2013-11-21, 16:35
Medlem
Brmcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Ta några vindruvskärnor och stoppa i en mugg med jord. Varning: det tar en stund!

Haha! Det får jag minsann prova. Jag tänker mig dock att det blir russin. Men hey, hur jävla snygg är bruden på russinpaketet inte? Så vad gör det.

Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Reducera eller reda av med potatismjöl (som saftsoppa), men smaken kommer förändras.

Ja men för känns så ovärt att köpa en ny flaska. Men kostar den 16:- är det värt. Tänkte göra balsamicokyckling med sparris, råris och dragonsås nämligen. Den rinniga är helt värdelös att ringla över grejer.
Citera
2013-11-21, 20:30
Medlem
irrblosss avatar
Hur lång hållbarhet kan en hemlagad Jansson tänkas ha om den förvarats i kylen? Jag gjorde en i lördags om jag minns rätt. Kommer man få sitta på toa hela helgen om man äter av den typ i morgon? Jag är värdelös på att gå på lukt/smak eftersom jag är expert på att lura mig själv. Om jag anar att det kan vara för gammalt så kommer min näsa uppfatta det som att det luktar död grävling. Nu är ju Jansson inte något som doftar rosor ens när det är färskt för den delen.
Citera
2013-11-21, 22:23
Medlem
stilltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av irrbloss
Hur lång hållbarhet kan en hemlagad Jansson tänkas ha om den förvarats i kylen? Jag gjorde en i lördags om jag minns rätt. Kommer man få sitta på toa hela helgen om man äter av den typ i morgon? Jag är värdelös på att gå på lukt/smak eftersom jag är expert på att lura mig själv. Om jag anar att det kan vara för gammalt så kommer min näsa uppfatta det som att det luktar död grävling. Nu är ju Jansson inte något som doftar rosor ens när det är färskt för den delen.
i kylskåpet kommer den smaka bäst efter 6-8 dagar. den kan hålla i ca 30-40 dagar om du inte petat i den. men mer troligt är att du kontaminerat den redan från början, så den bara håller i 8-14 dagar..
Citera
2013-11-22, 15:36
Medlem
Snoddlans avatar
Ska man ha mjölig eller fast potatis till hemgjorda pommes?
Citera
2013-11-22, 16:30
Medlem
DingusMcDucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snoddlan
Ska man ha mjölig eller fast potatis till hemgjorda pommes?

Mjölig, om man ska tro Heston Blumenthal, och jag ser ingen anledning att inte lita på honom. Maris Piper ska tydligen vara bäst, men jag har aldrig sett den varianten i någon svensk butik. Det brukar bli King Edward när jag gör pommes frites.
Citera
2013-11-22, 17:37
Medlem
Snoddlans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DingusMcDuck
Mjölig, om man ska tro Heston Blumenthal, och jag ser ingen anledning att inte lita på honom. Maris Piper ska tydligen vara bäst, men jag har aldrig sett den varianten i någon svensk butik. Det brukar bli King Edward när jag gör pommes frites.

Då kör vi på det, tack!
Citera
2013-11-23, 00:40
Medlem
Ställde denna fråga för ett tag sen, men då var det ingen som svarade. Tänkte testa igen:

Hur länge håller kokta nudlar? Ris och glas främst.

Pasta kan hålla i typ två dagar efter att den är kokt. Är det samma med nudlar?
Citera
2013-11-23, 08:35
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Macca2013
Ställde denna fråga för ett tag sen, men då var det ingen som svarade. Tänkte testa igen:

Hur länge håller kokta nudlar? Ris och glas främst.

Pasta kan hålla i typ två dagar efter att den är kokt. Är det samma med nudlar?
Kokt pasta typ spaghetti håller avsevärt längre än två dagar. Upp till 5 dagar bör gå bra så länge temperaturen i kylskåpet är tillräckligt låg, dvs runt 4°C.

Pasta och nudlar är i princip framställda på samma sätt .

Risnudlar håller kanske inte lika länge. Dessutom brukar de klibba ihop till en stor boll. De skall ätas färska.

~Paul~
Citera
2013-11-25, 17:49
Medlem
Har hemmagjorda köttbullar i frysen. Jag har käkat en omgång och de är minsann lite smetiga i mitten. Är det en god eller inte så god idé att steka dem lite till såhär i efterhand? Kan det bli bra?
Citera
2013-11-25, 19:29
Medlem
finns det ett bra sätt till att göra vegbiffar fastare? Bönbiffar/morotsbiffar etc, jag har tidigare använt ströbröd och ägg men vet att det finns tekniker där man pressar biffarna istället. någon som vet mer om detta?
Citera
2013-11-25, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sipofa
finns det ett bra sätt till att göra vegbiffar fastare? Bönbiffar/morotsbiffar etc, jag har tidigare använt ströbröd och ägg men vet att det finns tekniker där man pressar biffarna istället. någon som vet mer om detta?

Jag är inte något vidare på mat men pannbiffar brukar jag massera, typ. Det är lite utav min paradrätt. Alla mina vänner som smakat pannbiffarna gillar dem. De, mina vänner kanske är bra på att ljuga... hmm

Nu skall jag ställa en fråga.

Jag skulle göra någon form av baconinlindad fläskfile i ugn förut. Jag gillar kött. Hur som helst så tog jag ut filen ur ugnen, utan att riktigt veta graderna i den då jag saknar en termometer. Nåväl. Jag skar upp den på mitten och tyckte att den såg bra ut. Lite gråaktig, eller färglös. När jag sedan äter den så smakar den en aning kokt(!). Som kokt skinka... Jag undrar, är detta pga. den inte var färdig?

Tilläggas bör, min ugn är en luftvärmeugn och formen som den låg i stod på botten av ugnen då mittenplatsen redan var full. Är det möjligtvis tack vare det?

Det var inte gott. Tråkigt med en annars så väldigt god potatisgratäng.

MVH
Citera
2013-11-25, 21:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Speedway
Jag är inte något vidare på mat men pannbiffar brukar jag massera, typ. Det är lite utav min paradrätt. Alla mina vänner som smakat pannbiffarna gillar dem. De, mina vänner kanske är bra på att ljuga... hmm

Nu skall jag ställa en fråga.

Jag skulle göra någon form av baconinlindad fläskfile i ugn förut. Jag gillar kött. Hur som helst så tog jag ut filen ur ugnen, utan att riktigt veta graderna i den då jag saknar en termometer. Nåväl. Jag skar upp den på mitten och tyckte att den såg bra ut. Lite gråaktig, eller färglös. När jag sedan äter den så smakar den en aning kokt(!). Som kokt skinka... Jag undrar, är detta pga. den inte var färdig?

Tilläggas bör, min ugn är en luftvärmeugn och formen som den låg i stod på botten av ugnen då mittenplatsen redan var full. Är det möjligtvis tack vare det?

Det var inte gott. Tråkigt med en annars så väldigt god potatisgratäng.

MVH
Tror snarare den gått för länge. Det mesta kött kan få en smak av lever om det gjort det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in