2013-11-24, 16:48
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Citat:
Ursprungligen postat av Butters
Häktad
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article17901241.ab
På sannolika skäl misstänkt, t.o.m.
...vilket ånyo lär oss att försvarsadvokatens roll inte är att ge en objektiv bild av bevisläget.
Citera
2013-11-24, 16:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av korean
I det här fallet pekar i princip allt på att det är mördaren/ringaren/[39-åringen] som sitter anhållen och blir häktad i morgon.

Citat:
Ursprungligen postat av Brottsfall
Eller på måndag, som jag påpekat tidigare. När personer anhålls en torsdag efter lunch är det inte ovanligt att häktningsförhandlingen hålls på måndag, så slipper jourhavande åklagare och jourhavande rätt hantera häktningen under helgen.

Citat:
Nej, du gissade fel igen.

Märkligt vad du håller på. Som du kanske minns skrev någon häromdagen att häktningsförhandlingen skulle hållas idag söndag. Och därefter skrev du igår att det mesta pekar på att det skulle vara mördaren/ringaren som var anhållen och att denne skulle häktas idag. Mitt inlägg bör ses som ren information till tråden om att häktningsförhandlingen lika gärna kunde komma att hållas på måndag. Det är som sagt var inte ovanligt, när en person anhålls en torsdageftermiddag, att denne häktas först på måndagen. Se exempelvis på 22-åringen i styckmordet i Boden, han anhölls kl. 13:20 torsdagen den 23 maj och häktades sen på måndagen den 27 maj.

Min information syftar alltså till att folk inte förväntar sig att häktningen måste hållas på söndagen. Så sent som i förmiddags visste inte åklagaren om förhandlingen skulle hållas idag eller i morgon.

Mitt inlägg var ingen gissning. Det var väl bra att man informerar om att häktningen kan hållas även på måndagen om någon har annhållits en torsdag efter lunch?

Senast redigerad av Brottsfall 2013-11-24 kl. 16:57.
Citera
2013-11-24, 16:51
Medlem
flakmopedistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gurkmajja
Så hon kan engelska men inte svenska trots att hon bott i Sverige sedan i vart fall 2007? Har du några källor på det? Har du några källor på att de INTE träffades i Stockholm 2007 som motbevisar hennes uppgift om just detta?

Varför bedriver du någon form av häxjakt på hans fru? Vad har hon gjort dig? Och framförallt, hur driver det tråden framåt?
Nu riktade du dig inte till mig men jag svarar ändå, trots att jag håller med dig. Jag tvivlar nämligen på att hon inte kan svenska med tanke på vilka resurser det svenska samhället sätter in på invandrare med betalda studier i svenska, pengar i bonus om man klarar ett enkelt prov osv. Thailändare överlag brukar försöka integrera sig snabbt, särskilt de som gifter sig in i landet. Nog om hans fru, hon bör verkligen lämnas ifred.
Citat:
Nej, du gissade fel igen.
Du tar stora ord i din mun. Brottsfall gissade inte utan redogjorde bara för när häktning kan komma att ske utifrån hur lagen ser ut. Sluta läs fortare än du hinner begripa.
Citat:
Du tar alldeles för stora ord i mun med tanke på att det mesta du skriver är rent dynga.

Det är helt häpnadsväckande att du kan vara " fullständigt övertygad" över fler gärningsmän såvida du inte var där själv.

Det kommer förmodligen att visa sig att GW har rätt återigen.
Med tanke på att du inte bidragit med ett skit i tråden så har du stor mun själv. Jag har bidragit med studieutdrag (se mitt tidigare inlägg) och annan fakta, tex lagrum och juridisk utredning kring olika tänkbara scenarion.

Och ja, jag är fullständigt övertygad om att fler var på platsen, därmed inte sagt att det var fler gärningsmän. Och med platsen menar jag inte mordplatsen (då hade jag skrivit det) utan platsen där offret och gm först träffades. Om det var som tex GW spekulerar så var det vid korvgrillen och då är ju min övertygelse inte särskilt märkvärdig, eller hur?
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
...vilket ånyo lär oss att försvarsadvokatens roll inte är att ge en objektiv bild av bevisläget.
Nej och även om åklagarens roll är formellt sett att vara objektiv så lär vi oss ånyo att så faktiskt aldrig är fallet.
Citat:
Ursprungligen postat av LeonVance
Aftonslasken: Ridskolemordet!

Kan det vara så att mördaren tog något mer från Per och att nu någon hittat detta som lätt kan kopplas till Per?
Finns inte en chans att en person av den här sorten skulle behålla något alls från brottet. Snarare har han antagligen varit fullständigt livrädd att bli tagen och försökt sopa igen alla spår som finns, om det nu ens har funnits spår som varit möjliga att sopa igen.

Intressant spekulation är ju, om RO är den skyldige, om han skadat sig vid dådet. Då borde familjen ha reagerat över skadorna. Nu tvivlar jag på detta då advokat Sangborn sagt att det inte finns DNA...samtidigt har Leif GW sagt att han inte vill uttala sig om det finns DNA säkrat eller ej men att "det finns en anledning att kniven återgått till SKL" och inte fanns i TV-programmet.
Senast redigerad av flakmopedisten 2013-11-24 kl. 16:58.
Citera
2013-11-24, 16:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeonVance
Aftonslasken: Ridskolemordet!

Kan det vara så att mördaren tog något mer från Per och att nu någon hittat detta som lätt kan kopplas till Per?

Tvivlar på att enbart detta skulle räcka till fällande dom, särskilt inte efter 17 år. Mördaren kan ha sålt eller gett bort det till en helt ovetande RO, som bara kan påstå att han fått/köpt det av en ytligt bekant för tio år sedan. Något som få nog skulle tro på, men ändå en möjlighet som är tillräckligt stor för att inte kunna fälla någon.
Citera
2013-11-24, 16:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ToZon
Finner fruns deltagande i expr. artikel som lite märklig, varför ställer man upp på en sådan artikel när ens make är inplockad.
Hon säger att hon är chockad. Det är inte konstigt att närstående ställer upp när medierna kontaktar dom, även när dom befinner sig i ett tillstånd av chock. Hon kanske inte heller har kuraget att avböja en intervju? Hon kanske är ovan att prata med medier överhuvudtaget. Hon kanske tror att hon på något vis hjälper till om hon medverkar? Finns nog många förklaringar.

Citat:
Är det så att hon också känt till den gamla historien långt före de träffas.

Jag tycker iaf det är ett märkligt beteende men hon kanske kände till hemligheten.. ??

Edit: http://www.expressen.se/nyheter/misstankte-mannens-fru-jag-ar-chockad/

Frun är inte från Sverige, hon flyttade hit från en annan världsdel, folkbokfördes i Sverige 2008. Tvivlar på att hon kände till historien redan innan dom träffades 2007.
Senast redigerad av Brottsfall 2013-11-24 kl. 17:11. Anledning: folkbokföring
Citera
2013-11-24, 16:58
Medlem
LeonVances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Tvivlar på att enbart detta skulle räcka till fällande dom, särskilt inte efter 17 år. Mördaren kan ha sålt eller gett bort det till en helt ovetande RO, som bara kan påstå att han fått/köpt det av en ytligt bekant för tio år sedan. Något som få nog skulle tro på, men ändå en möjlighet som är tillräckligt stor för att inte kunna fälla någon.

Nu snackar vi häktning, inte fällande dom.

Om det är så, då lär han behöva hicka upp namnet på den han fick saken ifrån. Kan han inte det är ett sådant påstående värt noll.
Citera
2013-11-24, 17:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brottsfall

Visst kan man fråga sig hur stor vikt man ska lägga vid det LGW har sagt angående den han tror är gärningsmannen. Vi behöver inte alls fästa så stor avsikt vid det han säger. Det jag har reagerat över är hur krim-reportrarna fortsätter att referera till LGW:s uppgifter om "kriminell", krimreportrarna borde väl ha tillgång till databaser med gamla domar och kan undersöka om uppgiften om "kriminell" stämmer. Men ingen av alla journalister som skrivit om anhållandet har rapporterat att 39-åringen inte förekommer i några domar. Då blir i vart fall jag lite brydd.

Är inte så haj på den här biten men visst är det väl så att träffar i Belastningsregistret gallras efter viss tid, 5-10 år beroende på brott/påföljd/ålder på GM etc. Så kanske inte så lätt att gräva fram kriminell historik som ligger såhär pass långt bak i tiden (på så kort tid).

Edit: anser fö att man är kriminell om man på (mer el mindre) regelbunden basis begår brottsliga gärningar, detta oavsett om man lagförs för det eller ej.
Citera
Medlem
bernters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wildis
Ja, det är jag medveten om, men om nu MGM är skyldig och den som stått för fiolerna i hushållet tycker jag han är grovt ansvarslös mot sitt barn och ja, det är en mycket seriös åsikt. Bara för att man inte är multimiljardär betyder det kanske inte att hans fru och barn inte tvingas till lägre levnadsstandard och kanske t.om måste flytta om han åker dit. Först trodde jag han erkänt för sin fru som ju hänt löst när cold casegruppen härjat runt, men det verkar ju i massmedia som att hon är uppriktigt förvånad. Och det är ju möjligt att hon drar in lika mycket kosing som maken och då är det ju lugnt, men om hon nu är lika mycket fjortis som hon framstår som på Facebook lär hon ju kanske inte ens ha ett arbete. Är han skyldig kommer helt oskyldiga att straffas värst.
Så är det väl allt som oftast, dvs att närstående drabbas när brottslingar är i farten. Inget nytt under solen så att säga. Vad skulle problemet vara med att villan avyttras och att ett mer anspråkslöst boende ordnas för frun och ättelägget?
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av flakmopedisten
offret och gm först träffades.

Så du gör den briljanta bedömningen att det var fler personer än GM och BO på en fest på KTH?
Wow! Du är inte dum du.
Men skitsamma, jag sätter dig på ignore nu så jag slipper läsa ditt meningslösa svammel.
Citera
2013-11-24, 17:03
Medlem
flakmopedistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Det ska dock påpekas att beviskraven inte förändras bara för att det gått lång tid. För att få till en fällande dom så måste åklagaren ha något av följande (jag förenklar grovt här):

* Erkännande till polisen (eller vid tex telefonavlyssning)
* Vittne (detta kan ju också vara en medgärningsman eller någon han erkänt för)
* Teknisk bevisning i form av DNA (häri kan det även kompletteras med tex handskada på RO)

Enbart att rösten är väldigt lik räcker inte. Det räcker inte ens om man skulle få ett helt osannolikt genombrott inom forensiska vetenskapen och kunna identifiera någons röst helt säkert på ett sjutton år gammalt brusigt telefonsamtal. Av det enkla skälet att den misstänkte helt enkelt kan bortförklara det.

Skoavtryck kan uteslutas då marken inte var sådan och det gått så lång tid efteråt att GMs skor vid dådet sedan länge är kastade. Telefonpositionering kan vi också antagligen glömma eftersom GM antagligen inte hade en mobil och de flesta telefoner var fortfarande NMT vilket inte ger samma möjligheter till positionsbestämning, särskilt inte i efterhand.

Mitt tips är att det faktiskt finns DNA på kniven och/eller knivslidan. All erfarenhet talar för att vid våldsamma knivmord så skadas oftast gärningsmannen själv. PH hade dessutom värjningsskador varför man kan ha säkrat hudavskrap och annat under PHs naglar.
Senast redigerad av flakmopedisten 2013-11-24 kl. 17:12.
Citera
2013-11-24, 17:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Formsvacka
Hur vanligt är det att folk döms för mord såhär lång tid efteråt? Känns ju osäkert nu eftersom bevisningen de har uppenbarligen inte är teknisk vilket antagligen gör det svårt att få snubben dömd.

Spånhuvud. Att de nu har möjlighet att ta hans dna gör givetvis att de längre fram kan ha teknisk bevisning efter jämförelse med spåren på kniven och fodralet.
Citera
2013-11-24, 17:07
Medlem
flakmopedistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Är inte så haj på den här biten men visst är det väl så att träffar i Belastningsregistret gallras efter viss tid, 5-10 år beroende på brott/påföljd/ålder på GM etc. Så kanske inte så lätt att gräva fram kriminell historik som ligger såhär pass långt bak i tiden (på så kort tid).
Det du skriver stämmer. Vissa sökbara databaser som används av researchers och journalister och nyfikna sträcker sig dock rätt långt tillbaka, -96 är dock väldigt långt tillbaka. Den som är riktigt nyfiken kan ju söka av åren fram till -96 hos Stockholms tingsrätt och se om han förekommer där...skulle tippa på att det tar några dagar att snabbt bläddra. Men ärligt, en ekonomstudent som inte ens tar ett enda studieuppehåll under sin utbildning och samtidigt är brottsling? Näää...det köper jag inte. Utesluter dock inte att han tex har någon misshandelsdom eller stölddom i bagaget ändå.
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Edit: anser fö att man är kriminell om man på (mer el mindre) regelbunden basis begår brottsliga gärningar, detta oavsett om man lagförs för det eller ej.
Har samma uppfattning som du. RO, oavsett om han begått det här mordet eller dömts för brott i tjugoårsåldern, är inte att betrakta som kriminell enligt min uppfattning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in