Citat:
Ursprungligen postat av
gurkmajja
Det håller jag för uteslutet. Att säga en sån sak om en tidigare ostraffad person torde inte ens GW drista sig till och jag har svårt att se hur man kan vara kriminell som ostraffad. Att vara tidigare straffad är definitionen på kriminell som jag ser det.
Ja, det är så jag också uppfattar definitionen på kriminell. Alltså har LGW fel.
Citat:
Rör det sig inte om teknisk bevisning kan jag spontant bara tänka mig ett vittne.
Vittne skulle det kunna vara. Men frågan är då vad vittnet nu uppgett och varför detta inte framkommit tidigare? Är det så att någon känt igen hans röst från SOS-samtalet helt enkelt? Kanske ett vittne (gammal kompis, skolkompis) som har lämnat in någon gammal ljudupptagning som visar hur 39-åringen lät i slutet på 90-talet?
Citat:
Ursprungligen postat av
Brottsfall
Undrar vad det är åklagaren har presenterat. Någon form av röstanalys? Fast det skulle ju i så fall kunna kallas för en sorts teknisk bevisning. Indicier kan väl knappast räcka för att häkta på sannolika skäl? Är det någon som har lämnat uppgifter som vittne till polisen? Eventuell medhjälpare/kompis på plats? Någon som 39-åringen i förtroende skulle ha erkänt brottet för?
Citat:
Ursprungligen postat av
Hamilkar
Ja, men vad Clea Sangborn kallar för teknisk bevisning och inte vet i vart fall jag väldigt lite om.
Bra indicier kan visst. Men de flesta riktigt bra indicier är kanske teknisk bevisning i någon form.
Visst kan bra indicier räcka för häktning på sannolika skäl. När det nu har gått 17 år så skulle det kännas lite märkligt om det blev en indiciehäktning på sannolika skäl där det saknades teknisk bevisning. Men frågan är kanske vad försvararen menar med teknisk bevisning.
Citat:
Så kan det visst vara.
Åklagaren har begärt honom häktad på sannolika. Om det inte ens blir utredningshäktning på skälig misstanke, är det en rejäl käftsmäll för åklagaren. Då markerar häktningsdomstolen att den tycker att åklagaren fullständigt är ute och cyklar.
Sen låter det ju som om försvararen försöker att få domstolen att tycka att det föreligger särskilda skäl mot häktning, snarare än att bara - eller kanske ens i första hand - hävda att misstankesgraden inte räcker. Men om jag vore häktningsdomare, så skulle jag häkta om misstankesgraden var adekvat. Det spelar ingen roll att det var för arton år sedan - i den mån det föreligger vittnen, finns det fortfarande möjlighet att störa utredningen.
Citat:
Ursprungligen postat av
rigbo
Om det bara finns en typ av bevisning och det inte är teknisk bevisning så tror jag på att en person har lättat sitt hjärta efter många år. Den anhållne förnekar ju allt så han kan inte ha sagt sig vara på platsen men att någon annan begått brottet.
Det är det man funderar över. Någon form av vittne. Var dom alltså två?
Eller har 39-åringen erkänt gärningen för en kompis?