2013-11-15, 18:54
Medlem
tjena alla jur. stud!

Jag tänkte höra om någon vet hur pass hård konkurrens det är bland studenter som vill studera en termin i låt oss säga ENGLAND, LONDON…. Bästa staden och landet på denna planet!

Jag studerar förövrigt på juristprogrammet i Lund!

Krävs det raka AB eller räcker det med raka B!?

Med vänlig hälsning,
Londonälskaren
Citera
2013-11-15, 19:33
Medlem
Goldwaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av juristenxoxo
tjena alla jur. stud!

Jag tänkte höra om någon vet hur pass hård konkurrens det är bland studenter som vill studera en termin i låt oss säga ENGLAND, LONDON…. Bästa staden och landet på denna planet!

Jag studerar förövrigt på juristprogrammet i Lund!

Krävs det raka AB eller räcker det med raka B!?

Med vänlig hälsning,
Londonälskaren

Har för mig att de inte kollar på betygen utan utgår från hur många högskolepoäng man har. Men jag är osäker.
Citera
2013-11-15, 19:57
Medlem
Sobofieds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Goldwater
Har för mig att de inte kollar på betygen utan utgår från hur många högskolepoäng man har. Men jag är osäker.

I Stockholm har man företräde ju högre termin man läser, men betyg och cover letter spelar roll.

Tror jag.
Citera
2013-11-16, 13:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lindgren08
Av principskäl vill du kasta bort chansen till ett bättre betyg på en av hela juristutbildningens kurser? Bra att alla inte betygshetsar i alla fall!

Nej av principskäl tycker jag att man ska skriva tentor utifrån samma förutsättningar. Att blanka en tenta och sedan skita i nästa kurs för att fördjupa sig i förra kursen är som att, i det här fallet, läsa på 75 %. Jag läser på 100 %.

Fast ok. Nej jag betygshetsar inte. Eller visst känner jag press och är stressad nu, men jag skiter fullständigt i vilket betyg jag får.
Citera
2013-11-16, 13:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aqxq
41% kuggade är den siffra jag har hört. T5 skriver sin sista tenta på torsdag tror jag. I försvar av T1 och T5 så kan jag i alla fall för egen del tala för att T1 är en riktigt bra kurs trots den höga andelen kuggade. Det är inte nödvändigtvis så svårt som det kan verka att få AB men gränsen för att få B är desto tuffare. Hört från de övre terminerna att KERAI (T5) är på samma sätt, AB andelen är inte extremt låg, men andelen U är desto högre. Alltså är du duktig och pluggar för att ha möjlighet till ett AB så är kurserna roliga och stimulerande, satsar man inte fullt ut kan det dock bli desto svårare att nå bara ett B.

Måste tyvärr göra dig besviken, läser KERAI nu och trots att vår årskull hade GJM så har i princip alla upplevt kursen som omöjlig. Jag själv och de flesta med mig, har lagt 50-80 t/v men vet knappt om vi blir godkända. Detta trots, iaf i mitt fall, AB i alla tidigare kurser (inklusive GJM). T1 framstår som en barnlek i jämförelse. Det höga tempot har fått flera ambitiösa studenter att ta "en paus" för att man helt enkelt inte tror sig kunna få ett bra betyg om man inte får mer tid på sig. Utöver ca 100 sidor läs/dag (ofta mer) för att hinna igenom litteraturen innan tentan den "hör till", har man inte sällan 6 tim schemalagd föreläsning och seminarium per dag, utöver detta ska man ha förberett övningsuppgifter av den mer avancerade sorten inför varje tillfälle. Ett examinationsmoment varannan vecka har gjort att man inte kunnat andas ut ngn gång och repetera/fördjupa sig i något man inte förstår

Oavsett vilket betyg jag ges så är jag besviken på upplägget av den anledningen att det, för en kurs på grundnivå, krävs att man ägnar bra mkt mer än 40 tim/v för att ens nå ett B. Samtidigt får jag ge kursansvariga en eloge för att de lyckats väcka ett stort intresse, iaf hos mig, för rättsområdena.
Citera
2013-11-16, 13:56
Medlem
Legal-Eagles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av delegeferanda
Nej av principskäl tycker jag att man ska skriva tentor utifrån samma förutsättningar. Att blanka en tenta och sedan skita i nästa kurs för att fördjupa sig i förra kursen är som att, i det här fallet, läsa på 75 %. Jag läser på 100 %.

Fast ok. Nej jag betygshetsar inte. Eller visst känner jag press och är stressad nu, men jag skiter fullständigt i vilket betyg jag får.
Hade du läst juridik för 30 år sedan så hade jag kunnat förstå den inställningen, men under de senaste trettio åren så har det tillkommit juristutbildningar i Umeå, Örebro och Göteborg, utan att arbetsmarknaden har expanderat i motsvarande grad. Om nu statsmakterna vill leka arbetsmarknadspolitik med universitetsutbildningarna så bör man nog inte bli särdeles förvånad om också studenterna anpassar sig efter detta och försöker hitta sätt att optimera sin chanser på arbetsmarknaden. Att blanka tentor för att erhålla ytterligare tid för inlärning är därvidlag ett uppenbart alternativ.
Citera
2013-11-16, 16:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av delegeferanda

Du inleder med ett nej och därefter bekräftar du vad jag skrev. Du har en princip och den principen ger dig sämre möjlighet till goda betyg. Det är för mig ganska osmart, men mycket beundransvärt av dig. Jag önskar dig verkligen lycka till på tentan!
Citera
2013-11-16, 16:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alias1001
Måste tyvärr göra dig besviken, läser KERAI nu och trots att vår årskull hade GJM så har i princip alla upplevt kursen som omöjlig. Jag själv och de flesta med mig, har lagt 50-80 t/v men vet knappt om vi blir godkända. Detta trots, iaf i mitt fall, AB i alla tidigare kurser (inklusive GJM). T1 framstår som en barnlek i jämförelse. Det höga tempot har fått flera ambitiösa studenter att ta "en paus" för att man helt enkelt inte tror sig kunna få ett bra betyg om man inte får mer tid på sig. Utöver ca 100 sidor läs/dag (ofta mer) för att hinna igenom litteraturen innan tentan den "hör till", har man inte sällan 6 tim schemalagd föreläsning och seminarium per dag, utöver detta ska man ha förberett övningsuppgifter av den mer avancerade sorten inför varje tillfälle. Ett examinationsmoment varannan vecka har gjort att man inte kunnat andas ut ngn gång och repetera/fördjupa sig i något man inte förstår

Oavsett vilket betyg jag ges så är jag besviken på upplägget av den anledningen att det, för en kurs på grundnivå, krävs att man ägnar bra mkt mer än 40 tim/v för att ens nå ett B. Samtidigt får jag ge kursansvariga en eloge för att de lyckats väcka ett stort intresse, iaf hos mig, för rättsområdena.

Ändå är det väl 10% som får AB? Liknande hur det var på GJM?
Citera
2013-11-16, 17:56
Medlem
Citat:
Ändå är det väl 10% som får AB? Liknande hur det var på GJM?

Det vet väl ingen ännu men det är möjligt. Hur sträng bedömningen kommer att bli återstår att se. Det jag ville tydliggöra var ffa att kursen i GJM inte inneburit att KERAI upplevs ligga på en hanterlig nivå. Vet du om betygsstatistiken på C1 förändrats sedan införandet av GJM?
Citera
2013-11-16, 18:28
Medlem
Farenheits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lindgren08
Du inleder med ett nej och därefter bekräftar du vad jag skrev. Du har en princip och den principen ger dig sämre möjlighet till goda betyg. Det är för mig ganska osmart, men mycket beundransvärt av dig. Jag önskar dig verkligen lycka till på tentan!

Det finns väl ändå en princip han verkar ha, som är värd att lyfta fram. Jag kan ibland bli lite lack när kursare systematiskt blankar tentor bara för att dom inser att dom inte kommer kunna lyckas så väl som dom vill. Om man inte lär sig att förhålla sig så bra man kan till uppgiften när det väl gäller, utan bara flyr, hur ska man då som nyanställd ens kunna producera ett halvtaskigt arbete och åtminstone vara nöjd med sin insats? Juridiken är enligt mig, ett hantverk som bara förfinas desto mer man sysslar med det, du kommer alltid missa något.

Salvador Dali — Have no fear of perfection - you'll never reach it.
Citera
2013-11-16, 18:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alias1001
Det vet väl ingen ännu men det är möjligt. Hur sträng bedömningen kommer att bli återstår att se. Det jag ville tydliggöra var ffa att kursen i GJM inte inneburit att KERAI upplevs ligga på en hanterlig nivå. Vet du om betygsstatistiken på C1 förändrats sedan införandet av GJM?

Har inga exakta siffror eftersom slutbetyget inte anslogs utan man fick kolla sin Ladok, men utifrån de tre tentorna att döma och DD arbetet så borde det ligga runt 20-25%. Hur såg er c1 ut?
Citera
2013-11-16, 19:31
Medlem
Citat:
Har inga exakta siffror eftersom slutbetyget inte anslogs utan man fick kolla sin Ladok, men utifrån de tre tentorna att döma och DD arbetet så borde det ligga runt 20-25%. Hur såg er c1 ut?

Liknande tror jag men vi läste liksom ni GJM. Hade varit intressant att veta om betygsstatistiken för C1 förändrades iom införandet av GJM, jag tvivlar på det. Klart är dock att det blivit svårare för T1orna att få AB i jmf med den tidigare jiken kursen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in