Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2013-11-17, 20:32
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
AHA, ber om ursäkt! Då är vi fullständigt överens .

Ja, jag brukar också forma burgarna på det viset när jag inte orkar jobba mig med foliemetoden. Man är ju av naturen lat .

~Paul~
Kör med en rund "pepparkaksform" över ett bakplåtspapper, jättesmidigt om man vill få till fina hamburgare eller pannbiffar. Det enda man får se upp med är att packa dem för hårt så de inte blir "puckar". Går att forma hur fluffiga och fina burgare som helst på det sättet.
Citera
2013-11-17, 20:47
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Kör med en rund "pepparkaksform" över ett bakplåtspapper, jättesmidigt om man vill få till fina hamburgare eller pannbiffar. Det enda man får se upp med är att packa dem för hårt så de inte blir "puckar". Går att forma hur fluffiga och fina burgare som helst på det sättet.
Jo, det finns många sätt. Den metoden du beskriver har jag också testat (med stansringar), liksom den där man pressar försiktigt mellan två med olja eller vatten fuktade bottnar på två assietter.

Jag har t o m (för länge sedan) investerat i en sådan där hamburgepress för att testa. Den var dock rätt värdelös. Bortkastade pengar.

~Paul~
Citera
2013-11-17, 20:58
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Jo, det finns många sätt. Den metoden du beskriver har jag också testat (med stansringar), liksom den där man pressar försiktigt mellan två med olja eller vatten fuktade bottnar på två assietter.

Jag har t o m (för länge sedan) investerat i en sådan där hamburgepress för att testa. Den var dock rätt värdelös. Bortkastade pengar.

~Paul~
Hamburgerpress var en nyhet
Det hade jag inte en aning om att det fanns.

Men pepparkaksformar är kul på barnkalas etc när hamburgarna ser ut som julbockar och pepparkaksgummor/gubbar .

Men till sjuvene och sist blir det ju det man själv tycker är enklast och bäst.
Själv tycker jag bäst om rätt tunna burgare/biffar som är fluffiga och då funkar detta bäst för mig. Sedan att det går snabbt att fixa en 10-20 st skadar ju inte heller.
Citera
2013-11-17, 22:09
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
1. Hamburgerpress var en nyhet

2. Men till sjuvene och sist blir det ju det man själv tycker är enklast och bäst.
Själv tycker jag bäst om rätt tunna burgare/biffar som är fluffiga och då funkar detta bäst för mig. Sedan att det går snabbt att fixa en 10-20 st skadar ju inte heller.
1. Jodå, det finns det. Min press hade det passande namnet "lem" . Alltså märket hette så.

2. Ja, precis. Som sagt så är man lite lat av sig så oftast blir det att jag helt enkelt klappar ihop dem i händerna utan att trycka för mycket. Till skillnad från dig så vill jag ha lite mer substans i dem eftersom det är enklare att få de saftiga på det viset.

~Paul~
Citera
2013-11-18, 15:06
Medlem
Mapojks avatar
Hålla där, hittade en falukorv i frysen som gick ut 2013 - 07.

Tror ni att man kan tina upp den och trycka under läppen utan att dö?
Citera
2013-11-18, 16:31
Medlem
rayraviolis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mapojk

Det kan du helt säkert.
Citera
2013-11-18, 16:31
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mapojk

Absolut, datumet står för kylförvarad korv.
Men klart, ser och luktar den lattjo bör du äta något annat.
Citera
2013-11-18, 19:19
Medlem
Mapojks avatar
Smakade bra, okulär besiktade och såg inge fuffels.
Citera
2013-11-20, 11:43
Medlem
Kan man käka kassler som den är när man köper den? Eller är det att föredra att steka på'n?
Citera
2013-11-20, 11:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Knycken
Kan man käka kassler som den är när man köper den? Eller är det att föredra att steka på'n?
utmärkt att äta direkt, den är rökt.
Citera
2013-11-20, 12:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
utmärkt att äta direkt, den är rökt.

Precis vad jag trodde, tack! Då serveras det kassler med curry ikväll
Citera
2013-11-20, 16:47
Medlem
eftersnackets avatar
Fisk med skinn?
Har funderat över detta ett tag nu. På restaurang får man ibland fisken serverad med skinnet kvar. Är det meningen att man ska äta upp skinnet då? Eller ska man peta loss fiskköttet och lämna skinnet? Hjälp
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in