Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-03-11, 08:14
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av John-otto
Om brödet reser sig för mycket i ugnen och spricker.
Idag sprack det alldeles för mycket.
Är det för dåligt knådat, för dåligt utjäst eller kan jag ha fel tempratur?
Det kan bero på många orsaker:
  • För dålig eller felaktig agitering (rörelse, knådning osv)
  • För tidig ugnsplacering/för kort jäsning (degen har inte jäst färdigt)
  • Degen har jäst endast en gång
  • Degen har inte stötts
  • Felaktig konsistens på degen (för lite eller för mycket vätska)
  • Avsaknad av vätska i ugnen i samband med den första fasen i gräddningen (degen blir spröd)
  • En kombinatione av två eller flera av de ovannämnda punkterna
~Paul~
Citera
2010-03-11, 23:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Insuliin
Vad kan man ha för tillbehör till en redig portion bearnaisesås?

strips, har du lite kokt potatis kvar så mosar du till dem lite med en gaffel, kryddar efter behag och kör in dem i ugnen
Citera
2010-03-12, 01:14
Medlem
Bloodhounds avatar
Friterade pommes för ett tag sedan. Vi hade dock problem med alldeles för mycket bubblor i fritösen. Man fick stå och lyfta korgen emellanåt så det inte kokade över. Variationer i temperatur hjälpte inte, och försök att lägga potatisen på en handduk för torkning föll till föga. Någon som har några idéer?
Citera
2010-03-12, 09:06
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bloodhound
Friterade pommes för ett tag sedan. Vi hade dock problem med alldeles för mycket bubblor i fritösen. Man fick stå och lyfta korgen emellanåt så det inte kokade över. Variationer i temperatur hjälpte inte, och försök att lägga potatisen på en handduk för torkning föll till föga. Någon som har några idéer?
Dina pommes var för blöta och trots att du säger att variationer i tempen inte spelade någon roll så misstänker jag trots allt att värmen var för låg.

~Paul~
Citera
2010-03-12, 09:13
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bloodhound
Kanske du försökte fritera för mycket?
Citera
2010-03-12, 09:26
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Kanske du försökte fritera för mycket?
Precis, därav den låga tempen.

~Paul~
Citera
2010-03-12, 19:16
Medlem
Bohlingers avatar
Skulle vilja ha tips på saker man kan byta ut kött mot i diverse rätter.

Till exempel så har jag provat att göra tacos med kidneybönor istället för köttfärs, vilket var okej. Finns det några bönor som inte smakar lika mycket, för jag tyckte kidneybönorna tog över lite... Gärna något som passar med wokgrönsaker också!
Citera
2010-03-13, 16:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bohlinger

Till exempel så har jag provat att göra tacos med kidneybönor istället för köttfärs, vilket var okej. Finns det några bönor som inte smakar lika mycket, för jag tyckte kidneybönorna tog över lite... Gärna något som passar med wokgrönsaker också!

Byter själv ut lite av färsen mot soyakross, fungerar bra för mig. Passar i lasagne, köttfärssoppa, köttfärssås..
Citera
2010-03-13, 20:08
Medlem
Struttens avatar
Citat:

Svartbönor (visst heter de så??) tycker jag är väldigt bra då jag ska laga vegetariskt till min fästmö. Både tacos och hamburgare blir goda med svartbönor.
Citera
2010-03-13, 21:33
Medlem
refried beans är annars gott i tacos. det är liksom en röra. tänk bruna bönor i plastkorv men mer kryddade

går att köpa eller göra själv. som tillbehör eller substitut för köttfärs
Citera
2010-03-13, 22:54
Medlem
Tant_Gröns avatar
Citat:

Till tacos gör du förslagsvis Refried beans, som huvudsakligen består av bönor. Traditionellt används pintobönor, men jag tycker svarta bönor är godast.
Till det behövs förutom bönorna även skalade tomater hackade i småbitar, hackad gul lök, vitlök, spiskummin, salt & peppar, citron och en skvätt vatten.
Stek bönorna i olja tills dom börjar mosa sönder, tillsätt lök, kryddor, citron och stek en stund till. Se till att röra runt hela tiden då bönorna lätt fastnar i grytan annars. Sen på med tomater, och ev. vatten tills du får önskad konsistens. På med färsk koriander vid servering.

Till wokgrönsaker kan du marinera och steka tofu, som är som en ost kan man väl säga, gjord på sojabönor. Billigt, nyttigt och gott. Se till att krydda ordentligt då tofun i sig inte smakar så mycket.
Citera
2010-03-14, 17:38
Medlem
Tänkte köra en sats rotfrukter i ugnen. Som proteinkälla har jag tänkt ha kycklingfilé.

Frågan är om jag kan köra kycklingfilén naturell i ugnen utan att den typ bränns, eller något annat otrevligt? Eller bör man pensla den med något? Det jag har i flytande form, utöver vatten, är olivolja, soya och mjölk.

Eller är det helt enkelt bäst att jag bara steker kycklingen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in