2012-03-08, 01:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SibirienKalle
Några saker angående området:

1: Det är nog en riktig bedömning att en person på som står på gångstigen skulle kunna uppfatta att en person hugger/slår mot en annan person på mordplatsen. Däremot tror jag det är svårt att uppfatta en eventuell kniv. Och likaså tror jag inte man uppfattar att offer eller gärningsman har en grå jacka (vilket uppringaren nämner). Mordplatsen är trots allt inte alldeles enkel att se från gångstigen och staketet (som jag tror fanns där även vid tiden för mordet) går precis längs gångstigen och är rätt högt.

2: Även om det ofta är ljust i en storstad på natten så är detta en riktigt mörk hörna, utan egen belysning och med hus och träd som skuggar bort så gott som allt ljus utifrån. Mörkare än på mordplatsen är det inte på många platser i Stockholm. Faktum är att stället är som gjort för ljusskygga personer att träffas på vilket naturligtvis gör att man kan börja fundera i olika riktningar.

3: Intressant med vittnet som sett en person springa Brahegatan från Valhallavägen till Karlavägen; det är nämligen så att Brahegatan går över en puckel och det är inte fri sikt från Valhallavägen till Karlavägen. Så om ett enda vittne ska ha sett mannen springa just den vägen måste den personen inte bara ha stått på krönet utan även stått där under den tid det tar att springa och till på köpet haft tid att iaktta och komma ihåg att han sprang hela vägen. Vem har tid med sånt klockan 5 en måndagmorgon? Inte tidningsbudet eller sophämtaren i alla fall; de ränner ut och in ur hus hela tiden.
Vettiga och initierade reflektioner, SibirienKalle!

Ett. Sannolikt torde det vara knepigt att kunna uppfatta om någon har en kniv där och hur den exakt använd(e)s. Inte minst då det alltså inte finns något vittne (enligt mordutredarna förr om åren i alla fall) på platsen; ingen har sett dådet live m.a.o., vad man vet (och vad jag vet).

Uppringarens snack om "många hugg" och för all del "grå jacka", får man, skulle jag säga, både ta med två nypor salt och förhålla sig tvekande till.

Och precis: Mordplatsen ligger ju lite avigt till upp till höger genom grönskan sett från Valhallavägen där vid ingången, den som det nu alltså är hänglås på. I parentes måste jag bara nämna, då jag både går förbi där och åker bil förbi där minst en gång i veckan i stort sett året runt (och mycket nu i vinter) – det ser väldigt märkligt ut där nu. Var håller ägaren hus liksom? Ingen verkar förvalta platsen i dag. Ett lättare förfall. För mig som gammal Östermalmsbo, kan jag reta mig på hur "problematiskt" som sådant själva området med stängslen runt ser ut att vara. Funderar på att vilken dag som helst kolla upp hur själva förvaltningen de facto fysiskt egentligen ser ut där nu för tiden.

Två. Förvisso minns jag för min del inte exakt hur mörkt (visavi ljust) det var där exakt vid tidpunkten, 14 oktober 96, när mordet skedde. Även om man var i krokarna regelbundet då, så ... minns inte minnet allt.

Det som sägs i programmet Cold case från 05, som jag har allt nedskrivet ifrån, är att mordplatsen var belägen "mellan stallet och den lilla byggnaden, mitt framför trappan". Vad jag kan se är det någonstans i storleksordningen 60–70–80 m (knappt) rakaste vägen dit.
Som jag nämnde i inlägget före, måste jag, känner jag, ta mig dit igen och gå in där och kolla upp platsen och distansen ånyo.

Var inte du där, förresten, tidigare i vintras och undersökte platsen, och skrev något om det på tråden?

Tre. Utgångsinformationen för det, vad jag förstår, är väl (?) polisens eller det där tv-programmets info om vittnesuppgiften visavi vägen. Det som förmedlas är ordagrant (i alla fall i CC-programmet):
Citat:
Ett par kommer och åker i en personbil — ser en person som kommer och springer ... i riktning ...
Jag är inte imponerad i någon mening av den faktauppgiften från mordutredaren alternativt TV4-produktionen. Undermåligt underlag.
Väcker med bestämdhet misstro mot den uppgiftens relevans och användbarhet.

Som du antyder, för den som kan sin Brahegatan mellan Valhallavägen och Karlavägen i konkret mening – densamme vet också helt klart att den gatuförhöjningen och sedan nedförsbacken mot Karlavägen: gör det 100 % omöjligt att stå vid Valhallavägen (eller sitta i en bil!) och samtidigt kunna överblicka ned till Karlavägen. Och sedan även att se 200 meter till vänster ...

Polisen/mordutredarna har ju själva också sagt att det bara varit ett klart vittne (två då; ett par), som alltså stod i hörnan/åkte bil vid hörnan Brahegatan/Valhallavägen (hörnan i riktning mot Sturegatan).
Citera
2012-03-08, 21:13
Medlem
13579111317s avatar
Samtalet till SOS-alarm
Citera
2012-04-02, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kenny Kuk
1) Offrets ögon blev utstuckna.
2) Runt denna tid fanns det just en galning i Stockholm som pillade ut ögonen på sina offer.
3) Fallet löst.
4) Dags för Matija att erkänna.
Har du tagit del av polisens material? Var våldet verkligen uppe i ögonhöjd och så grovt?

Jag känner inte igen detta.

S*vdat har väl kollats, utgår jag ifrån.
Citera
2012-04-02, 22:55
Medlem
Bumping it up

Citat:
Ursprungligen postat av Blooddust
–––
Ett par år efter dådet så greps en kille i Täby som där hade misshandlat en person svårt och efter gärningen ringt och larmat. Han hade begått liknande våldsdåd tidigare och det visade sig också att han hade en koppling till Swartlings ridskola. En slump? Inte enligt polisen, men det gick inte att få fram någon teknisk bevisning mot honom. Hans röst jämfördes förvisso med den från SOS-bandet men det fanns inga karaktäristiska kännetecken såsom talfel eller liknande som gjorde att man kunde dra några bestämda slutsatser i frågan om han var den personen som ringde från telefonkiosken. Mer än så vet jag inte. Källor till detta är fakta som polisen gick ut med i "Cold Case Sverige" för ett antal år sedan samt artikelmaterial där jag läst lite mellan raderna.
Vem var det? Det där artikelmaterialet – vad är det för något, var finns det att läsa?

Citat:
Ursprungligen postat av Sjved
Jag trodde att man gjorde en röstanalys/röstidentifiering och såg om kurvorna liknade varandra?
Vet du något mer om detta sedan sist? Har du koll på vem Täby-mannen var/är?

Citat:
Ursprungligen postat av substitute
Finns två filmer på denna sida där Sovdat intervjuas i den ena.
Enda gången jag hört hans röst, dock tyvärr förvrängd,
skulle vilja ha jämfört med SOS-samtalet.

http://www.nyhetskanalen.se/1.1241065/2009/10/01/trippelmordaren

Fel av mig, man hör Sovdats röst utan förvrängning i den första filmen
Filmerna är som bekant (för de som läst tråden tidigare) borta.
Har du något minne av när detta gick på TV4? Datum?
Citera
2012-04-03, 23:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PontusEnhorning
Filmerna är som bekant (för de som läst tråden tidigare) borta.
Har du något minne av när detta gick på TV4? Datum?

Klicka på länken, så ser du dateringen 2009-10-01 i adressen. Vet förvisso inte om datumet stämmer, men antar det.
Citera
2012-04-04, 00:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rjd
Klicka på länken, så ser du dateringen 2009-10-01 i adressen. Vet förvisso inte om datumet stämmer, men antar det.
Bra iakttagelse. Det är ju det datumet. Helt klart. Inslaget är ju inte borta. Avdelningen för audiovisuella medier på KB lär ha detta, är jag hyfsat säker på.

Måste säga, för övrigt, att det är anmärkningsvärt vilket lågt intresse det uppenbarligen är dags dato för Häggström-mordet — både från flashbackarna i stort (det finns ju rätt många på FB som är väldigt insatta i fallet och som även skrivit mycket klokt på tråden; är det slut nu liksom?), då det torde finnas ett antal tåtar man kan dra i – och även från en sådan som den omnipotente Leif GW Persson.

När ska GW-mannen börja snacka om det han antytt, illmarigt flaggat för apropå utsikterna i PH-ärendet? Tiden går. Var det en (sken)manöver av GW för att få uppringaren (om han är i livet; pojkspolingen salamandels yrsel på tråden kan vi steka f.ö.) att bli spak och kanske ge sig till känna genom att begå något slags "misstag" där i skuggan?
Citera
2012-04-09, 17:13
Medlem
Kenny Kuks avatar
Citat:
Har du tagit del av polisens material? Var våldet verkligen uppe i ögonhöjd och så grovt?

Jag känner inte igen detta.

S*vdat har väl kollats, utgår jag ifrån.

Det jag fick det ifrån var någon artikel där polisen kopplade ihop ett antal fall utifrån våldet mot ögonen.

Min teori nu lyder som så att det kanske pågick en affär mellan två individer, person A och person B, på denna mörka plats och att Per då råkade gå förbi och störa i ett känsligt skede, vilket gjorde att person A ger sig på Per och knivhugger honom medan person B blir chockad tar sig springande därifrån och sedan bestämmer sig för att larma polisen.

Inte helt omöjligt att person A sedan även har mördat person B. Finns det några sådana potentiella mord i Stockholm månaderna efter denna händelse?

EDIT: hittade själv två passande mord:

"21 november 1996: Man, Rissneleden, Sundbyberg
En man knivskärs till döds i en lägenhet. Ytterligare två personer fanns i lägenheten. En av dem åtalades för brottet, men i rättegången tog den andra personen tillbaka vittnesmålet som pekade ut den åtalade.

21 december 1996: Man, Pendeltågsstationen, Älvsjö
En 41-årig man kördes över av pendeltåget. Det såg först ut som ett självmord, men polisen fattade efter tips misstankar om att han först dödats och sedan lagts på spåret."

http://www.dn.se/nyheter/sverige/olosta-mord-i-stockholm
Senast redigerad av Kenny Kuk 2012-04-09 kl. 17:16.
Citera
2012-04-11, 00:11
Medlem
Citat:
Det jag fick det ifrån var någon artikel där polisen kopplade ihop ett antal fall utifrån våldet mot ögonen.

Min teori nu lyder som så att det kanske pågick en affär mellan två individer, person A och person B, på denna mörka plats och att Per då råkade gå förbi och störa i ett känsligt skede, vilket gjorde att person A ger sig på Per och knivhugger honom medan person B blir chockad tar sig springande därifrån och sedan bestämmer sig för att larma polisen.

Inte helt omöjligt att person A sedan även har mördat person B. Finns det några sådana potentiella mord i Stockholm månaderna efter denna händelse?
Inte helt otänkbart scenario.

Vad säger du om inringaren för övrigt? Var i Stockholm kom han ifrån (tänker på dialekten)?
Tror du polisen vet vem ringaren var/är?

Vad säger du om GW:s antydande om ...?
Citera
2012-04-11, 16:22
Medlem
Kenny Kuks avatar
Citat:
Inte helt otänkbart scenario.

Vad säger du om inringaren för övrigt? Var i Stockholm kom han ifrån (tänker på dialekten)?
Tror du polisen vet vem ringaren var/är?

Vad säger du om GW:s antydande om ...?

Jag tror inringaren är en sådan som normalt sett inte vill blanda in polisen i sitt liv. Samt att han förmodligen är rädd för att polisen inte ska tro på honom om han hör av sig och bli oskyldig dömd för något han inte gjort. Skulle tippa på att han bodde innanför tullarna vid den här tidpunkten. Nej jag tror inte polisen vet vem det är. Däremot tror jag polisen klantat sig grovt genom att gå ut och påstå att inringaren är mördaren. Inringaren kanske idag skulle vara beredd att höra av sig, om det inte var för att han var den som var misstänkt.

Jag tror det GW gjorde var att försöka skrämma.
Citera
2012-04-11, 22:56
Medlem
Citat:
Jag tror inringaren är en sådan som normalt sett inte vill blanda in polisen i sitt liv. Samt att han förmodligen är rädd för att polisen inte ska tro på honom om han hör av sig och bli oskyldig dömd för något han inte gjort. Skulle tippa på att han bodde innanför tullarna vid den här tidpunkten.
Det ligger en hel del i detta.
Obegripligt när man tänker på det, att ingen angett inringaren. Någon borde/bör för bövelen - - känna igen rösten, kan man tycka!
Citat:
Nej jag tror inte polisen vet vem det är. Däremot tror jag polisen klantat sig grovt genom att gå ut och påstå att inringaren är mördaren. Inringaren kanske idag skulle vara beredd att höra av sig, om det inte var för att han var den som var misstänkt.
Delar den uppfattningen. Frågan är om rätt polisfolk fått hantera fallet?
Citat:
Jag tror det GW gjorde var att försöka skrämma.
GW:s prestation i Per Häggström-ärendet är lätt uppseendeväckande, i ett dåligt hänseende.
Citera
2012-04-12, 12:14
Medlem
RevolverRoffes avatar
Citat:
Det ligger en hel del i detta.
Obegripligt när man tänker på det, att ingen angett inringaren. Någon borde/bör för bövelen - - känna igen rösten, kan man tycka!
Delar den uppfattningen. Frågan är om rätt polisfolk fått hantera fallet?
GW:s prestation i Per Häggström-ärendet är lätt uppseendeväckande, i ett dåligt hänseende.
Är väl inte så konstigt. Kan vara en kombination av att gm är en enstöring, inte rör sig i kretsar som tittar på Efterlyst, är död, flyttat utomlands, rösten förändrats, inte rör sig i sådana kretsar där man misstänker att han skulle kunna gjort något sådant, någon känt igen rösten men skyddar honom, rösten på inspelningen kan vara missvisande osv.
Citera
2012-04-12, 17:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RevolverRoffe
Är väl inte så konstigt. Kan vara en kombination av att gm är en enstöring, inte rör sig i kretsar som tittar på Efterlyst, är död, flyttat utomlands, rösten förändrats, inte rör sig i sådana kretsar där man misstänker att han skulle kunna gjort något sådant, någon känt igen rösten men skyddar honom, rösten på inspelningen kan vara missvisande osv.
Det är klart att det kan finnas ett antal skäl till att inringaren inte återfunnits och har kunnat spårats.
Vem tror du ringde? Du säger GM – det är samma person, menar du?

Var står polisutredningen (i den mån den finns) i dag, har du en tanke om det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in