2013-11-24, 22:45
Medlem
Adidass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Azia
vad är hela namnet på RO? Orkar ej läsa hela tråden.

Rob*rt Oxens*rand
Citera
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flakmopedisten
Vi kan nog utgå från att kniven redan analyserats färdigt och var färdiganalyserad sedan en lång tid tillbaka. Man börjar ju inte analysera mordvapnet bara för att man funnit en misstänkt som man vill köra en DNA-analys mot utan analysen av mordvapnet görs så snart tekniken medger det.
I princip har du rätt, men jag kan faktiskt tänka mig att man vill köra prov från den misstänkte och brottsplatsprovet i samma separation om den profil man vill matcha kommer från DNA som utgör en liten minoritet av den totala DNA-mängden i provet.
Citera
Medlem
AussieRedMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rigbo
Här är en karta där intressanta platser är ungefärligt utmärkta.

http://oi44.tinypic.com/2iw828k.jpg

O gjillen ligger ca 50 meter bredvid slidan mitt i mellan valhalla va?
Citera
2013-11-24, 22:46
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adidas
Rob*rt Oxens*rand
Nu blev det nog fel. R*kard ska förnamnet vara.
Citera
2013-11-24, 22:46
Medlem
Citat:
Av ROs studier att döma så har han inte haft ett uppehåll eller missad tenta under tiden för mordet, se här.

Ja, det är intressant.

Man kan också notera antagning till IT-studier HT 1996 (IT-system III, 15p), men examinationen/poängen registrerades 1997-1998. Ser ut som om det fanns en plan att läsa 150 procent HT 1996, eller tolkar jag registerutdraget fel?

I vilket fall: på vilket lärosäte hölls IT-studierna? SU, eller kan dom ha varit förlagda till KTH, även om man antogs till SU? Entreprenad? Låna lokaler/instrument.
Även om inga poäng togs kan man ju ha varit på en del föreläsningar.

Det finns en del liknande kurser på KTH, t ex:
ICT/DATA- OCH SYSTEMVETENSKAP > IV200V - IV200V Systemering på organisationsnivå, II 6,0 hp
Senast redigerad av Brottsfall 2013-11-24 kl. 22:49.
Citera
2013-11-24, 22:47
Medlem
Citat:
Av ROs studier att döma så har han inte haft ett uppehåll eller missad tenta under tiden för mordet, se här

Om jag inte missförstår helt så missade han båda kurserna han registrerade sig på den hösten, IT-systen III och fortsättningskurs i företagsekonomi. Går att se att han omregistrerade sig på dem senare terminer. IT-systemen fick han dessutom omregistrera sig för ytterligare en gång, han klarade alltså inte andra försöket heller. Skulle ändå inte säga att hans studiemissar är särskilt illa jämfört med andra studenter, men ändå intressant att han tidigare hade klarat alla kurser i första försöket före HT1996, och den hösten missar han båda kurserna.
Citera
2013-11-24, 22:48
Medlem
Flashbackministerns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rigbo
Här är en karta där intressanta platser är ungefärligt utmärkta.

http://oi44.tinypic.com/2iw828k.jpg

Får inte kartan att fungera... kan du ladda upp den ngn annanstans?
Citera
2013-11-24, 22:49
Medlem
AussieRedMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brottsfall
Ja, det är intressant.

Man kan också notera antagning till IT-studier HT 1996 (IT-system III, 15p), men examinationen/poängen registrerades 1997-1998. Ser ut som om det fanns en plan att läsa 150 procent HT 1996, eller tolkar jag registerutdraget fel?

I vilket fall: på vilket lärosäte hölls IT-studierna? SU, eller kan dom ha varit förlagda till KTH? Även om inga poäng togs kan man ju ha varit på en del föreläsningar.

ICT/DATA- OCH SYSTEMVETENSKAP > IV200V - IV200V Systemering på organisationsnivå, II 6,0 hp

På den tiden hade väl KTH sina systemvetenskapliga linjer ute på elektrum i kista?
Citera
2013-11-24, 22:51
Medlem
SibirienKalles avatar
Citat:
Ja, det är intressant.

I vilket fall: på vilket lärosäte hölls IT-studierna? SU, eller kan dom ha varit förlagda till KTH? Även om inga poäng togs kan man ju ha varit på en del föreläsningar.

Notera: RO uppger i sitt CV att han var anställd vid SU som utvecklare 1996-1999. Han jobbade alltså åt SU parallellt med studierna. Då har han vare sig tillhört bottenskrapet eller slarverjönsarna.

Det förekommer, men är inte sådär jättevanligt, att studenter från SU läser IT-kurser på KTH. Det har även varierat en del från tid till annan, så det är svårt att avgöra exakt var RO läst sina IT-kurser.
Citera
2013-11-24, 22:52
Medlem
Men var kommer kniven ifrån? Om MGM också var student så känns det väldigt osannolikt att han bar kniv (om han nu var på studentfest också). Om inte mordet var planerat.
Citera
2013-11-24, 22:54
Medlem
SibirienKalles avatar
Citat:
Det borde väl vara tre möjligheter (kanske fler?):
  • Två personer på plats - den andra har angivit 39-åringen som GM
  • SOS-inringaren har identifierats (som 39-åringen)
  • 39-åringen har bekänt för någon vän, terapeut + någon ytterligare uppgift som inte varit känd tidigare som Hamilkar skrev, kanske DNA på kniven som polisen tidigare inte har kunnat knyta till någon person förrän man hade fått uppgiften om erkännande
Det fetade: En obekräftad bekännelse räcker inte för sannolika skäl (då skulle domstolarna vara fullt sysselsatta med folk som bekänt Palmemordet ). Om han däremot uppgivit detaljer som bara varit kända för GM och polisen kanske det blir en annan femma.

Men hur sannolikt är det om han nu nekar blankt?

Och det där med dna: Om inte advokaten blåljuger så fanns ju inte dna med i bevisningen. "Bara en viss typ av bevisning" sade advokaten. Eftersom dna och annan teknisk bevisning verkar saknas kan det väl bara handla om att någon berättat eller att ringarens röst identifierats?
Senast redigerad av SibirienKalle 2013-11-24 kl. 23:04.
Citera
2013-11-24, 22:56
Medlem
SibirienKalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av korean
Personen från SOS-samtalet är identifierad, det vet jag. Däremot vet jag inte säkert RO är ringaren, men förmodligen. Han togs ju in för nåt år sen och hördes, var borta från jobbet i samband med det.

Kniven bör vara full av dna från GM. BO hade stickskador över allt på kroppen. Sannolikheten att GM har skadat sig själv med morakniven är under en sån attack hög.

Skulle inte förvåna mig om det är någon tipsare som orsakat de senaste dagarnas aktivitet.

GWs teori om det här fallet kommer nog i stort stämma bra.
Togs han in och hördes, men utan att han topsades?

Eller topsades han, och hans dna stämmer inte överens med det på kniven?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in