Citat:
Personlighetsdrag och utvecklingsstörning är samma sak. Enda skillnaden är att bäraren lider stort av det förra och mindre/inte als av det senare.
Citat:
Det stämmer att man ser skillnader i hjärnan hos många diagnostiserade, men man har ingen aning om hur de uppstår, man hittar ingen gen som förklarar det.
Man vet att flera gener spelar in i sjukdomsförloppet och dessutom miljön runtomkring.
Citat:
Visst ska det ha funnits där hela livet, men hur fan avgör man det?
Intervjuar familjemedlemmar som var stora när man var liten.
Citat:
Hur vet man att de problemen man hade som liten inte berodde på mobbing eller annat? Standard är ju att ADHD:are pratar om att de blev mobbade som följd av att de var annorlunda pga att de hade ADHD, men det kan lika gärna vara så att man blev mobbad för att man annorlunda och det skapade ADHD. Förstår du?
Berättelser från lågstadielärare och andra om personen ger klarhet i vad som orsakar vad.
Citat:
Jag är inte emot diagnosen, det finns inget bättre just nu, men det är ju tydligt hur mycket skada den kan göra. När någon blir diagnostiserad är det lätt att känna att det finns mycket med en själv det inte går att ändra på, att det finns saker man inte kan pga sin ADHD. Då är det lätt att bli paralyserad. Den borde ses som ett sätt att sätta fingret på en individs problem, så att den kan börja arbeta på dessa på lämpligt sätt. Det är olika svårt för alla såklart.
Tvärtom i mitt fall. Efter ett helt liv bestående av misslyckande efter misslyckande, svikna löften och idiotiska misstag var jag på randen till självmord. Jag trodde jag var oduglig och lat. Att få reda på att jag inte alls var det utan orsaken var neurologisk kom som en enorm lättnad.
Citat:
En sak är iallafall säker. Så länge du tror att något är omöjligt så kommer det vara så.
Innan jag förstod att jag har ADHD så försökte jag gång på gång att "rycka mig i kragen" och börja jobba mot mina ambitioner. Bara för att misslyckas igen och igen och få allt sämre självförtroende.
Då var det omöjligt att nå mina ambitioner men efter diagnosen förstår jag hur jag måste göra för att lyckas. Istället för att slå huvudet i väggen gång på gång gäller det att lära sig att gå runt den istället. Det skulle jag aldrig ha förstått utan diagnosen. Det är som när någon med ett amputerat ben fattar att han behöver kryckor för att röra sig istället för att försöka gå som alla andra. Idag känns inget omöjligt till skillnad från före diagnosen.
En sak är säker, någon med ADHD kommer aldrig kunna leva ett lyckligt liv om denne inte får diagnosen och medicinering. På samma sätt som det kommer vara omöjligt för en förlamad att röra sig innan han kommit till insikt om förlamningen och skaffat en rullstol.
Senast redigerad av maito 2013-11-22 kl. 18:49.
Senast redigerad av maito 2013-11-22 kl. 18:49.