2011-12-04, 18:05
Medlem
Fråga: är det någon som har erfarenhet av bupropion, tex voxra, tillsammans med ritalin? Hur har det funkat?
Jag vill sluta med citalopram. Funderar på om det är värt att byta till bupropionLM eller om jag ska testa att bara köra ritalin.
Citera
2011-12-28, 23:15
Medlem
efterbliven.svensks avatar
Alltså har fått min ADHD diagnos och fick börja med Strattera, är inne på 3e dagen och jag kan fan knappt hålla mig vaken längre än 3 timmar utan att ta en timmes tupplur. Sovit 10 timmar inatt på det. Ska det vara så??? Det här funkar ju inte, jävla skitsaker.
Citera
2011-12-29, 02:59
Medlem
Snobb3ns avatar
ADHD medicin är oftast smörja. Det funkar för vissa men vissa fungerar det icke för.
Har haft denna diagnos sen barn o jag har fungerar relativt bra tack vare genom min mat kost.
Till exempel varje morgon tar jag Gerimax piller som motverkar trötthet som innehåller B komplex samt tar 4 st omega 3 sedan zinc o multivitamin. Ät en redig frukost så är det bara att dra iväg senare.
Citera
2012-01-05, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av efterbliven.svensk
Alltså har fått min ADHD diagnos och fick börja med Strattera, är inne på 3e dagen och jag kan fan knappt hålla mig vaken längre än 3 timmar utan att ta en timmes tupplur. Sovit 10 timmar inatt på det. Ska det vara så??? Det här funkar ju inte, jävla skitsaker.

Hur går det nu, efter sisådär en vecka till?
Citera
2012-01-06, 15:03
Medlem
Vill fråga er som har adhd, hur e det där med empati ? Saknar ni det helt eller e det bara mitt ex som gör det o råkar ha adhd ?? 3 år av mycket jävla skit. Vi har två barn ihop, han har inte träffat dom på 5 veckor nu... kan det ha med hans "problem" att göra ? Eller e han bara en stor skit ? :/
Citera
2012-01-06, 16:23
Medlem
fanskithelvetes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sofia.Johanna
Vill fråga er som har adhd, hur e det där med empati ? Saknar ni det helt eller e det bara mitt ex som gör det o råkar ha adhd ?? 3 år av mycket jävla skit. Vi har två barn ihop, han har inte träffat dom på 5 veckor nu... kan det ha med hans "problem" att göra ? Eller e han bara en stor skit ? :/

Har empati, men har svårt att visa den. Är nog olika för alla med ADHD.

Jag anser inte att man ska skylla på något för man inte träffar sina barn, min personliga åsikt.
Citera
2012-01-06, 16:33
Medlem
Citat:

Har empati och enormt lätt för att sätta mig in i hur andra människor känner och tänker. Ofta så kan jag vara så otålmodig att jag struntar i det, däremot. Inte sen jag började med ritalin, dock. Nu har jag inte den där kliande stressen i mig hela tiden och känner inte att det gör "ont" att låta saker ta den tid det tar.

Du kan nog inte hitta några förklaringar eller ursäkter till hur din kille är utifrån ADHD-diagnosen, även om det skulle kännas skönt.
Citera
2012-01-06, 18:08
Medlem
efterbliven.svensks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pemmy
Hur går det nu, efter sisådär en vecka till?

Skitmedicin, jag fortsätter äta tills uppföljningen bara för att de inte ska tro att jag snackar skit.
För mig funkar den inte alls.
Citera
2012-01-06, 18:10
Medlem
empati har väl inget med adhd att göra? min empati är det inget fel på
Citera
2012-01-06, 18:55
Medlem
Strattera sägs behöva 2-3 veckor på sig att åstadkomma de effekter som behövs fär att göra nytta. Därmed inte sagt att somliga inte upplever nytta redan tidigare. Dessutom är inställningen av mediciner vid ADHD en procedur som kräver rätt lång tid av inställning och justering för att passa den enskilde så bra som möjligt. Strattera kan doseras en eller två gånger per dygn. Föreslår att TS följer den plan som överenskommits med läkaren.

En intressant sak vid ADHD och t ex bipoläsr sjukdom är att det inte alltid är patienten som upplever någon nämnvärd skillnad av behandlingen, medan omgivningen kan lägga märke till positiva förändringar, t ex beträffande humör och beteenden. Ibland kan det vara av stort värde för patienten som är osäker på medicinens nytta att jämföra prestationen vid datoriserade test innan behandling och med pågående behandling.
Senast redigerad av Kinuski 2012-01-06 kl. 18:58.
Citera
2012-01-07, 00:29
Medlem
Har läst en del om adhd sen jag blev tillsammans med min kille, eller ja rättare sagt ex. Bara för att kunna förstå honom mer, o den uppfattning jag fått e att de kan sakna empati en del, plus att jag uppfattat honom sån, helt sakna empati o kunde vräka ur sig det ena o det andra utan att tänka på hur illa det gjorde mig - "din fula jävla hora" tex.... för att sen ångra sig dagen efter o säga att han inte fatta att han kunde säga så... men men, ingen ursäkt för allt illa han gjort mig, plus att bara skita i våra barn nu. Mkt känslor jag har o försöker bara förstå, och tänkte om det kunde bero på adhd:n han beter sig så här :/
Citera
2012-01-07, 20:32
Medlem
Fittahoras avatar
Citat:
Vill fråga er som har adhd, hur e det där med empati ? Saknar ni det helt eller e det bara mitt ex som gör det o råkar ha adhd ??
ADHD påverkar inte empati. Däremot kan impulsivitet, hyperaktivitet och humörsvängningarna som är vanliga vid ADHD förvärra brist på empati.

Svaret på din fråga är alltså; Personer med ADHD har inte brist på empati. Ditt ex har antagligen både brist på empati och ADHD.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in