Citat:
Ursprungligen postat av Bohlinger
Skulle vilja ha tips på saker man kan byta ut kött mot i diverse rätter.
Till exempel så har jag provat att göra tacos med kidneybönor istället för köttfärs, vilket var okej. Finns det några bönor som inte smakar lika mycket, för jag tyckte kidneybönorna tog över lite... Gärna något som passar med wokgrönsaker också!

Till tacos gör du förslagsvis Refried beans, som huvudsakligen består av bönor. Traditionellt används pintobönor, men jag tycker svarta bönor är godast.
Till det behövs förutom bönorna även skalade tomater hackade i småbitar, hackad gul lök, vitlök, spiskummin, salt & peppar, citron och en skvätt vatten.
Stek bönorna i olja tills dom börjar mosa sönder, tillsätt lök, kryddor, citron och stek en stund till. Se till att röra runt hela tiden då bönorna lätt fastnar i grytan annars. Sen på med tomater, och ev. vatten tills du får önskad konsistens. På med färsk koriander vid servering.
Till wokgrönsaker kan du marinera och steka tofu, som är som en ost kan man väl säga, gjord på sojabönor. Billigt, nyttigt och gott. Se till att krydda ordentligt då tofun i sig inte smakar så mycket.