialt aktualiserat i lokaltidningen Mitt i Stockholm

Det faktum att det innefattas hos Cold case-gruppen i Stockholm och där dags dato betecknas och prioriteras som ett av de tio heta olösta mordfallen i Stockholmstrakten, tycker jag visar på att fallet fortfarande är rätt "aktuellt".
(Innevarande tråd på Flashback ligger således helt i tiden.)

I senaste (tis. 3 jan. 2012) numret av lokaltidningen Mitt i/mitti.se i en artikel som finns i närmare 900.000 exemplar, inom ramen för 31 tidningar, i Stockholm och dess närhet (många kranskommuner däribland) står att läsa om Valhallavägen 1996-mordet i ett större uppslag kallat "Mordgåtorna ...".

I artikeln, på sid 4–5, av en Pernilla Fagerström, står det så här:

I en mindre artikel invid den större uttalar sig PH:s pappa Sören Häggström.

Han säger vidare:

Därefter:
Häggström är väl införstådd med att Cold case-gruppen jobbar med fallet och ser positivt på det.
Han säger:

Mina reflektioner mot bakgrund av artikeln i förrgår:

• Journalisten Fagerströms återgivande av uppgiften om att PH ska ha handlat i en kiosk vid Östra station vid halv fem på morgonen (en faktauppgift som diskuterades nyligen här på tråden) ...

Vad är det för [nya] uppgifter Salin uttalar sig om, och som för närvarande är inskickade till SKL etc. — i anknytning till uppringaren och ditos samtal (av mitti.se:s artikelskrivande att döma)? Läser Bertil Salin Flashback? ...

Hur tänker och mot vilken bakgrund uttalar sig GW när han säger: – Jag hyser gott hopp om ...

Sören Häggströms spekulation om att mördaren är en "knarkare som behövde pengar" ...

Vad säger ni trådläsare om fallet i och med artikeln etcetera?
Det vore väl kalas om mordet äntligen kunde lösas!

Att GW säger sig ha gott hopp kan t ex baseras på att man faktiskt har DNA men att ingen arbetat aktivt med fallet på ett bra tag (GW säger i artikeln att många av de fall han nu arbetar med har arkiverats på konstiga sätt).

Dessutom verkar det väl som om GW prioriterar just detta mord.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in