2013-11-13, 21:31
Medlem
Goldwaters avatar
Men nu diskuterar du något helt annat, ditt vidriga troll.
Citera
2013-11-13, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Markvii
Då tar vi en mer intressant vinkling.

Gissar att det utexamineras någonstans mellan 1,000 - 1,200 jurister
per år.

Hur många tingsnotarieplatser finns det.

Hur har utvecklingen av tingsnotarieplatser varit i numerära tal
de sista 30 åren varit jfrt med utexaminerade?

De som går affärsjuridiska platsar inte för att sitta ting, inte för att
bli domare, åklarare, advokat o kronofogde.

Vilka jobb får de o hur stor är arbetslösheten/icke adekvata arbetena
bland dem?

O de som gått ut affärsjuridiska o vill ha en juristexamen - hur många
poäng får de tillgodoräkna sig?

De som hade handels o aukt rev utbildningen har fått tillgodoräkna
sig väldig mycket om de vill ha juristexamen

Har du inte blivit antagen eller vad är det frågan om?
Citera
2013-11-13, 22:41
Medlem
Det är såhär att jag har varit borta hela Civilrätt A på SU. Har dock på något mirakel lyckats fullgöra obligatorierna. Har ca 25 dagar kvar till tentamen. Inte läst en enda sida litteratur, ett enda rättsfall eller närvarat på någon undervisning.

Hur fan ska jag fixa det här?

Jag har inget giltigt skäl för att få dispens. Har haft studiemedel under hela perioden. Har haft roligt.
Citera
2013-11-13, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Markvii
Juristprogrammet är en yrkesutbildning.

Jag vet inte vem som har sagt att det är en yrkesutbildning, men det stämmer inte alls. Juristprogrammet är ju uteslutande teoretiskt. Så du borde nog välja en annan grundförutsättning som diskussionsunderlag.

Sen om det är bra eller inte är såklart en annan fråga.
Citera
2013-11-13, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av delegeferanda
Det är såhär att jag har varit borta hela Civilrätt A på SU. Har dock på något mirakel lyckats fullgöra obligatorierna. Har ca 25 dagar kvar till tentamen. Inte läst en enda sida litteratur, ett enda rättsfall eller närvarat på någon undervisning.

Jag har inget giltigt skäl för att få dispens. Har haft studiemedel under hela perioden. Har haft roligt.

Kan du inte bara plugga hårt? Går ju att köra 12-timmarspass i 25 dagar, dvs 7 dagar i veckan.
Citera
2013-11-13, 22:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mahmud
Kan du inte bara plugga hårt? Går ju att köra 12-timmarspass i 25 dagar, dvs 7 dagar i veckan.

Det går i teorin. I praktiken kan jag som max sitta och plugga aktivt i 6-7 timmar. Därutöver blir det bara destruktivt. Läser du kursen nu? Tänker mig mer om någon har lite anvisningar om vad som bör prioriteras. Skuldebrev och sakrätt förstår jag - tänker mig något mer detaljerade anvisningar.
Citera
2013-11-13, 22:50
Medlem
Citat:
Det går i teorin. I praktiken kan jag som max sitta och plugga aktivt i 6-7 timmar. Därutöver blir det bara destruktivt. Läser du kursen nu? Tänker mig mer om någon har lite anvisningar om vad som bör prioriteras. Skuldebrev och sakrätt förstår jag - tänker mig något mer detaljerade anvisningar.

Nej, jag är yrkesverksam sen 3 år så läser inte kursen nu.

Om du inte är redo att plugga hårt, varför ens välja juridik? Men sen vad som kommer på tentan varierar ju, det bästa sättet att snabbt få bättre resultat på tentor är ju att skriva gamla tentor. Läs igenom böckerna en gång, sen gamla tentor. Hinner du väl utan problem på så lång tid?
Citera
2013-11-13, 22:56
Medlem
Goldwaters avatar
Citat:

På 25 dagar bör du kunna fixa ett godkänt i alla fall. Jag skulle gjort på följande sätt:

1. Läs litteraturen och ev. PPT-slides som finns. Be gärna kamrat om anteckningar.
2. Kolla extentor och för statistik över vilka frågor/paragrafer/områden som kommer ofta.
3. Läs in dig på viktiga delar. Markera i lagtexten.
4. Gör extentor och seminarieuppgifter.
5. Profit?
Citera
2013-11-13, 23:03
Medlem
Sobofieds avatar
Citat:

Hoppas du uppmärksammat att de ändrat kursen så att man nu får ha med sig all litteratur och anteckna hur mycket man vill.

Nackdelen med detta är så klart att tidigare tentor kanske inte hjälper i lika hög grad.

Gör alla Rambergs gamla tentafrågor. Boken hjälper men hennes avtalslagen2010.se är ännu bättre. Se till att du greppar all avtalstolkning och allt kring §36; bör räcka långt. För skadestånd (jag utgår från att det fortfarande kommer en fråga på detta), försök få tag i Radetzkis lösningsschema och ha koll på praxis (max v frasse t ex).

25 dagar bör du kunna fixa om du bara sätter dig ner.

tillägg: är det första gången du läser kursen? Nu har jag dålig koll på CSN-regler, men påverkar det om du blankar?
Citera
2013-11-14, 07:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Goldwater
På 25 dagar bör du kunna fixa ett godkänt i alla fall. Jag skulle gjort på följande sätt:

1. Läs litteraturen och ev. PPT-slides som finns. Be gärna kamrat om anteckningar.
2. Kolla extentor och för statistik över vilka frågor/paragrafer/områden som kommer ofta.
3. Läs in dig på viktiga delar. Markera i lagtexten.
4. Gör extentor och seminarieuppgifter.
5. Profit?

Citat:
Ursprungligen postat av Sobofied
Hoppas du uppmärksammat att de ändrat kursen så att man nu får ha med sig all litteratur och anteckna hur mycket man vill.

Nackdelen med detta är så klart att tidigare tentor kanske inte hjälper i lika hög grad.

Gör alla Rambergs gamla tentafrågor. Boken hjälper men hennes avtalslagen2010.se är ännu bättre. Se till att du greppar all avtalstolkning och allt kring §36; bör räcka långt. För skadestånd (jag utgår från att det fortfarande kommer en fråga på detta), försök få tag i Radetzkis lösningsschema och ha koll på praxis (max v frasse t ex).

25 dagar bör du kunna fixa om du bara sätter dig ner.

tillägg: är det första gången du läser kursen? Nu har jag dålig koll på CSN-regler, men påverkar det om du blankar?

Tack för bra tips kamrater. Jag skulle förvisso kunna blanka och köra på omtentan. Tror inte det då påverkar mina chanser till CSN. Men av principskäl blankar jag ingenting.

Hinna plöja igenom litteraturen bör jag kanske hinna göra. Målet blir att skriva extentor åtminstone 14 dagar före tentan.

Avtalsrätten kör jag igenom boken och sedan läser igenom hemsidan. Då bör jag alltså greppa den biten någorlunda.

Lösningsschemat för skadeståndsrätten har jag hittat och förstår mig på - men skadeståndsfrågan kan väl ändå inte bli så enkel?

Idag börjar det grabbar. Lycka till!
Citera
2013-11-15, 01:25
Medlem
popman123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mahmud
Jag vet inte vem som har sagt att det är en yrkesutbildning, men det stämmer inte alls. Juristprogrammet är ju uteslutande teoretiskt. Så du borde nog välja en annan grundförutsättning som diskussionsunderlag.

Sen om det är bra eller inte är såklart en annan fråga.

Han syftar nog på att juristexamen är en yrkesexamen, vilket följer av högskolelagens (eller är det förordningens) bilaga. Eftersom jag inte orkat kolla upp det så står det även på juridiska institutionen i uppsalas hemsida, (http://www.jur.uu.se/Education/ProgrammeandCourses/Juristprogrammet/Studieinformation/Examen/tabid/3919/language/sv-SE/Default.aspx).
Citera
2013-11-15, 12:43
Medlem
Citat:
Tack för bra tips kamrater. Jag skulle förvisso kunna blanka och köra på omtentan. Tror inte det då påverkar mina chanser till CSN. Men av principskäl blankar jag ingenting.

Hinna plöja igenom litteraturen bör jag kanske hinna göra. Målet blir att skriva extentor åtminstone 14 dagar före tentan.

Avtalsrätten kör jag igenom boken och sedan läser igenom hemsidan. Då bör jag alltså greppa den biten någorlunda.

Lösningsschemat för skadeståndsrätten har jag hittat och förstår mig på - men skadeståndsfrågan kan väl ändå inte bli så enkel?

Idag börjar det grabbar. Lycka till!

Av principskäl vill du kasta bort chansen till ett bättre betyg på en av hela juristutbildningens kurser? Bra att alla inte betygshetsar i alla fall!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in