2013-11-25, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Speedway
Jag är inte något vidare på mat men pannbiffar brukar jag massera, typ. Det är lite utav min paradrätt. Alla mina vänner som smakat pannbiffarna gillar dem. De, mina vänner kanske är bra på att ljuga... hmm

Nu skall jag ställa en fråga.

Jag skulle göra någon form av baconinlindad fläskfile i ugn förut. Jag gillar kött. Hur som helst så tog jag ut filen ur ugnen, utan att riktigt veta graderna i den då jag saknar en termometer. Nåväl. Jag skar upp den på mitten och tyckte att den såg bra ut. Lite gråaktig, eller färglös. När jag sedan äter den så smakar den en aning kokt(!). Som kokt skinka... Jag undrar, är detta pga. den inte var färdig?

Tilläggas bör, min ugn är en luftvärmeugn och formen som den låg i stod på botten av ugnen då mittenplatsen redan var full. Är det möjligtvis tack vare det?

Det var inte gott. Tråkigt med en annars så väldigt god potatisgratäng.

MVH
Hej

Vad innebär att massera? Det är ju också en annan deal med kött, har en bättre tendens att hålla ihop av sig själv.
Citera
2013-11-26, 11:05
Medlem
Dub1Downs avatar
Citat:
Jag är inte något vidare på mat men pannbiffar brukar jag massera, typ. Det är lite utav min paradrätt. Alla mina vänner som smakat pannbiffarna gillar dem. De, mina vänner kanske är bra på att ljuga... hmm

Jag skulle göra någon form av baconinlindad fläskfile i ugn förut. Jag gillar kött. Hur som helst så tog jag ut filen ur ugnen, utan att riktigt veta graderna i den då jag saknar en termometer. Nåväl. Jag skar upp den på mitten och tyckte att den såg bra ut. Lite gråaktig, eller färglös. När jag sedan äter den så smakar den en aning kokt(!). Som kokt skinka... Jag undrar, är detta pga. den inte var färdig?

Tilläggas bör, min ugn är en luftvärmeugn och formen som den låg i stod på botten av ugnen då mittenplatsen redan var full. Är det möjligtvis tack vare det?

MVH

Jag kan tänka mig att formen som var över din form med fläskfilén agerade "lock" och värmen som kom från fläskfilen, istället för att evaporera, började ånga köttet. Det är min teori.

/D1D
Citera
2013-11-26, 14:39
Medlem
Citat:

MVH

För det första köpte du säkert dansk filé, den smakar verkligen illa i sig och djuren manipuleras dessutom för att musklerna ska binda så mycket vatten som möjligt.

Det är för det andra väldigt viktigt att steka på en fin yta innan, för smakens skulle (har inget med att täppa till några porer att göra. Salta och peppra köttet ordentligt, linda in i bacon (om du ska göra samma rätt igen). Stek sedan på fin yta i en stekpanna och i smör. SEN kör du den i ugnen. Skulle skaffa en termometer om jag var du.

Edit: Ursäkta mig, ser att mitt inlägg har en tråkig ton. Det var inte meningen så alls.
Senast redigerad av AndersArsenik 2013-11-26 kl. 14:47.
Citera
2013-11-26, 16:21
Medlem
Har 500g köttfärs som gick ut för 4 dagar sen, stått i kylskåpet oöppnad.

Grejen är att den har börjat bli lite småvit (inte på hela utan bara delvis)

Gör det något? Borde väl vara lugnt om jag göra en köttfärsås på den? Eller?
Citera
2013-11-26, 16:42
Medlem
Cliffords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Demma
Har 500g köttfärs som gick ut för 4 dagar sen, stått i kylskåpet oöppnad.

Grejen är att den har börjat bli lite småvit (inte på hela utan bara delvis)

Gör det något? Borde väl vara lugnt om jag göra en köttfärsås på den? Eller?

NEJ. ÄT INTE. Köttfärs är känsligt, fyra dagar efter datum är alldeles för mycket. Jag gissar att det vita är mögel, men jag är inte säker. Släng omedelbart.

Antagligen kommer det lukta helvete när du öppnar paketet (om inte förr).
Citera
2013-11-26, 16:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clifford
NEJ. ÄT INTE. Köttfärs är känsligt, fyra dagar efter datum är alldeles för mycket. Jag gissar att det vita är mögel, men jag är inte säker. Släng omedelbart.

Ligger o steker i pannan nu

Alltså det luktade inte gott, men inte direkt överdrivet äckligt heller... Alla bakterar dör väl ändå vid stekning?

Det var blandfärs 50/50 för övrigt! Jag tog och sköljde det i ett durkslag först och lät det rinna av och sen in i pannan.

Och dessutom, mögel är väl inte heller farligt?
Senast redigerad av Demma 2013-11-26 kl. 16:49.
Citera
2013-11-26, 16:55
Medlem
irrblosss avatar
Citat:
Ligger o steker i pannan nu

Alltså det luktade inte gott, men inte direkt överdrivet äckligt heller... Alla bakterar dör väl ändå vid stekning?

Det var blandfärs 50/50 för övrigt! Jag tog och sköljde det i ett durkslag först och lät det rinna av och sen in i pannan.

Och dessutom, mögel är väl inte heller farligt?
Allt mögel är inte farligt, men sådant som lever i kött lär vara det. Dessutom dör inte allt vid upphettning, det finns många bakterier och mögel som tillverkar toxiner som inte är värmekänsliga. Jag skulle absolut inte äta något som luktade äckligt och som jag dessutom misstänkte hade mögel på sig.
Citera
2013-11-26, 16:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clifford

Citat:
Ursprungligen postat av irrbloss
Allt mögel är inte farligt, men sådant som lever i kött lär vara det. Dessutom dör inte allt vid upphettning, det finns många bakterier och mögel som tillverkar toxiner som inte är värmekänsliga. Jag skulle absolut inte äta något som luktade äckligt och som jag dessutom misstänkte hade mögel på sig.
Ok har stekt upp den nu och den är ganska vitaktig fortfarande, jag slänger den..

Ingen köttfärssås idag inte
Citera
2013-11-26, 23:28
Medlem
har marinerat min fläskfilé i vitlöksmarinad. tänka cutta upp den i strimlor och steka i pannan, ha lite potatisgratäng till. Ska man dra i lite grädde + vanliga kryddor i pannan och lite maizena typ bara, eller har ni bättre förslag?
Citera
2013-11-26, 23:32
Bannlyst
Citat:
har marinerat min fläskfilé i vitlöksmarinad. tänka cutta upp den i strimlor och steka i pannan, ha lite potatisgratäng till. Ska man dra i lite grädde + vanliga kryddor i pannan och lite maizena typ bara, eller har ni bättre förslag?
Peta i lite extra grädde i gratängen istället, så slipper du göra sås. Jag tycker sås och krämig gratäng är kaka på kaka. Annars låter din plan skitgod!
Citera
2013-11-27, 01:58
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ok har stekt upp den nu och den är ganska vitaktig fortfarande, jag slänger den..

Ingen köttfärssås idag inte
Det är inte bakterierna i sig som blir farligt utan det gift de avger och det försvinner inte vid tillagning. Det samma med mögelsvamp finns en del riktigt tråkiga former som bl.a ger levercancer. Ser du mögel på ett livsmedel så hjälper det inte att bara skära bort den delen som ser angripen ut för dess mycelier är då troligtvis spridda i hela matvaran.
Citera
2013-12-01, 19:59
Medlem
DarthDarkos avatar
Har en flaska druvkärnsolja ståendes i skafferiet, någon som har något tips på vad jag kan använda den till?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in