Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-12-28, 23:11
Medlem
Smurfanerlites avatar
Finns massa rekommendationer på nätet, denna t.ex. går igenom kött:

http://www.professionalsecrets.se/sv/ps/ps-university/chef-de-partie-kott/tillaga-kott/temperatur-kott/
Citera
2019-12-28, 23:38
Medlem
mjukmjukares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smurfanerlite
Finns massa rekommendationer på nätet, denna t.ex. går igenom kött:

http://www.professionalsecrets.se/sv/ps/ps-university/chef-de-partie-kott/tillaga-kott/temperatur-kott/

Yes.
MEN de kött som önskar viss temp ger jag alltid lite mindre. Och vid vilande efteråt går de upp.

Och de som önskar betydligt mindre som filer tar jag dem alltid tididigt. ”Blodigt” och vilar dem i form.

,
Citera
2019-12-29, 00:30
Medlem
Nötkött, anka, vilt, lamm
Bryn köttet i panna, i med smör vitlök timjan och ös. Akta så det inte bränner. In i ugnen på 100 grader med en innetemperatur på 48-54 grader. Låt vila några minuter
Citera
2019-12-29, 00:38
Medlem
StefanHeterJags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Använd, kan inte se nått skett med spadet på så kort tid.
Tack, det funkade bra, ingen blev sjuk av ärtsoppan och den smakar urgott.
Citera
2019-12-29, 10:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av irrbloss
Kyckling- och curryröra är gott i baguette. Gör egen som blir supergod, dock får jag inte till konsistensen då den blir ganska rinnig. Använder creme fraiche och majonnäs som bas (ca 50/50). Finns det något man kan byta ut creme fraichen mot för att få en fastare konsistens utan att påverka smaken för mycket? Turkisk yoghurt kanske? Annat förslag? Bara majonnäs blir för flottigt tycker jag.

Jag missade den här tidigare, men här har du ett förslag:

Kesella eller naturell kvarg. Det är vad jag använder för att göra egen "lättmajonäs".
Citera
2019-12-29, 13:11
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StefanHeterJag
Tack, det funkade bra, ingen blev sjuk av ärtsoppan och den smakar urgott.
Ärtsoppas farlighet är mer efter flera uppvärmningar, förr brukade man alltid döda någon gamling då och då med sådan ärtsoppa.

Ärtsoppa är satans gott
Citera
2019-12-29, 21:05
Medlem
StefanHeterJags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Ärtsoppas farlighet är mer efter flera uppvärmningar, förr brukade man alltid döda någon gamling då och då med sådan ärtsoppa.

Ärtsoppa är satans gott
Kan nog bli fataliteter här hemma också, då det bara är jag som äter ärtsoppa och har 10 liter i en kastrull i botten av kylskåpet nu som jag äter av varje dag.

Men det är mest de runt omkring som får lida. Kommer nog ta en vecka att äta upp allt och det luktar inte jordgubbe i huset där jag går omkring och småpyser mest hela tiden.
Citera
2020-01-06, 11:03
Medlem
StefanHeterJags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Tyckte det kunde vara på sin plats med det perfekta receptet på brunsås. Wikipedias artikel om såsen stämmer inte riktigt enligt mig, så någon får gärna uppdatera :-)

Stötte på denna video alldeles nyss. Och det är väl så jag oftast brukar göra brunsås, förutom att jag brukar använda steksky om jag stekt kassler, köttbullar osv så jag får med lite av den smaken också i såsen om jag nu vill det. Brukar även ha i några skvättar soja.
https://www.youtube.com/watch?v=yF5kst6yp80
Citera
2020-01-07, 13:33
Medlem
diedarlings avatar
Kan man frysa in Mascarpone?
Citera
2020-01-07, 20:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av diedarling
Kan man frysa in Mascarpone?

Jag har gjort glass av mascarpone. Jag har däremot inte fryst den som den är. Jag misstänker att den kan behöva röras efter upptining.
Citera
2020-01-13, 16:37
Medlem
Nihennas avatar
Är lax något man kan laga i ugn och sedan låta ligga kvar i kylen 1-3 dagar utan att man behöver oroa sig? Så kan man bara värma det i ugnen igen sen?

Ska laga till ett gäng, men osäker om en kan komma. Får reda på det först egentligen redan när maten är klar.
Citera
2020-01-13, 16:52
Medlem
Neth.2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nihenna
Är lax något man kan laga i ugn och sedan låta ligga kvar i kylen 1-3 dagar utan att man behöver oroa sig? Så kan man bara värma det i ugnen igen sen?

Ska laga till ett gäng, men osäker om en kan komma. Får reda på det först egentligen redan när maten är klar.

Ja det är inga problem. Den klarar sig. Sen kanske den är lite tråkig på tredje dagen, men inte dålig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in