Angående när knivslidan hamnade vid Villagatan/Valhallavägen:
Om inringaren = GM och inringaren verkligen ringde SOS från telefonkiosken vid Karlavägen/Nybrogatan: varför skulle GM/inringaren springa mot Östra stations-hållet (och tappa/kasta knivslidan vid Villagatan)? Det är fel håll, dessutom kan man väl anta att det är mer folk i närheten av Östra station.
Om GM = inringaren och om GM/Ingringaren ringde SOS från Karlavägen/Nybrogatan, då är det tänkbart att knivslidan tappades/slängdes innan knivhuggningen.
Förutom att det är "fel håll" (förutsatt att SOS-samtalet kom från korsningen KV/NG) så blir det lite väl knappt om tid.
- 04:45 - PH köper något vid Östra Station
- 05:04 - SOS-samtal från telefonkiosken Karlav/Nybrog (oklart om polisen har konstaterat detta, men det kan tolkas så eftersom LGWP uppger detta i VB mars 2011)
19 min från Östra Station-köpet till SOS-samtalet. På den tiden ska PH hinna gå till brottsplatsen (avstånd? 1 km?), någonstans på vägen ansluter GM, tumult uppstår, PH har värjningsskador på kroppen, någon (GM? eller var dom två?) har muddrat hans plånbok. Därefter ska GM/inringaren ta sig till telefonkiosken, enligt Provokatören är det 611 meter dit.
En omväg via Villagatan (fyndplats knivslida) kan vara ca 900 m extra. Det är inte omöjligt men kan vara lite tajt med tiden.
Men framförallt känns det mer troligt att en mördare vill försvinna bort från brottsplatsen, inte gå/springa tillbaks på den väg som PH kom ifrån (och troligen GM kom ifrån, i vart fall från Villag).
Kartor:
rigbo:s karta:
https://www.flashback.org/p46294717#p46294717
Satellitkarta:
http://i.imgur.com/gYsHJuD.jpg
Sen finns andra alternativ:
- ringaren var inte GM och GM kan ha sprungit en annan väg från brottsplatsen än inringaren.
- Ringaren ringde kanske inte från Karlav/Nybrog?
Och i så fall är det mindre otänkbart att knivslidan ha hamnat vid Villag/Valhallav efter mordet.
Men är inringaren=GM, som faktiskt ringde från Karlav/Nybrog, då lutar jag nog mer åt att knivslidan tappades eller möjligen slängdes (men varför slänga?)
innan knivhuggningen.
Eller är jag ute och cyklar nu?