2013-11-24, 15:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marshall
1. Var du seriös med det inlägget så var det nog ett av de mer efterblivna jag läst på länge.
2. Du vet att det inte är Warren Buffett dom gripit?

Ja, det är jag medveten om, men om nu MGM är skyldig och den som stått för fiolerna i hushållet tycker jag han är grovt ansvarslös mot sitt barn och ja, det är en mycket seriös åsikt. Bara för att man inte är multimiljardär betyder det kanske inte att hans fru och barn inte tvingas till lägre levnadsstandard och kanske t.om måste flytta om han åker dit. Först trodde jag han erkänt för sin fru som ju hänt löst när cold casegruppen härjat runt, men det verkar ju i massmedia som att hon är uppriktigt förvånad. Och det är ju möjligt att hon drar in lika mycket kosing som maken och då är det ju lugnt, men om hon nu är lika mycket fjortis som hon framstår som på Facebook lär hon ju kanske inte ens ha ett arbete. Är han skyldig kommer helt oskyldiga att straffas värst.
Citera
2013-11-24, 15:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gurkmajja
Det håller jag för uteslutet. Att säga en sån sak om en tidigare ostraffad person torde inte ens GW drista sig till och jag har svårt att se hur man kan vara kriminell som ostraffad. Att vara tidigare straffad är definitionen på kriminell som jag ser det.
Ja, det är så jag också uppfattar definitionen på kriminell. Alltså har LGW fel.

Citat:
Rör det sig inte om teknisk bevisning kan jag spontant bara tänka mig ett vittne.
Vittne skulle det kunna vara. Men frågan är då vad vittnet nu uppgett och varför detta inte framkommit tidigare? Är det så att någon känt igen hans röst från SOS-samtalet helt enkelt? Kanske ett vittne (gammal kompis, skolkompis) som har lämnat in någon gammal ljudupptagning som visar hur 39-åringen lät i slutet på 90-talet?

Citat:
Ursprungligen postat av Brottsfall
Undrar vad det är åklagaren har presenterat. Någon form av röstanalys? Fast det skulle ju i så fall kunna kallas för en sorts teknisk bevisning. Indicier kan väl knappast räcka för att häkta på sannolika skäl? Är det någon som har lämnat uppgifter som vittne till polisen? Eventuell medhjälpare/kompis på plats? Någon som 39-åringen i förtroende skulle ha erkänt brottet för?

Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Ja, men vad Clea Sangborn kallar för teknisk bevisning och inte vet i vart fall jag väldigt lite om.

Bra indicier kan visst. Men de flesta riktigt bra indicier är kanske teknisk bevisning i någon form.

Visst kan bra indicier räcka för häktning på sannolika skäl. När det nu har gått 17 år så skulle det kännas lite märkligt om det blev en indiciehäktning på sannolika skäl där det saknades teknisk bevisning. Men frågan är kanske vad försvararen menar med teknisk bevisning.

Citat:
Så kan det visst vara.

Åklagaren har begärt honom häktad på sannolika. Om det inte ens blir utredningshäktning på skälig misstanke, är det en rejäl käftsmäll för åklagaren. Då markerar häktningsdomstolen att den tycker att åklagaren fullständigt är ute och cyklar.

Sen låter det ju som om försvararen försöker att få domstolen att tycka att det föreligger särskilda skäl mot häktning, snarare än att bara - eller kanske ens i första hand - hävda att misstankesgraden inte räcker. Men om jag vore häktningsdomare, så skulle jag häkta om misstankesgraden var adekvat. Det spelar ingen roll att det var för arton år sedan - i den mån det föreligger vittnen, finns det fortfarande möjlighet att störa utredningen.

Citat:
Ursprungligen postat av rigbo
Om det bara finns en typ av bevisning och det inte är teknisk bevisning så tror jag på att en person har lättat sitt hjärta efter många år. Den anhållne förnekar ju allt så han kan inte ha sagt sig vara på platsen men att någon annan begått brottet.

Det är det man funderar över. Någon form av vittne. Var dom alltså två?
Eller har 39-åringen erkänt gärningen för en kompis?
Senast redigerad av Brottsfall 2013-11-24 kl. 15:56.
Citera
2013-11-24, 15:56
Medlem
Butterss avatar
Häktad
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article17901241.ab
Citera
2013-11-24, 15:58
Medlem
Fickludds avatar
Många i tråden lägger stor vikt vid vad Leif GW sagt och gjort. Alldeles för stor, enligt min mening. Så vitt jag vet har han inte arbetat med fallet på uppdrag av Polisen. När han lekte profilerare gjorde han det för Veckans brott.

Jag gissar att Polisen ignorerar vad han säger.
Citera
2013-11-24, 16:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dryckeshorn
Och även om de fastställer att det är han som ringt måste de ändå knyta honom till själva mordet. Han kan ju lika gärna vara ett falktiskt vittne. Jag tror det rör sig om något annat än en röstanalys, men oj vilken tyngd det måste ha. Har inga rimliga gissningar på vad det kan röra sig om.

Det också, är det bara rösten så kan det aldrig räcka till fällande dom, knappast ens till häktning. Vad det annars skulle vara har jag svårt att se, är det ett utpekande så tror jag inte heller det räcker. Ta fallet med Viveca Larsfjäll. Den misstänkte där erkände mordet för sin dåvarande flickvän när han kom hem på natten, något hon vittnade om. Det räckte visserligen till åtal men inte fällande dom.

Citat:
Ursprungligen postat av _Jago_
Men vet vi om de ens gjort en DNA-jämförelse?

Nej, de har ingen sådan koppling i dag, men de kanske är tillräckligt säkra på att det är han, så de tar in honom och därefter gör ett DNA-test?

Visst kan det vara så, men varför slår de på stort och häktar på sannolika skäl innan de har DNA? Hans DNA kan de få tag på lätt utan att han misstänker det, exempelvis be honom skriva på ett papper på hans jobb och sedan jämföra DNA på det.

Citat:
Ursprungligen postat av Wildis
Det är kanske inte bara röstanalys utan gediget pusselarbete. Ponera att MGM varit på samma studentfest som P och dessutom bodde i närheten av Swartlings ridskola och som där till låter exakt likadant som killen som ringde SOS alarm. Ja, då finns det väl fog att plocka in honom? Det sista P gjorde på studentfesten var tydligen att dansa med en tjej och vem vet, hon kanske tidigare nobbat MGM som blev full och ett svin och förföljde P för att ge honom på käften för att han dansat med "hans tjej". Kan ju finnas vittnen som sett MGN vara klistrig på P. Jag tror absolut inte att de bara går på rösten.

Enligt advokaten så är det bara en typ av bevisning, och jag kan inte se vad det annars skulle vara, då det inte ska vara teknisk bevisning. Men vi får som sagt hoppas att de har mer än så.
Citera
2013-11-24, 16:04
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Butters
Häktad
På sannolika skäl misstänkt, t.o.m.
Citera
2013-11-24, 16:04
Medlem
Mulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fickludd
Många i tråden lägger stor vikt vid vad Leif GW sagt och gjort. Alldeles för stor, enligt min mening. Så vitt jag vet har han inte arbetat med fallet på uppdrag av Polisen. När han lekte profilerare gjorde han det för Veckans brott.

Jag håller till stor del med dig. Det han sagt om att det är en kriminell person låter ju lite konstigt med tanke på MGM's bakgrund. LGW uttalar sig gärna med pondus i olika riktningar men han är trots allt en civilperson som vi andra.
Dock så har ju polisen använt LGW och TV's genomslagskraft i syften är de passat dom förut. Jag tänker då delvis på hur de snärjde Mats i Linda chen-fallet. Det kan ju också vara så att LGW gör ett antal väl valda uttalanden (sanna eller osanna) på polisens uppdrag för att antingen invagga MGM i falsk säkerhet eller få honom att agera på något sätt så att han avslöjar sig.
Citera
2013-11-24, 16:08
Medlem
ErikJs avatar
Inte för att det kanske spelar så stor roll men sa inte frun i intervjun (hittar den tyvärr inte nu) på frågan om vart hon och RO träffades något i stil med "Jag tror det var i Stockholm"?

Hyfsat svajjigt om man inte kan ge ett rakt svar på en sådan fråga
Citera
2013-11-24, 16:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Butters
Häktad

I artikeln:
Citat:
45 minuter senare kom beskedet: 39-åringen häktas på sannolika skäl misstänkt för mordet.
Citat:
Ursprungligen postat av Fickludd

Visst kan man fråga sig hur stor vikt man ska lägga vid det LGW har sagt angående den han tror är gärningsmannen. Vi behöver inte alls fästa så stor avsikt vid det han säger. Det jag har reagerat över är hur krim-reportrarna fortsätter att referera till LGW:s uppgifter om "kriminell", krimreportrarna borde väl ha tillgång till databaser med gamla domar och kan undersöka om uppgiften om "kriminell" stämmer. Men ingen av alla journalister som skrivit om anhållandet har rapporterat att 39-åringen inte förekommer i några domar. Då blir i vart fall jag lite brydd.

Sen kan det är med LGW:s uppgift vara lite intressant, om det skulle visa sig att det var två personer, en som utförde gärningen och en som bara var i sällskap (eller var inringaren till SOS-alarm), vilket det har spekulerats om. Det kanske var den andre som är kriminell.

Man kan ju spekulera vidare, angående vad polisen nu har på 39-åringen. OM det fanns en medhjälpare/någon i sällskap, som var småkriminell: kan det vara därför den personen inte vågade kontakta polisen förrän långt senare?
Citera
2013-11-24, 16:11
Medlem
Där bör väl vara detaljer i rösten som inte förändras över tid som SKL kan analysera med datorteknik.

Häktning är en bra början på någon som inte är härdad yrkeskriminell, sitta där i en liten cell 23 timmar per dygn med fulla restriktioner och grubbla över ens värld som har rasat ihop är psykiskt tungt och om en duktig förhörsledare lirkar och lirkar dag på dag kanske det brister tillslut och ett erkännande kommer.
Citera
2013-11-24, 16:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ErikJ
Inte för att det kanske spelar så stor roll men sa inte frun i intervjun (hittar den tyvärr inte nu) på frågan om vart hon och RO träffades något i stil med "Jag tror det var i Stockholm"?

Hyfsat svajjigt om man inte kan ge ett rakt svar på en sådan fråga

Expressen som har legat på den chockade frun både igår och idag skriver:
Citat:
Vi träffades här i Stockholm och bott ihop sen 2008 om jag minns rätt

Jag uppfattar att "om jag minns rätt" handlar om tidpunkten för samboendet.
Citera
2013-11-24, 16:25
Medlem
gurkmajjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brottsfall
Expressen som har legat på den chockade frun både igår och idag skriver:

Jag uppfattar att "om jag minns rätt" handlar om tidpunkten för samboendet.
Så ska det också uppfattas om journalisten inte gör ett syftningsfel. Givetvis minns hon var de träffades.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in